Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:43

Afbeelding

volgens mij kan een paard dat prima Dinopino.

Dinopino

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:46

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:47

een beetje rijtechnische les ook.
juist het kijken in de richting die je gaat ed zijn onderdeel van je bewuste lichamelijke verplaatsing om het paard een kant op te laten gaan.

hij pakt m niet op zn bit na/tijdens de stop omdat hij wil dat hij zn neus op de borst heeft. maar omdat het paard tijdens de stop hard wordt (mond/nek/rug) en daarmee zijn rug niet optimaal gebruikt waardoor hij niet stopt zoals hij kan. daarom wordt hij meteen losgewerkt van het bit als hij voelt dat het paard zich niet beweegt zoals hij wilt. om ervoor te zorgen dat los van alles zonder ergens te duwen of te hangen zijn stop in gaat.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:14

Dinopino schreef:
Dat is niet met zijn hoofd in de borst wat ik bedoel. Van nature zou die dit liever doen

http://www.westerninfo.de/newsdetail_6744.htm

Dat is wel heel tof. :)

Ik zie trouwens niet in waarom iemand die niet op datzelfde niveau rijdt, geen commentaar zou mogen hebben. Ik rijd ook niet op het niveau van Anky, maar ik heb wél commentaar op rollkur. En de vergelijking met Formule 1-auto's gaat idd wel heel erg mank.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:31

Iedereen mag kommentaar geven hoor. Maar je moet wel weten waar je het over hebt. Als je een proefwerk maakt of een examen moet je ook de details weten en niet een beetje een vaag antwoord. Anders krijg je ook geen goed punt. En als je in het bedrijfsleven maar lala weet van de zaken zien ze je ook niet voor vol aan. Dus waarom kun je dan wel commentaar geven als je maar iets gehoord hebt maar niet weet waar je over praat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:33

Funnygirl schreef:
Iedereen mag kommentaar geven hoor. Maar je moet wel weten waar je het over hebt. Als je een proefwerk maakt of een examen moet je ook de details weten en niet een beetje een vaag antwoord. Anders krijg je ook geen goed punt. En als je in het bedrijfsleven maar lala weet van de zaken zien ze je ook niet voor vol aan. Dus waarom kun je dan wel commentaar geven als je maar iets gehoord hebt maar niet weet waar je over praat.

Voor wie is dit berichtje bedoeld?
Jij geeft nu toch ook commentaar op mensen die je helemaal niet kent.
Ik heb geen verstand van western rijden maar ik kan wel een mening erover hebben en over het filmpje.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 30-05-11 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:34

Na een aantal dagen meelezen verbaas ik mezelf nog het meeste over de mensen die het blijkbaar een stuk belangrijker vinden dat hun tak van sport een slechte naam krijgt dan dat een paard op deze manier behandelt wordt.
Juist die reacties zullen eerder voor een slechte naam zorgen dan deze filmpjes. Bij de filmpjes kan ik nog relativeren dat het uitzonderingen zijn, bij de reacties hier krijg ik de indruk dat de sport belangrijker is dan de paarden en daar word ik serieus verdrietig van.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:45

"blijkbaar, en "de indruk krijgen " zijn persoonlijke meningen, en zijn niet per definitie waar, maar een kwestie van kijken zonder lezen.
niemand vind hier de sport "belangrijker als zijn paard, word ook nergens gezegd, maar is een reactie op de mensen die zeggen : westernruiters zijn ruw/scherpe bitten/te jong ingereden enz. enz.
als er word gegeneraliseerd, schiet men in de verdediging."wij "hebben hier niet gerukt en geplukt, maar worden er wel mee vergeleken.beetje unfair, zeker gezien de misstanden overal.
net als de overdreven cliches : /dode blik/te jong ingereden/scherpe bitten/scherpe sporen.daar gaat het hier niet om, maar word wel weer gelijk genoemd

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:47

@ Mika. je kunt een mening hebben over de acties op het filmpje maar je weet niet waarom iemand dat doet. je weet niet hoe het paard aanvoelt, hoe haar karrakter is, hoeveel druk die man zet op de teugel, welk bit erin hangt en ga zo maar door. Dus eigenlijk is die opmerking voor veel mensen die reageren. Ik kan me nml altijd ergeren aan de opmerking 'dus je mag niet reageren als je niet op niveau of het zelfde niveau rijdt". Zoals gezegd ieder mag reageren maar weet wel waar je het over hebt. En ik vindt het knap dat iemand dat vanaf een video kan zien.
Laatst bijgewerkt door Funnygirl op 30-05-11 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:50

Ik heb een bladzijde hiervoor iets geschreven hoe ik er over denk:
dat gaat over topsport met paarden, zo denk ik erover.
Ik heb verder geen interesse in western rijden.
Het filmpje is van iemand die in de topsport reining rijdt en daarom kan ik er wel een mening over hebben.
En of hij nou reining rijdt, of een parcours van 1.60 springt of wat dan ook, dat zegt mij niks.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:55

quarterH schreef:
een beetje rijtechnische les ook.
juist het kijken in de richting die je gaat ed zijn onderdeel van je bewuste lichamelijke verplaatsing om het paard een kant op te laten gaan.

Weet niet of je het tegen mij had. Maar hij kijkt regelmatig naast zijn paard richting de grond. Lijkt me interessant onderdeel, die ik nog niet ken in de reining. Dat je tijdens de proef richting grond moet gaan.
Weet je hoe groot het blikveld van een paard is wanneer hij met zijn neus op de borst loopt. En hoe interessant het voor zo'n gereden paard is om dan in volle galop op een muur af te gaan.

Ik zie bij het filmpje toch duidelijk dat wanneer hij de stop inzet eerst de teugel gebruikt en dan pas zijn zit.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:57

@ Mika Jouw opmerking is dan ook over topsport algemeen en niet over alleen deze clip. Die mening mag je zeker hebben en ik kan me hier ook nog goed in vinden. Zelf denk ik dat ik mijn paarden nooit in de topsport kan krijgen. Ik kan mij nml ook niet vinden in deze praktijken. Ook ik heb mijn grenzen. Neemt niet weg dat ik hier uitspraken heb zien langskomen die nergens op slaan. En dat is waar meerdere mensen een probleem mee hebben.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:11

Funnygirl schreef:
@ Mika. je kunt een mening hebben over de acties op het filmpje maar je weet niet waarom iemand dat doet. je weet niet hoe het paard aanvoelt, hoe haar karrakter is, hoeveel druk die man zet op de teugel, welk bit erin hangt en ga zo maar door. Dus eigenlijk is die opmerking voor veel mensen die reageren. Ik kan me nml altijd ergeren aan de opmerking 'dus je mag niet reageren als je niet op niveau of het zelfde niveau rijdt". Zoals gezegd ieder mag reageren maar weet wel waar je het over hebt. En ik vindt het knap dat iemand dat vanaf een video kan zien.

Sorry hoor, maar sommige dingen kan zelfs een leek zien. :') Je gaat me toch niet vertellen dat je verstand van western moet hebben om te kunnen beoordelen of in dit filmpje een paard al dan niet wreed behandeld wordt? :')

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:14

dinopino: reining les 2 van vandaag:
er zijn 2 manieren van stoppen in een training. 1. 'in de grond trekken' dus op de teugel zonder whoa (met als doel oa dieper te laten stoppen). 2. aan losse teugel op whoa. dit is oa je resultaat van versie 1. 2 gaat je geen + manouvre opleveren als je het niet af en toe met optie 1 traint.

en nu ga ik stoppen met lesjes geven want dan wil ik er toch langzaam geld voor hebben en dan gaat mijn non pro status eraan endat wil ik niet :P :D :+

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:17

Verklaar me toch nog even welk onderdeel in de reining je naar de grond moet kijken omdat je paard die richting op moet gaan. Zit er een kelder onder de bak?

Een paard maakt de stop met de achterhand dus eerst met de teugel te werken en dan pas met de zit is niet echt zinvol.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:22

ik stuur je wel een pb.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:25

@FunnyGirl, ik denk dat je prima de topsport kan bereiken zonder dit soort praktijken.
Ik persoonlijk vindt dat je dan veel meer respect verdient & in de springsport ken ik wel een aantal ''grotere'' ruiters die het wel op een goeie manier bereikt hebben.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:42

Isegrim schreef:
Funnygirl schreef:

Sorry hoor, maar sommige dingen kan zelfs een leek zien. :') Je gaat me toch niet vertellen dat je verstand van western moet hebben om te kunnen beoordelen of in dit filmpje een paard al dan niet wreed behandeld wordt? :')

Als moment opname wel ja. Maar dat hoor je me ook niet zeggen. Men kan dit echter niet generaliseren. En commentaar hebben op dat iets zielig is ( bv fencing) als je niet weet hoe het gebruikt wordt en waarom. Ja dan moet je verstand hebben van western.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:45

Funnygirl schreef:
Als moment opname wel ja. Maar dat hoor je me ook niet zeggen. Men kan dit echter niet generaliseren. En commentaar hebben op dat iets zielig is ( bv fencing) als je niet weet hoe het gebruikt wordt en waarom. Ja dan moet je verstand hebben van western.

Ook nu ik weet wat de bedoeling is van fencing vind ik het not done. Alsof het feit dat iets een doel heeft, datgene legitimeert. :? Rollkur heeft ook een doel, ook niet acceptabel. Toucheren heeft ook een doel, ook niet acceptabel.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:47

fencing is niet alleen heel handig, ook nog heel leuk.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:49

Aieshja schreef:
@FunnyGirl, ik denk dat je prima de topsport kan bereiken zonder dit soort praktijken.
Ik persoonlijk vindt dat je dan veel meer respect verdient & in de springsport ken ik wel een aantal ''grotere'' ruiters die het wel op een goeie manier bereikt hebben.

:? :? Heb ik ergens geschreven dat dit niet kan? Oh ja.... met topsport bedoel ik de wereld top he. En ik ken mijn paarden en ik weet hoe die getraind worden. Door mijzelf :D en ik weet dus ook hoeveel tijd ik hier in kan steken. Geloof me ik heb een quarter merrie staan van 13 die nog NRHA loopt. Ik weet wat ze kan en wat ze me kan laten zien. Ze is altijd Funny is het niet voor haarzelf dan wel voor ons. Dus vandaag mijn opmerking dat die van mij nooit topsport zullen lopen. Ik breng ze niet weg. Zo simpel ligt dat.
Het vorig jaar heb ik nog een clinic gehad van een Amerikaan die ook op NRHA niveau million dollar rider was. Hij pakte de zaken ook anders aan. MIsschien dat er mensen zijn die dat hard vinden maar in mijn ogen en in die van andere was die een zachte manier die resultaat opleverd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:49

Aieshja schreef:

Dat denk ik niet. Om een top prestratie te kunnen leveren op zo'n hoog niveau gaat een hele weg vooraf.
Vraag maar aan top sporters van bv turnen, zwemmen etc etc.
Het leven van een topsporter is keihard en bestaat uit heel veel trainen, elke keer jezelf weer overtreffen en tot het uiterste gaan.
Een normaal leven heb je amper want alles staat in het teken van de sport.

Dat geldt voor een paard evengoed want het paard is in de paardensport de topsporter.
Een paard die op het top niveau mee doet, heeft geen normaal paarden leven.
Dat kan ook niet want dan zou hij niet meer op top niveau kunnen meedoen. (wereld niveau heb ik het over)

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:51

[quote="Isegrim]Ook nu ik weet wat de bedoeling is van fencing vind ik het not done. Alsof het feit dat iets een doel heeft, datgene legitimeert. :? Rollkur heeft ook een doel, ook niet acceptabel. Toucheren heeft ook een doel, ook niet acceptabel.[/quote]
Volgens mij heb jij dan een andere bedoeling dan ik want ik gebruik het ook en mijn paardjes hebben hier lol in. Misschien zit het verschil hem in de manier van uitvoeren :o Bij ons lopen ze echt niet op de muur maar moeten wel de gehele bak gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:53

storrum schreef:
Dutchstar schreef:
Tijdens de pattern zal het paard zeker die impressie geven dat het zich graag/met genoegen, zoals jij het noemt, laat rond sturen,

ik vind het filmpje waarin GS de CRI in Bökeberg wint niet echt een voorbeeld van een paard dat zich graag laat rondsturen....

http://www.youtube.com/watch?v=LXGnceZ2qME

ik begrijp het ook niet dat dit door de jury's zo hoog beoordeeld wordt. Hij laat - en dan kijk ik naar de scharen van het bit - het paard in de proef geen moment echt los (en daar zit vast geen simpel bitje in die mond) het paard is veel achter de loodlijn en ziet er (in mijn ogen) geïntimideerd uit.
Aan de andere kant zijn het natuurlijk ook maar jury's en ook in die wereld 'kent ons ons' 8-) .

Ik vind dit filmpje een veel fijner gezicht:

http://www.youtube.com/watch?v=iksUAwJxbfQ

Kijk en DIT bedoel ik nou, je ziet het onderste vtoch veel liever dan het bovenste? Boven zie ik idd een geintimideerd paard, meer in de trant van 'laat ik mijn hoofd maar naar beneden houden want anders...' en in het onderste filmpje zie ik een paard dat zegt 'nou baas wat gaan we nu doen?'. Klinkt misschien heel kinderachtig maar zo simpel is het verschil te zien imo.

En QuarterH, bedankt voor de uitleg, nu snap ik waarom hij dat doet na de stop, maar het kan ook anders lijkt me.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:55

Ik weet hoe de weg is naar topsport,
Ik bedoel meer dat dit ook te bereiken is zonder praktijken zoals je op het filmpje zag.

Dus niks persoonlijks.