Tweejarig kind raakt gewond in paardenwei

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Tweejarig kind raakt gewond in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:36

Als je een kind dus op een bepaalde manier opvoedt, hou je dat in alle situaties vol. Consequent zijn heet dat. Het bij de paarden zijn of in de supermarkt, dat maakt geen verschil. Voor dat kind dan. Daarom wil ik ook niet dat mijn kind in de supermarkt wegloopt. Maar dat wil niet zeggen dat ze het niet doet - dat heet kind zijn, grenzen ontdekken, kijken hoe ver je kunt gaan. Liever dat ze dat daar doet dan op stal.
Wat ik dus al die tijd al bedoel te zeggen wijst nu inderdaad zichzelf, BCS - het feit dat dat betreffende kindje van 2 even weggelopen is, in de wei is terechtgekomen, een klap heeft gehad, wil niet zeggen dat de ouders onverantwoordelijke sukkels zijn.
Omdat kinderen kinderen zijn, gebeuren er ongelukken. Je kunt hoog en laag springen als ouder of als innocent bystander, maar het gebeurt gewoon. Je kunt niet alles voorkomen.

En nu gaat deze mams er 1 uit bed vissen en dan op de fiets om de andere uit school te halen (en dan maar hopen dat de juf haar geen seconde uit het oog is verloren Clown)!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:40

Urielle, hihihi, nee, ze hebben het niet van een vreemde. Haha!

Ik zie de gevaren ook en hou het goed in de gaten, altijd. Zal mij niet gebeuren dat ze zonder toezicht bij de paarden komt of in de sloot ligt op deze leeftijd. Ik hou haar altijd in mijn zicht. Ik moet wel zeggen dat ik de laatste maanden meer vertrouwen heb in alles (ik zat er teveel bovenop en mijn vriend heeft me geleerd haar wat 'vrijer' te laten. Daar zijn papa's voor, blijkbaar Knipoog ).

En over 'rustige' kinderen: Ach, ik hoef me straks weer geen zorgen te maken over hoe ze het op basisschool gaat redden, want die is zo extravert, nieuwsgierig en leergierig , die redt zich wel. Ik denk dat elk soort kind (en ze zijn allemaal anders) zijn/haar issues heeft en het is aan de ouders om dat te begeleiden..... En verder hopen we allemaal dat onze kinderen geen ongelukken krijgen, toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:43

Navidad schreef:
En ja kan er wel gezecht worden aan een riempje etc, maar dan alt er niks meer mee te beginnen, en word die alleen maar opstandig..

Ik denk niet dat er een kind bestaat dat het leuk vind Bloos
Mijn dochter was echt WOEST op me toen ik haar de eerste keer vastbond.
Maar ik had haar liever pislink en levend, dan schattig en platgestampt door een van de paarden natuurlijk. In mijn geval was dat simpelweg het risico afwegen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:52

BCS schreef:
We praten hier overigens over een kind van 2, die kan amper praten...

Eh? Ik las net effe het topic terug. Wil je de filmpjes zien van hoe mijn twee jarige kon praten? Kletskous eerste klas, hoor. Je kunt zelfs al met haar discussieren, hahaha, en ik dacht dat de 'waarom periode' later zou komen, maar zit er al midden in Clown .
Maar goed, meisjes zijn daar vaak eerder mee dan jongens. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:57

Citaat:
het feit dat dat betreffende kindje van 2 even weggelopen is, in de wei is terechtgekomen, een klap heeft gehad, wil niet zeggen dat de ouders onverantwoordelijke sukkels zijn.

Het zijn zeker geen sukkels
Maar naar wat ik begreep stonden de paarden aan huis.
Dat maak je dan toch kindproof? Weide/ stal waar een kind niet in kan.

En nu niet roepen dat kan niet...dat kan wel. Lachen
Hier kan een kind van 2 ook niet bij de paarden als ik dat niet wil.
Voor ons eigen gemak is het nu zo dat het wel zou kunnen, maar zou ik een kindje hebben is dat eigen gemak snel weer weg

Op een pensionstal heb je die keuze van dingen maken niet, maar thuis dus wel

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:08

Nadya schreef:
Kinderen moeten op een gegeven moment ook wel wat ruimte krijgen, anders leren ze niets zelf. Knipoog
Ze moeten uiteindelijk toch zelf gaan ervaren en ontdekken. Bescherm je ze altijd maar en mogen ze nooit wat, dan denk ik dat je daar op latere leeftijd juist probleemkids van krijgt. Ongelukjes hou je toch en je hoopt als ouder dat het nooit iets heel ergs wordt. Maar dat je ze steeds meer moet los laten is een feit. Zo gaat dat, dat is de natuur.

Ik heb toevallig een behoorlijk temperamentvolle, zelfstandige dochter. Sta ik even te douchen en zij speelt beneden en krijgt dorst, dan pakt ze drinken. Deed ze al toen ze 2 jaar was. Ze wil alles zelf doen en doet al veel zelf. Ik ken ook ouders die van alles verbieden, maar ik denk dat wij een tussenweg hebben. Nikki mag best veel al zelf (omdat we weten dat ze het kan) en er zijn grenzen. Zo lang ze dat maar weten, gaat het prima en kun je zo'n kind steeds meer los gaan laten.

Mensen zeggen ook dat ze zo ontzettend zelfstandig is voor een 3-jarige. Ik zie dat als compliment. Natuurlijk moet je haar goed begeleiden en heel goed opletten. Ze is nog maar 3 jaar. Ook daarin moet je als ouder een balans zien te vinden. En dat is niet altijd makkelijk. Ik ben best wel een beschermend type, want ik vind het vreselijk als ze valt en pijn heeft. Gaat me door merg en been, maar ja, ik ben haar mama, dus dat lijkt me normaal. Maar ik realiseeer me ook dat ik haar haar eigen foutjes moet laten maken. Je leert met vallen en opstaan en soms is dat wel heel letterlijk zo...... Lachen

Dit bedoel ik, leer een kind in vrijheid, waar de grenzen liggen.
Ze letten zelf beter op, en snappen heel veel.
Alles wat niet mag is leuk, en alles wat gevaarlijk is is nog leuker.
Ik heb nu achteraf gezien tijdens de opvoeding van onze nu oudere jongens weinig verboden, maar dit was ook vaak niet nodig, ze hebben volgens anderen een hele vrije opvoeding gehad, maar wel met duidelijke, toch onzichtbare grenzen.
Je moet een kind leren zelf ontdekken, ze zijn echt niet stom.
Zo was onze tijdelijke woning ( 4 jaar lang) een groot speelparadijs.
Ze speelden apekooi in de kamer, de muren waren een groot tekenblok, en de bank was de trampoline.
Ja echt, ze waren 2 4 en 5 jaar oud.
Doordat we altijd thuis ook met het bedrijf bezig zijn, dacht ik wel eens, ohjee, hoe moet het als ze ergens anders zijn.
Bij ons stond geen gevaarlijk breekbaar iets in de kamer, zo ook niet op hun slaapkamers.
Alles kon kapot, maar ging niet kapot.
Bij anderen thuis zaten ze zonder waarschuwing netjes te spelen, en ze hebben nooit apekooi bij anderen gespeeld.
Ze wisten blijkbaar vanzichzelf dat dit niet kon.
Thuis wel.
Paardrijden voor mijzelf is erbij ingeschoten, alleen als er oppas was, en die liep er genoeg. Maar toch, is dit paardrijden zelf helaas opgehouden. Iedereen vond het leuk om gezellig met de kleintjes te spelen.
Ze hebben vele moeders gehad, waar ze nu nog steeds dol op zijn.
Nu is de oudste 13, en kan, onverantwoord of niet, zelf met de schofel, kuilvoerbalen halen, de bak slepen met de trekker, zijn eigen crossmotor repareren, en mee helpen in het reilen en zeilen vanons bedrijf.
De middelste van 12 helpt mee eten koken, en in het huishouden, de jongste van 10 speelt in het grote boze bos, zaagt takken, en maait het gras met de gevaarlijke zitmaaier.
Als hij niet af en toe half ligt te slapen op een pony.
Vroeger kon altijd alles, we werden groot doordat we zelf de grote boze wereld mochten en moesten ontdekken.
Tegenwoordig is alles onverantwoord, en moeten we de kinderen aan de handjes blijven vasthouden.
Maar oje!
Hij is 11 en moet alleen 15 kilometer fietsen naar de grote stad.
Daar blijkt dan dat ze in een tussen uur even bij de Mac gaan eten.
Tja dan moet ik even slikken. Maar ze kunnen het heel goed, omdat ik weet dat ik erop kan vertrouwen.
Waar ik meer moeite mee heb gehad, is in de basisschool tijd.
Je geeft alles uit handen, en je houdt soms je hart vast, want ook daar gebeuren dingen die onverantwoord zijn. En dan zijn jouw ogen er niet meer bij.
Een ongeluk is altijd mogelijk, ik weet er alles van, maar je kan ze niet tot aan hun 18e vast blijven houden.
De ontwikkeling van een kind is ook erg belangrijk, dit is voor mij een doorslag geweest om ze vrijheid te geven.
Iederwijs onderwijs, is ook zelf ontdekken.
Maar dit wil allemaal niet zeggen, dat wij zelf altijd in onze tuinstoeltje een boekje hebben zitten lezen.
Je leert hiermee ogen voor en achter te hebben.
Ik heb net nog een meisje van 12 op een drukke kruising in Ommen laten schrikken.
Ze zat op de stoep met haar voeten op de weg, lekker weg te dromen.
Ik ben gestopt en heb haar gevraagd naar achteren te gaan, omdat jaren geleden iemand zo is doodgereden.
Tja dan voel ik me toch weer verantwoordelijk, om haar te waarschuwen.
Zelf had ze dit blijkbaar niet door.
Elk kind is anders, zo ook elke ouder. Maar niemand wil een ongeluk op haar geweten hebben.

Maaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:09

Lynn_Nikita schreef:
tja en wie zal weer de schuld krijgen, de eigenaren van het paard.
Nog geluk dat de dreumes het overleefd heeft
Paard kan hard trappen, of omver lopen, hoop dat mensen dat inzien en wat voorzichtiger worden

kben het er mee eens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:15

Gerner, je wilt niet weten wat voor adviezen ik kreeg toen we onze dochter kregen Clown . We moesten van alles wegzetten (onze CD's en we hebben er heel, heel veel Haha! /de planten, noem maar op). Hebben we nooit gedaan. Met als gevolg dat ze uiteindelijk alles met rust liet of er juist voorzichtig mee was. Maar je hebt ook van die ouders die alles opbergen. Nee hoor, wel slotjes op de kastdeurtjes e.d., maar verder..... Bij bepaalde kinderen moet ik nu veel weg zetten, iets wat we met Nikki nog nooit aan anderen gevraagd hebben. Vind het ook best irritant, als een kind van 4 of ouder, niet met zijn tengels ergens af kan blijven, maar ja...... Mijn spullen zijn me lief, dus als we dat soort kids over de vloer krijgen. Cool

Ik ben helemaal met je eens dat hoe beschermder je ze opvoedt, hoe minder ze leren dealen met de dagelijkse dingen. En ik hoef geen gedresseerd kind, ik heb liever een kind wat zelf leert begrijpen hoe het werkt, wat zelf nadenkt. Daarbij kijkende naar de leeftijd en wat ze aankunnen natuurlijk. Knipoog

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:19

runningkawa schreef:
Citaat:
het feit dat dat betreffende kindje van 2 even weggelopen is, in de wei is terechtgekomen, een klap heeft gehad, wil niet zeggen dat de ouders onverantwoordelijke sukkels zijn.

Voor ons eigen gemak is het nu zo dat het wel zou kunnen, maar zou ik een kindje hebben is dat eigen gemak snel weer weg

Nee dat kan niet altijd,
Bij ons mogen er geen kinderen in het gangpad komen, toch zie ik af en toe een klein staartje rennen voor de stallen langs.
Een boxdeur gaat open, en de pony drukt zich lekker naar buiten, kan gebeuren.
Het kind drukt de bakdeur open en huppelt in de bak.
Ooit weilanden gezien met gaaswerk onderlangs?
Dan heb ik het niet over 50 meter.
Trouwens als ze willen klimmen ze overal overheen.
Er is een tijd geweest, dat ik helemaal geen zin meer had in mijn bedrijf, alleen door alle risico's die je kan lopen en aansprakelijk gesteld kan worden.
Uiteindelijk met veel regels, conseqent blijven daardoor af en toe een bitch zijn, maar dat moet dan maar.
Geen klimtoestellen voor de kleintjes van een ander en al helemaal geen trampoline.
Het veiligheidscertificat heeft me nog meer wakker gemaakt, en heb daardoor nog meer regels doorgevoerd, en handelingen verricht.
alles wat gevaarlijk kan zijn, en voorkomen kan worden, is wel weg, maar een verdwaalde kruiwagen kan al een gebroken been veroorzaken.
Je bent nooit alles voor, maar met ogen voor en achter en de ouders zelf laten nadenken, is al heel wat.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:20

Nadya schreef:
Gerner, je wilt niet weten wat voor adviezen ik kreeg toen we onze dochter kregen Clown . We moesten van alles wegzetten (onze CD's en we hebben er heel, heel veel Haha! /de planten, noem maar op). Hebben we nooit gedaan. Met als gevolg dat ze uiteindelijk alles met rust liet of er juist voorzichtig mee was. Maar je hebt ook van die ouders die alles opbergen. Nee hoor, wel slotjes op de kastdeurtjes e.d., maar verder..... Bij bepaalde kinderen moet ik nu veel weg zetten, iets wat we met Nikki nog nooit aan anderen gevraagd hebben. Vind het ook best irritant, als een kind van 4 of ouder, niet met zijn tengels ergens af kan blijven, maar ja...... Mijn spullen zijn me lief, dus als we dat soort kids over de vloer krijgen. Cool

Ik ben helemaal met je eens dat hoe beschermder je ze opvoedt, hoe minder ze leren dealen met de dagelijkse dingen. En ik hoef geen gedresseerd kind, ik heb liever een kind wat zelf leert begrijpen hoe het werkt, wat zelf nadenkt. Daarbij kijkende naar de leeftijd en wat ze aankunnen natuurlijk. Knipoog

Haha, maar die van jou heeft zeker nooit apekooi gespeeld, want dan haal je de glaasjes wel van de tafel.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:24

runningkawa schreef:
Citaat:

RK je kunt ze niet een glazen kastje zetten. Om het perceel zijn ook diepe sloten, een weg waar tenminste 60km wordt gereden. Veel landbouwverkeer, grote boeren. Zo kan ik nog wel doorgaan. Wat hier gebeurd is, kan iedereen overkomen.

Bovenstaande klinkt verwijtend en da's jammer. Deze mensen hebben verdriet en angst genoeg of alles weer goed komt. Ook het broertje van 11 jaar heeft heel veel zelfverwijt.

Ik zal vanavond mijn buurmeisjes vragen of er al meer bekend is over de verdere toestand.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:28

Alani, wat vreselijk voor die mensen....... Ik hoop echt dat het goed komt met dat kleine kereltje en dat deze mensen deze toestand snel achter zich kunnen laten.... Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:28

@ gerner

boksdeur maak je zo dat hij alleen boven open kan.
Hebben kennisen van mij ook.

Bakdeur idem dito.

Ooit weilanden gezien met gaaswerk onderlangs?
ja hier 3,2 hectare, ongeveer een halve meter diep.

Klimmenerover kan...maar dan raken ze de stroomdraad...doen ze dus ook maar 1 keer

dus ja, ik denk dat het veilig kan...kost wat.
Ik doe die dingen voor mijn hondjes... maar ja voor kinderen is het niet nodig natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:30

@alani
Nee je kunt ze niet in een glazen kastje zetten, maar je kunt het wel zo veilig mogelijk maken.
heeft niks met verwijten te maken maar met dat je graag dingen wilt voorkomen.

Nogmaals, ik wil geen platte hond, daarom doe ik dit ook...is dat dan zo raar?
Ik vind het normaal
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-08 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:31

RK, maar wij weten toch niet hoe het er daar uitziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:32

blijkbaar niet kindproof.... denk dat je dat gerust kunt stellen zonder te vooroordelen
Ik zie om me heen meestal een simpel lintje op 50 cm hoogte...krijg de kriebels als ik dat zie als er kleintjes lopen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:34

Ik ken geen een plek waar het 100% kindproof is. Knipoog
Ik moet altijd en overal opletten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:34

100% idd niet
Maar je kunt wel proberen daar naartoe te gaan.
Zeker als het van jezelf is.
Want de hele dag thuis je kind zien is onmogelijk.

Maar een 2 jarige kan hier niet bij de paarden als ik dat niet wil.
Een oudere die over het hek kan springen zonder de stroomdraad te raken is een ander verhaal, maar dan zijn ze zeker 10
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-08 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:35

Inderdaad je kunt niets 100% kindproof maken. Zelfs met alle voorzorgsmaatregelen kan er nog altijd iets gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:36

ja dat ze huilen dat ze de stroomdraad hebben geraakt, dat kan er gebeuren...
Maar liever dat dan een paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:37

Nog zoiets, om maar aan te geven, hoe onverantwoordelijk sommige ouders zijn. Mijn broertje ging met school naar de dierentuin in blijdorp. Kinderen (!!!!) van de glijbaan, hartstikke leuk natuurlijk, en wie het eerst boven is, mag als eerst eraf.. Wat gebeurd er, mijn broertje gaat glijden, zit er onderaan de glijbaan (op de glijbaan!!!!) een volwassen (moeder!!!) gewoon stil, mijn broertje knalt er vol tegen aan, probeerd zijn handen nog uit te steken, breekt daarbij zijn pols (wegens de vaart van de glijbaan) valt van de glijbaan af, met zijn gezicht naar beneden, en tuimelt zo de rotsen af. Gevolg gebroken pols, en een opengeschaafd gezicht...

Dit soort dingen weet je niet te voorkomen (nouja, die volwassen vrouw had daar natuurlijk niet moeten zitten, het heet niet voor niks KINDER speeltuin), maar wij konden op dat moment niks doen.

Begrijp me niet verkeerd, mijn broertje mag alles, in de buurt buiten spelen etc, maar in onoverzichtelijke situaties zoals het strand, zwembad en de stallen, nee dan wil ik hem 1000 % in mijn zicht hebben.

Moederliefde is trouwens ook blind, want wat ik niet goed vind van mijn broertje vinden mijn ouders gewoon okee "Want hij is nog maar jong" en een hoop ander geblabla... Moeders zien vaak nieteens in hoezeer ze hun kinderen verwennen... en daardoor zijn er een hoop brutale kinderen tegenwoordig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:39

RK, ik kan niet over jouw situatie oordelen, ik ben nog nooit bij je geweest, ook niet op je verjaardag Haha!. Maar dit dorp staat vol boerderijen en er zijn veel kinderen en nergens is het 100% kindproof. Echt niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:43

BCS, vaak blijven er ook kinderen onderaan een glijbaan zitten, hoor. Dat het nu een moeder was, tja, niet slim. Maar het gebeurt en meestal met andere kinderen. Knipoog
Het is misschien handig om je broertje te leren niet zomaar van een glijbaan te glijden, maar altijd even te kijken of er niemand meer opzit. Heeft mijn dochtertje ook meteen geleerd nadat ze eens bovenop iemand lag onderaan de glijbaan (overigens, zonder iets te breken). Nu is ze de eerste die gilt dat iemand opzij moet. Clown
Ongelukjes horen erbij. Je hebt nou eenmaal met anderen te maken. Nu was het een moeder, volgende keer is het een ander kind. Je kunt ze niet overal tegen beschermen.

Dat moederliefde ''blind'' is, ach, zal best. Ik vind het in elk geval iets schitterends. Maar ik zie echt de moeilijke trekjes van mijn kind wel, net als die van mezelf. Niemand is perfect en weet je, jij ook niet, BCS. Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:44

Amen! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:45

Kom ook eens een gebakje halen
Wordt het vol met bokkers Haha!

Ons huis staat in het midden van onze weilanden.
Rondom onze binnenplaats staat een hekwerk van 1 meter hoog.
Klim je hierover kom je zeker weten aan de stroomdraad.
Er zit een poortje in en orgineel draait die richting stroomdraad, leuk een ijzeren poortje tegen de draad Duivel
We hebben dat voor ons gemak dus nu omgedraaid dat het van de stroomdraad afdraait, maar ik zou het weer in de orginele staat terug brengen als ik kinderen had.
Heel gemeen, maar dan leren ze heel snel dat als ik zeg niet door het poortje, poortje is auw...waarom. Liever dat dan in de wei.

Buitenkant van de weides is afgezet ook met hekwerk. 160 hoog
Maar daar komt een kind van onze binennplaats niet bij.

Onze jackrussels kunnen ook de weide niet in. Dus geen kleine doorkruip gaatjes

stallen zijn die met een spijl naar beneden trekken.
Ik vind ze al stroef gaan, dus 1 van 2 kan dat ook niet. Die kan er niet eens bij.
Maar een kennis van mij heeft dat helemaal boven bij de rail gemaakt, zoiets zou ik dan ook doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-08 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt