RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:39

Suelza schreef:
ralphtdw schreef:
en van die bijt wond als je een hengst koopt dan weet je ook dat dit soort dingen kunnen gebeuren.

Dat is wel weer erg zwart/wit gesteld... Hengsten zijn niet per definitie moordlustige wezens... ik denk dat de hengsten hier op stal stukken betrouwbaarder zijn dan de oestrogeen-aangestuurde vrouwelijk gediertes :')

daarom zet ik er ook bij dit soort dingen kunnen gebeuren,
en over het algemeen zijn hengsten snel bijterig en dat weet ieder mens toch

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:39

ralphtdw schreef:
en laat je om een wond op je arm een paard meer dan een maand stil staan? misschien is er daar wel wat gebeurd waarom hij zo lang niet werd gereden

Was wel een pittig wondje hoor :o

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:40

Nou, dat ze lelijk verwondt is door dat paard is een feit, dat moet je niet bagatelliseren, ze houden je niet voor niks een nachtje in het ziekenhuis, ze zal ook diverse kneuzingen gehad hebben denk ik zo.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:40

ralphtdw schreef:

Happerig... Dit was wel meer dan dat. We moeten wel eerlijk blijven.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:41

Kaja schreef:
PhiaBink schreef:
Jan Hein zei, dit is kat in het bakkie!

Dat zeggen ze allemaal.... :=

Nee, JanHein en zijn maatjes zeiden: dit wordt de gang op gaan met zijn allen en schikken.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:42

Vala schreef:
Nou, dat ze lelijk verwondt is door dat paard is een feit, dat moet je niet bagatelliseren, ze houden je niet voor niks een nachtje in het ziekenhuis, ze zal ook diverse kneuzingen gehad hebben denk ik zo.

ja dat ze een flinke wond heeft oke.
maar je blijft al snel een nachtje in het ziekenhuis ligt er maar net aan hoe je zelf reageert.
maar dat je week niet rijd of 2 weken niet prima maar toch geen 6 weken of wat was het

ralphtdw

Suelza schreef:
ralphtdw schreef:

je snapt toch wel hoe ik het bedoel.

Strohalm

Cer schreef:
Niwla schreef:
Ze kon sowieso aanspraak maken op het consumentenrecht, met of zonder contract.

Mij is nog steeds niet helder hoe dat consumentenrecht dan precies werkt... :? Dat is neem ik aan geen garantie dat je altijd een kapotte 'zaak' vergoed krijgt, mag ruilen of terug mag brengen? Ligt eraan op welk moment en hoe de schade is ontstaan. En dat is hier niet helder, en dus is de aanspraak op consumentenrecht niet vanzelfsprekend... toch?

Voor zover ik het altijd begrepen heb:

Bij aankoop handelaar (dus zakelijk)/particulier: De verkopende partij moet bewijzen dat het paard het gebrek niet had op het moment van verkoop.

Bij aankoop particulier/particulier: De kopende partij moet bewijzen dat het paard het gebrek al had op het moment van verkoop.

Waarbij wel aangemerkt moet worden, dat de kopende partij altijd verplicht is onderzoek te doen voor aankoop. De zgn keuringsplicht

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:44

ralphtdw schreef:
Vala schreef:

maar je blijft al snel een nachtje in het ziekenhuis ligt er maar net aan hoe je zelf reageert.
maar dat je week niet rijd of 2 weken niet prima maar toch geen 6 weken of wat was het

Ik denk dat de wond die zij gehad heeft, haar toch wel even uit het zadel heeft gehouden. Alles is gekneusd en beschadigd... Ik denk dat dat verhaal echt wel klopt. En voor een paardenbeet houden ze je inprincipe niet een nacht in het ziekenhuis.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:46

Vala schreef:
Nee, JanHein en zijn maatjes zeiden: dit wordt de gang op gaan met zijn allen en schikken.

Bij dergelijke zaken stuurt een rechter vaak de partijen de gang op om overeen te komen. Dat scheelt hem namelijk 'kopzorgen' en dus werk.

Het bijt incident kan niemand bagatelliseren. Maar de aanleiding valt inmiddels te betwisten.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:47

ralphtdw schreef:
Vala schreef:

Je blijft al snel een nachtje in het ziekenhuis? Ik weet niet naar welk ziekenhuis jij gaat, maar hier word je bij voorkeur direct na een operatie op straat gezet onder het mom van: "Ga thuis maar uitzieken."

Ze laten je echt niet zomaar overnachten daar hoor, weet je wat dat kost?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:47

ralphtdw schreef:
Suelza schreef:

je snapt toch wel hoe ik het bedoel.

Jawel, maar deze beet vind ik toch echt wel meer, dan het happerige wat hengsten soms hebben. Een paard die bij mij gebracht wordt omdat hij zulke verwondingen veroorzaakt, valt bij mij wel in de categorie 'afwijkend gedrag'. En dan ga je je afvragen wat de aanleiding is van een dergelijke beet, het kan inderdaad een fysieke oorzaak hebben (pijn) maar kan ook een mentale oorzaak hebben (agressie).

Het is in ieder geval niet 'normaal' . Ik zou daar wel vraagtekens bij zetten als hij dat bijv. ' out of the blue' zou doen. Ik vind dit niet iets wat je per definitie aan zijn ' hengst-zijn' moet koppelen, tenzij het dier agressie had naar bijvoorbeeld een andere hengst en het dus hormoongestuurd is geweest. Maar dan is dat weer niet het happerige, waar jij het net over had. Dan is het gewoon pure agressie richting een soortgenoot waar de eigenaresse van de hengst de 'gebeten hond' bleek.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:48

Ivonka schreef:
Dat ze meerdere hengsten heeft gereden en uitgebracht van een grote hengstenhouderij maakt echt wel dat ze verstand heeft van hengsten.

Dan volgt de volgende vraag, in hoeverre kun je dan nog als "onwetende" consument gezien worden (daar waar de wet voor bedoeld is van het consumentenrecht). Als je je op deze manier profileert in de paardensector kun je niet meer van een onwetende consument spreken die zijn/haar eerste pony koopt.

Als koper heb je onderzoeksplicht, maar dan is de vraag, hoe ver moet je gaan met dat onderzoek, je kunt gewoonweg niet alles uitsluiten.

Dat de keurend en behandelend DA niet aan het geschil mee wil werken geeft ook te denken. Je zou toch denken dat hij achter zijn klant zou staan als de zaak zo klaar is als een klontje (zoals nu wordt geschetst). Maargoed hij zal er zijn redenen wel voor hebben. Blijkbaar ligt het allemaal toch wat genuanceerder.

Tsja en hoe een verkoper reageert als je zijn paard bij bezichting afkeurt om wat voor reden dan ook, het is vaak hoe het gezegd wordt, hoe de setting is van een bezichtiging en welke verwachtingen beide partijen hebben van een op hande zijnde overeenkomst. Dat kan gebeuren dat het dat een negatief gevoel achterlaat bij een of beide partijen. Dat doet niet terzake in dit geschil.

Sterker nog, gezien de uitlatingen op diverse forums over de betreffende verkoper door de koper kan de verkoper een zaak aanspannen wegens smaad/laster. Maar zoals de verkoper al zei, je moet jezelf recht in de spiegel aan moeten kunnen blijven kijken. En zo is het maar net.

kyra75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:49

is zo,n zelfgemaakt contract rechtsgeldig dan ?
heeft niet onder de neus van een notaris gelegen!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:50

kyra75 schreef:

Dat vroeg ik mij dus ook af, maar als je op het internet zoekt, kom je tal van zulke koopcontracten tegen...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:51

PhiaBink schreef:
Jan Hein zei, dit is kat in het bakkie! De meeste hebben niet goed geluisterd.!

Dit getuigt al van weinig inlevingsvermogen en kennis van de zaak, daar het om een paard ging _O- sorry grapje .... :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:52

Suelza schreef:
kyra75 schreef:

Dat vroeg ik mij dus ook af, maar als je op het internet zoekt, kom je tal van zulke koopcontracten tegen...

Ja, hoor. Koopcontracten hoeven niet perse door een notaris ingezien te zijn. Anders ligt dat natuurlijk wanneer je een huis koopt of zo.

Mochten er in het koopcontract onwettige dingen staan, dan zijn die automatisch nietig, ondertekend contract of niet.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:54

kyra75 schreef:
wat ik me afvraag is wat die mvr van de dierenbescherming in
die uitzending moest ?
je zou haast geen paard of pony meer durven te verkopen,je gaat er als
verkoper toch vanuit dat als je een paard verkoopt,en welke je voor de
koop laat keuren door een veearts,dat het verkocht is als een gezond paard
waar houd het dan op ?

Idd! Om haar kon ik me ook enorm boos maken... jammergenoeg denken leken altijd dat mensen van de dierenbescherming alles van paarden weten. Niets is minder waar!! Deze mevrouw zegt zoiets stoms, en aan de hand daarvan wordt weer geconcludeerd dat meneer vd Berg een slecht paard verkocht heeft. "Je zou kunnen denken, wat is ermee".. Pffffffffff !! 3000 Euro voor een hengst! Dat is pittig in deze tijd hoor! Geen weggeefprijs.. als je dat nieteens weet, ben je niet bepaald op de hoogte en moet je gewoon je mond dicht houden!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:55

ralphtdw schreef:
als iemand wat te verbergen heeft gaat hij niet met zijn kop voor de camera.
koop contact na een lange tijd pas tekenen (3 maanden) van ik ben het vergeten nee mevrouw heeft er toen pas 1 aangemaakt en dat hij nog ging tekenen had ik al nooit gedaan maar goed deed hij toch maar zij dacht mooi kan ik hem mooi terug brengen.

mevr had haar eigen hengst naast een andere hengst gezet die niet samen konden als je dat heb kan een paard ook heel raar reageren en dat hij haar bijt ja doen wel meer paarden en vooral hengsten en wie zegt dat zij mee is gesleept 10 meter ze kan wel ergens langs heen zijn gevallen.
en meestal al je weet dat een paard niet goed is verkoop je het paard voor minder geld.

het verhaal van het meisje is gewoon een beetje krom hoesten of verkouden kan altijd gebeuren
en laat je om een wond op je arm een paard meer dan een maand stil staan? misschien is er daar wel wat gebeurd waarom hij zo lang niet werd gereden

Ik ken iemand die blijvend letsel heeft overgehouden doordat zij door een mens in de arm gebeten werd. Laat staan als een paard eens echt flink bijt... kan me voorstellend dat dat meisje er langer zoet mee is dan een paar daagjes. Een gewone knabbel heb je inderdaad niet zo lang last van.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:56

Dit topic is erg leerzaam :j
Het staat alleen ontzettend dom dat de naam van mevrouw op 1000manieren geschreven staat, als je over iemand praat schrijf dan iig haar naam goed := ze heet geloof ik nogsteeds Jytte

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:05

Persoonlijk vind ik het sneu voor de kopende partij. Maar na het zien van de uitzending denk ik niet dat ze kan aantonen dat het paard al ziek was tijdens de koop. Het lijkt me dan ook dat de verkoper volledig in zijn recht staat.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:06

Air schreef:
Vind jullie hier erg walgelijk reageren. Jullie zijn geen rechters, doe dan ook niet alsof je er wel eentje bent.
Dit komt juist op tv omdat dit soort dingen vaker voorkomen. En omdat er veel onduidelijkheid over heerst.
Een beetje respect mag wel, voor beide partijen.

En er is niks sneu's aan Mr. v/d Berg, hij heeft er immers zelf op toegezegd.

Amen _/-\o_

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:07

Misschien moet iemand de verkoper even de berichten van de koper hier op bokt laten lezen. Ik vind dit een heel dubieus verhaal. En dan vooral van de kant van de koper. Ik had bij het begin al zoiets van wat kun jij liegen dat het gedrukt staat. Meid denkt hier nu nog eens een slaatje uit te kunnen slaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:08

FriesWytske schreef:
Misschien moet iemand de verkoper even de berichten van de koper hier op bokt laten lezen. Ik vind dit een heel dubieus verhaal. En dan vooral van de kant van de koper. Ik had bij het begin al zoiets van wat kun jij liegen dat het gedrukt staat. Meid denkt hier nu nog eens een slaatje uit te kunnen slaan.

De koper heeft zelf al afdrukken van haar berichten op bokt. Dat kwam in de uitzending ook voorbij.

Jilletje schreef:
Dit topic is erg leerzaam :j
Het staat alleen ontzettend dom dat de naam van mevrouw op 1000manieren geschreven staat, als je over iemand praat schrijf dan iig haar naam goed := ze heet geloof ik nogsteeds Jytte

Om die reden zeg ik steeds verkoopster :+. Er worden zoveel manieren genoemd, dat ik het maar zo heb gedaan :P.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:10

FriesWytske schreef:

:') De dingen die ze op bokt had gezet waren op een blaadje op tv te zien dus dat hebben ze al