Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Re: Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:58

Nimmy schreef:
wake_up schreef:
Pff, als ik die 25 miljoen win met de staatsloterij weet ik wel wat ik ga doen hoor Haha! Dan geef ik tenminste 1 van die paarden een heerlijk leven op de wei. [ Lekker Penny-achtig, maar om het paard zo door zijn leven te laten gaan met al die ''martelmethodes'' van tegenwoordig. ]
Deels denk ik wel dat het door de druk komt, die anky op zich heeft. Ze moet natuurlijk goed presteren en dat word ook van je verwacht op zulk niveau, alleen vind het zeer jammer dat dat op deze manier moet gebeuren.
@ Casper: Zal ik eens een stang & trens in jouw mond hangen, en eens lekker gaan trekken? Denk niet dat je dan nog zo'n voorstander bent van Anky & haar trainingsmethodes.

En de gemiddelde Z1pony/paard heeft toch wel een beter leven meestal, zonder dat getrek @ gedoe Lachen

Slapen

Anky rukt en plukt minder dan de gemiddelde basisruiter, kijk daar eens rond, mensen die met ijzerwinkels in de mond een b parcours doorsturen omdat ze een paard anders niet houden, getrek en gepluk onder t motto geen gelul in de krul en loopt presteerd ie niet goed genoeg is het de schuld van de ruiter en niet van t paard...

jammer dat zulke discusie's van dit soort reacties uitlokken, en wake_up is niet de enige met opmerkingen die nergens over gaan...

Ik denk dat de meeste basisruiters nog heel wat kunnen leren van de topruiters...

opmerkingen die nergens overgaan? Ik beweer niet dat elke ruiter in de basissport goed kan rijden, maar de gemiddelde basissportruiter gaat niet met een stang en trens lopen trekken etc..

@ Casper: Als ik het van 1 iemand hoor dan geloof ik zoiets niet meteen, maar van meerdere mensen die daar op stal hebben gestaan..

Wel denk ik dat het grotendeels om het geld gaat, als je ziet wat een Grandprix paard oplevert als je die verkoopt..

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:59

casperrr schreef:
Welcome to the real life, in geen enkele sport gaat het er vriendelijk aan toe. Mijn vader is profvoetballer geweest, en daar ging het er ook niet al te vriendelijk aan toe, nergens niet. Anky weet waar ze mee bezig is, menig basis ruiter niet. Zeker niet als die met het ruk en pluk werk proberen Anky na te doen, dát is niet goed.

Ja maar hier hebben we wel met dieren te maken, een voetballer kiest hier zelf voor. Die zal ook ver gaan, maar dat is uiteindelijk zijn eigen keus.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:59

Idd Urielle, als je ziet wat die spingpaarden in hun mond en om hun hoofd hebben, soms denk ik: kan er nog meer bij????

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:00

Sjoert schreef:
scheepie schreef:
Daarnaast heb ik wel een een artikel in een paardenblad met Anky gelezen waarin ze zelf aangeeft, dat haar wedsrtrijdpaarden nooit los mogen of de wei in gaan.
Enige uitje is stappen aan de hand en de stapmiolen.

Wellicht omdat het op dit niveau financieel gevolgen heeft wanneer je paard een blessure oploopt door gek te doen in de wei.

De meeste springruiters doen hun paarden op wei en die lopen dan geen financieel risico?
Dubbeldam was er ooit heel duidelijk over, moest hij dan zijn paarden hun pleziertje ontnemen omdat er misschien wat zou kunnen gebeuren??? De meeste ongelukken gebeuren op de training en op/in stal.

Casperrr, ik begrijp dat jij dagelijks bij Anky over de stalvloer komt?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:00

Dus omdat niet 1 persoon maar meerdere het zeggen neem je het maar klakkeloos aan? De paardenwereld is een rare wereld zoals mijn moeder altijd heeft gezegd, daarom neem ik nooit maar daarom ook nóoit een mening over iets of iemand aan zonder het zélf te hebben gezien.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:01

KiWiKo schreef:
Ga er nou maar van uit dat ALLE topruiters ergens wel een skelet in de kast hebben........ ALLEMAAL!

Dat geeft toch ook helemaal niks? Niet alleen de topruiters, toch? Hetgeen ik wel kan waarderen is dat Albert Voorn zich blijkbaar inmiddels verdiept heeft in paardvriendelijke methoden. Anky echter, accepteert geen enkele kritiek. Natuurlijk zet ze iedere keer een prachtige voorstelling weg, maar het zou haar sieren als ze niet haar kop in het zand steekt mbt de kritiek op haar eigen methoden. Ze reageert zeer defensief. Ik heb niks voor of tegen Anky hoor, maar ik vind dat iemand van dat niveau zich best zou mogen verantwoorden over toegepaste methoden. Sterker, ik vind vanwege de positie die zij bekleedt zelfs dat ze dat zou moeten.

Mbt de opmerkingen die er geweest zijn over haar angst en hete paarden: je kunt natuurlijk de paarden niet de schuld geven. Of een heet paard wel of niet veilig is hangt sterk af van de vertrouwensband die je hebt. Als je bang bent dan heb je die bij voorbaat niet. Misschien kun je in zo'n situatie een schitterende dressuurproef wegzetten, maar ik vraag me serieus af of je dan wel kunt spreken over een eenheid met je paard. Je beheerst je paard pas echt (ik spreek overigens liever over een samenwerking) als je er veilig mee de straat op kan, er goed mee kunt functioneren in een situatie die vreemd is voor het paard of bij onverwachte omstandigheden. Als je dat bereikt hebt is het risico bovendien helemaal niet zo groot dat je eraf valt en hoef je nergens voor bang te zijn. Als je dáár bovenop een goede dressuurproef kunt rijden is dat natuurlijk prachtig. Maar, wat gebeurt er als je moet improviseren? Dat stukje wordt in de wedstrijdsport zomaar buiten beschouwing gelaten.

Over het algemeen geldt zowel binnen het bedrijfsleven als binnen families of wat voor sociale omstandigheden dan ook dat door het consequent toepassen van methoden en systemen hele goede en stabiele resultaten behaald kunnen worden. Dat kan vele jaren heel goed gaan en veel mensen zullen wellicht nooit een noodzaak ontmoeten die hen dwingt daar vanaf te wijken. Die methoden of systemen kunnen wel doordacht en modern zijn of juist traditioneel en bewezen of juist hardhandig of zachtaardig. Voor de resultaten maakt dat niet eens zoveel uit. Heb jij toevallig een methode weten te onwikkelen met goede resultaten dan ben je succesvol, maar voor jou is het inmiddels een routine om die methode in stand te houden. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Echter, vindt er bijvoorbeeld een reorganisatie plaats of wordt men onverwacht voor een uitdaging of een voldongen feit gesteld, pas dan zal blijken in hoeverre men werkelijk in staat is om de zaak draaiende te houden en op hetzelfde niveau te blijven functioneren. Het is in het leven juist de kunst om met die dingen om te gaan. Op dit moment wordt de methode van Anky van Grunsven op de proef gesteld en ik ben héél benieuwd wat zowel zij als de critici als de FEI met dat gegeven gaan doen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:02

daniella74 schreef:
Casperrr, ik begrijp dat jij dagelijks bij Anky over de stalvloer komt?

Misschien handig om eerst even alle posts goed door te lezen voordat je met zo'n vraag komt??
Citaat:
En aangezien ik niet iedere dag bij Anky op stal rond loop kan ik geen conclusies trekken over Salinero's welzijn in het algemeen.

Knipoog

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:02

Sjoert schreef:
scheepie schreef:
Daarnaast heb ik wel een een artikel in een paardenblad met Anky gelezen waarin ze zelf aangeeft, dat haar wedsrtrijdpaarden nooit los mogen of de wei in gaan.
Enige uitje is stappen aan de hand en de stapmiolen.

Wellicht omdat het op dit niveau financieel gevolgen heeft wanneer je paard een blessure oploopt door gek te doen in de wei.

Als de paarden (bijna) dagelijks in de wei komen gebeuren er echt geen ongelukken. De internationale springpaarden bij ons komen bij mooi weer altijd in de wei en er gebeuren nooit ongelukken, omdat ze het gewend zijn.
Maar ik kan me voorstellen dat als ze voor het eerst in jaren los mogen het niet goed gaat..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:03

wake_up schreef:
opmerkingen die nergens overgaan? Ik beweer niet dat elke ruiter in de basissport goed kan rijden, maar de gemiddelde basissportruiter gaat niet met een stang en trens lopen trekken etc..

hmm, hierin verschillen we duidelijk van mening... kijk maar eens rond, je ziet genoeg mensen met een doorgetrokken stang rijden, of verkeerd slofgebruik, pesoa of andere scherpe bitten...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:05

Macusa schreef:
KiWiKo schreef:
Ga er nou maar van uit dat ALLE topruiters ergens wel een skelet in de kast hebben........ ALLEMAAL!

Dat geeft toch ook helemaal niks? Niet alleen de topruiters, toch? Hetgeen ik wel kan waarderen is dat Albert Voorn zich blijkbaar inmiddels verdiept heeft in paardvriendelijke methoden. Anky echter, accepteert geen enkele kritiek. Natuurlijk zet ze iedere keer een prachtige voorstelling weg, maar het zou haar sieren als ze niet haar kop in het zand steekt mbt de kritiek op haar eigen methoden. Ze reageert zeer defensief. Ik heb niks voor of tegen Anky hoor, maar ik vind dat iemand van dat niveau zich best zou mogen verantwoorden over toegepaste methoden. Sterker, ik vind vanwege de positie die zij bekleedt zelfs dat ze dat zou moeten.

er is verschillende malen onderzoek gedaan naar de gevolgen van haar methode, enige wat eruit kwam was dat zo getrainde paarden losser door t lijf zijn en meer openstaan voor de hulpen van de ruiter...

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:06

Wake-up; Je zegt nu dus eigenlijk dat niemand meer met S&T mag rijden want dat is een marteling of heb ik dat verkeerd? Clown

En daarbij vind ik het altijd wel leuk om die stukken in de paard en sport te lezen over die bekende paarden. Ga daar maar eens tellen hoeveel paarden er niet in de wei komen. Ik vind dus niet dat Anky hier persoonlijk op aangevallen kan worden.

amberiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:09

ik weet hoe er gewerk word bij anky
en ik weet ook dat salinero zo goed mogelijk behandeld word en
nee hij staat niet alleen maar op stal
ook heb ik anky mee gemaakt in on der anderen turijn en ik kan zeggen
dat salinero daar ook zo goed mogelijk behandeld werd
ik ben het niet altijd eens met de trainng metode
maar ik kan je wel zeggen dat ik veel meer dier onvriendelijke dingen gezien
heb in turijn en op anderen internatinale wedstrijden van bekende buitenlander
dan dat anky doet
voor de rest weet ik ook hoe ze op springstallen te werk gaan en dat is op ze zachts gezegt
niet even vriedelijk en ook de top springpaarden komen niet allemaal in de wei
en zomige daar van worden niet eens aan de hand gegraast

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:10

Beaux schreef:
OoappeloO schreef:
[quote="Beaux"
Misschien zijn dat geen paarden maar aliens??? Haha!
[/quote
Gods wat een opmerking. T was nog een beetje een gezonde discussie. Laat dat graag zo Lachen

Stel je niet aan, een grapje op z'n tijd mag best, toch?

Het ging daar boven aan de pagina anders wel heel de andere kant op dan 'een grapje op zijn tijd'. Maargoed, leek me slim om ff te melden voordat ene hele groep grapjes ging maken en we lekker de draad gingen verliezen.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:10

Beaux schreef:
Idd Urielle, als je ziet wat die spingpaarden in hun mond en om hun hoofd hebben, soms denk ik: kan er nog meer bij????

Dat zal misschien wel maar die zie je dan iig niet meer trekken! Die bittenzijn uit bescherming omdat die beestjes zo hard op de sprong af willen dat het gevaarlijk word en soms da dan de enige oplossing.. Niet altijd even fijne oplossing maar er zit weinig anders op!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:11

Arabesk schreef:
Albert Voorn neemt in elk geval geen blad voor de mond.

'meedraaien aan de top' is nog geen bewijs dat het ook góed is voor de paarden.

http://www.youtube.com/results?search_q ... arch_type=

Als het niet goed is wat men beweert, dan beginnen die paarden toch ook wel een tkeer tegen te spartelen?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:12

Charlenexx schreef:
Beaux schreef:

Dat zal misschien wel maar die zie je dan iig niet meer trekken! Die bittenzijn uit bescherming omdat die beestjes zo hard op de sprong af willen dat het gevaarlijk word en soms da dan de enige oplossing.. Niet altijd even fijne oplossing maar er zit weinig anders op!

Ik ben het volledig met je eens.
Het is ook zo wat als ze met hun trensje midden in een oxer lazeren Clown

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:13

D_Star schreef:
Wake-up; Je zegt nu dus eigenlijk dat niemand meer met S&T mag rijden want dat is een marteling of heb ik dat verkeerd? Clown

En daarbij vind ik het altijd wel leuk om die stukken in de paard en sport te lezen over die bekende paarden. Ga daar maar eens tellen hoeveel paarden er niet in de wei komen. Ik vind dus niet dat Anky hier persoonlijk op aangevallen kan worden.

Ik zeg niet dat er niet meer met stang en trens gereden mag worden, want er zijn zat mensen die dit middel op een goede manier gebruiken.
Maar op verschillende filmpjes en foto's te zien, en meerdere mensen die het met eigen ogen hebben gezien (en ik met losrijden), vind ik dat getrek
niet normaal meer. Vooral omdat een stang & trens nogal een scherpe inwerking heeft.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:14

Emilia schreef:
Arabesk schreef:

Als het niet goed is wat men beweert, dan beginnen die paarden toch ook wel een tkeer tegen te spartelen?

Hahah en jij denkt dat ze dat niet doen? Jij denkt dat paarden bokken en steigeren uit plezier ofzo?? Dat doen ze als protest hoor, maar dat word altijd de kop ingedrukt door die beesten te slaan e.d. dus op gegeven moment durven die beesten da gewoon niet meer!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:15

Charlenexx schreef:
Beaux schreef:

Net nog op Eurosprort herhaling gezien van de Super. Vraagt mn pa opeens, waarom trekt en rammeld die ruiter zo in de mond van het paard?

Zullen we eens een keer tellen hoeveel strenge binnenhanden er rondrijden? Haha!

En ach ik zal nog eens wat zeggen, geen probleem mee, als paard niet terugkomt op een kleine hulp (om welke reden dan ook) dan moet er een fellere help gegeven worden, je wilt immers niet met paard ín de hindernis verdwijnen!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:16

Ik heb gehoord dat....

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:16

sokje87 schreef:
Gaan we dit hier nu ook weer krijgen? Anders plaatsen we ook wat leuke filmpjes van NHers die paarden over de kop trekken. Lachen

Kijk, er zijn natuurlijk altijd en overal mensen die methodes verkeerd uitleggen en oppakken. Ik denk eerlijk gezegd niet dat Anky('s methode) slecht is voor haar paarden, als ik naar bv Bonfire en Prisco kijk.

Maar goed, ik heb eigenlijk geen zin om die discussie te gaan voeren.

Kan er wel in komen dat Anky angstig is. De paarden zijn over het algemeen vrij heet, en als je er dan al een paar keer goed hard afgelazerd bent en ook nog 2 kinderen thuis hebt..

Bij de weg, ik ben niet Anky's biggest fan hoor. Haha! Maar het wordt zo overtrokken allemaal.

Dit ben ik hèlemaal met je eens!

Anky heeft helemaal gelijkdat er zo opin te gaan, moet ze haar mond maar gaan houden dan? Ik zou dit ook niet over mij heen laten gaan. Rollkur is gewoon hun manier van trainen en ik ben er ook hèlemaal niet tegen of voor. Ik vind het alleen zo jammer dat rollkur door de niet topruiters ook gebruikt gaat worden, omdat ze Anky als massa voorbeeld zien. Èn dat is fout, dus ik snap best dat er fel tegenstanders zijn van rollkur.

Maar ik ben het wederom met Anky eens, dat buitenstaanders hun negatieve vooroordeel over rollkur voor zich moeten houden. Er zijn zat ruiters die geen hyperflexie rijden, waar ik de tranen van in mijn ogen krijg. En sorry hoor maar van Anky haar paarden krijg ik geen indruk dat ze er slecht uitzien. Een afgeragd paard ziet er niet uit zoals die van stal van Grunsven.

Want scheit aan Anky, maar Bonfire geniet welverdiend van zijn pensioen en is op aanzienlijke leeftijd, en verkeerd in op en top conditie, na al dat martelwerk. Hè, wel een beetje vaag niet?!

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:17

daniella74 schreef:
Ik ben het volledig met je eens.
Het is ook zo wat als ze met hun trensje midden in een oxer lazeren Clown

Knipoog dat lijkt me zo rot om op zon heftig beest te rijden op een oxer van 1.60 of een driesprong, nog leuker, en niet weten wat er gaat gebeuren Tong uitsteken Neemt niet weg dat springruiters soms barreren of andere "foute" dingen doen om hun paard beter te laten springen maar ja ik vind het iig minder erg dan wat de dressuurruiters doen...

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:18

Norway_girl schreef:
sokje87 schreef:
Gaan we dit hier nu ook weer krijgen? Anders plaatsen we ook wat leuke filmpjes van NHers die paarden over de kop trekken. Lachen

Kijk, er zijn natuurlijk altijd en overal mensen die methodes verkeerd uitleggen en oppakken. Ik denk eerlijk gezegd niet dat Anky('s methode) slecht is voor haar paarden, als ik naar bv Bonfire en Prisco kijk.

Maar goed, ik heb eigenlijk geen zin om die discussie te gaan voeren.

Kan er wel in komen dat Anky angstig is. De paarden zijn over het algemeen vrij heet, en als je er dan al een paar keer goed hard afgelazerd bent en ook nog 2 kinderen thuis hebt..

Bij de weg, ik ben niet Anky's biggest fan hoor. Haha! Maar het wordt zo overtrokken allemaal.

Dit ben ik hèlemaal met je eens!

Anky heeft helemaal gelijkdat er zo opin te gaan, moet ze haar mond maar gaan houden dan? Ik zou dit ook niet over mij heen laten gaan. Rollkur is gewoon hun manier van trainen en ik ben er ook hèlemaal niet tegen of voor. Ik vind het alleen zo jammer dat rollkur door de niet topruiters ook gebruikt gaat worden, omdat ze Anky als massa voorbeeld zien. Èn dat is fout, dus ik snap best dat er fel tegenstanders zijn van rollkur.

Maar ik ben het wederom met Anky eens, dat buitenstaanders hun negatieve vooroordeel over rollkur voor zich moeten houden. Er zijn zat ruiters die geen hyperflexie rijden, waar ik de tranen van in mijn ogen krijg. En sorry hoor maar van Anky haar paarden krijg ik geen indruk dat ze er slecht uitzien. Een afgeragd paard ziet er niet uit zoals die van stal van Grunsven.

Want scheit aan Anky, maar Bonfire geniet welverdiend van zijn pensioen en is op aanzienlijke leeftijd, en verkeerd in op en top conditie, na al dat martelwerk. Hè, wel een beetje vaag niet?!

Precies!

OoappeloO

Charlenexx schreef:
Emilia schreef:
[quote="Arabesk"

[/quote

Hahah en jij denkt dat ze dat niet doen? Jij denkt dat paarden bokken en steigeren uit plezier ofzo?? Dat doen ze als protest hoor, maar dat word altijd de kop ingedrukt door die beesten te slaan e.d. dus op gegeven moment durven die beesten da gewoon niet meer!

En wat doet een paard als 'ie bang is? Rennen of verder staken! Een paard wat bang is gaat niet lopen showen in de ring en trekt ook niet beter zn benen op voor de balken. Dat houdt 'ie ff vol, maar dan begeeft zo'n paard heb en hoor je er nooit meer iets van in de sport.

daniella74

Sjoert schreef:
Ik heb gehoord dat....

Ja??????