Sportiviteit en dressuur gaan nog niet hand in hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam

Re: Sportiviteit en dressuur gaan nog niet hand in hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:15

Er is een verschil tussen "voor je eigen land zijn" en het afzeiken van de tegenpartij...
Tuurlijk zijn we blij als de keeper van de tegenpartij een bal doorlaat, maar om dan maar meteen te zeggen dat het een prutser is die maar beter thuis de E-tjes kan gaan trainen gaat me wat tever.

Net als roepen dat Stefan Peters (volgens mij schrijf ik dat verkeerd) alleen maar zit te rukken en plukken en schoppen. Dat stond letterlijk in dat topic en gaat imo ogen veel te ver. Ik mocht willen dat ik zo kon "stuiteren" zeg....

De discussie richt zich helemaal niet op Anky vs. Isabelle, ook over de andere ruiters en paarden wordt genoeg gezeken hoor.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:16

chevax schreef:
Yamcha: ik vind dat je overdrijft! Ook ik riep "YES" en vloog overeind toen Satchmo weer staakte. En dat kwam op dat moment écht uit mijn tenen! Als je dan ook leest en hoort dat Isabell Satchmo al lang niet meer meeneemt naar grote toernooien vanwege dit gedrag (dat hij dus al vaker heeft vertoond), dan ben je er zelf toch ook debet aan? Jeetje zeg, als ik voetbal kijk en "onze jongens" spelen en de keeper van de tegenpartij laat een bal door moet ik dan zeggen "ja maar als de keeper die bal had gehouden, hadden "we" niet gewonnen, want het was een toevalstreffer". Ik vind het pas erg dat mensen nu de rit van Anky onderwaarderen.

Huh? Neemt Isabell haar Satchmo niet meer mee naar grote toernooien? Ze won Aachen nog dit jaar met Satchmo Clown ....En in een interview met de Duitse tv vertelde ze dat het jaren geleden was dat hij dit soort acties vertoond had....Ik denk gewoon dat paarden op dit topsport niveau sowieso sensibele paarden zijn (dat is volgens mij ook nodig voor dit soort topprestaties...) en dat zo'n fout dan altijd op de loer ligt....maar goed; das weer mijn bescheiden mening Zij zijn groot en ik is klein! . Vind het overigens nog steeds erg jammer dat het Isabell voor de 2e keer overkwam.

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:16

Idd het is ook knap hoe Isabell haar paard weer zo op kan pakken na het staken... En ook zij is van wereldniveau. Het scheelt niet voor niets maar een klein beetje!!!

Maar Anky was net weer dat beetje meer!
Ik vind de Duitsers slechte verliezers als ik het topic lees! Jammer voor jullie, volgende keer beter. Het blijven dieren!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:20

Miriam schreef:
Er is een verschil tussen "voor je eigen land zijn" en het afzeiken van de tegenpartij...
Tuurlijk zijn we blij als de keeper van de tegenpartij een bal doorlaat, maar om dan maar meteen te zeggen dat het een prutser is die maar beter thuis de E-tjes kan gaan trainen gaat me wat tever.

Net als roepen dat Stefan Peters (volgens mij schrijf ik dat verkeerd) alleen maar zit te rukken en plukken en schoppen. Dat stond letterlijk in dat topic en gaat imo ogen veel te ver. Ik mocht willen dat ik zo kon "stuiteren" zeg....

De discussie richt zich helemaal niet op Anky vs. Isabelle, ook over de andere ruiters en paarden wordt genoeg gezeken hoor.....

En dat is dus wat ik ook bedoel.
Isabell (en anderen idd ook) werden TOTAAL afgezeken, en dat gaat mij veel en veel te ver.
chevax schreef:
Tja, dat krijg je hè, in het heetst van de strijd! Knipoog

Haha!

Contango schreef:
Idd het is ook knap hoe Isabell haar paard weer zo op kan pakken na het staken... En ook zij is van wereldniveau. Het scheelt niet voor niets maar een klein beetje!!!

Maar Anky was net weer dat beetje meer!
Ik vind de Duitsers slechte verliezers als ik het topic lees! Jammer voor jullie, volgende keer beter. Het blijven dieren!!

En de Nederlanders zijn dan beroerde winnaars, neem me niet kwalijk.
Of heb je over de Nederlandse quotes in de beginpost heengelezen?

Ik vond de mensen daar in Hongkong trouwens knappe verliezers, iedereen kwam Anky feliciteren Ja OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:40

Dit is toch juist hét realistische beeld over hoe het eraan toe gaat in de paardensport? Ik vind het wel weer een bevestiging van alle afgunst en jaloezie die er in de paardenwereld is. Je moet voor de gein eens nagaan hoe er over elkaar en elkaars rijkunsten gepraat word op sommige stallen. En dat is dan mensen die lang geen hoog niveau rijden.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:43

Ik denk dan ook dat de sporters zelf (de topsporters dus, niet per sé de basisruiters) een stuk minder afgunstig zijn dan het gros van de toeschouwers.....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:48

Nouja, ik snap het voor een deel wel. Als we het over de topsporters hebben. Dan lijkt me toch dat het gros meedoet aan wedstrijden om te winnen en niet alleen wegens het leuk vinden. Dat hoort wel een beetje bij de mentaliteit.
Maar een onderdeel daarvan is wel dat je erkend dat een ander beter gereden heeft. En nogmaals, ik vond Isabel echt een fijner beeld geven (op die staking na) dan Anky.
Alleen is een 2e plek nog veel te hoog beoordeeld voor een paard dat zo erg in verzet komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:06

Miriam schreef:
Ik denk dan ook dat de sporters zelf (de topsporters dus, niet per sé de basisruiters) een stuk minder afgunstig zijn dan het gros van de toeschouwers.....

Denk dat je als topsporter ook in die zin een heel sportieve mentaliteit moet hebben, anders waren ze allang gestopt van pure frustratie Lachen

Respect voor ze, echt! Lachen
Anky top, dat gave paard doet het toch maar weer.

En Isabell zette een fijne proef neer, heel jammer van dat staakmoment.
Kan niet makkelijk zijn geweest voor haar

Maar ze gaat dan toch door, hè, dat vind ik wel heel, heel knap OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:09

Miss_Montana schreef:
Dit is toch juist hét realistische beeld over hoe het eraan toe gaat in de paardensport? Ik vind het wel weer een bevestiging van alle afgunst en jaloezie die er in de paardenwereld is. Je moet voor de gein eens nagaan hoe er over elkaar en elkaars rijkunsten gepraat word op sommige stallen. En dat is dan mensen die lang geen hoog niveau rijden.

En dat zal altijd wel zo blijven ben ik bang.
Het hoort (hoe jammer ook) een beetje bij de dressuursport.

Ik vond trouwens wel dat de duitsers heel erg sportief en spontaan Anky feliciteerden met haar overwinning en zo hoort het ook imo. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:19

ps. Ook de duitse commentator was gisteren heel positief en lovend over Anky! Dus wat nou onsportief gedrag??? *LOL*

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:20

Leuk dat hier aandacht aan wordt besteed, ik heb inderdaad ook sommige reacties met verbazing gelezen.. Niet alleen de reacties over het onderuit halen van de tegenstanders, maar ook het commentaar op de jury en de luiheid van de bokkers om even terug te lezen of iets op te zoeken ("wanneer moet Anky?").

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:21

Picasso schreef:
ps. Ook de duitse commentator was gisteren heel positief en lovend over Anky! Dus wat nou onsportief gedrag??? *LOL*

Haha dat hoorde ik ook ja! Haha!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:26

Yamcha schreef:
Ach, hou toch op, en lees het topic eens terug. Natuurlijk meenden jullie het wel, maar geef dat dan ook toe.
Nu achteraf roepen dat je het eigenlijk niet meende wat je zei is gewoon grote onzin.

Ik geef jullie toch niet de schuld dat Satchmo staakte, of wel? Waar lees je dat? Dat kúnnen jullie niet eens veroorzaken. Maar jullie gunden Isabell heus wel dat Satchmo in de staak ging, echt wel.

Hoe moet ik dan anders dit opvatten:

GOOOOOOOOOOO SATCHMOOOOOO!!!!!

En toevallig was dat net op het moment dat ie aan het bokken was. Vertel eens?

Sorry, maar dit is te belachelijk om op te reageren. Hoe bedoel je iedereen over een kam scheren, bah!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:27

bizzybijtje schreef:
pharagirlke schreef:
Overigens waarom dressuursport weer? Terwijl het er bij de springsport volgens mij minstens even hard aan toe gaat... En dan is bokt zo'n "anti generaliseren" forum Lachen Way to go

Ik denk overigens ook dat Isabelle gewonnen had als hij niet in de staak was gegaan. Hij liep de proeven die ik gezien heb veel soepeler dan Sali. Anky reed heel voorzichtig en dat straalde er van af... Te begrijpen maar Isabelle durfde meer risico te nemen, had dat gelukt (foutjes zijn menselijk en paardlijk) had ze beslist gewonnen. Lachen

Anky had minder risico genomen omdat het niet nodig was, omdat het bij Isabell dus misging.

Bij springsport is het wel eerlijker omdat het geen jurysport is. Balk eraf is balk eraf. Weigering is weigering.
Dus dat vind ik niet te vergelijken.

Anky kan van geluk spreken dat het bij Isabell mis ging, anders had haar 'voorzichtig rijden' haar geen goud bezorgt, maar zilver of zelfs minder.

ot; Die citaten in de beginpost zijn idd enorm flauw en laag, van beide fora overigens hoor.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:34

jeetje mensen waar maken jullie je druk om,

citaten als ; Anky kan van geluk spreken dat het bij Isabell mis ging, anders had haar 'voorzichtig rijden' haar geen goud bezorgt, maar zilver of zelfs minder.

waar is dat opgebaseerd????????????????
Wie zegt dat anky zo had gereden als isabelle een wereld proef had neergezet?

ik vind dit afzeiken van de mensen die miss hebben zitten duimen dat satchmo weer in de staak zou gaan een beetje ver gaan, lekker scheinhelige boontjes zijn we allemaal zeg Boos!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:35

en daarbij ik geloof dat anky een monster percentage heeft gereden of niet soms..............

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:50

abcde schreef:
jeetje mensen waar maken jullie je druk om,

citaten als ; Anky kan van geluk spreken dat het bij Isabell mis ging, anders had haar 'voorzichtig rijden' haar geen goud bezorgt, maar zilver of zelfs minder.

waar is dat opgebaseerd????????????????
Wie zegt dat anky zo had gereden als isabelle een wereld proef had neergezet?

ik vind dit afzeiken van de mensen die miss hebben zitten duimen dat satchmo weer in de staak zou gaan een beetje ver gaan, lekker scheinhelige boontjes zijn we allemaal zeg Boos!

Waar dat op is gebasseerd? Op het feit dat Isabell minstens zo goed reed als Anky, en met momenten zelfs beter. Dus ja Anky kan van geluk spreken dat Satchmo in de staak ging ,anders had het verschil tussen haar percentage en die van Isabell beangstigend klein kunnen worden. Daarbij hoop ik dat die onderste uitspraak niet over mij gaat, danwel over andere mensen in dit topic. Een actie als duimen dat het paard van de tegenstander gaat staken vind ik nogal laf eerlijk gezegt. Imo zegt het veel meer als Anky wint van een tegenstander die een super proef heeft neergezet, dan Anky die wint van een tegenstander wiens paard halverwege in de staak ging. De vorige twee spelen reed Anky steeds droomproeven die zorgden dat haar huizenhoog percentage het nakijken gaf aan de rest. Maar dit jaar was dit niet het geval, deze keer was het kantje boord.

Dus abcde, ik geloof dat jij je drukker maakt met je te ergeren aan de mensen in dit topic, dan dat ze zelf doen lijkt me.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:46

pharagirlke schreef:
Overigens waarom dressuursport weer? Terwijl het er bij de springsport volgens mij minstens even hard aan toe gaat... En dan is bokt zo'n "anti generaliseren" forum Lachen Way to go

Ik denk overigens ook dat Isabelle gewonnen had als hij niet in de staak was gegaan. Hij liep de proeven die ik gezien heb veel soepeler dan Sali. Anky reed heel voorzichtig en dat straalde er van af... Te begrijpen maar Isabelle durfde meer risico te nemen, had dat gelukt (foutjes zijn menselijk en paardlijk) had ze beslist gewonnen. Lachen

Isabelle vond ik juist zeer behouden rijden als ik het vergelijk met de Special waar hij de eerste keer in de piaffe zo in de staak ging. Bij de eerste piaffe kon je al merken dat ze meer voorwaarts liet gaan waar hij anders echt op de plaats draafde. Nu was de piaffe te voorwaarts voor Satchmo's kunnen. Ik heb wel degelijk respect voor Isalbell maar kan er met mijn pet niet bij dat een proef met zo'n fout nog zo hoog eindigd en dat is waar iedereen nu over valt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:51

CielitoLindo schreef:
Over die "angst"

Ik denk dat het niet meer dan normaal is om voorzichtiger te worden als je een paar goede klappers gemaakt hebt.. Ze had haar been gebroken door Joker als ik me niet vergis en ze is toen ook lelijk van Nelson afgeklapt een keer op een groot evenement..

Zou niet iedereen dan voorzichtiger worden? We zijn allemaal geen 12 meer (althans de meeste van ons)

Juist. Ik was vroeger al geen grote held maar toch aanzienlijk meer lef als nu. Tegenwoordig denk ik teveel na wat er kan gebeuren als ik in de kreukels lig. Niet gaan werken, paarden niet kunnen rijden en daar dus iemand voor moeten zoeken of ze al die tijd op rust zetten, ga ik er geen blijvende letsels aan over houden? Al zo'n dingen gaan door je hoofd hoor als je ouder wordt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:00

GinnyBanshee schreef:
Isabel had zeker gewonnen (terecht) zonder dat fout.
Maar toch vind ik dat het niet zo kan op grandprix niveau en zeker niet op de olympische spelen, ik had het wel zo netjes gevonden als zij had afgegroet, satchmo gaat ff door een slechte periode, het blijft ook een paard maar laat dan wel zien dat het niet zo hoort.. Om door te blijven gaan en zilver te halen geeft een totaal verkeerd beeld vind ik aan iedereen. De paardensport moet harmonie tonen, het kan gebeuren door de spanning van een grote stadium, maar vind het jammer dat het als 'foutje' wordt genoemd, het was toch best erg en zeker al 2 keer achter elkaar.

Toen mijn paard een paar wedstrijden terug in de staak ging door iets wat aan de zijkant gebeurde van de ring heb ik ook niet afgegroet. Zeker weten dat die van mij de wedstrijden erna dan denkt "ha staken is niet meer moeten lopen vandaag". Chapeau voor Isabell dat ze wel verder reed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:53

Tjongejonge...wat een afgunst! Ik heb de beelden teruggekeken, zat zwaar onder de indruk te kijken naar Isabell...wat reed ze goed! Wat eeuwig zonde dat haar paard zo in t verzet ging... Ook zij knokt hard en heeft er 4 jaar keihard voor gewerkt.
Evenzo heb ik genoten van Anky, mèn wat is dat toch prachtig, de dressuur was genieten! Ja
Anky was nu de terechte winnaar, haar kür ging gewoon beter, eerlijk is eerlijk! Top dus! Fantastisch dat we weer goud hebben! Hyper!
Maar ik was even blij geweest met zilver voor Anky, wanneer Isabells paard niet haperde en gewoon een perfecte kür zou laten zien en gewoon beter zou zijn dan Anky! Dat zou dan ook verdient zijn!
Ere wie ere toekomt, maar zulke afgunst... bah!

Sport doet verschillen in geloofsovertuiging verbleken, laat landen in oorlog elkaar de hand schudden en dan kan een deel van de NL-ers en Duitsers niet eens sportief blijven? Waar zijn we nou helemaal mee bezig?

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:03

Hahahahhahaaaaa

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:29

Miriam schreef:

Ik heb me ook enorm geergerd aan de manier waarop er over Kyra Kyrklund gesproken werd, zo respectloos Boos!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:29

skippy1 schreef:
Tjongejonge...wat een afgunst! Ik heb de beelden teruggekeken, zat zwaar onder de indruk te kijken naar Isabell...wat reed ze goed! Wat eeuwig zonde dat haar paard zo in t verzet ging... Ook zij knokt hard en heeft er 4 jaar keihard voor gewerkt.
Evenzo heb ik genoten van Anky, mèn wat is dat toch prachtig, de dressuur was genieten! Ja
Anky was nu de terechte winnaar, haar kür ging gewoon beter, eerlijk is eerlijk! Top dus! Fantastisch dat we weer goud hebben! Hyper!
Maar ik was even blij geweest met zilver voor Anky, wanneer Isabells paard niet haperde en gewoon een perfecte kür zou laten zien en gewoon beter zou zijn dan Anky! Dat zou dan ook verdient zijn!
Ere wie ere toekomt, maar zulke afgunst... bah!

Sport doet verschillen in geloofsovertuiging verbleken, laat landen in oorlog elkaar de hand schudden en dan kan een deel van de NL-ers en Duitsers niet eens sportief blijven? Waar zijn we nou helemaal mee bezig?

Met jou ben ik het nu helemaal eens!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:25

Haha dat hoort er toch een beetje bij he Knipoog De eeuwige Nederland, Duitsland strijd..