Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:58

ElCamino schreef:
joolien: ik kom op veel dressuur en springwedstrijden maar zie NOOIT een jury zijn auto of hokje uitklimmen om een paard zijn hoodstel uit te laten nemen door de ruiter in de bak om te controleren , en ook nog nooit om ze heen zien lopen....dus dat is meer uitzondering dan regelmaat op die wedstrijden

Ik heb het hier over FEI wedstrijden.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:00

Joolien schreef:
ElCamino schreef:
joolien: ik kom op veel dressuur en springwedstrijden maar zie NOOIT een jury zijn auto of hokje uitklimmen om een paard zijn hoodstel uit te laten nemen door de ruiter in de bak om te controleren , en ook nog nooit om ze heen zien lopen....dus dat is meer uitzondering dan regelmaat op die wedstrijden

Ik heb het hier over FEI wedstrijden.

Dat heeft de reining dan weer voor op alle andere sporten. Bij reining wordt altijd gecontroleerd of je nu start in de hoogste klasse of in de green as grass.

Aieshja

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:03

Ik vindt dat ze die regel ook wel in mogen stellen in de basissport, aangezien niet iedereen weet hoe die met een bit om moet gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:06

HumbleTalent schreef:
Dat heeft de reining dan weer voor op alle andere sporten. Bij reining wordt altijd gecontroleerd of je nu start in de hoogste klasse of in de green as grass.

Maar ja, dat is ook weer relatief want het ligt er maar helemaal aan wat er geoorloofd is.. :j

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:11

Dat staat beschreven in het rule book van iedere vereniging.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:11

Funnygirl schreef:
Dat staat beschreven in het rule book van iedere vereniging.

Ja dát weet ik :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:17

Gaan we weer, heb dat rulebook nou al 3x neergezet. Funnygirl, hoe wil jij dit uitleggen dan? (Rulebook NHRA)

stef schreef:
F. CAUSES FOR DISCIPLINARY ACTION
ABUSE
Section 1. A member of the Association shall not abuse or mistreat
any horse in any manner whatsoever on the show grounds.
Abuse is defined as an action, or failure to act, which a reasonably
prudent person, informed and experienced in the customs,
accepted training techniques and exhibition procedures,
would determine to be cruel, abusive, inhumane or detrimental
to the horse’s health.

Section 2. Individuals will be subject to the disciplinary procedures
set forth in Article E if it is determined that there
was a willful abuse of the horse under any of the following
circumstances:
a) The individual physically participates in the abuse of the animal
or shows the horse in a condition to be considered abuse.
41
b) The individual designates himself or herself as the exhibitor
on the show entry form.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:21

Ik ben een beetje verbaasd over sommige reacties.
Kom op zeg! We weten met z'n allen toch al heel lang dat de westernsport niet erg bevorderlijk is voor het welzijn van je paard!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:23

@ Frank: dit topic schiet me te binnen: [VN] Onderzoek: dressuurpaarden ondervinden de meeste stress

Kun jij me ook even uitleggen wat 'DE westernsport' is?
En wie je bedoelt met 'allen'
en wat je verstaat onder 'welzijn'

Misschien dat een beargumenteerd antwoord wat meer hout slaat dan deze oneliner.

edit: link opgezocht
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 30-05-11 16:28, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:24

Frank schreef:
Ik ben een beetje verbaasd over sommige reacties.
Kom op zeg! We weten met z'n allen toch al heel lang dat de westernsport niet erg bevorderlijk is voor het welzijn van je paard!

Zulke loze spreuken wordt ik zo ontzettend simpel van.... |(

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:52

In mijn opinie kunnen western (en dressuur) heel goed zijn voor een paard, als het correct uitgevoerd wordt en er rekening wordt gehouden met het paard. Ik ben op en top amateur, maar voor mij is het plezier mijn paard zien groeien in de oefeningen, meer kracht en souplesse. Spijtig genoeg is dat bij sommige topruiters niet meer belangrijk, en doet alleen het geld er nog toe.
We kunnen hier allemaal lopen roepen en gillen, maar dat veranderd niets aan de situatie. Zo'n ruiters (of amazones) gaan er altijd blijven..

Op zich heb ik nog geen probleem met het fencing gedoe, omdat de meeste wel op tijd de sliding stop doen. Eenmaal het echt de bedoeling wordt het paard tegen de muur te doen knallen, is het natuurlijk not done!
Ook lang spinnen vind ik op zich niet zo erg. De paarden zijn immers sterk genoeg en moeten de oefening met gemak kunnen uitvoeren.
Waar ik dan wel weer over struikel is de rollkur die blijkbaar in de reining regelmatig wordt toegepast en het plukken in de mond.

Verder vind ik de paarden er ook niet echt vrolijk uitzien, maar ik ben dan ook hittepitjes van warmbloeden gewend, en dat is natuurlijk een heel ander type paard. Als die even rustig staan met het hoofd laag zijn ze vast ziek :)
de western paarden worden daarop gefokt denk ik dan.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:57

klopt renate het is niet de bedoeling dat het paard tegen de muur knalt. immers, het hele doel van fencen is dat je paard leert om door te lopen tot het einde en zich daar goed mee te voelen.
als hij tegen de muur knalt wordt hij bang voor de muur en zal dus niet meer gaan doorlopen. en dat was nu juist je doel.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:59

Okè, ik snap nu het doel van fencen, maar toch blijf ik erbij dat ik het er niet fijn uit vindt zien. Maja, dat is dan weer wat anders haha.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:07

quarterH schreef:
klopt renate het is niet de bedoeling dat het paard tegen de muur knalt. immers, het hele doel van fencen is dat je paard leert om door te lopen tot het einde en zich daar goed mee te voelen.
als hij tegen de muur knalt wordt hij bang voor de muur en zal dus niet meer gaan doorlopen. en dat was nu juist je doel.

Ok ik ben dus een leek op reining gebied, valt het op?! :P
Ik dacht dat dat een manier was om het paard te leren sliding stop doen, omdat je dan gebruik maakt van de natuurlijke neiging om te stoppen.
Maar zo werkt het dus niet blijkbaar..
Dan moet ik toch zeggen dat fencing ook not done is voor mij :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:08

dat is ook je doel renate. daarmee leer je het ze eerst aan. en daarmee hangt samen dat je wilt dat hij doorloopt en niet zelf halverwege de bak gaat stoppen.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:08

Nu raak ik weer in de war, is fencen nou niet wat we allemaal op het tweede filmpje zagen? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:10

Laten ze dan voor alle paardensporten maar eens een overkoepelende regelgeving maken waarin duidelijk staat wat wel en niet mag ten opzichte van het dier. Dus niet dat moeilijke gezwam waarvan iedereen zich afvraagt wat het nou eigenlijk precies inhoud en waar de slechterikken misbruik van kunnen maken, maar gewoon duidelijk: niet rukken in de mond, ook geen kleine rukjes en ook niet met een zacht bit, gewoon niet rukken, klaar :D
En dat dan ook nog over een heleboel andere handelingen waarbij een paard geïntimideerd en gepijnigd wordt.
Als ze dan net als bij de voetbal ook nog een kaartensysteem invoeren... bij de eerste en tweede overtreding een gele kaart en diskwalificatie van de wedstrijd, derde kaart is een rode en die betekent dat je de rest van het jaar niet meer mag starten. Drie jaar achter elkaar een rode kaart dan mag je nooit meer starten.

Dan altijd minimaal 2 controleurs die tijdens hun werk geen boekjes mogen lezen of uit hun neus mogen vreten. Alles moet op video worden opgenomen, ook het loswerken en na de wedstrijd worden de beelden nog weer bekeken door übercontroleurs. Die kunnen dan de controleurs weer op non aktief stellen en beboeten als ze steken hebben laten vallen en zo houden we de boel dan scherp.

Lekker omslachtig en idealistisch :P
Maar blijkbaar hebben de paarden zoiets nodig in de topsport.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:33

Ik heb nog een bit gerelateerd vraagje.

Bij western is het normaal dat na de proef je bit word gecontroleerd bij dressuur niet. Maar bij de dressuur weet ik dat er bepaalde bitten zowieso niet zijn toegestaan. Bij springen weet ik het niet. Is dat bij de western ook zo?
dat bv een twisted wire niet toegestaan is op wedstrijd.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:39

Cowgirl schreef:
Ik heb nog een bit gerelateerd vraagje.

Bij western is het normaal dat na de proef je bit word gecontroleerd bij dressuur niet. Maar bij de dressuur weet ik dat er bepaalde bitten zowieso niet zijn toegestaan. Bij springen weet ik het niet. Is dat bij de western ook zo?
dat bv een twisted wire niet toegestaan is op wedstrijd.

Klopt er zijn maar een beperkt aantal bitten show legal.
Ook de dikte van het bit en de breedte zijn omschreven.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:25

quarterH schreef:

En zo'n westernpaard krijg je niet scherp aan de hulp zonder op een muur af te gaan? Geef toe, dat is toch gewoon de techniek van het snelste resultaat.. dat paard weet uiteraard ook dat niet stoppen geen optie is. Mocht hij twijfelen dan weet hij het de tweede keer wel.. daar gaat het over, niet over goed voelen, hou op zeg..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:27

HumbleTalent schreef:
Klopt er zijn maar een beperkt aantal bitten show legal.
Ook de dikte van het bit en de breedte zijn omschreven.

Aan dat filmpje te zien zouden ze beter wat beperkingen opleggen aan de handbewegingen van de ruiter in plaats van aan het materiaal.. Al was het met een bitloos hoofdstel..dan was dit nog rukken en plukken.
Triest hoor.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:36

Op de regiokampioenschappen dressuur heb ik wel degelijk bittencontrole gehad. :j

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:49

Is fencen dan niet net zoiets als het in de springsport het balkje omhoog doen om een paard hoger te laten springen?
Ik vind de filmpjes niet fijn om te zien. Western is in mijn ogen nog altijd een cowboy die met zijn zit en lichte teugeldruk stuurt......
Maarja, elke sport heeft zijn rotte appels zo te zien....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:50

nee, nu wordt het helemaal verkeerd begrepen volgens mij. Fencen is niet als een idioot op t hek af gaan, schietgebedje en hopen dat ie stopt en heeft al helemaal niks te maken met toucheren.
Je kan het hek gebruiken als hulpmiddel, net zoals sommige dressuurruiters graag een balk gebruiken om een wissel aan te leren bijv. Niks mis mee.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:52

en fencen is voor het verbeteren van je rundown... en niet voor het verbeteren van je stop..

indirect wel natuurlijk, want een beter opgebouwde rundown is ook een betere stop.