Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:04

Magrathea schreef:
Nies_ schreef:
Nou dan heb je er toch een paar gemist hoor, Magrathea. PvdD is altijd al tegen het schieten geweest, hetgeen het probleem alleen vergroot. PVV wil al sinds 2006 anticonceptie, stelt kamervragen, doet voorstellen etc. Dat mensen zo boos zijn op de PvdD vind ik zeer terecht, al vraag ik me dan wel af of ze ooit in hun leven een partijprogramma hebben gelezen, want dan kan het toch geen verassing zijn.

De PvdD is tegen lukraak schieten (proactief beheer). Schieten is acceptabel als het echt niet anders kan en om lijden te beperken (reactief beheer).
Het zou ook niet (of in elk geval minder) nodig moeten zijn als het gebied vergroot wordt en er daarmee meer beschuttingsmogelijkheden zijn. Eventueel, zoals Ibbel aanhaalt, bepaalde gebieden alleen in de winter openstellen, zodat daarheen getrokken kan worden voor voedsel.

Nog beter natuurlijk is om te erkennen dat het hele project gefaald heeft en de dieren elders onderbrengen, maar goed, dat wil ook weer niemand. (Niemand die er iets over te zeggen heeft in elk geval.)

Het zou al schelen als het beheer wordt overgedragen aan de provincie en niet bij de Staat komt te liggen, dit zijn geen zaken die van bovenaf geregeld moeten worden

Ik moet toevoegen dat ik dit de PvdD wel aanreken, omdat ook zij het experiment altijd hebben omarmd. De PvdD is een stadse partij met weinig verstand van de werkelijkheid...En waarom alleen reactief afschieten, eerst creperen tot je er bijna letterlijk omvalt?
Eens dat de structurele oplossing zit in het substantieel inkrimpen van het aantal beesten. Dan heb je volgend jaar pas echt minder problemen. En dat gaat ook gebeuren, wacht maar af.
Het beheer ligt bij de provincie Flevoland - dat is eerder het probleem dan de oplossing. Als je internet afstruint zie je 100 rapporten van 50 adviescommissies...het is allemaal politiek en juridisch geworden. Want die hebben tijd (en vergeten dat dieren iedere dag moeten eten :) )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:07

Is er een link naar het fotoalbum waar op de vorige pagina door oa Safina over werd gesproken?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:25

@Cayenne: staat in het bericht va Alinea boven de foto's.

En ja. De stukken zijn met elkaar verbonden. Het grootste deel (oostvaardersplassen) is voor de dieren verbonden met de Driehoek (het deel normaal toegankelijk voor publiek) en onder het spoor door verbonden met oostvaardersveld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:35

anjali schreef:
dat sommige paarden er gevuld uitzien,dat komt omdat ze drachtig zijn.Een uitgehongerde merrie zal haar veulen straks moeilijk kunnen voeden.

Leg me dat nou eens uit. Want een drachtig paard zonder voer wordt ook gewoon een mager en schraal paard. Alleen dan met een dikke buik. Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:41

randalinpony schreef:
Nee hoor Safina. Ik heb samen met man door een album (zelfde als jij misschien) van Eline gebladerd.

Dan valt op:

-dat het grootste deel van de dieren, met name herten en paarden, er wel degelijk mooi gezond uitzien.
-een kleiner aantal brood en broodmager is

Oké, dan ben ik dus niet de enige die dat zo zag. ;)
Het was zo te lezen inderdaad hetzelfde album.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:44

Ben heel benieuwd hoe de actie verloopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:48

Stephanie_86 schreef:

Demonstratie voor 'creperende' dieren Oostvaardersplassen - http://nos.nl/l/2220573

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:58

Vreedzame demonstratie. Te vreedzaam als je het mij vraagt. Voelde toch een beetje onzinnig, in the middle of nowhere op een achteraf trapveldje bijeen komen om het met elkaar eens te zijn. Maar ben blij dat ik ben gegaan.

Ik hoop dat ze een deze dagen het hele provinciehuis omringen door pakken hooi en kuil, zodat er geen enkele ambtenaar nog aan het werk kan gaan. Denk dat zoiets een duidelijker punt maakt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:59

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:01

safina schreef:
Stephanie_86 schreef:

Demonstratie voor 'creperende' dieren Oostvaardersplassen - http://nos.nl/l/2220573

Dank je!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:37

Als ik op Facebook filmpjes voorbij zie komen van sommige "dierenliefhebbers" die bijvoeren, vraag ik me af wat die mensen daar doen. Gooi dat hooi neer en laat de beesten die honger hebben lekker eten.
Als ik dan zie dat ze aan de manen en staarten aan het trekken zijn en met 6 man proberen een pony in de benen te krijgen, dan vraag ik me wel een beetje af of je niet wat te ver gaat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:40

palousa_boy schreef:
Als ik op Facebook filmpjes voorbij zie komen van sommige "dierenliefhebbers" die bijvoeren, vraag ik me af wat die mensen daar doen. Gooi dat hooi neer en laat de beesten die honger hebben lekker eten.
Als ik dan zie dat ze aan de manen en staarten aan het trekken zijn en met 6 man proberen een pony in de benen te krijgen, dan vraag ik me wel een beetje af of je niet wat te ver gaat.

En dan ook nog een dierenambulance willen bellen :\ . Was beter geweest als iemand van SBB het dier ter plekke uit zijn lijden had verlost.

Ik snap ook alle goede bedoelingen maar dit gaat niet werken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:49

palousa_boy schreef:

Dat dier hadden ze moeten schieten. Heel sneu.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:51

Ja die was al zo ver heen, dat getrek eraan arm ding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:53

Dat dier dat uit het water gehaald is?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:55

Jaime_ schreef:
Ja die was al zo ver heen, dat getrek eraan arm ding

In de reacties onder het filmpje staat dat het dier nu in de kudde loopt en weer eet. Zo dom was die actie dus niet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:59

De vraag is voor hoe lang. Daarnaast kunnen ze beter die zielepoten gelijk uit hun leiden verlossen, vroeg of laat moeten er toch een hoop geschoten worden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:59

Rebecca schreef:

Uit het water is een groot woord, op het filmpje ligt hij volgens mij gewoon op wat natte grond langs het water.

En als hij later gewoon weer in de kudde staat was hij dus prima zelf in staat om op te staan en is dat getrek en gesjor dus wel zinloos geweest.

Leg gewoon dat hooi neer en ga naar de volgende, als hij dood gaat zal dat beetje hooi hem ook niet meer redden

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:02

Nies_ schreef:
De vraag is voor hoe lang. Daarnaast kunnen ze beter die zielepoten gelijk uit hun leiden verlossen, vroeg of laat moeten er toch een hoop geschoten worden.

Alleen wordt er dus niet geschoten, dat is het hele probleem.

Alle grote grazers dat gebied uit en hekken weg is wat mij betreft de enige juiste oplossing.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:04

Mag ik vragen hoe je er bij komt dat er niet geschoten wordt?

Sabri

https://www.facebook.com/jacqueline.bru ... =3&theater[/quote]

Afschuwelijk. Staatsbosbeheer moet zich kapot schamen, aangeklaagd worden, dit is toch duidelijke vorm van verwaarlozing en dierenmishandeling? Iedereen die hier nog durft te roepen dat het wel meevalt en ze er goed uitzien, nou, bekijk dit eens!

terpentijn

Is er nu vandaag nog bijgevoerd en heeft iemand dat gezien? Ofwel door SBB ofwel door actievoerders?

Anoniem

palousa_boy schreef:
[naam] schreef:

Uit het water is een groot woord, op het filmpje ligt hij volgens mij gewoon op wat natte grond langs het water.

En als hij later gewoon weer in de kudde staat was hij dus prima zelf in staat om op te staan en is dat getrek en gesjor dus wel zinloos geweest.

Leg gewoon dat hooi neer en ga naar de volgende, als hij dood gaat zal dat beetje hooi hem ook niet meer redden

Zat al even te kijken hoe en de wat , idd voeren is prio. Wat te zwak is kan je niet meer redden helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:05

terpentijn schreef:
Is er nu vandaag nog bijgevoerd en heeft iemand dat gezien? Ofwel door SBB ofwel door actievoerders?

Er is gevoerd vandaag door de actievoerders sowieso

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:08

Die had het opgegeven... ;(