Kinderen moeten op een gegeven moment ook wel wat ruimte krijgen, anders leren ze niets zelf.
Ze moeten uiteindelijk toch zelf gaan ervaren en ontdekken. Bescherm je ze altijd maar en mogen ze nooit wat, dan denk ik dat je daar op latere leeftijd juist probleemkids van krijgt. Ongelukjes hou je toch en je hoopt als ouder dat het nooit iets heel ergs wordt. Maar dat je ze steeds meer moet los laten is een feit. Zo gaat dat, dat is de natuur.
Ik heb toevallig een behoorlijk temperamentvolle, zelfstandige dochter. Sta ik even te douchen en zij speelt beneden en krijgt dorst, dan pakt ze drinken. Deed ze al toen ze 2 jaar was. Ze wil alles zelf doen en doet al veel zelf. Ik ken ook ouders die van alles verbieden, maar ik denk dat wij een tussenweg hebben. Nikki mag best veel al zelf (omdat we weten dat ze het kan) en er zijn grenzen. Zo lang ze dat maar weten, gaat het prima en kun je zo'n kind steeds meer los gaan laten.
Mensen zeggen ook dat ze zo ontzettend zelfstandig is voor een 3-jarige. Ik zie dat als compliment. Natuurlijk moet je haar goed begeleiden en heel goed opletten. Ze is nog maar 3 jaar. Ook daarin moet je als ouder een balans zien te vinden. En dat is niet altijd makkelijk. Ik ben best wel een beschermend type, want ik vind het vreselijk als ze valt en pijn heeft. Gaat me door merg en been, maar ja, ik ben haar mama, dus dat lijkt me normaal. Maar ik realiseeer me ook dat ik haar haar eigen foutjes moet laten maken. Je leert met vallen en opstaan en soms is dat wel heel letterlijk zo......