Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:16

Dat paard van het filmpje lag volgens mij op bevroren grond waardoor die niet rechtop kwam, en waarschijnlijk gewoon flink uitgeput was door zijn pogingen om daar weg te komen. Als je zo’n dier op vaste grond kan trekken, en hij dan wel kan opstaan.. prima toch? Hartstikke goed van die meiden :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:17

Wat ik me wel eens afvraag, na al die discussie over grazers die doodgaan in de winter.
Wat gebeurt er straks met het overschot van dieren in de zomer, als veel meer dieren het gaan overleven?

Ik woon op de Veluwe, heel veel bossen met wild.
Daar gaat ook altijd 's winters een deel van dood, daar hoor je niemand over.
Dat komt omdat niemand die dieren ziet, dus niemand vindt het dan erg.
De boswachters houden het zo'n beetje bij, en het overschot aan dieren wordt door jagers afgeschoten.

De Oostvaardersplassen is een open gebied dus daar zie je veel meer wat er gebeurt dan in de bossen op de Veluwe.
Ik denk dat daarom mensen veel meer begaan zijn, met de dieren die daar leven, ze zijn zichtbaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:20

Je kunt de Veluwe niet met de OVP vergelijken. Ten eerste lopen er geen exoten (nou, vooruit, hier en daar een handvol Moeflons, die horen hier ook niet), ten tweede heeft het wild meer gelegenheid naar elders te trekken dan in de OVP, maar vooral: er is actief wildbeheer dmv jacht. En dáárom leven de bomen wél op de Veluwe en zijn ze dood in de OVP. Als er net zoveel beesten liepen als in de OVP waren er op de Veluwe ook geen bossen.

Paar jaar terug was er een zwijnenoverschot, die zijn toen ook heel rap gedecimeerd. Was trouwens ook veel protest tegen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 04-03-18 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:20

Sabri schreef:
https://www.facebook.com/jacqueline.bru ... =3&theater

Afschuwelijk. Staatsbosbeheer moet zich kapot schamen, aangeklaagd worden, dit is toch duidelijke vorm van verwaarlozing en dierenmishandeling? Iedereen die hier nog durft te roepen dat het wel meevalt en ze er goed uitzien, nou, bekijk dit eens!

Dat filmpje idd..

Ik zou eerder zeggen, klaag die mensen aan. SBB is idd niet helemaal goed bezig maar ik vind dit ook niet echt vriendelijk.

8nnemiek schreef:
Dat paard van het filmpje lag volgens mij op bevroren grond waardoor die niet rechtop kwam, en waarschijnlijk gewoon flink uitgeput was door zijn pogingen om daar weg te komen. Als je zo’n dier op vaste grond kan trekken, en hij dan wel kan opstaan.. prima toch? Hartstikke goed van die meiden :)

Bevroren grond staat makkelijker op dan 20 cm modder en als ik die mensen zie staat tijdens het trekken is het daar ook niet bepaald glad..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:23

Ik vind het er eerder uit zien alsof hij door een dun laagje ijs gezakt is en het opgegeven heeft. Het probleem zit hem dan voornamelijk in de onderkoeling. Zodra je ze terug in de benen hebt, hebben ze best nog wel een kans. Maar zelf zou ik de boswachter gebeld hebben om hem af te laten schieten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:23

palousa_boy schreef:
Rebecca schreef:
Dat dier dat uit het water gehaald is?

Uit het water is een groot woord, op het filmpje ligt hij volgens mij gewoon op wat natte grond langs het water.

En als hij later gewoon weer in de kudde staat was hij dus prima zelf in staat om op te staan en is dat getrek en gesjor dus wel zinloos geweest.

Leg gewoon dat hooi neer en ga naar de volgende, als hij dood gaat zal dat beetje hooi hem ook niet meer redden

Ik zag toch echt dat hij op het ijs lag. Hij glijdt a la Bambi toch echt weg.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:26

Ibbel schreef:
Je kunt de Veluwe niet met de OVP vergelijken. Ten eerste lopen er geen exoten (nou, vooruit, hier en daar een handvol Moeflons, die horen hier ook niet), ten tweede heeft het wild meer gelegenheid naar elders te trekken dan in de OVP, maar vooral: er is actief wildbeheer dmv jacht. En dáárom leven de bomen wél op de Veluwe en zijn ze dood in de OVP. Als er net zoveel beesten liepen als in de OVP waren er op de Veluwe ook geen bossen.

Paar jaar terug was er een zwijnenoverschot, die zijn toen ook heel rap gedecimeerd. Was trouwens ook veel protest tegen.

Dank je, dat klinkt logisch.
Ik vroeg dit mijzelf opeens af, maar je kan het niet vergelijken inderdaad.
Met de Veluwe ben ik ook veel meer bekend.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:26

Als hij op het ijs lag zouden die mensen ook niet blijven staan als ze aan z'n staart (of benen of manen) trekken :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:27

Maar nou heel even....:

Waarom heeft dat dier überhaupt de kans gekregen om zo ver heen te geraken? Waarom heeft dit zover kunnen komen?!
Een goede diermanager had hier echt WEKEN geleden al wat aan gedaan.

Maar goed, een natuurPARK met een deugdelijk faunabeleid had het al jaren geleden niet zo ver laten komen.

Het is een walgelijke situatie, daar op die Oostvaardersplassen. SBB mag zich de ogen uit de kop schamen. Dit moet stoppen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:30

JewEmm schreef:
Mag ik vragen hoe je er bij komt dat er niet geschoten wordt?

In ieder geval te weinig en te laat. Facebook staat vol met foto's hoe de situatie daar nu is. Ik vind de hoeveelheid dode dieren echt shocking. SBB handelt dus niet volgens haar eigen beleid (schieten voordat onnodig leed wordt veroorzaakt). Maar gezien de vele lijken is er dus veel onnodig leed geweest.

Zou er geen nieuwe rechtszaak gestart kunnen worden? De vorige was verloren omdat er niet aangetoond was dat SBB niet volgens haar beleid handelde.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:32

Qua aantal natuurlijk gestorven dieren (t.o.v. de kogel) moeten we eerst nog het rapport van vorige maand afwachten. Dat verwacht ik komende week. Het kan namelijk zo maar zijn dat veel meer dieren geschoten zijn dan wat je ziet. Het lijken opruimen eens per dag doen is handiger dan overal achter de jager aan rijden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:35

Ik heb hier vanmiddag een rondje gewandeld. Ik woon aan een natuurgebiedje met heel veel watervogels. Weet je hoeveel dode dieren ik ben tegengekomen? Slechts eentje! Een dode bergeend die op het ijs lag.

Ik ben ook heel benieuwd naar het rapport van overleden dieren de afgelopen maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:40

Daar waar mensen lopen (om hooi te voeren of aan paarden te sjorren) mag sowieso niet geschoten worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:47

safina schreef:
Daar waar mensen lopen (om hooi te voeren of aan paarden te sjorren) mag sowieso niet geschoten worden.

Hoezo eigenlijk niet? In het bos hier achter wordt ook gewoon gejaagd als er ook mensen lopen.
Geen enkel probleem...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:51

Even de computer erbij gepakt, dat is wat duidelijker dan iPad :+
Lijkt idd wat ijzig te zijn, maar dan praat dat het getrek aan haar en benen nog niet goed. Haal er een touw bij, neem een halster mee als je toch al doelbewust pony's gaat redden..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:52

Mizora schreef:
Ik vind het er eerder uit zien alsof hij door een dun laagje ijs gezakt is en het opgegeven heeft. Het probleem zit hem dan voornamelijk in de onderkoeling. Zodra je ze terug in de benen hebt, hebben ze best nog wel een kans. Maar zelf zou ik de boswachter gebeld hebben om hem af te laten schieten.

Er is geprobeerd Staatsbosbeheer staande te houden om dit dier te schieten maar ze reden door.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:54

Of nog beter... haal een paar boswachters erbij. Die hebben er ervaring mee. Het beleid is immers dat dieren die in de modder vast zitten eruit gehaald worden. Die boswachters hebben er ervaring mee, wat weer voor minder stress voot dit dier zorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:31

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:37

palousa_boy schreef:
Even de computer erbij gepakt, dat is wat duidelijker dan iPad :+
Lijkt idd wat ijzig te zijn, maar dan praat dat het getrek aan haar en benen nog niet goed. Haal er een touw bij, neem een halster mee als je toch al doelbewust pony's gaat redden..

Ach wat een gezeur! Waar was jezelf in dit geheel? Wees blij dat zij tenminste wel iets doen voor het arme dier! Weleens met je blote rug een tijd op ijs liggen creperen omdat je te zwak was om op te staan?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:39

Dees schreef:
Maar nou heel even....:

Waarom heeft dat dier überhaupt de kans gekregen om zo ver heen te geraken? Waarom heeft dit zover kunnen komen?!
Een goede diermanager had hier echt WEKEN geleden al wat aan gedaan.

Maar goed, een natuurPARK met een deugdelijk faunabeleid had het al jaren geleden niet zo ver laten komen.

Het is een walgelijke situatie, daar op die Oostvaardersplassen. SBB mag zich de ogen uit de kop schamen. Dit moet stoppen.

Inderdaad, dat is het probleem. De enige schuldige hier is Staatsbosbeheer. Die hebben het zo ver laten komen dat al die arme dieren de hongerdood sterven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:46

Ik lees hier al wat pagina's mee,maar ik vraag me toch iets af en wil graag weten hoe anderen daar over denken.
En sorry als de vraag al gesteld is,maar dan heb ik er overheen gelezen.

In de zomer staat het daar vol en vol met jacobskruiskruid
Dit

Afbeelding

Wij weten allemaal wat dat doet met paarden.
Onze paarden zullen het niet eten omdat ze genoeg ander voedsel hebben.
dat is daar niet zo... dus zullen ongetwijfeld alle planten zijn gegeten door de dieren daar.
Denk dat er ook ongetwijfeld veel dieren door verzwakt en ziek raken en daardoor sterven?
Misschien ook zo met het dier op het filmpje wat ze uit het water trekken.

Wat is jullie idee daar van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:50

Wendy schreef:
safina schreef:

Hoezo eigenlijk niet? In het bos hier achter wordt ook gewoon gejaagd als er ook mensen lopen.
Geen enkel probleem...

Geen idee. Maar het staat in hun protocol. https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ersplassen

Misschien omdat ze met scherp schieten en jagers dat niet doen? Ik kan me wel indenken dat je niet met scherp wilt schieten met mensen in je buurt. Als je kogel afketst of verdwaalt...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:51

Ik heb dat heel cynisch al een keer ergens gepost. Weet niet of dat hier was of op FB. Het probleem lost zich vanzelf op over een aantal jaar als er niets wordt gedaan. Dan krijg je een decimering door JKK vergiftiging die geen afschot kan bewerkstelligen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:52

Ja er staat zo ontzettend veel van die rotzooi,dat moet echt wel wat met de dieren doen :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:55

En dan zeggen de ecologen: ja dat is ook de natuur.