Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:55

Kinke schreef:
het wordt dan tijd dat al die grooms hun mond open doen zodat al die stallen dat niet meer kunnen flikken (bewijs verzamelen dus)

Dan zijn ze hun baan kwijt en komen ze nooit meer aan het werk in de paardenwereld en kunnen ze ook hun loopbaan kansen daar wel vergeten.

Dit gedrag is helaas inderdaad niet voorbehouden aan profs. Zie dit op alle niveaus in verschillende disciplines.

Het lijkt eerder in een bepaald karakter van een mens te zitten.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 23-11-23 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:56

Elisa2 schreef:
Dan zijn ze hun baan kwijt en komen ze nooit meer aan het werk in de paardenwereld en kunnen ze ook hun loopbaan kansen daar wel vergeten.

maar ja,als het zo rot is, willen ze daar dan wel werken?
ik vind dat dan wel een beetje meewerken aan het systeem omdat je zelf iets wil...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:56

Rollkür en dergelijke praktijken vind je niet schokkend?
Verwacht had ik het wel, we weten om wiens stal het gaat; maar niet schokkend zou niet mijn woordkeuze zijn.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:57

Cer schreef:
Elisa2 schreef:

ik vind dat dan wel een beetje meewerken aan het systeem omdat je zelf iets wil...

Het probleem is dat je als je iets met paarden wilt doen vaak weinig keus hebt. Je hebt of geld of connecties nodig. In Denemarken is het al helemaal lastig om compleet Helgstrand vrij te blijven.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:21

Cer schreef:
Elisa2 schreef:

Dit.
Maar het staat wel mooi op je CV als je bij die of die hebt gewerkt natuurlijk.

Als je stallen hebt uitgemest bij de boer op de hoek dat zegt niet zoveel natuurlijk. Dus als ze verder willen komen zullen ze ook gebruik maken van connexxies enz. En het punt is vaak dat het vaak een cirkel is die het ook zo doen. Dusja wil je daar wel werken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:24

Kinke schreef:
het wordt dan tijd dat al die grooms hun mond open doen zodat al die stallen dat niet meer kunnen flikken (bewijs verzamelen dus)

Als jij al die mensen voor uitgebreid opsporingswerk betaalt zodat ze nog steeds ergens van boodschappen kunnen doen :j

Zullen we de schuld maar bij de ruiters leggen en niet meteen een andere partij zoeken om met de verantwoordelijkheid op te zadelen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:40

Dit gedrag van de ruiters is idd pertinent niet de verantwoordelijkheid van de grooms.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:00

Dark7 schreef:
@prompter

Dit is iets wat ik vaak zie, een “prof” wordt vaak zo lyrisch over gedaan, heb dat nooit begrepen.. maar die duw/trek/schop/sla praktijken komen echt op alle niveaus voor, en op (bijna) “elke” stal loopt er wel 1 zo’n misselijke rond

Ja zot toch eigenlijk dat iemand zonder enig studie en papier zich Pro kan noemen. Puur omdat deze meer dan eens goede resultaten op een wedstrijd laat zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:04

Cer schreef:
Elisa2 schreef:

Mwah, ik ben zelf weleens opgestapt bij een bekende stal waar ik mocht blijven en goede doorgroeimogelijkheden had. Maar alles werd met slof of met stang en trens gereden en dat voelde niet goed voor mij. (geen mishandeling verder gelukkig) Dus ben juist naar een andere onbekende stal vertrokken.

Maar in ieder werkveld wordt wel bepaalde integriteit verwacht. Als er drama's zijn op jouw vorige kantoorbaan dan is het ook niet de bedoeling dat je die uitvoerig gaat bespreken bij je nieuwe werkgever bij wijze van spreken.

Het is ook lastig, wanneer spreek je iemand aan? Als personeel ben je de underdog..in de paarden al helemaal. Misschien zeiden ze er wel wat van, de docu spreekt ook over emotionele mishandeling richting de grooms. We weten niet het hele verhaal en ik denk ook dat de verantwoordelijkheid daar moet blijven waar deze hoort.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:05

Popstra schreef:
Dark7 schreef:
@prompter

Dit is iets wat ik vaak zie, een “prof” wordt vaak zo lyrisch over gedaan, heb dat nooit begrepen.. maar die duw/trek/schop/sla praktijken komen echt op alle niveaus voor, en op (bijna) “elke” stal loopt er wel 1 zo’n misselijke rond

Ja zot toch eigenlijk dat iemand zonder enig studie en papier zich Pro kan noemen. Puur omdat deze meer dan eens goede resultaten op een wedstrijd laat zien.

Een pro is iemand die geld verdient met werken in de paarden.

Net als bij amateurs heb je goede en slechte.

Zo simpel is het.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:09

Nouja dierenmishandeling is wel wat anders dan werkdruk op kantoor. Als je met dieren werkt hoort dat stukje verantwoordelijkheidsgevoel daar ook bij. En als je als Groom of verzorger dingen moet doen die voor jou niet goed voelen omdat het niet goed is voor het paard dan is het minste wat je kan doen een gesprekje aangaan en wil iemand daarin niet mee bewegen kun je beter stoppen want je gaat alleen maar meer ellende zien als je het eenmaal op hebt gemerkt ;) En als het iets is wat niet bewust gedaan wordt maar gedaan wordt omdat iemand dat zo geleerd heeft maar wel open staat voor verandering daar kun je wat mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:14

Ja tussen dierenmishandeling en zelf dingen anders doen of zien zit wel een heel groot grijs gebied.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:19

BeFunny schreef:
Nouja dierenmishandeling is wel wat anders dan werkdruk op kantoor. Als je met dieren werkt hoort dat stukje verantwoordelijkheidsgevoel daar ook bij. En als je als Groom of verzorger dingen moet doen die voor jou niet goed voelen omdat het niet goed is voor het paard dan is het minste wat je kan doen een gesprekje aangaan en wil iemand daarin niet mee bewegen kun je beter stoppen want je gaat alleen maar meer ellende zien als je het eenmaal op hebt gemerkt ;) En als het iets is wat niet bewust gedaan wordt maar gedaan wordt omdat iemand dat zo geleerd heeft maar wel open staat voor verandering daar kun je wat mee.

Maar in die kleine stukjes hoor je al dat grooms de ruiters aangesproken hebben en zelfs naar Helgstrand zelf gestapt is. Geen nut.

Het ergste vind ik ook de lijst aan paarden die door het bit bloeden. Ze hebben serieus paarden die regelmatig, af en toe of altijd bloeden en de ruiters blijven gewoon doorrijden. Ik vond het hier in het topic sowieso onzin dat er gezegd werd dat dat nu eenmaal voorkwam. Dan heb je alsnog een uitzondering als dat vaker gebeurd en als het 1 keer gebeurd door wisselen ga je er gewoon niet weer op de volgende dag...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:23

Elisa2 schreef:

Zo simpel is het.

Dan is dus elke persoon omdat die toevallig zijn geld is gaan verdienen in werk met paarden een pro?
Ik vind dat nogal een titel zeg maar

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:25

Mja het is in de paardenwereld wel een lastige term om te definiëren denk ik. Aangezien je hier voornamelijk op praktische ervaring afgaat en niet zozeer bijvoorbeeld een studie/certificaat

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:27

Met types als Helgstrand heeft dat ook geen nut.
Maar Helgstrand doet zo met paarden van jongs af aan en heeft ook weer geleerd van anderen die het zo deden. Daarbij heeft hij een bepaald karakter en laat zich niet vertellen hoe hij het moet doen nu want hij zit immers al jaaaren in het vak.

Maar als daar in de tijd dat hij nog door moest breken iemand had geweest die gezegd had van jongen zo moet je niet met paarden om gaan. Want die paarden brengen jou naar de top en als je ze goed behandeld dan blijven ze gezond en werken ze veel liever voor je. Als hij het goede voorbeeld had gehad dan had hij heel misschien anders geweest met zijn paarden nu.

Maar ook dat is niet zeker want hij is gewoon zo. Maar als iedereen hem de rug had toegekeerd ivm zij manier van doen dan had hij nooit zo groot geworden ;)
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 23-11-23 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:27

Dat vind ik wel redelijk idealistisch met zijn achtergrond

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:28

Popstra schreef:
Elisa2 schreef:

Zo simpel is het.

Dan is dus elke persoon omdat die toevallig zijn geld is gaan verdienen in werk met paarden een pro?
Ik vind dat nogal een titel zeg maar

Dat is in veel meer werkvelden zo. Niet alleen in de paarden. Professional zegt niks over opleiding, wel of je er je geld in verdient. Niks nieuws of geks dus eigenlijk.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:43

MyWishMax schreef:
Maar in die kleine stukjes hoor je al dat grooms de ruiters aangesproken hebben en zelfs naar Helgstrand zelf gestapt is. Geen nut.

Het ergste vind ik ook de lijst aan paarden die door het bit bloeden. Ze hebben serieus paarden die regelmatig, af en toe of altijd bloeden en de ruiters blijven gewoon doorrijden. Ik vond het hier in het topic sowieso onzin dat er gezegd werd dat dat nu eenmaal voorkwam. Dan heb je alsnog een uitzondering als dat vaker gebeurd en als het 1 keer gebeurd door wisselen ga je er gewoon niet weer op de volgende dag...

Hoe normaal bloed uit de mond is op die stal vind ik inderdaad meer dan genoeg zeggen over dierenwezijn :\ Het is toch helemaal niet iets wat nou eenmaal voorkomt, niet eens bijna :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:45

Ik zou nu wel heel graag (hoewel dat ook niet helemaal de juiste bewoording is :?) de hele uitzending willen zien.

Je kunt TV2 streamen met een abo, maar ik kan geen Deens en snap er geen hol van :=.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:25

Wanneer wordt het uitgezonden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:35

Gisteren.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:47

Of je een goede of slechte bent, wordt afgemeten aan de behaalde of de te behalen prestaties. De manier waarop je aan die prestaties komt, wordt niet meegenomen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:53

_San87_ schreef:
Ik zou nu wel heel graag (hoewel dat ook niet helemaal de juiste bewoording is :?) de hele uitzending willen zien.

Je kunt TV2 streamen met een abo, maar ik kan geen Deens en snap er geen hol van :=.

Je hebt als het goed is ook een Deens adres en bank kaart nodig? Ik kon het niet afsluiten nl

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:55

_San87_ schreef:

Je schijnt een Deens creditcard nodig te hebben om een abo aan te gaan.