Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Munnie

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:04

Heb lang niet alles gelezen maar verbaas me dat mensen dit beeld van het western rijden niet kennen. Kom regelmatig op stallen met ruiters die in de FEI mee draaien en die doen het ook zo...

Ga geen namen noemen maar ken er ook eentje die paarden echt op de bakrand laat knallen en er wel eens de gaten in knalt omdat het paard met volle vaart erop knalt.

Voor mij is western lang niet zo vriendelijk met die bitten daarbij heeft een western paard geen druk en krijgt regelmatig in een keer een ruk hoewel bij constante druk een ruk minder hard aankomt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:10

ga geen namen noemen... want? Nogal suggestief zo dan he...

Die bitten hebben niks met wel of niet vriendelijk te maken, een goede ruiter kan prikkeldraad in de mond hangen zonder dat het paard er last van heeft.

Dit is dus weer zo'n "western rijden is sielugh" bericht waar je niks mee kan

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:13

stef schreef:
Die bitten hebben niks met wel of niet vriendelijk te maken, een goede ruiter kan prikkeldraad in de mond hangen zonder dat het paard er last van heeft.

Overdrijven is ook een vak.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:16

dit is bij wijze van spreken bedoeld Isegrim.... maar: JA!! ik kan mijn paard op een draadje rijden als het moet zonder hem pijn te doen! en JA ik kan zonder hoofdstel ook rijden...maar rij gewoon met een correctional, high port,7-shank...

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:17

Munnie schreef:
Ga geen namen noemen maar ken er ook eentje die paarden echt op de bakrand laat knallen en er wel eens de gaten in knalt omdat het paard met volle vaart erop knalt.

Ik kom graag kijken. Sleuren we hem of haar samen van het paard. Dat heeft namelijk (als het waar is) helemaal niets met Western te maken maar is gewoon een ontspoorde idioot.

Verder eens met mijn nieuwe vriend Stef. (ondanks dat Stef en ik het oneens zijn over de veroordeling van Graig ;) )

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:19

Ik ga me echt niet mengen in wat die ruiters doen en openbaar maken wat hun met trainen doen.

Daarbij lijkt het me niet echt fijn om met die brug in die bitten op je gehemelte te worden gestampt weet niet wat jij er van weet maar blijkbaar hou je je handen voor je ogen ofzo??

En als jij zelf bedenkt wat ik schrijf dan reageer niet op mij. Leuk discussie uitlokken maar jij rijd zeker ook mee in de FEI aangezien je het allemaal zo goed weet?

stef schreef:
ga geen namen noemen... want? Nogal suggestief zo dan he...

Dit is dus weer zo'n "western rijden is sielugh" bericht waar je niks mee kan

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:20

Even een stukje uit een boek over anatomie, die misschien duidelijk maakt waarom ik fencing en het nut van in de krul trekken dan helemaal niet snap.

Als een paard in de nek is gebogen of aan de teugel wordt gereden, is zijn blikveld, dat op de grond gericht is, in feite nogal beperkt. Er zit een blinde vlek voor het paard die net zo breed is als zijn lichaam. In het geval van hyperflexie, is het g4ezichtsveld langs de neus op de voeten gericht en wordt het paard lettelijk "blind"gerden. Dit verklaart ook dat paarden zo tegen een muur aanlopen

Bron:Hoe beweegt uw Paard? Gillian Higgins

Kan ook nog wel iets aanhalen over de schadelijkheid van hyperflexie maar dan wordt het allemaal zo lang. ;-)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:21

niet alle bitten zijn scherp, niet alle handen zijn hard.
ikzelf weet dat een stang zoals gebruikt bij dressuur scherper is (hoe rechter de boom, hoe sterker de hefboomwerking),leg daarbij een flinterdun -scherp-trensje/dichtgesnoerde neus- en constante druk = toch ook sielugh ? voor de dressuurleek dan.ikzelf ga ervan uit, dat als je met dat ijzerwerk rijd, je er ook mee om kan gaan.(uitzonderingen nagelaten ntl.) waarom dan altijd wel bij western ;scherp bit ? niemand ziet hier wat voor bit het is.wel het onjuiste gebruik,maar het effect ( de reacties hier dus) had hetzelfde geweest met een snaffle.
de meeste bitten hebben gebogen scharen (ergo minder werking n.m. het meer gebogen is), en een normaal mondstuk.met "scherpe "bitten mag je geen show op, vandaar de controle na je rit. bij andere hippische takken nooit gezien.
dus als we bij het onderwerp -C.S. - blijven, en niet alle cliche-zijwegen inslaan...

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:24

Spicegirl ben ik ook zeker met je eens maar ik had het meer over een constante teugeldruk of niet. Daarbij haal ik ook het feit van de bitten aan omdat het vaak zo is dat mensen maar met de rest mee gaan en er een correctional in hangen omdat het allemaal even niet lukt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:27

Feit blijft dat alle ophef over bitten daargelaten...alleen in de westernsport is er bit-controlewaarbij je bit door de jury zelf persoonlijk gecontroleerd wordt, er om je paard gelopen wordt om te kijken of er ergens bloed te zien is... dat zie ik bij andere takken van sport niet gebeuren...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:28

en als een correctional dan het probleem oplost, is er ook nix aan de hand. het is geen wreed of scherp bit.het hangt van de hand af.de een vind een snaffle shank hard, de ander een correctional, weer een ander een spade bit.punt blijft, dat je met goede hand moet rijden.en sommige paarden lopen lekker op dit bit, de ander weer wat anders...en alleen de ruiter ondervind dat, niet de buitenstaander.

exactly my point, elcamino. :j bij de tuigpaardenwedstrijden voor 2 jarigen word er toch ook met een stang gereden. en niet gecontroleerd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:29

Munnie schreef:
Daarbij lijkt het me niet echt fijn om met die brug in die bitten op je gehemelte te worden gestampt weet niet wat jij er van weet maar blijkbaar hou je je handen voor je ogen ofzo??

En als jij zelf bedenkt wat ik schrijf dan reageer niet op mij. Leuk discussie uitlokken maar jij rijd zeker ook mee in de FEI aangezien je het allemaal zo goed weet?

Wat is dit nou weer voor kul? Als je de laatste paar dagen opgelet had, had je gezien dat ik zowel craig als FEI als NHRA veroordeel.
Jammer hoor, zit je zonder argumenten dat je met modder gaat gooien?

Het is ook niet fijn om een brug (port bedoel je hiermee neem ik aan) in je gehemelte gestampt te krijgen, deze bitten zijn ook niet bedoelt om mee te stampen, das nou net de hele discussie.....

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:31

ElCamino daar heb je gelijk in en vind dat ook netjes. Want als ze een sporen plekje vinden wordt je ook zonder pardon gediskwalifiseerd..

Spicegirl allemaal leuk maar nu ga je zelf door over die bitten ik heb er alleen een kleine opmerking over gemaakt en ga je geen honderd keer gelijk geven ;)

Stef op jou ga ik niet eens reageren want heb ik geen zin in.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:33

zal me aan mn billen oxideren of je me gelijk geeft of niet....en het aantal ook niet.
ik reageerde op elcamino, maar als je je erin wil mengen mag dat hoor :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:33

ElCamino schreef:
Feit blijft dat alle ophef over bitten daargelaten...alleen in de westernsport is er bit-controlewaarbij je bit door de jury zelf persoonlijk gecontroleerd wordt, er om je paard gelopen wordt om te kijken of er ergens bloed te zien is... dat zie ik bij andere takken van sport niet gebeuren...

dan heb je niet goed opgelet want dit wordt zowel bij springen als dressuur ook gedaan...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:36

Munnie schreef:

Zo kan ik ook discussieren, wat ontzettend flauw zeg, me eerst dingen naar mn hoofd smijten en dan heel kinderachtig "jah.. daar heb ik geen zin in...."

Zo gaat de discussie natuurlijk om zeep.

Joolien, is dat nieuw dan? Bij dressuur en springen is het niet zo dat direct na de proef/ het parcour er afgestegen dient te worden, het hoofdstel uitgedaan dient te worden (IN de ring) en het bit en de mond getoond dient te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:37

stef schreef:
Munnie schreef:

Zo kan ik ook discussieren, wat ontzettend flauw zeg, me eerst dingen naar mn hoofd smijten en dan heel kinderachtig "jah.. daar heb ik geen zin in...."

Zo gaat de discussie natuurlijk om zeep.

Joolien, is dat nieuw dan? Bij dressuur en springen is het niet zo dat direct na de proef/ het parcour er afgestegen dient te worden, het hoofdstel uitgedaan dient te worden (IN de ring) en het bit en de mond getoond dient te worden

Dat bedoel ik ook niet maar er wordt zeker gecontroleerd of het paard nergens bloed heeft. Ok springen moet ik even een slag om de arm houden maar bij dressuur is dit zeker het geval :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:38

Maar dusdanig dat er een official direct bij het paard komt kijken? Of vanaf afstand zoals op de WEG met Adinda? Want in het eerste geval is dat nieuw voor me en zie ik dat als een positieve ontwikkeling :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:39

stef schreef:
Maar dusdanig dat er een official direct bij het paard komt kijken? Of vanaf afstand zoals op de WEG met Adinda? Want in het eerste geval is dat nieuw voor me en zie ik dat als een positieve ontwikkeling :j

Nee echt dat ze om het paard heen lopen en het paard ook betasten(jaja ;) ). Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan vinden.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:40

Dat is dan een hele positieve vooruitgang als ze dat doen!
Jammer genoeg heb ik het nog niet met eigen ogen gezien hier in het Noord-Oosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:42

Je kunt een paard ook behoorlijk zeer doen zonder dat hij bloed :o
Het is fijn dat ze op bloed en wondjes controleren maar dat neemt niet weg dat paarden wel degelijk in de mond mishandeld kunnen worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:43

Natuurlijk, maar je moet toch ergens beginnen

piiiienq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:49

nou, ik rij wel western. elk paard moet je wel eens aanpakken, maar dat onnodig trekken aan dat scherp bit is nergens voor nodig. maar in amerika zijn ze zowiezo ruwer qua paardrijden.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:11

All for the money!
Dat is wat er vanaf straalt iedere keer weer als er spraakmakende filmpjes over trainingstechnieken opduiken :n
Jammer dat er in ALLE paardensporten misbruik wordt gemaakt van het paard.
Maakt overduidelijk niet uit of het Dressuur/Springen/Eventing/Rennen/Western rijden betreft.
Overal in ALLE soorten zijn er ziekelijke tactieken om een dier snel money-ready te krijgen. |( Triest!
Alleen een mens kan een dier zo ziekelijk gebruiken en misbruiken...

Dus het heeft geen zin om 1 groep door het slijk te halen. Mss gewoon de gebruikers van deze walgelijke technieken eens duidelijk maken dat het NOT DONE is. Iedere sport heeft zijn charmes maar de ziekelijkheden moeten worden uitgebannen!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:57

joolien: ik kom op veel dressuur en springwedstrijden maar zie NOOIT een jury zijn auto of hokje uitklimmen om een paard zijn hoodstel uit te laten nemen door de ruiter in de bak om te controleren , en ook nog nooit om ze heen zien lopen....dus dat is meer uitzondering dan regelmaat op die wedstrijden