Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tita schreef:Een D-pony weegt echt geen 500 kilo echt niet
D-pony wegen meestal tot 350-450 kilo
IKbenEllen schreef:Gezien de eerste post zou de titel van topic eigenlijk moeten zijn: GOED nieuws voor ruiters met overgewicht![]()
Thumber schreef:Dus als ik het artikel goed begrijp is 50 kg écht te zwaar voor een Shetlander?
In dat geval EINDELIJK bewijs dat mijn buurmeisje écht niet meer op haar shetlander kan![]()
Maar ik mis in dit artikel inderdaad de uitzonderingen. Voor welke paarden/pony is dit berekend? geldt die percentage voor elk paard of wordt het percentage steeds minder naarmate het paard zwaarder is? (bijv 30% voor shetjes en bijv 12% voor grote KWPN-ers?)
Suzanne_k schreef:Ligt eraan wat voor shetlander. Wij hebben een shetlander van 135 kilo die dus 27 kilo mag dragen verantwoord.
Maar we hebben ook een shetlander van 277 kilo die dus bijna 56 kilo mag dragen.
Sayyid schreef:CSAArabians schreef:Hmmmm, als ik dit zo lees dan kan ik mijn "dieet" dus gewoon de vuilnisbak inkieperen?![]()
Blijf met gemak onder de 20%, zelfs met zadel, en kleding en schoeisel en dergelijke.
(maar vind het voor mijn eigen gevoel toch wel prettig om nog een paar kilo kwijt te raken.)
Hangt er wel vanaf welk paard je neemt.............
sjorsie schreef:Suzanne_k schreef:Ligt eraan wat voor shetlander. Wij hebben een shetlander van 135 kilo die dus 27 kilo mag dragen verantwoord.
Maar we hebben ook een shetlander van 277 kilo die dus bijna 56 kilo mag dragen.
![]()
die wil ik zien
Cayenne schreef:20% wordt aangeraden he![]()
En reken dat maar eens uit voor een Shetlander..
pearlie schreef:Hm.. ik hoef me nog niet op te geven voor de afvallers (gelukkig maar)![]()
hoewel ik mezelf toch eigenlijk wel te zwaar vind![]()
Ervan uitgaande dat mijn paard zo'n 600 kg weegt (KWPN'er van 1.69 m) mag ik toch zo'n 120 kg wegen, nou daar zit ik nog lang niet op![]()
Uitgaande van de 15% (max 90 kg) zit ik ook nog goed, YES
dierfysio schreef:20-25% lijkt me vrij royaal (lees: te zware belasting voor paard).
Ik heb even mezelf (85kg) en mijn paard (741kg, exact gemeten op wegschaal, bij1.72m stokmaat) als voorbeeld genomen. Dat kan dus prima gelukkig (wist ik ook wel).
Maar dat zou betekenen dat er iemand van dik 130kg. nog makkelijk op mijn paard zou kunnen. Nou: echt no-nee-never dat dat gaat gebeuren. Zwaarder dan ikzelf komt er niet op. Kan toch schadelijk zijn, ik zie het helaas genoeg door mijn werk.