Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:00

anjali schreef:
Ik heb echt geen woorden voor dit schandaal.Vanuit mijn godsdienstige achtergrond denk ik dat mensen die zo wreed met God's schepselen omgaan door de duivel bezeten zijn en geexorceerd moeten worden.

anjali schreef:
@Marie-Anne: Maar ik ben van mening dat dezelfden die gewetenloos dieren kwellen dat ook met mensen zullen doen.Overigens is dat ook wetenschappelijk vastgesteld,dat dieren mishandelaars tenslotte op het mishandelen van mensen overgaan.

Jouw manier van denken en die van mij liggen zover uit elkaar dat die kloof niet te overbruggen is, ben ik bang.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:06

Sabri schreef:
palousa_boy schreef:
Even de computer erbij gepakt, dat is wat duidelijker dan iPad :+
Lijkt idd wat ijzig te zijn, maar dan praat dat het getrek aan haar en benen nog niet goed. Haal er een touw bij, neem een halster mee als je toch al doelbewust pony's gaat redden..

Ach wat een gezeur! Waar was jezelf in dit geheel? Wees blij dat zij tenminste wel iets doen voor het arme dier! Weleens met je blote rug een tijd op ijs liggen creperen omdat je te zwak was om op te staan?

Waar ik was? Ik ga geen 2000 km afleggen voor die onzin.
Als ze gewoon zouden schieten is dit allemaal niet nodig, dat werkt hier prima in zowel de natuurgebieden als de rest van het land. Als er meer van een bepaald soort zijn, moeten er gewoon meer geschoten worden, gebeurt dit niet dan krijgt de plaatselijke jachtvereniging een boete.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:15

Marie_Anne schreef:
Alane schreef:

Geschiedenisles? relativeren?
nooit de beelden gezien? dat de bewoners van de dorpen in de buurt erbij gesleept werden om puin te ruimen in die kampen? om de lijken te begraven?
dat ze het wisten maar wegkeken omdat ze het niet voor waar wilden hebben?

Dat is wat er nu ook gebeurd... dieren worden in een kleiner stuk binnen de OVP opgesloten, zonder eten, zonder beschutting en 70% sterft... een afschuwelijke hongersnood, omdat mensen het natuur noemen.

Als jij het systematisch vervolgen en doden van miljoenen mensen blijft vergelijken met de Oostvaardersplassen, dan zijn wij wel uitgepraat.

dat zeg ik niet.... maar geeft niet als je mijn insteek niet begrijpt, geeft wel dat je niet vraagt hoe ik het bedoel, en dat je aannames doet. Dat is dan weer jammer.

JewEmm

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:29

JKK wordt niet bestrijd, maar ook niet gegeten. Paarden die gehouden worden eten het ook enkel als het in het hooi zit en ze er dus niet zelf voor kunnen kiezen het niet te eten. JKK in de OVP is op zn retour. Schijnbaar is het iets met zichzelf vergiftigen.... Maar pin me daar niet op vast. In elk geval is de hoeveelheid fors aan het begin weten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:33

Wat is dat toch voor een theoretisch geneuzel? Als dieren geen keus hebben vreten ze JKK wél, ook gewoon vers op stam. Dat is uit en te na aangetoond.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:35

palousa_boy schreef:
Waar ik was? Ik ga geen 2000 km afleggen voor die onzin.
Als ze gewoon zouden schieten is dit allemaal niet nodig, dat werkt hier prima in zowel de natuurgebieden als de rest van het land. Als er meer van een bepaald soort zijn, moeten er gewoon meer geschoten worden, gebeurt dit niet dan krijgt de plaatselijke jachtvereniging een boete.

Als ze gewoon zouden schieten ja, maar dat gebeurt dus niet (of veel te laat). Als ze een goed beleid zouden voeren is dat ook allemaal niet nodig.
De schuld ligt hier echt bij SBB, niet bij de goedbedoelenden die het niet aan kunnen zien dat die arme dieren aan het doodgaan zijn door kou en verhongering.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:36

Zo kaal als de vlaktes zijn zie je zelfs dat het gegeten worden.
Maar het is ook gewoon bekend dat hongerige dieren het eten.
Zal hier echt niet anders zijn.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:38

Theoretisch geneuzel? Dat er is aangetoond dat JKK in OVP aan het verdwijnen is? Achterliggende reden (geef ik ook aan) weet ik niet precies, dat van zichzelf vergiftigen werd mij verteld en qua patroon van verdwijnen lijkt mij dat best logisch. Ik zeg nergens dat de paarden in de OVP het niet eten.

Potate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:38

De dieren eten het jkk echt wel als er weinig anders groeit.
Er zijn geloof ik onderzoeken gedaan met muildieren, na flink lang geen/weinig eten begonnen ze vlees te eten dat ze werd aangeboden door de onderzoekers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:42

JewEmm schreef:
Theoretisch geneuzel? Dat er is aangetoond dat JKK in OVP aan het verdwijnen is? Achterliggende reden (geef ik ook aan) weet ik niet precies, dat van zichzelf vergiftigen werd mij verteld en qua patroon van verdwijnen lijkt mij dat best logisch. Ik zeg nergens dat de paarden in de OVP het niet eten.

Dat zeg je hier letterlijk:

JewEmm schreef:
JKK wordt niet bestrijd, maar ook niet gegeten. Paarden die gehouden worden eten het ook enkel als het in het hooi zit en ze er dus niet zelf voor kunnen kiezen het niet te eten. JKK in de OVP is op zn retour. Schijnbaar is het iets met zichzelf vergiftigen.... Maar pin me daar niet op vast. In elk geval is de hoeveelheid fors aan het begin weten.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:43

Okee. Prima. Maar dan nog is JKK aan het verdwijnen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:43

Het was net weer op het nieuws en ik zag een of andere idioot in een rode jas brood over het hek gooien 8)7 8)7 .

Nu is het maar goed dat SBB zelf bij gaat voeren want dit loopt uit de klauwen en doen mensen meer kwaad dan goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:44

JewEmm schreef:
Okee. Prima. Maar dan nog is JKK aan het verdwijnen.

Nogal wiedes als het opgevreten wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:46

JKK is een tweejarige plant, die in milde winters meerjarig kan zijn. De zaden kiemen idd niet in de directe omgeving. Maar op z'n retour lijkt me een optimistische kreet. Er zal ongetwijfeld een evenwicht ontstaan, maar na zware winters, als er veel oude rozetten sterven, zullen dormante zaden gewoon gaan kiemen. Als JKK zo makkelijk op z'n retour te brengen zou zijn, had niemand er problemen mee.

En het theoretische geneuzel ging idd over het 'het wordt niet gegeten'. Wel dus, als er maar geen keuze is.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:48

Okee. Laat ik het meer gedetailleerd zeggen. JKK kwam op. Bij SBB dachten ze dat het zich met de wind mee richting het oosten zou verspreiden. Het omgekeerde is het geval. Het verplaatst zich langzaam naar het westen, het gebied uit. Let wel, het verplaatst zich, het breidt zich niet (meer) uit en verdwijnt op de plekken waar het stond.

Ik blijf erbij, uit eigen ervaring. Levende JKK wordt niet gegeten. Dus niet theoretisch geneuzel. Hooguit mijn ervaring die misschien niet bij het jouwe aansluit
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 04-03-18 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:48

JewEmm schreef:

Die theorie gaat niet op, paarden die echt honger hebben vreten alles, en dan is jkk aantrekkelijker dan zand (en ja dat gaat bv door maagzweren door gedwongen vasten) er ook met happen tegelijk in bij sommige dieren. De paarden die bezwijken nu open maken en kijken naar schade aan de organen kan zeer verhelderend zijn op dit punt. Wormen, zand en leverschade zou wel eens een grote factor kunnen zijn bij het sterk vermageren en vooral verzwakken van een aantal dieren.

Potate schreef:
De dieren eten het jkk echt wel als er weinig anders groeit.
Er zijn geloof ik onderzoeken gedaan met muildieren, na flink lang geen/weinig eten begonnen ze vlees te eten dat ze werd aangeboden door de onderzoekers.
Dat is niet zo heel gek, paard(achtigen) zijn omnivoor, niet strikt herbivoor en geen herkauwer. Paarden zijn ook het minst efficient qua voerconversie van de grote grazers en blijken op een vleesdieet erg goed te presteren (legale doping zeg maar).
Artikel over een aantal voorvallen waarin zo te lezen goed verzorgde paarden jagen en prooi opeten (konijnen en geit), vaak jaagt er 1, maar de rest van de kudde (waar van toepassing) eet mee.
https://thehorse.com/130670/carnivorous-horses/

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:49

Nou ja jkk smaakt niet lekker, is heel bitter ook
oudere dieren zullen het in eerste instantie laten staan.
Maar jongere dieren zijn niet zo kieskeurig en krijgen ook geen goed voorbeeld nu er niks meer te eten is.
dan pakken ze alles.

Het enige wat mij wel weer opvalt op diverse foto's dat er op bepaalde plaatsen wel veel riet staat.
Is er eigenlijk een reden waarom dat niet gegeten word?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:49

Tja, ik weet uit eigen ervaring dat het wél wordt gegeten.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:50

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:51

Op een eerdere stalling hadden we een stel friezen staan die JKK consequent aten als ze de kans kregen, ondanks onbeperkt hooi. En er zijn meer paarden die het gewoon eten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:52

ellepel schreef:
Nou ja jkk smaakt niet lekker, is heel bitter ook
oudere dieren zullen het in eerste instantie laten staan.
Maar jongere dieren zijn niet zo kieskeurig en krijgen ook geen goed voorbeeld nu er niks meer te eten is.
dan pakken ze alles.

Het enige wat mij wel weer opvalt op diverse foto's dat er op bepaalde plaatsen wel veel riet staat.
Is er eigenlijk een reden waarom dat niet gegeten word?

Riet is van wat ik weet erg scherp, snijden ze hun tong op kapot, iets wat wel een goede afleertechniek is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:53

Ibbel schreef:
Tja, ik weet uit eigen ervaring dat het wél wordt gegeten.

Als het vers is wel. Die van mij zijn er gek op maar dat oude word niet of nauwelijks gegeten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:54

Tamary Ja is dat het?
Filmpje van dat dier bij het water ook,staat nog veel riet.misschien wilde het juist dat eten .
maar vroeg het me af hoe dat zat

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:59

ellepel schreef:
Tamary Ja is dat het?
Filmpje van dat dier bij het water ook,staat nog veel riet.misschien wilde het juist dat eten .
maar vroeg het me af hoe dat zat

Beste verklaring die ik er voor heb, want er is genoeg van dat spul toegankelijk nu.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:01

Staat dat riet werkelijk op bereikbare plekken? Zador had juist een enorme voorkeur voor vers riet. Het is idd scherp, maar wel lekker zoet schijnbaar. Ik maaide het speciaal voor hem als lekkernij. Nog nooit een paard/koe/geit gekend die zichzelf verwond heeft met het eten van riet. :)
Deze tijd van het jaar is het inderdaad niet goed eetbaar meer maar beter dan niets.