Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 01:07

Klopt Rascha, waarom een tweejarige uitschakelen? Die heeft immers nog niks laten zien en bovendien weet men niet hoe hij onder het zadel zou zijn in de toekomst.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 01:38

Ik heb verwondingen van het draad gezien aan benen en andere delen van paarden waarbij je als je niet beter wist zou zweren dat het met een mes was gedaan.
Dus zonder het zelf gezien te hebben vind ik het een boute uitspraak om te beweren dat het kwade opzet moet zijn.
Paarden kunnen de tong best ver 'uitsteken', en als er op dat moment iets gebeurt..
Maar goed, waarschijnlijk komen we er toch niet achter hoe het is gebeurd, maar het valt me wel op dat mensen in het algemeen altijd geneigd zijn om uit te gaan van criminele activiteiten. Kijk maar eens hoe vaak er wel niet een jong veulen is 'gestolen' uit de wei, om dagen later dood in een sloot te worden gevonden. Of afgesneden staarten (jaja, kaarsrecht...) waarbij een geit of ander paard de boosdoener bleek te zijn...

Voor het dier betekent het in ieder geval aanpassen met het eten. Gelukkig is de tong voor paarden minder belangrijk dan voor koeien (koeien plukken het gras/ruwvoer/brok met de tong, paarden met de snijtanden) en kan ie hopelijk met het stompje wat er nog zit wel het eten sturen in z'n mond.

Anoniem

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 01:50

Ik ben het helemaal met je eens Knavia en kwa tong, het werkt inderdaad anders dan bij een koe die de tong nodig hebben om gras mee te plukken omdat ze boven geen snijtanden hebben
Mits men dit dier aan wil houden en er ook een sportpaard van wil maken dan voorzie ik nog wel de nodige problemen. De tong is onmisbaar met voedsel naar achter in de mond verplaatsen en ook voor de aanmaak van speeksel om ruwvoer beter te kunnen eten en een paard kan daar niet zonder. In dit geval zou ik het hooguit een maand aankijken en mocht ik achteruitgang zien, onmiddelijk overgaan tot euthanasie!

Anoniem

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 02:49

Nog even wat research gedaan over de zonen van De Sadeleir, de jongen die met het paard in kwestie wat op de foto staat, reed in april in Belgie B2. Wij hebben in Nederland geen B2 bij de paarden maar dit zegt dus niet dat het gaat om een springruiter in de dop, verder kom je de namen van deze familie alleen maar tegen op sites van "snelle" motoren voor zover je de 125 cc klasse snel kunt noemen. Ik mag niet aannemen en suggereren maar denk steeds meer dat dit paard een ongeluk heeft gehad in plaats van ten prooi is gevallen aan kwaadwillenden en hoop meer en meer dat ze hem daarom eerlijk zullen euthaneren want echt, als dat dier zijn hele tong mist dan gaat ie het nog moeilijk krijgen!!!
Voor de volledigheid, over de springcarriere van de beide zoontjes van deze papa kan ik op heel Inet niks vinden!!!

rockwitch

Berichten: 11761
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:34

Jeetje wat vreselijk zoiets, arm paard.
Wij hebben op stal ook een paard gehad die zijn tong had afgebeten. Hij is er nog hardstikke oud mee geworden en gewoon bitloos bereden. Alleen moest hij nat biks krijgen, maar eigenlijk ging het verder hardstikke goed. Stond buiten gewoon te grazen.
Het ging allemaal wat lastiger als de paarden met tong.
Wie weet kan dit paardje er ook mee leren leven.

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:00

B2 is een B proefje en wordt hier bij de LRV gereden. Je moet B2 rijden vooraleer je mag springen als je bij de pony's de caprillieproef of de stijlproeven niet hebt gehaald. Was vroeger toch zo misschien dat dit nu veranderd is.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:36

Mm dus mijn twijfels worden zeer terecht nu .

Ik vond het al erg vreemd dat het paard nu al een topper werd geacht.
En dat zijn zoons dus helemaal geen springruiters blijken te zijn...
Maakt het niet minder erg, maar maakt het wel een stuk minder aanneemlijk dat paard als concurentie werd gezien.

Ik denk echt aan een stom ongeluk. Echt domme pech, misschien aan de draad blijven hangen of een ander jong paard de tong vast gepakt.

Een spier kan kaarsrecht afscheuren, en de tong is een spier....

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:57

trisca schreef:
potverdikkie schreef:
In de klasse B -springen is het niet toegestaan om met een hackemore te rijden, echter is het wel toegestaan om te rijden met teugels die direct aan de neusriem bevestigd zijn.
De hackemore, een speciaal bitloos hoofdstel dat inwerkt via de paardenneus is toegestaan vanaf de klasse Z- springen.


Dit is een citaat vanuit de Paard en Sport (echter 2007)



Als de concurrentie zich zo bedreigd voelt om deze daad te begaan, mogen de zonen vast het paard wel direct Z starten Knipoog Clown

Ik vind het echt te idioot voor woorden. Echt enorm zielig,. krijg er een brok van in mijn keel...

Toch vind ik het een raar verhaal. Denk meer aan persoonlijke "concurrentie" dan professionele. Verder vind ik het gehele verhaal wat raar en wat gaten bevatten. Ik snap de hele gedachten niet van een paard uitschakelen door deze daad. Waarom de tong? Moest de eigenaar zich stil houden? Heeft hij iemand verlinkt?
Voor het uitschakelen zou het toch niet zijn, zijn veel makkelijkere manieren om een paard uit de sport te houden toch? Of wilde hij het dier enorm laten lijden?

Ik snap er niks van, maar ben er van overtuigd dat het niet iemand is die dacht:: "Ik kan over een paar jaar wel eens verslagen worden door die 2 jarige Clinton'... Of die moet wel heel helderziend zijn...


Ik had een paar pagina's geleden ook al deze twijfels crossmonster. Ergens klopt er iets niet, al blijft het voor het paard even verschikkelijk

Eva___
Berichten: 1847
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:06

Pffff....verschrikkelijk!
Hoe kun je zo jaloers zijn Verward

Bij zo'n mensen moesten ze alles op alles zetten om ze te vinden en gewoon hetzelfde doen Boos!
Misschien denken ze 2x na voor ze zo'n kinderachtige en zielige dingen doen!

ElkeZ
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:24

Vindt het ook verschrikkelijk wat er is gebeurd. Zelf ken ik deze mensen en denk echt wel dat het de bedoeling was om het paard niet meer te kunnen africhten. Ze hebben nog enkele Clintons die wel goed springen. Je kan inderdaad met een hackamore rijden maar dit moet een paard ook leren en dat terwijl hij nog niet zadelmak is gaat dit heel moeilijk zijn.
Als je naar www.vtm.be gaan en dan zo naar het nieuws (3 juli 2008 19u) kunnen jullie dit fragment nog eens bekijken.

groeten Elke

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:26

ElkeZ, als jij deze mensen kent kan jij ons vast ook wel wat beter inlichten over de resultaten van de zonen van de eigenaar met de andere paarden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:28

ElkeZ schreef:
Vindt het ook verschrikkelijk wat er is gebeurd. Zelf ken ik deze mensen en denk echt wel dat het de bedoeling was om het paard niet meer te kunnen africhten. Ze hebben nog enkele Clintons die wel goed springen. Je kan inderdaad met een hackamore rijden maar dit moet een paard ook leren en dat terwijl hij nog niet zadelmak is gaat dit heel moeilijk zijn.
Als je naar http://www.vtm.be gaan en dan zo naar het nieuws (3 juli 2008 19u) kunnen jullie dit fragment nog eens bekijken.

groeten Elke


Je hebt helemaal geen bit nodig bij het inrijden...
Vroeger werden de meeste paarden bitloos ingereden, pas wanneerz e al wat konden ging er een bitje in.

Maar of het paard zonder tong voldoende zal kunnen slikken en zo?

ElkeZ
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:29

Mistic schreef:
ElkeZ, als jij deze mensen kent kan jij ons vast ook wel wat beter inlichten over de resultaten van de zonen van de eigenaar met de andere paarden.


Zelf heb ik het niet zo voor deze mensen (vader roddelt vaak over andere ruiters, hadden beter zijn tong afgesneden). Zonen rijden lrv, doen dit goed maar ook niet super! Er zijn allezins beter ruiters in de lrv. Snap je?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:30

Mss was dit verhaaltje wel een verwijzing naar zijn geroddel?

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:36

Dat was mijn idee ook poes. dat hij iemand verlinkt heeft, of om andere persoonlijke redenen zijn mond moest houden. Zal meer in het persoonlijke vlak liggen als in het sportive vlak naar mijn idee...

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:42

ik heb net de video bekeken. Ben niet zwaar onder de indruk van het dier Bloos . Lijkt me wel een heel lief aanhankelijk paard, maar een topper... Vind het knap als iemand dat er al zo in het land van maakt

vivian_ve
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Australia

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:48

lijkt mij ook als je de tong van een paard vast pakt dat hij ten eerste als een wilde tekeergaat en ten tweede dat die tong zo glibberig is dat je hem haast niet vast zou kunnen houden. dus als je een paard in bedwang moet houden en moet zorgen dat je die tong niet loslaat lijkt mij dat een behoorlijk gevecht. en dan zijn er nog makkelijkere dingen te doen om een paard uit te schakelen.. beetje absurd.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:03

Wij oefenden het vroeger als gehoorzaamheid bij paarden, niks moeilijks aan mits je er de handigheid in hebt. Dus ik denk dat enkel ervaren mensen dit kunnen.

laura_vdbor
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: drenthe

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:35

vet zielig voor dat paard Huilen
ben wel blij dat hij er mee om kan gaan
nu maar hopen dat hij nog een fijin leven heeft

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:11

potverdikkie schreef:
In de klasse B -springen is het niet toegestaan om met een hackemore te rijden, echter is het wel toegestaan om te rijden met teugels die direct aan de neusriem bevestigd zijn.
De hackemore, een speciaal bitloos hoofdstel dat inwerkt via de paardenneus is toegestaan vanaf de klasse Z- springen.


Dit is een citaat vanuit de Paard en Sport (echter 2007)

Dat klopt maar als er dispensatie aangevraagd wordt mag het zeer waarschijnlijk wel, dit soort dingen doen ze niet zo moeilijk over.

trisca schreef:
Als de concurrentie zich zo bedreigd voelt om deze daad te begaan, mogen de zonen vast het paard wel direct Z starten Knipoog Clown

Ik vind het echt te idioot voor woorden. Echt enorm zielig,. krijg er een brok van in mijn keel...

Toch vind ik het een raar verhaal. Denk meer aan persoonlijke "concurrentie" dan professionele. Verder vind ik het gehele verhaal wat raar en wat gaten bevatten. Ik snap de hele gedachten niet van een paard uitschakelen door deze daad. Waarom de tong? Moest de eigenaar zich stil houden? Heeft hij iemand verlinkt?
Voor het uitschakelen zou het toch niet zijn, zijn veel makkelijkere manieren om een paard uit de sport te houden toch? Of wilde hij het dier enorm laten lijden?

Ik snap er niks van, maar ben er van overtuigd dat het niet iemand is die dacht:: "Ik kan over een paar jaar wel eens verslagen worden door die 2 jarige Clinton'... Of die moet wel heel helderziend zijn...

Heb ook wel een beetje deze twijfels.
De dader zit ongetwijfeld ook in de paarden maar denk dat hij ook een persoonlijke boodschap af heeft willen geven aan de eigenaar en/of zijn zonen. De tong afsnijden is nou niet de makkelijkste manier om een paard uit te schakelen maar wel zeer effectief, paard blijft verder 'helemaal goed'. Zou het paard bv een beenprobleem hebben dan zal hij niet meer kunnen springen.
Nu moet de eigenaar tegen een vrijwel gezond paard aankijken wat goed loopt en misschien wel elke week voor de gein uit de wei springt (noem maar wat) maar toch kan hij er weinig mee.
Afsnijden van de tong zit nogal een dubbele betekenis achter, zou goed kunnen dat de eigenaar zijn mond voorbij heeft gepraat of mensen heeft beledigd. (paardenvolk is nou niet altijd even tactisch)

Maar het blijft een misselijke manier om iets duidelijk te maken, gelukkig helen wonden in de mond meestal vrij snel dus heel lang zal hij er geen last van hebben, mits hij normaal kan eten natuurlijk.

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:00

Ik was er écht niet goed van toen ik het hoorde...
Het is niet ver van bij mij wonen.
stel je voor dat je je paard zo s morgens aantreft? Huilen
mij zouden ze mogen afvoeren naar de spoed met een hartaanval!

Cemlys

Berichten: 14983
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:06

trisca schreef:
Dat was mijn idee ook poes. dat hij iemand verlinkt heeft, of om andere persoonlijke redenen zijn mond moest houden. Zal meer in het persoonlijke vlak liggen als in het sportive vlak naar mijn idee...

zou kunnen maar dan nog geen reden om het bij het paard te gaan doen. Het dier kan er weinig aan doen en het neemt niet weg dat het iets is wat niet had mogen gebeuren. Daarbij maakt het niet uit of de zoons nou goed rijden of niet. Paard is daarom niet slecht.
Er wordt hier ook gezegd dat het om een ongeluk kan gaan, maar als je er een beetje iets van kent zie je heus wel het verschil tussen een messnede en een ongeluk. Dus ze zullen eht wel goed hebben. Ik veronderstel ook dat het dier niet volledig zn tong kwijt is, aangezien hij het iig niet zou overleven. Een paard heeft nl zn tong nodig om te kunnen drinken dacht ik. En het moet idd geweldig gebloed hebben.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 01:16

Knavia schreef:
Dus zonder het zelf gezien te hebben vind ik het een boute uitspraak om te beweren dat het kwade opzet moet zijn.
Paarden kunnen de tong best ver 'uitsteken', en als er op dat moment iets gebeurt..

Dan trekt hij ook snel genoeg zijn tong weer in Knipoog
Knavia schreef:
Maar goed, waarschijnlijk komen we er toch niet achter hoe het is gebeurd, maar het valt me wel op dat mensen in het algemeen altijd geneigd zijn om uit te gaan van criminele activiteiten. Kijk maar eens hoe vaak er wel niet een jong veulen is 'gestolen' uit de wei, om dagen later dood in een sloot te worden gevonden. Of af gesneden staarten (jaja, kaarsrecht...) waarbij een geit of ander paard de boosdoener bleek te zijn...

Als een DA zegt dat het er te 'netjes' en te 'recht' uitziet om een ongeluk te zijn dan lijkt me dat dat ook zo is. Een paard kan wel zijn tong uitsteken en daarmee ergens aan vast blijven zitten maar de tong afsnijden op het punt waar hij aan het verhemelte vast zit kan niet, dan moet er draad of wat dan ook de mond van het paard in gekomen zijn.

suleilitha schreef:
Nog even wat research gedaan over de zonen van De Sadeleir, de jongen die met het paard in kwestie wat op de foto staat, reed in april in Belgie B2. Wij hebben in Nederland geen B2 bij de paarden maar dit zegt dus niet dat het gaat om een springruiter in de dop, verder kom je de namen van deze familie alleen maar tegen op sites van "snelle" motoren voor zover je de 125 cc klasse snel kunt noemen. Ik mag niet aannemen en suggereren maar denk steeds meer dat dit paard een ongeluk heeft gehad in plaats van ten prooi is gevallen aan kwaadwillenden en hoop meer en meer dat ze hem daarom eerlijk zullen euthaneren want echt, als dat dier zijn hele tong mist dan gaat ie het nog moeilijk krijgen!!!
Voor de volledigheid, over de springcarriere van de beide zoontjes van deze papa kan ik op heel Inet niks vinden!!!

Dat is wel weer erg kort door de bocht, van mij vind je ook niks op internet maar dat wil niet zeggen dat ik niet actief paard rijd Knipoog
Ik vind jouw idee wat vergezocht. Is idd goed mogelijk dat iemand hem een persoonlijk signaal wou geven maar om nou de man en zijn zonen zelf de schuld te geven alleen omdat je niets kunt vinden op internet gaat mij wat te ver hoor.

DeSaedeleir
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-07-08

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:24

Cayenne schreef:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =GE61TSE4A
nieuwsblad.nl


Op een weide in Mollem bij Asse werd door onbekenden bij een jong raspaard de tong afgesneden. Een barbaarse daad van jaloezie onder paardenfokkers, vermoedt de eigenaar.

Grimbo van de Solleberg, een hengst van 2,5 jaar en zoon van het bekende springpaard Clinton, zal nooit titels springen. Eigenaar Geert De Saedeleir stond aan de grond genageld toen hij onlangs ontdekte dat bij zijn paard de tong was afgesneden. 'Er lagen al twee dagen proppen gras in zijn drinkbak, hij leek niets binnen te kunnen houden', vertelt hij. 'Tot ik de wonde in zijn mond ontdekte. Hij moet enorm hebben gebloed, maar door de felle regen was dat weggespoeld.'

Tongkwetsuren zijn bij paarden niet ongewoon, maar het werd snel duidelijk dat dit geen ongelukje was. De dwarse snede was scherp en recht en het snijpunt ligt veel te ver naar achter. De bijgeroepen dierenarts was formeel: kwaad opzet, geen natuurlijke verwonding.

'Er is aan de tong getrokken en in een vloeiende beweging gesneden met een mes. Vakwerk, zoals enkel paardenvolk dat kan', zegt De Saedeleir.

Vader Clinton kaapte op de Oympische Spelen in Athene (2004) een vierde plaats weg met Dirk De Meersman. Een andere afstammeling van Clinton maakt veel kans om binnenkort naar Peking te mogen.

'In het wereldje is geweten dat ik het heb voor karakterpaarden als Clinton', vervolgt de Assenaar, die enkele springpaarden heeft voor zijn twee zonen. 'Ik besef goed dat het geen gemakkelijke paarden zijn, daarom voeden we ze zelf op. Ik ben slechts een amateur die het doet voor zijn kinderen. Toevallig komen Clinton en nazaten steeds meer in beeld. Blijkbaar wekt dat afgunst op. Welke gewetenloze mens doet nu zoiets?'

De politie heeft voorlopig geen spoor. Voor de paardensport is Grimbo verloren, beseft de eigenaar. 'Een springpaard zonder tong kun je onmogelijk opleren. Daar was het de dader om te doen. De echte slachtoffers zijn mijn zonen. Zij zouden met Grimbo wedstrijden rijden.'

De paardenliefhebber vreesde dat hij de hengst zou moeten laten inslapen, maar het dier lijkt zich aan te passen aan zijn handicap. 'Hij herstelt wonderwel. Dat typeert nog maar eens zijn temperament. Zijn overlevingsdrang moet enorm zijn.'

Klik hier voor een foto van Grimbo.

ik zal even zeggen, dit is ons paard ik ben diegene die op de foto staat, mensen die zeggen die ik en men broer niet het slachtoffer zijn , zou ik zeggen bol af , ik zeg ni da het paard niet afzag, het moet heel hard afgezien hebben maar dat laat nog niet staan da wij ook ni afgezien hebben, alles in de exames gebeurd slapeloze nachten in die tijd van het jaar, resultaat; men pa slaapt nu nog altijd niet goed, gaat savond altijd nog eens kijken of alles OK is, men broer heeft 7herexames , het paard is MSS voorbij voor de sport, (allesins is mijn droom voorbij om met dit paard dressuur te rijden.)

DeSaedeleir
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-07-08

Re: Concurrent snijdt bij jong raspaard de tong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:26

benangelique schreef:
ik vraag me toch af hoe de dader dit heeft kunnen doen. lijkt me niet dat het paard heeft meegewerkt.

trek de tong uit uw paard zen mond langs opzei en het paard geeft zich over, werd vroeger gedaan door veeartsen om naar de tanden te kijken. BTW ons paard mag dan uit een afstamming komen me een klote karakter maar bij onze clintons kun je er zo onder door lopen, zelfs vreemden.