Motorrijders bang voor reacties publiek na ongeval met paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: Motorrijders bang voor reacties publiek na ongeval met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:05

Malkesta schreef:
Wij kwamen ook wel eens motorrijders tegen heel vroeg in de morgen aan het crossen waren. Maar altijd als we elkaar moesten passeren bleven ze netjes staan, we groeten elkaar en reden verder. Ik vind het ook erg netjes van de eigenaar om niet gelijk de schuld bij de rijder neer te leggen.

Inderdaad!

Nu worden alle motorrijders door velen weer over 1 kam gescheerd.
Tuurlijk zitten er rotten tussen, maar dat heb je bij de ruiters ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:10

Moderatoropmerking:
Het zou wel fijn zijn als iedereen respectvol en inhoudelijk onderbouwd discussieert Lachen Persoonlijke prikkelingen over en weer zijn niet de bedoeling.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:55

Huertecilla schreef:
Nogmaals; er ligt een 37 jarige bona fide recreatierijder zwaargewond in het ziekenhuis door een stel op de openbare weg loslopende paarden.

Over het loslopen van vee op de openbare weg heb ik vorig jaar een artikel gelezen en wel het volgende:
Maak van sommige dorpen in Nederland reservaten voor vee. Die suggestie doet Albert Kerssies van Natuurmonumenten. Wat hem betreft mag in die dorpen het vee gewoon los rondlopen. Kerssies zag tijdens een vakantie in Engeland dat loslopend vee goed is voor de beleving van het boerenland. Hij heeft vooral Drenthe op het oog als provincie waar het vee in plaats van achter hekken, binnen roosters kan worden gehouden. Toeristen zullen het idee verwelkomen, verwacht hij. ''Die komen tenslotte naar Drenthe vanwege de rust, de ruimte en de natuur.''

Link: http://www.levendehave.nl/node/132

Waar blijven "we" dan met onze Nederlandse wetgeving als dit soort "projecten" doorgaan in Nederland?
Ik zou met al die aansprakelijkheidsregeltjes niet graag eigenaar willen zijn van dit loslopende vee (denkend aan schapen, koeien en misschien ook wel paarden).

En by-the-way HC; je vraagt aan alle meelezende paardenbezitters naar de eigen situatie te kijken. Heel goed van je dat je mensen daarop attendeert. In sommige gevallen zal er naar het een en ander best eens gekeken mogen worden of over nagedacht, maar het gros van paardenhoudend Nederland zal toch echt van mening zijn dat hun paarden goed en veilig achter de omheining staat. Je wilt je paard tenslotte ook niet kwijt.

Wil je echt 100% zeker weten dat het dier goed deugdelijk "vast" staat in alle gevallen van nood en paniek, dan moet je hem opsluiten in een stevige stal met een slot op de deur. Bloos

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:24

Rascha schreef:
Ik vind zeker dat het uitbraak probleem van het paard bij de eigenaresse ligt!!
Je paard 24/7 buiten lijkt mij niet, ook toegang hebben tot de openbare weg!!
En kun je je paard niet binnen zijn omheining houden, dan is er altijd nog een hok van 3 x 3 om hem binnen te houden..
Zij geeft zelf aan nooit problemen te hebben gehad met de daar rijdende motorrijders dus zal zij hiervan leren!!
Daarbij heeft deze man in kwestie geen overtredingen begaan, dus zijn al die beschuldigende reacties naar de motorrijder niet op zijn plaats in dit geval...
Sterker nog, een excuus van al die bokkers die bijvoorbaat de motorrijder hebben veroordeeld/beschuldigd zou meer gepast zijn...
Tijgertje@ wat er bij jouw in het bos gebeurd is hier helemaal niet belangrijk!!
Dat is jouw ervaring, maar doet nix aan dit verschrikkelijke ongeluk!!
En daarover blijven doorhameren doet geen enkele toevoeging, want het verkeer bestaat uit wel of geen rekening houden met elkaar!!
De ene keer gaat dat beter dan de andere keer!!
Ik heb ook echt mijn portie ongelukken wel gehad hoor!
Mijn ene been in gruzels omdat een vrachtwagenchauffeur mij niet als volwaardig verkeersdeelnemer zag..
En mijn rug aan puin, omdat er een motorrijder erge haast had, en het nodig vond mij met paard en al een kanaal in te crossen...
Maar dat zegt niet dat alle motormuisjes zo zijn...
Dus wees helder en bekijk de boel iets anders!! Want een verongelukt paard en een man in het ziekenhuis is een afschuwelijke
gebeurtenis, die ik niemand toewens!!

Sterkte aan de betrokkene mensen!!

Lekker paardvriendelijk, om ze dan maar op te sluiten tussen 3x3.
Zeker een 4 jarige, ja dat is wel goed Verward

Ten eerste wens ik de paardeneigenares sterkte met het verlies van haar paardje. Ach gut
En wens ik de motorrijden heel erg veel sterkte en hoop ik dat hij er toch snel weer bovenop zal komen.
Het is een vreselijk triest ongeval.
Ook weet ik dat niet alle motorrijders van die lieverdjes zijn.
Ik heb er zelf een keer bijna door in de sloot gelegen met paard en al, want ze vinden het blijkbaar erg leuk als een paard gek gaat doen van hun herrie, met de nodige gevolgen van dien.

Daarbij zijn er nog maar weinig mensen die goed rekening houden met ruiters in het algemeen, in het verkeer.
Daar erger ik me het meeste aan.
Maar een paard op gaan sluiten omdat het dier van schrik de omheinig door gaat..................
Er moet wel degelijk iets zijn voorgevallen wil dat gebeuren.
Ik heb er wel mijn ideeen over, maar zal ze niet uitspreken. Verward

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:36

Jonge_Monte schreef:
Lekker paardvriendelijk, om ze dan maar op te sluiten tussen 3x3.
Zeker een 4 jarige, ja dat is wel goed Verward

Ten eerste wens ik de paardeneigenares sterkte met het verlies van haar paardje. Ach gut
En wens ik de motorrijden heel erg veel sterkte en hoop ik dat hij er toch snel weer bovenop zal komen.
Het is een vreselijk triest ongeval.
Ook weet ik dat niet alle motorrijders van die lieverdjes zijn.
Ik heb er zelf een keer bijna door in de sloot gelegen met paard en al, want ze vinden het blijkbaar erg leuk als een paard gek gaat doen van hun herrie, met de nodige gevolgen van dien.

Daarbij zijn er nog maar weinig mensen die goed rekening houden met ruiters in het algemeen, in het verkeer.
Daar erger ik me het meeste aan.
Maar een paard op gaan sluiten omdat het dier van schrik de omheinig door gaat..................
Er moet wel degelijk iets zijn voorgevallen wil dat gebeuren.
Ik heb er wel mijn ideeen over, maar zal ze niet uitspreken. Verward

Het is zeker niet paardvriendelijk om een paard op te sluiten op 3x3 meter, maar als het alternatief betekent dat onschuldige verkeersdeelnemers zwaar gewond raken, dan lijkt mij opsluiting van het paard nog het minst slechte van die twee kwaden.

Ideaal zou zijn als een paard gewend is aan en rustig blijft in zoveel mogelijk situaties die in de praktijk kunnen voorkomen, en als daarnaast de afscheiding van de wei zodanig is dat het (bijna) onmogelijk is voor het paard om op de openbare weg te komen.
Helaas is dit niet bij alle paarden en op alle plaatsen het geval, maar ik vind niet dat onschuldige voorbijgangers daar de dupe van moeten zijn.

Dat er ook motorrijders zijn die zich niet zo netjes gedragen in het verkeer of die proberen paarden, ruiters en anderen te laten schrikken, zal best waar zijn. Het heeft echter niets met DIT TOPIC te maken. Deze motorrijder heeft zich wel aan de regels gehouden.

Voor klachten over andere motorrijders in andere situaties kun je een ander topic openen. Ook daarin is het niet verkeerd om genuanceerd te antwoorden en om niet alle motorrijders over een kam te scheren. Bij ruiters, mensen en zelfs onder motorrijders zijn er nettere en minder nette types.

Off-topic: Wat betreft je opmerking over het gebrek aan paardenkennis bij het overige verkeer:
Ja, er is weinig kennis van paardengedrag bij de meeste verkeersdeelnemers. Om hier iets aan te doen zijn er diverse voorlichtingscampagnes, maar de meeste daarvan bereiken vooral de mensen die nu hun rijbewijs aan het halen zijn.

Voordat dit echt effect kan hebben, zijn we een aantal jaar verder. Tot die tijd (en misschien dan ook nog wel) is het enige wat je als ruiter kunt doen rekening te houden met dit gebrek aan kennis van en begrip voor paarden en ruiters.
Zorg dat je je daarvan bewust bent, zodat jij en je paard erop voorbereid zijn wanneer iemand je weer eens niet zo netjes passeert.

Daarnaast is het voor veel niet-ruiters ook lastig te begrijpen wat nu wel of niet goed is.
Als je op een smalle weg een paard niet inhaalt, krijg je van veel ruiters het verwijt dat je "expres achter het paard bleef hangen om hem op te jagen".
Als je op een smalle weg aangeeft aan de ruiter dat je wilt passeren, krijg je van veel ruiters het verwijt dat je "expres toeterde/belde om het paard te laten schrikken".
Als je op een smalle weg passeert zonder dit eerst te vragen, krijg je van veel ruiters het verwijt dat je "ineens vlak langs het paard passeerde".
Als je als vrachtwagenchauffeur netjes afremt wanneer je ruiters nadert, krijg je van veel ruiters het verwijt dat je "expres de remmen liet ontluchten toen je naast het paard was" (terwijl dit vanzelf gebeurt door het remsysteem wanneer het rempedaal losgelaten wordt).

Wanneer doen mensen het dan wel goed?

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:20

off -topic
Antwoordt op je vraag.
Wanneer doen mensen het dan wel goed??
Als ze eens beter opleten naar de ruiter, die geeft aan of je over een smal pad kan passeren ja of nee.
Ik rij zelf in auto,s, oa Busjes en vrachtauto's.
Als chauffeur weet ik dus wat wel en niet kan.
Maar ik weet ook wat er kan gebeuren.
de meeste chauffeurs weten dat helaas niet, en wordt er door de overheid te weinig aandacht aan gegeven.
Excuus Moderators, wilde hier nog heel even op reageren. Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:32

@ Jonge_Monte: eens met je post.

In dit geval treft de motorrijder geen schuld maar persoonlijk vind ik dat een dergelijke gebeurtenis ook zo een reacties mag uitlokken. Hier zijn veel paardenliefhebbers bij elkaar.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:43

lindake schreef:
@ Jonge_Monte: eens met je post.

In dit geval treft de motorrijder geen schuld maar persoonlijk vind ik dat een dergelijke gebeurtenis ook zo een reacties mag uitlokken. Hier zijn veel paardenliefhebbers bij elkaar.

Gestoord
Waarom zouden onterecht beschuldigende, generaliserende, niet ter zake doende reacties ineens wel mogen wanneer er veel paardenliefhebbers bij elkaar zijn?
Zijn paardenliefhebbers dan echt zoveel beter dan "gewone" mensen?

Ik begrijp dat op een paardenforum vooral vanuit de ruiter geredeneerd wordt, maar waarom moet een motorrijder hier op Bokt onterecht beschuldigd worden van dingen die hij niet gedaan heeft?
Alleen omdat andere motorrijders in andere situaties op andere momenten misschien anders hebben gehandeld? Op die manier kun je iedere groep wel Fitna-en (als geheel zwartmaken en alle individuen in die groep negatief aankijken vanwege het gedrag van enkele leden van die groep)

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 00:02

Deze discussie kan beter worden gesloten.
Beschuldigd is er niemand Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed
Verward

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 00:03

lindake schreef:
Snoevie schreef:
soms laten ze een paard niet expres verschieten en zijn ze soms gewoon schrikkerig.......

Maar als je een schrikkerig paard rustig benaderd dan zal het voor de ruiter veiliger zijn. Terwijl als je een schrikerig paard voorbij crost dan gebeuren er iets meer ongelukken...?

En daar is denk ik waar de meeste mensen een fout maken! Het is niet een 'verplichting' om paarden rustig te benaderen, het is de taak van de ruiters om de paarden in de hand te houden wie er ook langs komt (en natuurlijk zijn eruitzonderingen daargelaten)
Het is onze hobby en niet die van de weggebruikers. Denk je werkelijk dat een bestuurder door heeft als een paard schrikkerig is? Echt niet hoor, en dan kan je ook de weggebruiker niet de schuld geven. Daarnaast kunnen ruiters ook andere wensen hebben in eenzelfde situatie, de één zou willen dat je snel voorbij rijdt terwijl de ander wil dat er even gewacht wordt.

Een hoop onrust zal verkomen worden als ruiters hun paarden onder controle houden en zelf communiceren met automobilisten en niet alleen maar boos worden! Natuurlijk rijden sommige nog hard voorbij, maar het is de taak van de ruiter om dat op te kunnen lossen. Kan je dat niet? Dan hoor je IMO niet thuis op de weg en niet thuis in het verkeer! Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar dan dien je als ruiter dit op te lossen en niet het vingertje te wijzen naar de andere weggebruikers!

In dit geval van de motorcrosser kan ik het alleen maar eens zijn met HC! Het is hier niet de motorrijder die enig schuld heeft, het is de eigenaar van de paarden (al kon die er ook niet al teveel aan doen volgens mij) De paarden zijn uitgebroken (hoe?) en hebben de motorrijder verwond. Zeer spijtig van het paard en voor de eigenaar, maar de 'hoofdgewonde' en gedupeerde is hier toch echt de motorrijder!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 01:04

Huertecilla, ik ben blij dat je de moeite hebt genomen, om je in de discussie te mengen. Ik ben erg blij met je van gezond verstand getuigende opmerkingen.
Gewoon eng dat sommige mensen maar vinden dat de hele wereld rekening moet houden met bange paardjes, die lang niet altijd achter een degelijke omheining staan, of die schrikachtig en wel, op de openbare weg komen met incapabele ruiters.

Mijn tip: het valt me op, dat je nooit van bekende spring-en dressuurruiters hoort, dat hun paarden ontsnappen tijdens weidegang. En dan bedoel ik niet dat die paarden nooit op de weide komen, maar daarmee bedoel ik, dat ontsnappen bij een degelijke omheining toch beduidend minder vaak voorkomt. Dus voor je een paard koopt, kijk eens bij bekende paardenfokkers en ruiters, hoe die hun omheiningen voor elkaar hebben. "Ja maar dat kost teveel geld," zeg je? Dat is dan jammer voor je, maar als je daarom besluit geen paard te kunnen nemen, heb je daarmee onschuldige verkeersdeelnemers gered.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:38

lindake schreef:
HC: het is niet dat jij iets anders vind dat een andere mening niet gezegt mag worden. Dit gaat ook over het thema en als een discusie tot zo iets loopt vind ik dat het moet kunnen. Ik weet ondertussen ook al wel dat de eigenaresse van het paard primair verantwoordelijk is enz...

HC heeft geen mening verdedigd, slechts een wettelijk vastgesteld feit. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:45

Weten jullie trouwens dat veel hondeneigenaren een broerdje dood hebben aan ruiters in het bos. Die klagen echt steen en been. Vooral als ze in een wat hoger tempo dan stap voorbij komen en hun honden achter de paarden aan gaan rennen.

Er gebeuren dan ook ongelukken in de zin dat de hond ondersteboven gelopen wordt, een trap krijgt of kilometers meerent.

Moeten wij ruiters daar rekening mee houden, of moeten die honden maar gewoon aan de lijn gehouden worden in het bos?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:52

KiWiKo schreef:
Weten jullie trouwens dat veel hondeneigenaren een broerdje dood hebben aan ruiters in het bos. Die klagen echt steen en been. Vooral als ze in een wat hoger tempo dan stap voorbij komen en hun honden achter de paarden aan gaan rennen.

Er gebeuren dan ook ongelukken in de zin dat de hond ondersteboven gelopen wordt, een trap krijgt of kilometers meerent.

Moeten wij ruiters daar rekening mee houden, of moeten die honden maar gewoon aan de lijn gehouden worden in het bos?

In de meeste bossen mag je niet met je hond los wandelen (bij ons in de buurt dan) daar zijn speciale losloop gebieden voor aangewezen waar dan weer geen ruiterpaden in de buurt zijn. Toch gebeurt het inderdaad dat er vaak honden los lopen waar het niet kan of is toegestaan. Dat de eigenaar niet goed op let en dat de hond vervelend rond het paard aan het springen/blaffen en al zo meer aan het doen is. Mijn mening is dat als je hond niet luisterd hij/zij ook niet los behoort te lopen. Wel zo veilig voor iedereen.

Ben wel van mening dat iedereen een beetje rekening met elkaar kan houden als je buiten in het bos aan het recreëren bent. We zijn daar tenslotte allemaal voor ons plezier!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:57

vind ik ook,maar als hondeneigenaar moet je ook je hond in de hand hebben in het bos,dus dat hij niet met de paarden meerent.dat is dan je verantwoordelijkheid als hondeneigenaar.

idd iedereen zou gewoon wat meer rekening met elkaar moeten houden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:59

Ik heb het over legitiem loslopen in een losloop gebied Lachen waar honden mogen doen wat ze doen EN ruiters op de daarvoor bestemde paden mogen doen wat ze doen Lachen

Maar je hebt mijn punt duidelijk gemaakt, als het om honden gaat moet de hondeneigenaar zich aanpassen aan de ruiter, en de hond maar aanlijnen. Alles omwille van de ruiter en het paard.

Motorcrossen is ook een hobbie, en als deze op een legale plaats op een legale manier wordt uitgeoeffend dan is het deze hobbieist een goed recht.

Omdat ruiters en hun paarden daar eventueel last van kunnen hebben zou het maar verboooohoooden moeten worden?

Wel zo veilig voor iedereen als er inderdaad alleen maar ruiters met hun paarden in het bos mogen...

Dat gezinnetje met paraplutjes moeten we ook maar verbieden Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:03

ohnee hoor,dat zeg ik niet.
net zoals de ruiter het paard in de hand hoort te houden,hoort de hondeneigenaar de hond in de hand te houden.
logisch denk ik?

als paardeneigenaar moet je zorgen dat je met je paard veilig over straat kan,een ander hoeft daar niet voor zijn parapluutje thuis te houden Knipoog

edit: wat ik al zei; mensen moeten wat meer rekening met elkaar houden. als een ruiter wandelaars met honden tegenkomt,kan diegene best voorbij stappen ipv galopperen,en als een wandelaar ziet dat een paard angstig is voor een paraplu,kan die best even naar beneden gehouden worden.
of denk ik nu erg verkeerd?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:10

Maar wat als je als hondeneigenaar dagelijks door dat bos loopt, en misschien 3 keer per maand een paagt tegen komt, moet die hond dan altijd maar aan de lijn......... want stel je voor dat???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:13

Een gebied in Helvoirt heeft ook "openbare weg" waar je dus motorcrossers tegen komt, is niets tegen te doen omdat het als openbare weg geldt, maar het wild wordt opgejaagd en je komt ze als ruiter tegen met bijna verongelukken-reakties van je paarden.

Dit gaat dus nergens over.

Logisch dat eigenaar van het paard zich zo mild opstelt, hij is wellicht bevreesd voor claims of andere vervelende reakties. Mensen worden natuurlijk altijd boven dieren gesteld en het dier moest afgemaakt worden, tant pis, maar een mens is nu zwaar gewond en dat weegt natuurlijk vele malen erger.

Als paarden blind van angst zijn, rennen ze en kunnen ze ook op het gevaar afrennen, ze zien het niet meer.., dat weet een paardeneigenaar toch ook wel?

Ook al was daar geen officieel stiltegebied, de rust wordt gigantisch verstoord door zulke type motoren en dito rijgedrag.

De diepe sporen in het ruiterpad zijn niet fijn en het luidkeelse geknetter daar geniet je ook niet van als je voor je ontspanning een bosritje maakt.
Kortom voor mij mogen ze dit soort motoren verbieden in recreatiegebieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:15

KiWiKo schreef:
Maar wat als je als hondeneigenaar dagelijks door dat bos loopt, en misschien 3 keer per maand een paagt tegen komt, moet die hond dan altijd maar aan de lijn......... want stel je voor dat???

Bij ons moeten honden in het bos altijd aangelijnd worden, boete kost 75 euro. Er is 1 route, dat is een hondenlosloop route, daar kom je alleen maar honden tegen.

Heb wel loslopende honden meegemaakt die NIET werden teruggeroepen door de eigenaar, hond was zeer vervelend, ook bij hondenmakke paarden kunnen er dan nare situaties ontstaan. Als mijn hond losloopt en er komt een ruiter, gaat hij aan de lijn. Waarom niet? en dan voor die 3 keer per maand??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:18

Snoevie schreef:
edit: wat ik al zei; mensen moeten wat meer rekening met elkaar houden. als een ruiter wandelaars met honden tegenkomt,kan diegene best voorbij stappen ipv galopperen,en als een wandelaar ziet dat een paard angstig is voor een paraplu,kan die best even naar beneden gehouden worden.
of denk ik nu erg verkeerd?

Helemaal mee eens Haha! echter wij paardenmensen kunnen redelijk goed inschatten wat het reactiepatroon is van honden en andere mensen. Meeste paardenmensen zijn bekend met honden en mensen Lachen Daarintegen zijn er enorm veel mensen die met hun hond/gezin wandelen die nog niet eens het woord Paagt kunnen spellen, en zo een dier alleen op een reclamespot van een bekend biermerk hebben gezien. Die mensen kan je niet kwalijk nemen dat hun niet weten hoe en vooral waarom een paard zo achtelijk doet in eens (sterker nog, dat bevestigd alleen hun vooroordeel dat die rotdieren levensgevaarlijk zijn en niet in dat bos thuis horen, waar hun zo lekker rustig met dat gezinnetje wandelen)

Snap je wat ik bedoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:23

Kiwiko, zo zit het ook, maar ik vind het ook de taak van de ruiter om uit te leggen wat er dan verkeerd gaat. Zoals mensen die met een paraplu achter een boom gaan staan, een boom waar jij langs moet. Die mensen zeggen dan dat ze bang zijn, maar als je vriendelijk uitlegt dat het paard juist Daar bang van wordt, dan snappen ze het.
Als het regent kun je niet vragen of ze de plu dicht doen.. Haha! , dat kweekt nog meer onbegrip, maar ze vragen van het ruiterpad af te gaan en even te wachten tot je voorbij bent omdat het alleen maar die enge paraplu is waar hij nu zo raar op doet, dan doen ze het altijd wel voor je.

Maar er zijn er ook ruiters die meteen beginnen te schelden, jammer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:25

absoluut Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:35

Bij rekening met elkaar houden bedoel ik: heb je een hond die niet luisterd lijn je m aan( voor de hond zijn veiligheid en voor anderen), ruiters en menners passeren andere mede bos gebruikers in stap en niet in draf of galop, fietsers/mountainbikers letten ook op wie er allemaal nog meer hebben besloten dat pad te nemen en als de laatste aan zou geven dat hij de laatste is heb je ook geen verrassingen meer op een achteraankomer die het tempo niet bij kan houden van de anderen, wandelaars die op een ruiterpad besluiten te gaan wandelen (en vervolgens het pad vervloeken want het is niet mooi strak en egaal en kapot gelopen door al die rotpaarden) kunnen dan paarden verwachten want het is tenslotte een ruiterpad. Motorcrossers en quadrijders kunnen soms wel even het gas loslaten tijdens het tegemoet rijden en passeren van de mede bosgebruikers.
Een paraplu heb ik geen moeite mee, paard moet er maar aan wennen. (bij ons willen ze vaak de plu in klappen als ze zien dat mijn paard er moeite mee heeft, zeg dan altijd dat ze dat niet hoeven te doen omdat hij er anders nooit aan went) En inderdaad even een uitleg geven wil vaak ook helpen. Dat is in mijn ogen rekening houden met elkaar om het voor iedereen leuk te maken om naar het bos toe te gaan!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:17

KiWiKo schreef:

Als er aanlijnplicht geldt, hoort de hond gewoon aan de lijn.
Daarbij zoals ik mijn pony onder controle dien te hebben, hoort de hond onder controle te staan.
En dat laatste is vaak niet het geval zoals ik merk als ik met mijn shetlander door het bos wandel. Eigenaren zien vaak te laat dat ik geen hond aan de lijn heb maar een pony. De hond en de pony zien het echter gelijk. Vooral de grote honden zien vaak een leuk speeltje in die kleine pony. Die op haar beurt een grote bedreiging ziet in de hond.
Ik praat dan over gewoon normaal wandel/staptempo.

Over dat ruiter/menner tov overige weggebruiker. Iedere weggebruiker mag of beter gezegd moet er vanuit kunnen gaan dat een ruiter/menner zijn paard volledig !! onder controle heeft op de openbare weg. Echter als er zich omstandigheden voordoen die voor een onveilige situatie (kunnen gaan) zorgen, en de ruiter/menner geeft te kennen (vraagt met normale gebaren) of men tempo wil minderen, dan neem ik aan dat men dat ook doet.
Het is in het verkeer geven en nemen.

Daarbij een kind op een fietsje met een vlaggetje erop haal je ook niet als een idioot op hoge snelheid in. Iedereen weet dat het kind een onverwachte beweging kan maken. Zelfs al zijn de ouders en daarmee de verantwoordelijken erbij.
Hetzelfde geldt voor een paard. Een knetterende uitlaat, een wapperend afdekzeil van een aanhanger of nog erger, een klepperende ladder op een aanhanger, een veegmachine, een klapperend dekzeil van een vrachtwagen ... het zijn toch dingen die zelfs het braafste paard kunnen laten schrikken. En dan heb ik het niet over het er van door gaan. Maar een zijsprong kan een hoop narigheid veroorzaken als men een paard rakelings passeert.