Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Merlijn

Re: Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:02

Auky schreef:
Merlijn schreef:
Ik denk dat dit helaas meer zegt over de hoefsmid(smeden) die je in die 12 jaar daarvoor gehad hebt Sigaar . En hiermee spreek ik geen oordeel uit over de Strassermethode.

En ik ben van mening dat het aan het fenomeen ijzers ligt, hoe goed je smid ook is. Knipoog

Waarom ligt het aan de ijzers en niet aan je smid? Hij/zij legt ze er toch onder. Net zo goed als dat de ene bekapper heel goed is en de andere een beunhaas. Nogmaals, ik heb geen oordeel over Strasser en NB omdat ik te weinig of geen paarden/ponies ken waarbij op die manier de hoeven worden bijgehouden.
Wel moeten ze allemaal een goede opleiding hebben gevolgd, waarin kennis over hoefmechanisme, afwijkingen, ziekten, invloed vd stand op de beweging enz. enz. wordt onderwezen.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 31-03-08 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:06

Kan niet beter zijn!! Er zijn al genoeg paarden aan het manken gezet door hun stand te veranderen door ONERVAREN of SLECHTE hoefsmeden Haha! Haha! Haha!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:14

Feitelijk gaat het er helemaal niet om of het de NB methode is of de traditionele methode. Onder beide bevinden zich toch prutsers ? Ik ben helemaal niet voor of tegen het ene of het andere. Het gaat er puur om dat ze het goed doen en verantwoord en gebaseerd op een gedegen kennis en opleiding en dat is wat deze nieuwe regel bewerkstelligt. Wat is daar nu mis mee dan ?

Daardoor verdwijnen de prutsers of het nu smeden zijn of NB'ers en iedereen kan dan de smid of NB'er kiezen met de visie en methode etc. die het beste bij jouw paard past, en wat je er mee doet of wat voor hoeven hij heeft etc.

Mijn mening is dat er helemaal niet zoveel verschil zit tussen een NB'er (met gedegen opleiding) en een smid die bekapt.

Als je er van uit gaat dat omdat je drie smeden of NB'ers voorbij hebt zien komen die toevallig prutsers waren en daarbij de ene of de andere groep over 1 kam scheert gelijk en er dus nooit meer een goede tussen kan zitten, dat is pas een tunnelvisie...

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:27

Perrokai schreef:
Het gaat er puur om dat ze het goed doen en verantwoord en gebaseerd op een gedegen kennis en opleiding en dat is wat deze nieuwe regel bewerkstelligt. Wat is daar nu mis mee dan ?

Wat daar mis mee is, is dat een andere methode dan traditioneel VERBODEN wordt, terwijl óók (naar mijn mening JUIST) de Strasser-methode op kennis en een flinke opleiding gebaseerd is!

@ Merlijn: Zoals denk ik wel duidelijk is, ben ik het eens met de visie van dr. Strasser. Waarom het aan het ijzer ligt, vind je allemaal in haar boeken.
Verder vind je voldoende informatie en argumenten waarom ijzers meer kwaad dan goed doen op hoefnatuurlijk.nl en in talloze topics hier op Bokt. Denk niet dat dat eindeloos herhaald hoeft te worden.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:33

higgins schreef:
Even een beetje off-topic, maar jeetje wat een gal spugerij altijd als het over dit onderwerp gaat.
Blijkbaar wil ieder zijn gelijk halen ... wat misschien wel in het midden zit ?

Gaat het er niet om dat het paard goed loopt, en deze geen problemen krijgt door de manier van bekappen/beslaan?
Maakt het uit of hij/zij op de ene of andere manier bekapt wordt als deze goed loopt ?
En als een paard goed loopt zoals hij nu wordt bekapt, waarom dan veranderen ... met eventueel alle gevolgen van dien?

Ik vind het wel een goede zet. Je bent er toch ziek van als iemand de voeten van je paard verprutst !
Zou ook makkelijk zijn als jij als eigenaar in zo'n lijst zou kunnen kijken, dan weet je van te voren wat voor een hoefsmid aan je paard zit.
En dat van; zelfbescherming van beroepsgroepen, vind ik een beetje onzin.
Zou jij iemand aan je paard laten zitten die geen kennis van zaken heeft, of doet alsof, of ooit eens 1 cursusje heeft gedaan?
Is het niet eerder zo dat je een aantal "bekappers" hebt die over de rug van paarden en eigenaren doen alsof ze kunnen bekappen, enkel voor de centen. Of omdat ze denken dat dat beter is voor een paard en vervolgens veel schade toebrengen.

Mijn belang ( en dat van iedere eigenaar lijkt mij ) Een paard die goed loopt, zonder pijn en/of gevoeligheid.

Inderdaad! Lachen eigenlijk dat een bericht als dit meteen weer de hele discussie Natuurlijk Bekappen <-> Traditionele hoefsmederij doet losbranden in alle hevigheid. Het lijkt me heel erg nuttig als de professionals (ik ben er van overtuigd dat er ook professionele NB'ers bestaan) en de overheid de handen inéén slaan om dit "stuk" in het paardenvak nu eens goed te regelen. Op die manier kan een paardeneigenaar helderheid hebben over tenminste het technische vakmanschap van iemand die aan de hoeven van zijn paard zit. Dan nog kun je meer vertrouwen hebben in de één of de ander...........

Het gaan mij dan vooral om degenen die paarden van anderen behandelen (en daar al dan niet geld voor vragen), niet zozeer de eigenaar die zelf "prutst". Dat is ten eerste diens eigen veranwoordelijkheid en ten tweede ook voor geen ene meter te controleren.

Anders moet je namelijk de behandelingen van de hoefsmid ook al verplicht gaan opnemen in het paspoort en ieder paard minstens één per jaar langs de APK (Algemene Paarden Keuring) sturen om te kijken of alles wel volgens de regelen der wet gedaan is. Dat wordt duur, omslachtig en je krijgt een paardenpaspoor met het formaat van een telefoonboek.

Kortom: één en ander regelen voor het welzijn van de paarden -> OK
D'r een administratieve wanhoop van maken -> Niet OK!
Haha!

Oh, enne wat betreft het verbieden van een bepaalde methode (bijvoorbeeld Strasser)..... ach dan zeg je toch gewoon dat je een andere methode gehanteerd hebt, jammer dan dat het resultaat hetzelfde is......... Kortom dat helpt niet!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:36

Als ze die methode gaan verbieden dan zal daar ook wel een hele goede reden voor zijn lijkt mij. Ik heb even zitten googelen en wat ik hier in duitsland de hele tijd tegenkom is dat Strasser gebaseerd is op een zieke hoef en dus daarop toegepast word om een hoef weer gezond te krijgen en dus niet op een gezonde hoef omdat dat eigenlijk te rigoreus is klopt dat ?

Is het niet zo dat er iemand die de strassermethode toepast er onderdelen van toepast aangepast aan de hoef van dat moment en niet de hele rigoreuse methode ? En zijn er dan ook niet prutsers onder die dus strasser wel heel abstract toepassen op een gezonde hoef en daardoor de hele hoef verprutsen dat daar die argwaan tegen deze methode door ontstaan is ?

En dan nog, een bekapper zonder gedegen opleiding en dus kennis die de strassermethode toepast lijkt me nu ook niet zaligmakend of wel ?

We hebben het hier toch helemaal niet over ijzers maar over bekappen neem ik aan. Dit is toch geen discussie over wel of geen ijzers ?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:44

Perrokai schreef:
Als ze die methode gaan verbieden dan zal daar ook wel een hele goede reden voor zijn lijkt mij. Ik heb even zitten googelen en wat ik hier in duitsland de hele tijd tegenkom is dat Strasser gebaseerd is op een zieke hoef en dus daarop toegepast word om een hoef weer gezond te krijgen en dus niet op een gezonde hoef omdat dat eigenlijk te rigoreus is klopt dat ?

Nee. Strasser-methode is er ook voor gezonde hoeven. Het is alleen wel bekend geworden door de resultaten die behaald zijn bij paarden met probleemhoeven.

Citaat:
Is het niet zo dat er iemand die de strassermethode toepast er onderdelen van toepast aangepast aan de hoef van dat moment en niet de hele rigoreuse methode ? En zijn er dan ook niet prutsers onder die dus strasser wel heel abstract toepassen op een gezonde hoef en daardoor de hele hoef verprutsen dat daar die argwaan tegen deze methode door ontstaan is ?

Precies. Als je paard gewoon gezonde hoeven heeft, hoeft er niets rigoreus aan bekapt te worden en zal de Strasser Hoofcare Professional dat ook niet doen. Er zijn vast en zeker mensen die de plank misslaan en de methode zo verkeerd toepassen, waar de enge verhalen vandaan komen.

Citaat:
En dan nog, een bekapper zonder gedegen opleiding en dus kennis die de strassermethode toepast lijkt me nu ook niet zaligmakend of wel ?

Gelukkig zijn Strasser Hoofcare Professionals wél degelijk opgeleid door dr. Strasser zelf. En dr. Strasser heeft een flinke opleiding achter de rug als dierenarts.

Citaat:
We hebben het hier toch helemaal niet over ijzers maar over bekappen neem ik aan. Dit is toch geen discussie over wel of geen ijzers ?

Klopt, daarom verwijs ik voor informatie ook naar andere topics of websites. Die discussie hoeft echt niet voor de 1000e keer gevoerd te worden, eens worden de twee partijen het toch nooit.
Het enige wat mij een beetje kwaad maakt, is het feit dat Strasser hier afgeschilderd wordt als dieremishandeling en dat het verboden moet worden.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:57

Hele goed zaak dit, zal een hoop paardenleed voorkomen. Hopelijk voeren ze het ook gauw in in Nederland!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:03

http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... rategy.htm

de verschillende methodes voor de geintresseerden...
voorbeeldje gekopieerd:
De methode van Dr. Strasser
Dr. Strasser, een dierenarts, heeft deze methode ontwikkeld om zwaar misvormde hoefen te herstellen, hoeven die door andere waren opgegeven, soms na jaren van conventionele behandelmethoden. De filosofie van Dr. Strasser is dat het hoefmechanisme, dat verantwoordelijk is voor de doorbloeding van de hoef, zo snel mogelijk moet worden hersteld. Als de hoef eenmaal een goede toevoer van voedingsstoffen en een goede afvoer van afvalstoffen heeft zal de hoef goed kunnen herstellen. Om dit hoefmechanisme zo snel mogelijk op gang te krijgen worden er enkele tamelijk drastische ingrepen uitgevoerd. Het paard kan geruime tijd zeer gevoelige hoeven hebben. Dr. Strasser zette de paarden op rubber matten tot de hoeven goed genoeg waren hersteld om weer over normale grond te lopen.

De Strasser-methode wordt om bovenstaande redenen door sommigen eigenlijk meer als een medische bekapping dan als een natuurlijke bekapping beschouwd.

Er zijn dus verschillende methodes, Strasser is dus te onderscheiden van gewoon natuurlijk bekappen.

Mijn NB er bekapt volgens Pete Ramey. Mijn eigen ervaring: geen gestruikel meer, geen scheuren, geen brokkelende hoeven en geen gevoelige hoeven, ook geen hoefbevangenheid. Ik ben er heel tevreden over. Ik zocht gewoon een diervriendelijke bekapper, wist ik veel van wel of niet NB. Was dus eigelijk toeval. Nu na 2 jaar ervaring, bevalt het mij reuze goed. Er wordt niet geknipt maar gevijlt, net zolang tot het mooi rond is en netjes. De hoeven zijn heel mooi afgerond, geen ongelijke delen ofzo. Er zijn onder NB mensen die maar wat aan lopen rotzooien, maar ook zeker onder de hoefsmeden/gewone bekappers hoor! Gewoon naar je eigen paard kijken dus en overstappen als het je niet bevalt.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 31-03-08 19:22, in het totaal 3 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:07

Benfan schreef:
snowdon schreef:
Ik zou dan toch wel voor een bredere opleiding kiezen dan de tunnelvisie van de huidige smedenopleidingen.

Een daar hebben ze met NB geen last van? vind dit eigelijk nergens op slaan, volgens NB zijn alle TB smeden slecht en zorgen ervoor dat paarden uiteindelijk dood gaan door de gevolgen van TB. DAT noem ik ook tunnelvisie.

Ik heb het over de opleidingen, niet over de smeden/bekappers zelf.
Vergelijkbare NB-opleidingen ken ik (nog) niet.

paardenvero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:09

dit vindt ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed !!!!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:30

Auky, ik snap 'm.

Vlinder, bedankt nu snap ik m nog beter. Knipoog

Wat jullie zeggen is precies wat ik vond via google. Nu is nog de vraag waarom ze het dan willen verbieden ? Het lijkt mij dat je pas iets gaat verbieden als het spuigaten uitloopt hoeveel leed ermee word veroorzaakt, niet door drie gevalletjes ellende van drie prutsers toch ?
Zou er misschien gebleken zijn dat er meer prutsers zonder gedegen opleiding en zonder gedegen kennis van strasser toepassingen op een gezonde hoef rondlopen dan wij denken ? Ik denk van wel, het komt niet uit de lucht.

Als strasserfan zou ik me echter geen zorgen maken aangezien die niet zo rigoreus word toegepast op een gezonde hoef kunnen ze je ook nooit vertellen dat je de "verboden" mehtode hebt toegepast. Als je het goed doet lijkt me dat niet zo duidelijk om te zien en te veroordelen of zie ik het verkeerd en zitten er aan de strassermethode toegepast op een gezonde hoef wel enorme duidelijke verschillen t.o.v. natuurlijke bekappers volgens een andere methode ? Er moet iets zijn......waar rook is is vuur...

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:34

Perrokai schreef:
Wat jullie zeggen is precies wat ik vond via google. Nu is nog de vraag waarom ze het dan willen verbieden ? Het lijkt mij dat je pas iets gaat verbieden als het spuigaten uitloopt hoeveel leed ermee word veroorzaakt, niet door drie gevalletjes ellende van drie prutsers toch ?
Zou er misschien gebleken zijn dat er meer prutsers zonder gedegen opleiding en zonder gedegen kennis van strasser toepassingen op een gezonde hoef rondlopen dan wij denken ? Ik denk van wel, het komt niet uit de lucht.

Ik durf niet te zeggen of er veel prutsers rondlopen of niet, ik ken maar weinig mensen die (laten) 'Strasseren'. Het zou alleen wel belachelijk zijn dat de hele methode verboden zou worden omdat er mensen tussenzitten die de plank volledig misslaan. Want die heb je ook tussen de TB'ers. TB dan ook maar verbieden?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:47

Citaat:
En dit klinkt als de grootste flauwekul en wederom door mensen die meteen in de loopgraven gaan liggen als hun geliefde en gekoesterde NH, NB of hoe je het ook noemt dreigt aangevallen te worden.

Nee gewoon een objectieve mening van iemand die
-dit ook zou schrijven als NB-ers dit soort erkenning ('beperking') zouden nastreven

-thuis zelf bekapt, zoals geleerd van een goeie smid (jaja eentje die ijzers slaat)
-maar even goed die smid genoeg vertrouwt om thuis de veulens door hem te laten kappen
Daar gaat het niet over, maar zo weet je dat het me niet over NB-en gaat, ik doe er niet aan.

Citaat:
Wat het stuk zegt is dat niet officieel erkende bekappers niet mogen bekappen en dat iedere kapbeurt van een paard geregistreerd moet worden.

En dat vind ik dus onzin, protectionisme en over-administratie. Dat ik met mijn niet-erkenning geen paarden van derden mag kappen, daar zou ik nog kunnen inkomen. Maar op mijn eigen erf en met mijn eigen dieren wens ik met dat soort nonsens met rust gelaten te worden.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:52

Auky schreef:
Ik durf niet te zeggen of er veel prutsers rondlopen of niet, ik ken maar weinig mensen die (laten) 'Strasseren'. Het zou alleen wel belachelijk zijn dat de hele methode verboden zou worden omdat er mensen tussenzitten die de plank volledig misslaan. Want die heb je ook tussen de TB'ers. TB dan ook maar verbieden?

Dat bedoel ik dus ook dus waar gaat dit verbod dan op gebaseerd worden, daar moeten ze toch echt een goede reden voor hebben denk ik.

Voor de regel dat er een gedegen opleiding aan vooraf moet gaan wil je beroepshalve gaan bekappen is ook niet uit de lucht komen vallen.

Een paar pagina's terug heb ik het hele verhaal van Druid gelezen die dankzij een naturlijke bekapper weer kan lopen. Echter ik lees ook dat deze bekapper (of hij naturlijk was of traditioneel staat er niet) zelf nog regelmatig aan zijn eigen methode twijfelde. Deze persoon met of zonder opleiding bezat iig een portie gezond verstand, maar er zijn er ook die dat niet hebben en zo'n paard weg brengen uiteindelijk. En dan vraag ik me af, had een traditionele bekapper dit anders gedaan dan ? Misschien een beetje omdat hij meer kennis in huis zou kunnen hebben maar hij had er echt geen ijzers onder geslagen en gezegd, hup vooruit met die geit.

Volgens mij ligt het allemaal niet zo idioot ver uit elkaar bij gezonde hoeven maar zijn er blijkbaar wel teveel prutsers onder....

Bandida wat jij zelf met je eigen paard doet is jouw verantwoording, als jij met geen opleiding professioneel paarden van derden gaat bekappen willen ze daar nu een stokje voor steken. Als iemand dan zo graag wil gaan bekappen waarom dan niet een opleiding volgen ? Dat moet je toch voor zoveel beroepen ? En helemaal voor beroepen die met gezondheid van dieren en in dit geval paarden te maken heeft.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:01

Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

janderegelaa schreef:
Kuggur schreef:
Het is nog erger; Ik ben een niet erkende hoefsmid Haha! , maar ik besla uitsluitend mijn eigen paarden, en dat is mijn eigen zaak. Terecht is bepaalde beroepen te beschermen, ik vind het dus prima dat mensen die beweren beroepsmatig hoefsmid, NB bekapper, paardentandarts etc. etc. zijn zonder een erkende opleiding strafbaar te stellen (is hier al eerder geopperd, hoefsmid is geloof ik al beschermd in NL).

Je zou bv. ook kunnen verplichten alleen "officieel opgeleide erkende beroepsruiters" op paarden te laten rijden, zou ook een boel paardenleed voorkomen....

Zie hier mijn gelijk Knipoog Niets aan de hand als je hetzelf doet, totdat er een situatie ontstaat waarbij gevraagd wordt wie het paard bekapt heeft en dan hang jij. En terecht.

Beste Jan de Regelaar,
Leg me die vage opmerking eens wat beter uit. Maar voor je onzin gaat beweren;Ik woon op IJsland, er is geen enkele wet die mij verbied paarden te beslaan (Ik mag zelfs probleemloos paarden van anderen beslaan, maar zoals je kon lezen doe ik dat niet).
Dus in welke situatie (=vraag1) zou wie (= vraag 2) me kunnen vragen wie bekapt heeft, en hoe zou ik dan hangen (=vraag 3).
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 31-03-08 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:07

In Nederland beste Kuggur, in Nederland. Wat jij in IJsland doet zal me een zorg zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:10

Vertel me dan eens, wat zou er in Nederland gebeuren?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:20

Benfan schreef:
godzijdank! hier ben ik blij om, hopelijk worden hierdoor een hoop paarden levens gered.

Nou ben ik absoluut geen fan van het zelf of natuurlijk bekappen, maar vond paardenlevens redden door dit verbod in te stellen wel heel erg ver gaan Verward Verbod of niet, mensen die hun paard in een hutje op de hei houden kunnen gewoon doorgaan..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:24

Nou er lopen mensen te wandelen langs jouw wei en die zien een paard staan dat zo vreselijk moeilijk loopt dat ze de dierenbescherming bellen en die constateert dat er een enorme prutser aan het bekappen is geweest zodat het dus dierenmishandeling is. Ze vragen jou wie is die enorme........ van een bekapper die hier bezig is geweest en jij zegt dat doe ik zelf.
Zo'n situatie is dat en dat gebeurd er dan, dat lijkt me niet zo moeilijk om te bedenken.

Echter doe het zelvers zonder opleiding die feitelijk buiten deze regel vallen omdat ze altijd zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun daden voelen zich wel heel erg aangesproken opeens.

Jij Kuggur kan misschien wel heel goed zijn zonder opleiding omdat je misschien intelligent bent en je gezonde verstand gebruikt en veel ervaring hebt opgedaan maar je realiseert je toch wel dat er ook heel veel zijn die het ook doen en dat allemaal niet hebben ??

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:27

Kuggur schreef:

Áls deze regelgeving ook wordt doorgevoerd in Nederland dan moet de paarden eigenaar aantonen wie zijn paard bekapt heeft en als hij dat niet kan krijgt hij een proces verbaal. Wat er in zal staan weet ik niet maar ik gok op ernstige mishandeling van een dier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:28

janderegelaa schreef:
Kuggur schreef:

Áls deze regelgeving ook wordt doorgevoerd in Nederland dan moet de paarden eigenaar aantonen wie zijn paard bekapt heeft en als hij dat niet kan krijgt hij een proces verbaal. Wat er in zal staan weet ik niet maar ik gok op ernstige mishandeling van een dier.

En hoe gaan ze dat controleren dan?
Tot nu toe zijn het nog maar wilde plannen. Eerst zien, dan geloven.
En ik vind het verder prima, hoor, maar ik hoor al jaren wilde verhalen over van alles (kijk maar eens naar het ruiterbewijs, wordt ook al jaren geroepen dat het overal verplicht wordt). Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:29

Allemaal wasse neus Haha! Haha! ze hebben niet eens mankracht genoeg om half dode dieren in de gaten te houden bij boeren die al voor meerdere overtredingen gestrafd zijn Lachen

Ik vind strasseren heel eng, en heel gevaarlijk........... maargoed dat is mijn ding Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:33

Strasser hoeft van mij ook niet. Ook in het NB zijn verschillende stromingen.......
Mij gaat het om wat werkt bij mijn paard en van mij mogen ze weten wie wat doet bij mijn Sam.
Kan me niet voorstellen dat de DB of wie dan ook een probleem gaat maken bij zijn hoefjes. Haha!

Dan weet ik wel ergere voorbeelden in de buurt.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:37

Precies, die van mij wordt nu natuurlijk bekapt omdat degene bij wie hij logeert dat nou eenmaal doet Lachen en hij toch niet meer in het werk staat......... ding staat best op zijn voetjes Lachen niks mis mee Lachen

Maar ik zie een hoop ellendige paardenvoeten om me heen zowel TB als NB