PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:58

KiWiKo schreef:
ik zit nog even na te denken, en ik denk dat de rensport een van de vriendelijkste meest natuurlijke sporten is die je kan doen met je paard........... lange stukken rennen............

als ik dat dan vergelijk met de springsport, en alle tuigage die erbij komt kijken of de dressuursport met al die wannabe ankies met hun sloffen en sporen.........


Maar je haalt in de dressuursport het slechte aan om te vergelijken Lachen
Dat gaat ook niet op he in elke sport is er een slecht en goed iets

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:58

spicegirl schreef:
er zijn misstanden in iedere tak van paardensport, en de rensport hoort daar wel degelijk bij. er worden JAARLINGEN getraind, om als 2 jarigen te racen. en nee, niet altijd korte afstanden. en er word wel degelijk geslagen! meer als 3 maal. er is niemand die zoiets kan zien, in het heetst van de strijd.als ze zo graag uit hun eigen rennen, is er m.i. toch helemaal geen zweep nodig? en al die open bekkies, omdat de bitringen naar de oren worden getrokken dan? ruffian gezien? die was pas 3. liep 2,4 km. op topsnelheid!is niet echt kort.
ook een volbloed is niet volgroeid met 2, dat smoesje gebruiken ze bij de quartrs ook.geen enkel paard is volgroeid met 2. en al zou dat, ze worden getraind met 1 jaar...
en een paard, wat de stal uitrent, als de deuren opengaan, is niet opgevoed.


Meid denk je nu echt dat daar mensen met het blote oog naar de finish zitten kijken? Nee daar hebben ze een fotofinish voor, evenals onder de race, alles wordt getaped! Er kunnen geen overtredingen meer gemaakt worden met de hedendaagse technieken. Knipoog

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:00

Heb hier een paar regeltje over het zweepgebruik.. (voor die gene, die nog denken dat ze alleen geslagen worden)

Whip use and specification

Instruction H9 - Use of Whip
The Stewards of the Jockey Club will not tolerate abuse of the horse and consider its welfare, and the safety of the rider, to be paramount. The whip should be used for safety, correction and encouragement only and they therefore advise all riders to consider the following good ways of using the whip which are not exhaustive:

Showing the horse the whip and giving it time to respond before hitting it.
- Using the whip in the backhand position for a reminder.
- Having used the whip, giving the horse a chance to respond before using it again.
- Keeping both hands on the reins when using the whip down the shoulder in the backhand position.
- Using the whip in rhythm with the horse’s stride and close to its side.
- Swinging the whip to keep a horse running straight.
- The Stewards of the Jockey Club have asked Stewards of Meetings to consider holding an enquiry into any case where a rider has used his whip in such a way as to cause them concern and publish the following examples of uses of the whip which may be regarded as improper riding:

Hitting horses:

to the extent of causing injury;
with the whip arm above shoulder height;
rapidly without regard to their stride, i.e. twice or more in one stride;
with excessive force;
without giving the horse time to respond.
Hitting horses which are:

showing no response;
out of contention;
clearly winning;
past the winning post.
Hitting horses in any place except:

on the quarters with the whip in either the backhand or forehand position;
down the shoulder with the whip in the backhand position;
unless very exceptional circumstances prevail.
Hitting horses:

with excessive frequency.
When examining cases of Excessive Frequency, the Stewards will consider all the relevant factors such as:

whether the number of hits was reasonable and necessary over the distance they were given, taking into account the horse’s experience;
whether the horse was continuing to respond and
the degree of force that was used; the more times a horse has been hit the stricter will be the view taken over the degree of force which is reasonable.
It is emphasised that the use of the whip may be judged to be proper or improper in particular circumstances which have not been included above.

Horses will be subject to an inspection by a Veterinary Officer and he will report his findings to the Stewards; therefore trainers may be required to remove or adjust rugs or sheets.

It is further emphasised that under the Rules of Racing trainers have a responsibility for giving instructions to their riders, which should include instructions on the use of the whip, especially with horses which may weal and when employing apprentice or conditional jockeys. Owners who choose to give their riding instructions must accept a similar responsibility. Failure to give adequate instructions or giving instructions which if obeyed could or would lead to a violation of this Instruction will result in disciplinary action being taken against owners and trainers.

The Stewards of the Jockey Club warn all riders that Stewards of Meetings have been asked to exercise fully their powers under Rules 15 and 153 of the Rules of Racing in all cases of misuse of the whip, which the Stewards of the Jockey Club regard as improper riding.

Further they warn owners, trainers and riders that severe disciplinary action will be taken against any person who is found to be in breach of this Instruction resulting in serious injury to any horse.

To read our Guide to Penalties and Procedures which sets out the Racecourse Stewards' procedures following interference, the penalties and the whip rules, please click here.

Instruction H8 - Whip Specifications
Only whips which have been approved by a panel nominated by the Regulatory Board will satisfy compliance with Rule 149 (ii) in the case of whips used by Riders in Steeplechases, Hurdle races and National Hunt Flat races (‘jump races’). In approving any such whip, a panel will have regard to all the specifications set out below including the mandatory shock absorbing characteristics.

With regards to whips used in Flat races, those complying with the specification set out in paragraphs (a) to (e) below will satisfy the provisions of Rule 149 (ii).

Maximum length, including flap, of 68 cms;
Minimum diameter of 1 cm.

The only additional feature which may be attached to the whip is a flap. If a flap is attached it must fall within the specifications below:


A maximum length of flap from the end of the shaft of 10 cms;
A maximum width of the flap of 4 cms, with a minimum width of 2 cms;
The flap from the end of the shaft must not contain any reinforcements or additions.
There shall be no binding within 23 cms of the end of the flap;
The contact area of the shaft must be smooth, with no protrusion or raised surface, and covered by shock absorbing material throughout its circumference such that it gives a compression factor of at least 6mm;
The flap must have similar shock absorbing characteristics to that of the contact area;
The weight must not exceed 160 gms.

djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:01

Tja, ik heb niet veel verstand van renpaarden en de racewereld (ja, ik ken wel de walter farley boekjes, heb een hele rits in mijn boekenkast staan en vind ze gewéldig!) maar ik vind een aantal mensen toch wel goede argumenten aandragen. Daarnaast ken ik Kiwiko persoonlijk en heeft ze veel (levens)ervaring. Ik geloof dus ook dat een (goed) renpaard rent met zijn hart! Dat de dieren tijdens een race dus min of meer 'mishandeld' zouden worden (lees: overmatig zweepgebruik) geloof ik niet. Je ziet de zweep veel zwaaien, dat klopt, maar daar hebben we in dit topic ook al een verklaring voor gekregen. Daarnaast heb ik ooit eens gelezen dat het ook gebruikt wordt als afschrikmiddel om (race)ruimte om je heen te krijgen als je midden in de meute zit (maar of dat waar is weet ik niet).

Dus laten we hier ajb de rensport niet vergelijken met alle opgehemelde sporten zoals dressuur (vooral die) en springen. Ik geniet van een mooie dressuurproef, voel de spanning van een prachtig parcours, maar geniet ook van een race, waarbij de paarden rennen omdat ze dat graag doen... En over dieren die via de achterdeur op bordjes belanden hoeven we het al helemaal niet te hebben: dat gebeurt in iedere tak van de paardensport.

Overigens Kim, vind ik naast de rensport ook endurance een paardvriendelijke en natuurgerichte sport... Haha!

Verder nog: wat betreft Eight Belles, heb gisteravond behoorlijk wat filmpjes op youtube bekeken en een zo'n ongelukkig fataal aflopend ongeluk kan iedereen overkomen. Hoe vaak lees je niet op bokt dat een paard bokte in de wei, vast kwam te zitten in het hek en vervolgens moest worden afgemaakt. Of een gebroken been geschopt? Moeten we paarden dan maar niet meer samen in de wei zetten? Daarnaast irriteer ik me aan de verkeerde gegevens van PETA in het nieuwsbericht. Het is makkelijk 'zieltjes' winnen als je het over een 2-jarige hebt... Als er had gestaan 3-jarige hadden er minder mensen heftig gereageerd... En dat was ze toch echt: 3 jaar. Eight Belles werd 2e achter Big Brown, een geweldige prestatie. Jammer dat de merrie er niet meer is, ze had ons nog kunnen verbazen, denk ik!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:04

katiavl schreef:
KiWiKo schreef:
ik zit nog even na te denken, en ik denk dat de rensport een van de vriendelijkste meest natuurlijke sporten is die je kan doen met je paard........... lange stukken rennen............

als ik dat dan vergelijk met de springsport, en alle tuigage die erbij komt kijken of de dressuursport met al die wannabe ankies met hun sloffen en sporen.........


Maar je haalt in de dressuursport het slechte aan om te vergelijken Lachen
Dat gaat ook niet op he in elke sport is er een slecht en goed iets


Snappie Haha! Haha! Haha! in elke tak gaat er wel eens wat mis......

en ik ben echt een dressuurtrut Lachen maar weet ook dat er in mijn tak echt, echt wel misstanden zijn......... die vele malen gruwelijker zijn dan in de rensport ooit kan voorkomen........ want met een peerd met zijn kin op zijn borst getrokken met S&T EN slof, met een ruiter erop die ondertussen varkensprikkers nodig heeft om het dier wat te vertellen....... ga je niet als eerste eindigen bij een ren Haha!

het rennen is eigenlijk altijd op een simpel zadeltje, makkelijk trensje en een licht ruitertje dat niet in de weg zit Lachen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:12

Ik had niet anders verwacht dan dat dit topic weer veel bokkers zou trekken Haha!
Ik vind dat de PETA wel goede punten heeft, maar ook belachelijke punten.

Ik ben absoluut fan van de rensport, en als je er nooit bent wezen kijken weet je ook echt niet waar je over praat...
Mijn tip voor de mensen die maar wat onzin uitkramen over hoe zielig de rensport wel niet is, ga eens naar duindigt, en praat daar eens met mensen die er WEL verstand van hebben!

BTW Kiwiko: er zit een max leeftijdsgrens aan de koerspaarden in NL, ze kunnen dus niet door blijven rennen tot ze 20 zijn ofzo Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:14

hahaha dat begrijp ik ook wel Haha! Haha! ik denk dat een jaar of 10 wel een soort van "hoge" leeftijd is in deze sport........ correct me if i am wrong, want ik heb echt geen idee Haha! maar ik denk dat een paard qua top van uithoudingsvermogen dan ongeveer op die leeftijd zit

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:19

Ik meen dat het tot 12 of 13 jaar was dat een paard mag koersen...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:20

zou ik zo geloven Haha! Haha!

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:21

Voor een dressurpaard begint het op die leeftijd pas echt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:22

maar dat is ook een hele andere vorm van belasting Haha! Haha!

en de reden dat ze vroeger uit de sport komen is omdat de sprintsnelheid gewoonweg verminderd Haha! Haha!

lazal
Berichten: 157
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:25

Citaat:
Volbloeds die bv in december geboren zijn worden pas aangemeld in januari, zogenaamd in januari geboren. Kan best bij deze ook zo zijn geweest, men zegt dat ze toch 2 was, maar in feite 2 + 11 maanden.Dit vaak i.v.m. de races, een vroege van maart of een late van december moeten toch in dezelfde klasse races omdat ze in hetzelfde jaar geboren zijn, maar scheelt wel de nodige maanden in de groei

CandyQueen

Berichten: 1498
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:25

@Klara16
Maar dressuur kan je echt niet vergelijken met de rensport. Het galoperen is iets natuurlijk. Daarintegen zijn de figuren bij dressuur aangeleerd, net zoals de draf. Draf, is namelijk geen natuurlijke gang. Overigens kunnen alle paarden het wel, maar een wild paard gaat het niet zo snel doen. Als ik me niet vergis, is het de paarden aangeleerd ten tijde van de Romeinen etc. Ik vind dressuur overigens ook niet geschikt voor jonge paarden, veel te nauwkeurig. Tegenover rennen, heel de tijd rechtdoor, en af en toe een grote bocht. Dat is veel natuurlijker! Haha!

Esile

Berichten: 1006
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:57

griebels schreef:
Ik had niet anders verwacht dan dat dit topic weer veel bokkers zou trekken Haha!


Ik dacht precies hetzelfde *LOL*

De PETA zal vast wel een aantal goede dingen in hun 'programma' hebben staan, maar dit artikel gaat puur om zieltjes winnen. Hoe kunnen we het artikel zo dramatisch mogelijk maken?? En dat vind ik niet kunnen. Als je daadwerkelijk er iets aan wil doen of wil veranderen, dien je er imo reeel naar te kijken.

En voor alle mensen die inderdaad menen dat het zielig is voor de paarden, ga eens kijken op Duindigt Knipoog Heb er een tijdje met veel plezier rondgelopen en ik weet dat de mensen hart voor hun paarden hebben, net als de meeste eigenaren overigens. Ik spreek alleen voor NL, hoe het er in andere landen aan toegaat weet ik niet..

En ja, in elke sport heb je excessen. Er zal overal wel iets te vinden zijn wat niet klopt..want als je dan echt een discussie gaat voeren; hoe natuurlijk is het dan wel niet dat wij zonodig bovenop een paard moeten gaan zitten?

CandyQueen

Berichten: 1498
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:01

@ Esile
Duindigt? Sorry, maar ik woon in België en van duindigt heb ik behalve hier nog nooit gehoord. Haha!

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:06

Ow snap hem kiwiko, je hebt zeker een punt.

Enigste dat ik wel niet zo fijn vind is steeplechase, misschien ben ik te penny Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:10

naaah, steeple is ook zeker niet mijn ding, vind het meer dan knap en van heel veel moed getuigen.......... maar is eigenlijk uit de tijd Haha!

Ik snap dat de Steeple DE race is, want gvd wat moet je paard daarvoor goed voor elkaar zijn zeg! maar ik vind het net over "the top" zegmaar Haha!

vlakke baan rennen, helemaal goed.........

maar iedere jan boerenlul weet dat een paard niet hoog kan gaan als hij hard gaat, dus die hele combinatie klopt niet in mijn ogen

Esile

Berichten: 1006
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:25

Candy_x3 schreef:
@ Esile
Duindigt? Sorry, maar ik woon in België en van duindigt heb ik behalve hier nog nooit gehoord. Haha!


Dat is de renbaan in Nederland Knipoog Wassenaar, vlakbij Den Haag..

CandyQueen

Berichten: 1498
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:29

Bedankt! Haha!
Misschien dat ik daar ook is kan gaan kijken, ik kijk altijd op internet enzo. Binnekort mag ik een paar keer naar Mechelen, maar die in Nederland lijkt me fijn! Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:41

Candy_x3 schreef:
@ Esile
Duindigt? Sorry, maar ik woon in België en van duindigt heb ik behalve hier nog nooit gehoord. Haha!


Dan ga je naar Oostende, of naar Mons... Er zijn ook echt wel renbanen in Belgie hoor Ja

Daarbij woon ik bijna in belgie (5 min van de grens) en ga ik ook naar duindigt en Mons Knipoog

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:42

katiavl schreef:
Ow snap hem kiwiko, je hebt zeker een punt.

Enigste dat ik wel niet zo fijn vind is steeplechase, misschien ben ik te penny Nagelbijten / Gniffelen


Ik als rensportliefhebber ben ook geen fan van steeple

Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:43

KiWiKo schreef:
naaah, steeple is ook zeker niet mijn ding, vind het meer dan knap en van heel veel moed getuigen.......... maar is eigenlijk uit de tijd Haha!

Ik snap dat de Steeple DE race is, want gvd wat moet je paard daarvoor goed voor elkaar zijn zeg! maar ik vind het net over "the top" zegmaar Haha!

vlakke baan rennen, helemaal goed.........

maar iedere jan boerenlul weet dat een paard niet hoog kan gaan als hij hard gaat, dus die hele combinatie klopt niet in mijn ogen


daar sluit ik me met alle vormen van liefde bij aan!

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:14

Candy_x3 schreef:
@Klara16
Maar dressuur kan je echt niet vergelijken met de rensport. Het galoperen is iets natuurlijk. Daarintegen zijn de figuren bij dressuur aangeleerd, net zoals de draf. Draf, is namelijk geen natuurlijke gang. Overigens kunnen alle paarden het wel, maar een wild paard gaat het niet zo snel doen. Als ik me niet vergis, is het de paarden aangeleerd ten tijde van de Romeinen etc. Ik vind dressuur overigens ook niet geschikt voor jonge paarden, veel te nauwkeurig. Tegenover rennen, heel de tijd rechtdoor, en af en toe een grote bocht. Dat is veel natuurlijker! Haha!


Draf is gewoon een natuurlijke gang hoor. Ze doen het al vanaf de geboorte en je ziet het wilde paarden ook doen. Wat je hier vertelt is gewoon niet waar.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:24

Devato schreef:
Midasje schreef:
NEE de volbloed paarden zijn eerder volgroeit als andere rassen.

Geen enkel paard, ook geen engelse volbloed, is op zijn 2de volwassen.


Er wordt toch niet gesuggereerd dat ze zowel mentaal als lichamelijk als mentaal volwassen zijn? Ze zijn lichamelijk wel sneller volgroeid, dat is nu eenmaal zo.

Anoniem

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:24

Dat verhaal over de draf klopt inderdaad niet.
Verder heb ik me even ingelezen en het kan niet anders dan dat een ren op het vlakke, met een licht ruitertje, minder belastend is dan een Z2 proef die wekelijks een paar keer wordt herhaald.