Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:02

Precies, en daar ligt het probleem al! Er moet op mensen getest worden, maar vooral niet op mij. Dat is zo ontzettend makkelijk gezegd. Het klinkt idd nogal cru om te zeggen dat dieren daar veel geschikter voor zijn. Ze kunnen zich immers niet verzetten, ze hebben geen keus. Maar daar komt ook weer om de hoek kijken dat daar vanuit enorme emotionele en subjectieve kwesties van de mens (zoals jullie, en ik overigens ook) wordt geredeneerd. Wij kunnen zelf niet bepalen hoe een dier iets voelt, iets beleeft of iets vind. Wij kunnen ons alleen voorstellen hoe dat zou zijn, maar dat wil absoluut niet zeggen dat dat ook zo is. Bij proefdieren wordt er echt niet zomaar gepijnigd, en er wordt, net zoals bij mensen vaak gewoon anesthesie gegeven. Er wordt zoveel mogelijk een humaan waardig bestaan aan zo'n beestje gegeven, vergis je daar niet in. Proefdieren hebben het echt zo slecht nog niet. En ja, er zijn alternatieven, die worden ook steeds meer toegepast, maar wanneer je de echte werking van een medicijn moet testen zal dat toch echt in een lichaam moeten gebeuren. En dan is het mooiste model natuurlijk een mens, maar dat is nogal risicovol en wie wil zich nou aanmelden als proefkonijn? Het is wel heel makkelijk om dat op de criminelen te schuiven, ze zijn slecht, maar om dat nou gelijk op deze manier op te lossen... Dan krijg je net zulke afschuwelijke taferelen zoals in WOII.

En voor mensen die denken dat oa ik me er niet in heb verdiept: een onderdeel van mijn opleiding is proefdierkunde. Ik ben straks ook bevoegd om met proefdieren te mogen werken. Dit wil niet zeggen dat ik er makkelijk mee omga, absoluut niet. Het blijft een moeilijke kwestie en ik heb ook echt wel gevoelens voor die beestjes. Maar als er een goed doel is, en je weet hoe er gehandeld wordt, lijkt het allemaal echt niet meer zo dramatisch zoals de meeste mensen denken.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:25

Laui! schreef:
Zozo, dus jullie vinden het allemaal geoorloofd dat er ménsen doodgaan aan inferieure techniek? In januari werden de onderzoeksresultaten bekend van een studie waarbij bij mensen met acute alvleesklierontsteking probiotica werden gebruikt. De mensen met het placebo waren er daar véél beter vanaf gekomen dan de mensen die die probiotica hadden gekregen. De hele Nederlandse en internationale pers is over de onderzoekers gevallen. Er waren namelijk (volgens de pers) 24 mensen dood gegaan terwijl dat niet had gehoeven. De hele medische wetenschap bemoeit zich ermee en heeft kritiek op de wijze waarop het onderzoek (onder 300-400 patiënten in 15 verschillende Nederlandse ziekenhuizen) is uitgevoerd.

Dit onderzoek was eerst op ratjes uitgevoerd waaruit bleek dat het tot betere overlevingskansen zou leiden. Helaas bleek het in de mens iets anders te gaan. Die ratjes zijn proefdieren, maar zonder die proefdieren had het hele onderzoek niet op mensen mogen worden uitgevoerd. Als er nu achteraf zou blijken dat een andere proefdiertest zou kunnen voorkomen dat er 1 mens teveel overlijdt, dan wordt zo'n test onmiddelijk ingesteld. Ik vind dat terecht, ik wil echt niet de arts zijn die gaat vertellen dat dankzij dat ontzettend hippe onderzoek iemands vader of moeder is overleden, of een broer of zus. Zouden jullie dat wel kunnen? Zouden jullie met droge ogen kunnen beweren dat we het leven van een paar ratjes hebben gered, maar dat we daardoor helaas die lieve opa of oma hebben gedood? Zou je dat als familie accepteren als iemand zoiets tegen je zegt? Tuurlijk zijn dierproeven ontzettend naar, maar ze zijn er niet voor niks. Het redt mensenlevens en ja, daar moet soms een dierenleven voor worden opgeofferd. Ik weet uit ervaring dat alle dierproeven sterk zijn gecontroleerd en dat er hele commissies zijn die continu op zoek zijn naar betere alternatieven, zodat zo min mogelijk dierproeven worden gedaan en dat dierproeven zo diervriendelijk mogelijk worden uitgevoerd.

Voor iets onschuldigs als make-up zijn dierproeven volstrekt zinloos, maar voor de medische wetenschap zijn ze onontbeerlijk. Het heeft daadwerkelijk een levensreddend nut. Daarnaast leer je ook niets wat van nut is voor een paard als je dat niet uitprobeert en dan dus het risico neemt dat dat paard doodgaat. Want dat doe je uiteindelijk in de humane geneeskunde ook. Dierproeven kunnen nóg zo vaak worden uitgevoerd, uiteindelijk blijkt (helaas) regelmatig dat het in de mens nét iets anders gaat. En dan vallen er dus doden.


je hebt precies mijn mening opgeschreven!

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:56

aux schreef:
Lijkt me sterk, aangezien de farmaceutische industrie er geen baat bij heeft in mijn ogen om mensen verslaafd te houden. Ze hebben er meer baat bij om mensen de medicijnen te geven waar ze dan op verdienen. En mensen die verslaafd zijn moeten het ook zelf zien en er vanaf willen en dan helpen een paar medicijnen niet alleen en vallen ze snel weer terug in hun eigen ritme. Maar dit is mijn idee, weet verder niks van verslaafden af! Lachen


Helaas, heeft de farmaceutische industrie er wel baat bij... Mensen in een keer laten afkicken zonder pijn en binnen 3 dagen zou hen miljarden kosten. Tegenwoordig worden verslaafden soms wel een jaar opgesloten, dit kost veeeeeel geld. Daarnaast alle psychiatrische medicijnen waar mensen aan verslaafd raken, terwijl ze die niet meer nodig hebben, levert hen veel geld op. Voor meer: http://www.evertnieuwenhuis.nl/page/rep ... den_elixer

Er is een plant gevonden in zuid amerika, die geeft een zoetstof die vele malen sterker is dan suiker en niet ongezond is. Toch weet bijna niemand dit en quess what, het is zelfs verboden. http://www.aspartaam.nl/stevia/stevia.html, waarom? omdat er veel geld valt te verdienen aan alle te dikke mensen, die allemaal veel geld willen uitgeven aan dieeten...

Echt waar de farmeucitische industrie heeft betere dingen te doen dan deze dierentesten, ze kunnen levens redden door sinpel ondezoek, maar dat houden ze liever verborgen!

aukjegm

Berichten: 833
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht/St. Oedenrode

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:09

Daphnezz schreef:
aux schreef:
Lijkt me sterk, aangezien de farmaceutische industrie er geen baat bij heeft in mijn ogen om mensen verslaafd te houden. Ze hebben er meer baat bij om mensen de medicijnen te geven waar ze dan op verdienen. En mensen die verslaafd zijn moeten het ook zelf zien en er vanaf willen en dan helpen een paar medicijnen niet alleen en vallen ze snel weer terug in hun eigen ritme. Maar dit is mijn idee, weet verder niks van verslaafden af! Lachen


Helaas, heeft de farmaceutische industrie er wel baat bij... Mensen in een keer laten afkicken zonder pijn en binnen 3 dagen zou hen miljarden kosten. Tegenwoordig worden verslaafden soms wel een jaar opgesloten, dit kost veeeeeel geld. Daarnaast alle psychiatrische medicijnen waar mensen aan verslaafd raken, terwijl ze die niet meer nodig hebben, levert hen veel geld op. Voor meer: http://www.evertnieuwenhuis.nl/page/rep ... den_elixer

Er is een plant gevonden in zuid amerika, die geeft een zoetstof die vele malen sterker is dan suiker en niet ongezond is. Toch weet bijna niemand dit en quess what, het is zelfs verboden. http://www.aspartaam.nl/stevia/stevia.html, waarom? omdat er veel geld valt te verdienen aan alle te dikke mensen, die allemaal veel geld willen uitgeven aan dieeten...

Echt waar de farmeucitische industrie heeft betere dingen te doen dan deze dierentesten, ze kunnen levens redden door sinpel ondezoek, maar dat houden ze liever verborgen!


Naja, misschien klopt het wel, weet ik niet want ik zie maar 1 bron. Sorry maar daar ga ik niet veel op baseren.

Tuurlijk zitten er slechte kanten aan de farmaceutische industrie, het blijft een bedrijf (zullen we het maar even noemen) die uit is op geld verdienen. Deze zal dat ook altijd blijven doen. Maar zonder de farmaceutische industrie waren er geen medicijnen betaalbaar op de markt, vindt er geen ontwikkeling plaats van nieuwe medicijnen en ga zo maar even door. Dierproeven zijn gewoon niet weg te denken in een ontwikkeling van een medicijn, hoe cru dat ook is.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:24

Daphnezz, die tweede site is ontzettend onprofessioneel geschreven, een kind kan het in elkaar steken. Dit zijn nu typisch die anti-sites die op niets trekken. Sorry hoor maar het eerste wat ik las (jouw pagina is niet te openen, dus maar aspartaam.nl genomen) was "Wat zijn additieven, wat zijn de E-nummers?
Dat vraagt u zich vaak genoeg af als u de etiketten leest van al die producten in de supermarkten. Wat betekenen ze, waarom zitten ze in het eten? Vaak kunt u ze niet eens goed lezen (ze zijn niet voor niets klein gedrukt), laat staan begrijpen. Al die moeilijke woorden en codes."

Het spijt me maar met zo'n pseudowetenschap kan ik niet om. Dat is domme mensen ompraten met nog dommere beweringen. Een additief is een toevoeging, een E-nummer een officiële afkorting.

Vijf E-nummers uitschrijven neemt al veel plaats in, vandaar dat het zo klein gedrukt staat (....), laat staan de volledig woorden! Want die E-nummers zijn in se niets anders dan stofjes zoals citroenzuur,... Alles te vinden op internet trouwens! Lachen

Mag ik je erop wijzen dat de farmaca-industrie het enige middel is TEGEN dierproeven? Dat juist al die E-nummers stofjes zijn die uiteindelijk in de farmaca kunnen worden geproduceerd? Dat ook in vegetarisch eten de vervangers gewoon chemisch zijn, dus de farmaca- en voederindustrie?

Overigens snap ik deze zin van jou niet: "Mensen in een keer laten afkicken zonder pijn en binnen 3 dagen zou hen miljarden kosten."
En mocht het zo'n wondermiddel zijn ZONDER gevaarlijke bijwerkingen, was het al lang aanvaard. Maar welke slimme wetenschapper aanvaard nu een drugs, die een hele bijzondere en diepgaande trip geeft (dus veel inwerking op je hersenen en metabolisme, meer dan alle andere zelfs, stel je voor!), en die ook nog eens bijwerkingen geeft, en waarvan dan ook nog eens het werkingsmechanisme niet gekend is!!! En dat zou je gebruiken, alleen omdat een paar personen er goede ervaringen mee hebben (Richard zit trouwens nog steeds aan de heroïne, het enige wat je echt snel kan doen afkicken is wilskracht). Er kunnen er evengoed al tientallen door overleden zijn, dat weet je niet.

Onderzoek, testen, niet zomaar iets in mensen kappen, daarvoor staan moderne ontwikkelingstechnieken.
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 06-04-08 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:25

Laui! schreef:
Dit onderzoek was eerst op ratjes uitgevoerd waaruit bleek dat het tot betere overlevingskansen zou leiden. Helaas bleek het in de mens iets anders te gaan. .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dierproeven kunnen nóg zo vaak worden uitgevoerd, uiteindelijk blijkt (helaas) regelmatig dat het in de mens nét iets anders gaat. En dan vallen er dus doden.


ik heb heel even twee zinnetjes uit je reactie geknipt,
maar hier gaat het me om , een rat is geen mens, een paard is geen mens
de fysiologische verschillen tussen mens en dier blijven schijnbaar te groot, om het voorbeeld van de test met probiotica te nemen
Men test het op ratten; "hey verrek het ondersteunt die dieren bij hun gang naar beterschap "
dus gebruiken we het bij mensen ; "hey verrek, mensen gaan er aan dood " (om het even heel simplistisch neer te zetten)
die dierproeven zijn dus geheel zinloos geweest vanwege de te grote fysiologische verschillen tussen het zoogdier mens en het zoogdier rat ...

en de laatste zin " Helaas bleek het in de mens iets anders te gaan. ."
het gaat dus ontzettend vaak, net even anders bij de mens , waardoor de proeven op een dier geen goed referantiekader is

ja er is een deel medische ontwikkeling die niet zonder dieren kan , nog niet in ieder geval
maar ik vraag me af of die orthopedische onderzoeken zinvol zijn bij paarden,
de fysiologie van een paard is dermate anders dat ik dat betwijfel,
een vraken komt al veel meer in de buurt van een mens , maar is nog steeds niet vergelijkbaar kwa belasting en werking van het skelet...
vergelijkbaar zou zijn een wezen op twee benen , wat op die manier dus benen, bekken/heupen en rug relatief gezien hetzelfde belast als de mens ,

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:32

Gaat er juist om in het artikel, meer dan hun kunnen wij niet weten, dat het bij paarden verrassend veel overeenkomt, waardoor het paard het beste model blijkt te zijn.

Sonja, de verschillen tussen ratten en mensen worden ook steeds beter onderkend, mede door die proeven. Het zijn gewoon goedkope en makkelijke proefdieren, vandaar dat ze veel worden ingezet. De fysiologie van elk dier komt sterk overeen en voor de MEESTE onderzoeken zijn dierproeven dan ook nuttig. Voor sommigen niet, maar dat kan je in principe ook niet op voorhand weten.

Je moet gewoon weten wat het doet, het risico zo klein mogelijk maken. Je zou eens moeten weten hoe enorm enorm veel nieuwe producten de eerste testen niet doorkomen en daardoor worden afgeschreven. Duizenden stofjes komen er niet doorheen. En op 100.000 zijn er misschien 10 stofjes die uiteindelijk kunnen getest worden. En 1'tje komt misschien in de apotheek terecht. En als er dan duizenden stofjes zijn die werken, zit er eens eentje tussen die het toch anders blijkt te doen dan men had verwacht ondanks het vele testen.

En ook die fouten probeert men er natuurlijk met man en macht uit te halen. Onderzoek kost daarom, dat zie je uit vorige alinea, ontzettend veel geld. Alternatieven zoeken nog meer, omdat men daar onbewandelde paden opzoekt en eigenlijk qua resultaten nog volledig in het duister tast.

Maar buiten bergen geld, kost het ook bergen tijd, en de industrie blijft evolueren, het betert met andere woorden steeds. En dat komt de proefdieren ten goede.

Sonja, te zien aan je onderschrift/profiel: er lopen heel veel proeven met voeders, onder andere voor paarden. Jij zou als geen ander moeten weten dat je alleen zo het ideale voeder kan samenstellen. Je kan niet zomaar iets op de markt gooien en hopen dat het helpt/werkt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-08 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

aukjegm

Berichten: 833
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht/St. Oedenrode

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:43

@ Sonja_vR; De proeven worden ook afgestemd op bepaalde dieren, waarin het metabolisme van het dier voor het grootste deel overeenkomt met de mens. Hier wordt wel naar gekeken en niet zomaar een rat gepakt, als het bijvoorbeeld in een hond beter overeenkomt.

Maar het kan natuurlijk nooit hetzelfde zijn, waardoor er inderdaad bij mensen wel eens (ernstige) bijwerkingen tot gevolg kunnen zijn.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:44

aux schreef:
@ Sonja_vR; De proeven worden ook afgestemd op bepaalde dieren, waarin het metabolisme van het dier voor het grootste deel overeenkomt met de mens. Hier wordt wel naar gekeken en niet zomaar een rat gepakt, als het bijvoorbeeld in een hond beter overeenkomt.

Maar het kan natuurlijk nooit hetzelfde zijn, waardoor er inderdaad bij mensen wel eens (ernstige) bijwerkingen tot gevolg kunnen zijn.

Idd, zoals hier (TS post) ook paarden worden gebruikt omdat dat het beste overeenkomt.

aukjegm

Berichten: 833
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht/St. Oedenrode

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:46

@ pontzotje, volgens mij bedoelde Daphnezz dat de farmaceutische industrie wel dierproeven financiert..? Anders heb ik haar post verkeerd begrepen...

edit: naam verkeerd Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:50

aux schreef:
@ pontzotje, volgens mij bedoelde Daphnezz dat de farmaceutische industrie wel dierporven financiert..? Anders heb ik haar post verkeerd begrepen...

edit: naam verkeerd Haha!

Ja, en ik zeg dat ook voor mensen zoals zij, die daar tegen zijn, de farmaceutische industrie de enige uitkomst is. Uiteindelijk komen de alternatieven daar vanaf. Of ben ik niet meer mee?

Nu, ik vind de farmaca-wereld ook soms dikke commerce, maar uiteindelijk redden ze wel levens en dat telt ook, vind ik.

aukjegm

Berichten: 833
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht/St. Oedenrode

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:51

ponyzotje schreef:
aux schreef:
@ pontzotje, volgens mij bedoelde Daphnezz dat de farmaceutische industrie wel dierporven financiert..? Anders heb ik haar post verkeerd begrepen...

edit: naam verkeerd Haha!

Ja, en ik zeg dat ook voor mensen zoals zij, die daar tegen zijn, de farmaceutische industrie de enige uitkomst is. Uiteindelijk komen de alternatieven daar vanaf. Of ben ik niet meer mee?

Nu, ik vind de farmaca-wereld ook soms dikke commerce, maar uiteindelijk redden ze wel levens en dat telt ook, vind ik.


Haha nee klopt ben het met je eens! Lachen Dat bedoelde ik ook te zeggen, haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:31

ponyzotje schreef:
Sonja, te zien aan je onderschrift/profiel: er lopen heel veel proeven met voeders, onder andere voor paarden. Jij zou als geen ander moeten weten dat je alleen zo het ideale voeder kan samenstellen. Je kan niet zomaar iets op de markt gooien en hopen dat het helpt/werkt.

klopt, maar ik zeg ook niet dat ik pertinent tegen proeven ben
ik ben alleen heel erg voorzichtig en sceptisch omdat ik weet hoeveel zinloze proeven er gedaan worden onder het mom van " het is wetenschap"

wat betreft voederproeven bijvoorbeeld, er zijn grote verschillen in hoe deze uitgevoerd worden
het is tegenwoordig voor vrijwel alle dieren wel bekend wat ze eten en hoe ze zwerken , dus proeven als kijk koeien en paarden met een venster in hun zijde om op die manier makkelijk toegang te kunnen verkrijgen tot maag en darm stelsel is in tegenwoordige tijd totaal onnodig op het gebied van voeding
je kunt beter bloed afnemen en kijken naar alle waardes in het bloed, mestonderzoeken doen en kijken aar ontwikkeling van de dieren

dat zijn ook heel wat duurzamere proeven dan
"we proberen eens lekker wat uit en daarna euthanaseren we het object om er eens lekker in rond te gaan wroeten "


Aux : daar word idd wle zo ver als het gaat naar gekeken , maar koe, paard ,. varken, rat, konijn, eend, cavia, beagle , blijven kwa fysiologie ten alle tijden siginificant verschillen van elkaar en van de mens
dat paarden het meest overeenkomen word idd gesteld, maar mijn twijfels komen voort uit het feit dat als je het lichaam van een paard en een mens naast elkaar zet deze hele grote verschillen tentoonstellen
een mens is ene tweebenig wezen waarbij voeten>benen+gewrichten> bekken+heupen> ruggegraat etc recht boven elkaar staan ,
een paard staat op vier benen , hoeven>achterbenen>heupen+bekken staan boven elkaar
voorhoeven>benen>schouder etc staat boven elkaar , deze zijn achter elkaar gesitueerd en verbonden door de ruggengraat en ribbenkast die daar horizontaal tussenligt....
waarom zijn deze twee zoogdieren dan zo vergelijkbaar ?

ponyzotje schreef:
aux schreef:
@ pontzotje, volgens mij bedoelde Daphnezz dat de farmaceutische industrie wel dierporven financiert..? Anders heb ik haar post verkeerd begrepen...

edit: naam verkeerd Haha!

Ja, en ik zeg dat ook voor mensen zoals zij, die daar tegen zijn, de farmaceutische industrie de enige uitkomst is. Uiteindelijk komen de alternatieven daar vanaf. Of ben ik niet meer mee?

Nu, ik vind de farmaca-wereld ook soms dikke commerce, maar uiteindelijk redden ze wel levens en dat telt ook, vind ik.


het onderzoek naar alternatieven word door verschillende organisaties gefinancierd,
deels door bijvoorbeeld organisaties als wakker dier etc
deels door de overheid
deels door farma industrie,
dus combinatie van etc


ik ben trouwens prima op de hoogte wat voor testen er in Nl worden uitgevoerd en waar deze aan moeten voldoen ,
ik ben meerdere malen bij een proefdieren laboratorium binnen geweest , vriendin van me heeft er jaren gewerkt en heb er zelf ook gesolliciteerd

en nl is 1 van de betere landen wat betreft regelgeving etc, maar er kan nog vee; verbeterd worden

(hier in nl word idd medisch onderzoek op dieren gedaan, maar oa ook landbouwgiffen , autolakken en dergelijke zijn nog steeds aan de orde van de dag , zo ook rook proeven)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-08 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:37

Het gaat specifiek om de letsels, die blijken sterk overeen te komen.

Nutteloze onderzoeken worden toch gewoon geweerd door de Ethische Commissie? Daarvoor dient die toch oa? Als dat dan toch gebeurt ligt het wel aan de procedurefouten. Doorgaans wordt dat echt niet meer getolereerd.

En natuurlijk verschillen al de genoemde diersoorten van elkaar, maar het 'weefsel' waarop nieuwe medicatie wordt getest zal toch wel een overeenkomst vragen tussen de diersoorten om tot betrouwbare resultaten te komen. Daar houden wetenschappers zich ook mee bezig.

Van de voederproeven gaan ze allemaal zoals jij zegt, voorzover ik weet. Bloedonderzoek en mestonderzoek.

Ik ben natuurlijk ook tegen zinloze proeven. Ik vertrouw wel gewoon op de EC omdat het niet anders kan. Dat is een goeie weg, elk mens maakt fouten maar uiteindelijk zou het toch tot veel minder dierenleed moeten leiden tegenwoordig, wanneer de proef is goedgekeurd (en dat is verplicht).

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:38

Ik ben in principe vóór dierproeven als het de kwaliteit van (ernstig) zieke mensen kan verbeteren. Alleen pleit ik dan wel voor een dierwaardig bestaan en dat ze zich moeten houden aan gestelde regels en dat er controle is op het naleven van die regels.

Proeven op gevangenen kun je wel helemaal vergeten, dat komt er toch echt nooit door heen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:40

Quote je wat je wilt quoten Sonja? Want ik zie de link niet meteen. Maar ben het zeker wel met je eens. Als je er ervaring mee hebt, weet je ook dat het erg duur is en dat elke steun nodig is, zeker van de overheid uit Lachen .
De proeven waarmee ik ervaring heb zijn wel enkel medische proeven, dat geeft misschien ook een vertekend beeld. Maar daarover ging het topic. En worden die rookproeven ed dan ook niet gekeurd door de EC?

LuvdaTossa schreef:
...controle is op het naleven van die regels.
Dat is denk ik wel het grote probleem ook. Hoop gewoon altijd dat er veel mensen rondlopen met een groot verantwoordelijksgevoel...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-08 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

loesje688

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-07-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:44

Zo, het hele topic gelezen en ik ben blij dat er een goede inhoudelijke discussie word gevoerd Lachen Als eerste: natuurlijk heeft iedereen het recht op een eigen mening, ik word alleen zo moe van al die mensen die het 'sielugh' vinden maar zelf nooit in een proefdierstal zijn geweest. Anti-proefdiersites geven vaqan een onrealistisch beeld van de werkelijkheid met filmpjes en foto's van 20 jaar oud en/of één of ander derde wereld land. Totaal niet van toepassing op de praktijk van tegenwooridig in de westerse wereld dus. Voor objectieve informatie kan je beter kijken op http://www.informatiedierproeven.nl.

Verder nog even over 'de situatie in Turkije' (n.a.v. de site die Daphne postte): de levenskwaliteit van proefdieren is er de laatste tijd enorm op voorruitgegaan omdat ze zich aan willen sluiten bij de EU en dus 'westerser' moeten worden. De richtlijnen en uitgangspunten zijn overeenkomstig met die in Nederland. Bovendien staat in de Koran ook dat mensen respect moeten hebben voor alle levende wezens, en dus ook dieren (vrij gequoted: 'Hij die (zelfs) een duif het leven spaart zal door Allah beloont worden'). Zie verder het artikel hierover in de laatste Biotechniek, voor degene die deze ontvangen. Ik heb van het hele artikel helaas geen link.

Zoals iemand voor mij al zeer goed duidelijk maakte (ik weet helaas zo alleen niet meer wie het was): mensen hebben de neiging om hun wensen en ideeen over welzijn op dieren te projecteren terwijl de dieren hier lang niet altijd mee geholpen zijn. Dieren zijn geen mensen, behandel ze dan ook niet zo, blijf realistisch en bedenk dat dieren een geheel andere belevingswereld hebben dan mensen. Natuurlijk kunnen dieren ook ongerief ondervinden, maar een rat is nu eenmaal wel anders dan een mens.

Wat ik trouwens ook wel vreemd vind is dat veel mensen het ene dier erger vinden dan een ander dier. Natuurlijk staan hier verschillende mensen op hun achterste benen omdat het in dit geval om paarden gaat, maar ik heb nog nooit iemand horen protesteren tegen de miljoenen fruitvliegjes die voor de wetenschap sterven Sigaar Waarom? Omdat fruitvliegjes een lager knuffelheidsgehalte hebben. Natuurlijk hebben fruitvliegjes niet dezelfde belevingswereld als een paard, maar het is maar om aan te geven dat we het pas echt zielig vinden als 'we er wat mee hebben'.

Om verder te gaan, op mensen testen? Ik weet niet onder welke steen ik heb liggen slapen maar toen ik voor het laats keek was er nog zoiets als de rechten van de mens. Zijn die echt niets meer waard? En wie beslist op wie wel en op wie niet getest mag worden? Denk inderdaad aan kindsoldaten, mensen met een mentale stoornis, of mensen die ten onrechte veroordeeld zijn.

Het testen van cosmetica is trouwens al vanaf 1 januari 1996 verboden in ons land. Vanaf 2012 is het helemaal verboden om cosmetica dat gestest is op dieren te verkopen. Erg jammer dat door bv. Proefdiervrij nog steeds gesuggereerd word dat dieren hier nog steeds voor gebruikt worden ('Zou ik dit in de ogen van uw paard mogen spuiten?').

Alternativen worden inderdaad veel onderzocht, sommige proefdieren zijn nu vervangen door bijvoorbeeld weefselkweken. Helaas is het lichaam zo ontzettend ingewikkeld dat het erg moeilijk is om hier een goed alternatief voor te ontwikkelen en zullen proefdieren waarschijnlijk altijd blijven bestaan. Dit neemt natuurlijk niet weg dat we de kwaliteit van de dieren kunnen verbeteren (bv door pijnstillers, goede huisvesting met genoeg speeltjes etc) en het aantal proefdieren kunnen terugdringen (door meerdere dingen in één dier te meten. Zo heb ik als stagiaire meegewerkt aan een onderzoek m.b.t. het verminderen van de degeneratie van de gehoorzenuw. De cavia's die we gebruikte kregen aan het rechteroor de behandeling en het linkeroor werd als controle gebruikt. Zo halveert het aantal dieren die we hebben moeten gebruiken.) Elk jaar word de prijs voor Alternatieven (Prijs voor Vervanging, Vermindering en Verfijning) uitgereikt voor de onderzoeker/biotechnicus of dierverzorger die een wezelijke bijdrage heeft gegeven aan een alternatief, manier om het gebruik van proefdieren te verminderen of die heeft geholpen met het verbeteren van de levenskwaliteit van proefdieren. Mensen die met proefdieren werken zijn geen monsters, ze hebben respekt voor dieren, houden van ze en willen zo goed mogelijk voor ze zorgen. Bovendien zijn er inderdaad erg strenge regels omtrend proefdiergebruik, elk experiment moet eerst goed worden gekeurd door de DEC (Dier Experiment Comissie) voor ze uitgevoerd worden. Deze comissie wegen het belang van het onderzoek af tegen het ongerief dat de dieren mogelijk ondervinden en zorgen er zo voor dat de dieren niet onnodig lijden.

Ik vind het erg jammer dat er door sommige mensen zo 'kort door de bocht' word gedaan over dierproeven en dat er vanuit de proefdiersector zo weinig naar buiten komt over het hoe en wat. Tijdens een congress voor biotechnici en proefdierverzorgers werd gevraagd wie wel een gelogen had over zijn beroep om vervelende reacties te verkomen, ik denk dat ruim drie kwart van de mensen hun hand op staken. Erg jammer dat er zo weinig openheid over is.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:53

Erg verhelderend loesje688. Dank je wel daarvoor Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:54

Prachtig verwoord loesje688; ik hoop dat veel dit stuk gaan lezen, het is zeker de moeite waard.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:00

Absoluut knap stukje tekst Lachen

Pakt ook gelijk waar het venijn zit......... de gesloten deuren Lachen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:04

Mooi en volledig en deels een samenvatting van het voorgaande, bedankt Loesje Haha!

imaudy
Berichten: 5127
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:08

Heel triest!
Doordat op bepaalde medicijnen nog een patent zit wordt imo de ontwikkeling van betere medicijnen vertraagd en zijn er veel onnodige dierproeven. Pas als het patent verloopt is komt het betere medicijn op de markt en zo heeft men steeds de volle bak geld.

loesje688

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-07-05

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:21

Ik vind de gesloten deuren inderdaad wel het grote probleem van de sector, gelukkig word dit nu aangepakt (o.a. door de site van Stichting Informatie Dierproeven en de informatieve videofilm die gemaakt is in samenwerking met de Biotechnische Vereniging. Helaas is het genereren van financiele middelen voor deze voorlichting erg moeilijk, veel goede doelen willen namelijk niet in verband worden gebracht met dierproeven omdat ze bang zijn voor negatieve reacties uit de samenleving en daardoor minder collecteopbrengsten. Ondertussen geven die goede doelen wel geld uit aan onderzoek met proefdieren.

aukjegm

Berichten: 833
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht/St. Oedenrode

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:43

Goed verwoordt loesje! Lachen

@ Sonja: Ik heb ook wel gezien dat een paard op vier benen loopt en een mens niet en ik heb ook in mijn post gezegd dat er altijd verschil zal blijven. Maar ik had het ook over wanneer je een medicijn test; hoe deze door het lichaam heen gaat, hoe deze wordt opgenomen en welke werking het zo heeft in een lichaam. Hiervoor kijken ze naar hoe sterk het metabolisme etc. van een dier overeenkomt met die van een mens. En waarschijnlijk komt het skelet van een paard in dit geval het meest overeen met die van een mens en niet het skelet van een hond, rat of een ander dier.

Overigens denk ik dat als er een topic was gemaakt over dat er proefpersonen waren gebruikt en er een aantal waren overleden of iets dergelijks heel bokt overhoop stond dat het belachelijk is en niemand zegt dat er nu gelukkig dieren gespaard zijn.

Cemlys

Berichten: 14983
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:52

Finesse schreef:
En voor mensen die denken dat oa ik me er niet in heb verdiept: een onderdeel van mijn opleiding is proefdierkunde. Ik ben straks ook bevoegd om met proefdieren te mogen werken. Dit wil niet zeggen dat ik er makkelijk mee omga, absoluut niet. Het blijft een moeilijke kwestie en ik heb ook echt wel gevoelens voor die beestjes. Maar als er een goed doel is, en je weet hoe er gehandeld wordt, lijkt het allemaal echt niet meer zo dramatisch zoals de meeste mensen denken.

Hier hetzelfde, ook bij mij is proefdierkunde een deel van mn opleiding. Dus niet iedereen kan met proefdieren werken. je moet er wel degelijk het diploma voor hebben en weten hoe je er mee moet omgaan. Ik denk dat wie er totaal niks vanaf weet of er zich nog nooit in verdiept heeft of nooit in contact gekomen is met een proefdier en de werking ermee niet gezien heeft dat dit idd moeilijk te bevatten valt;

en netjes verwoordt loesje.