Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:37

idd pensionnetje
Een paard dat bij de ene braaf is en nooit een probleem heeft gegeven hoeft bij de ander niet zo te zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:39

Prrrr schreef:
Waarom mag je mensen wel kwetsen en een paard niet?

Eigenlijk weet je niks van dat paard, en je weet eigenlijk ook niks van de koop; misschien is daar wel een half jaar overheen gegaan. Hoe kun je dan concluderen dat die mensen er om gevraagd hebben?

En ik post per definitie niet om te flamen. Ik heb niet veel principes, maar dat is er toch wel een...

2x kijken in een half jaar tijd? Goh, dat zou wel heel weinig zijn. Eigenlijk speculeer jij nu net zo hard, he. Knipoog

Ik kwets liever geen mensen, zo zit ik helemaal niet in elkaar, maar heb de afgelopen maanden iets teveel paarden bij verkeerde eigenaren gezien Ja . En dat kan gebeuren, maar wees dan zelf zo eerlijk om de fout bij jezelf te zoeken en niet bij het paard. Vandaar mijn reactie, want zo komt dit verhaal toch wel op mij over. Ik geloof verder niet dat ik overmatig heb gekwetst trouwens, dat is wel erg overdreven, of heb jij wat anders in mijn posts gelezen dan?

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:04

Pff heb even alle reacties doorgelezen. Ben het vooral erg eens met Pensionnetje en Nadya (en nog wel meer mensen, maar daar heb ik de namen niet van onthouden Bloos )
Nu heb ik geen persoonlijke ervaringen met dit soort zaken, maar je hoort het maar al te vaak. Durf er bijna zelf geen paard meer van te kopen... Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:11

Miriam schreef:
WinBinChes schreef:
Dat heb ik niet gezegt. Niet lezen wat je wíl lezen. Misschien is de instructeur wel mee geweest. Dat staat nergens. Nu wordt er weer een conclusie getrokken waarvan niemand weet of het waar is.

Maar mag een koper wel de dupe zijn omdat een paard ''gebreken'' vertoont?

Ik trek geen conclusie hoor en ik denk dat niemand dat hier doet (of kan).
Maar ik vind ook niet dat een paard dat qua karakter niet 100% aan de verwachtingen voldoet meteen een "gebrek" heeft. Misschien heeft de koper wel een "gebrek" (aan rijkunst, of inschattingsvermogen).
Ik ben het er ook mee eens dat er een oplossing moet worden gevonden. Voor zowel paard als meisje is het waarschijnlijk beter als het paard terug gaat. Maar kan me goed voorstellen dat dit voor de verkoper moeilijk is, misschien heeft deze wel geen stal meer vrij oid.
Werd het paard trouwens gekocht bij een particulier of bij een handelaar?

Ik ben het ook wel met jullie eens. Maar ik lees steeds 1 kant. Ik wil dus benadrukken dat er altijd 2 kanten zijn. En een niet zo braaf kán voor iemand wel een gebrek zijn. Dat wil niet zeggen dat ik dat ook vindt...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:12

Nadya schreef:
WinBinChes, nee, helaas leven we niet in een perfecte wereld, wat dit soort zaken betreft. Te vaak komen paarden bij de verkeerde eigenaar terecht. Van 'verkeerde paarden bij de juiste eigenaar', hoor ik niet zo vaak, jij wel? Knipoog
Ik ken ook geen 'verkeerde paarden' eigelijk. Wel 'verkeerde' eigenaren. Klinkt hard, dat weet ik, maar ik zie te vaak dit soort ellende en dan krijgt het paard onterecht de schuld.

Hoe dan ook, er moet een oplossing komen. Of de oude eigenaar neemt het dier terug of ze verkopen het dier door aan iemand anders (en hopelijk een eigenaar die met zo'n dier met eigen initiatief kan omgaan).

Ja Ik ben het helemaal met je eens, en er is maar 1 die de dupe ervan van is...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:12

crossmonster schreef:
een rustig paard heb je ook voor minder..

juist in die prijsklasse, met die capaciteiten , zijn juist paarden met meer temperament

Temperament heeft echt niks met de verkoopprijs te maken hoor, lariekoek.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:17

Rocamor schreef:
WinBinChes schreef:
Zelf ga ik minsten 3 keer terug. De eerste keer wordt een paard voorgereden. Is het wat dan wil ik de 2e en 3e keer zelf zadelen en rijden. Puur om te kijken hoe we op elkaar reageren. Maar niet iedereen heeft die ervaring.

Het is toch van de zotte dat je als niet paardrijdend ouder een paard voor je kind kan kopen.... Die hebben nu eenmaal niet zoveel weet van paarden. En dan schreeuwen jullie allemaal dat het aan hun ligt. Dat zal voor een deel ook wel. Maar hoe hadden ze dit kunnen weten. Ze kennen het paard niet. Ze weten niet waar ze naar moeten kijken. Proefrijden ziet er geweldig leuk uit. Maar hebben niet gezien dat het dier de oren net wat meer naar achteren had dan bij de voorrijder.

Dan heb je maar pech? Dan moet je maar doorzetten? Dan had je maar beter moeten weten? Hoe dan? Van welke ervaring? De 20 paarden die ze eerder niet gekocht hebben?

Als jij zegt dat je 3 keer gaat kijken bij een paard, kan ik 2 dingen aannemen
a) je hebt voldoende verstand van paarden en snapt dus hoe het kan gaan
b) je hebt weinig verstand van paarden en wilt er zeker van zijn dat jouw zuurverdiende centjes een hoop rijplezier gaan opleveren. Dus goed voorbereid zeg maar.

Je vergeet er 1.
C. Heeft al eens een ''miskoop'' gehad. In mijn geval dus. Maar die heb ik netjes zadelmak, basisklaar en netjes opgevoed verkocht aan een passende eigenaar. Het kán dus wel. Als je er maar tijd steekt. Dit is 1 van de redenen dat ik 3 keer ga kijken. De 2e is omdat ik weet welk karakter er wel bij me past en welke niet. Als een eigenaar niet wil dat 3 a 4 keer kom kijken en rijden, dan weet ik voldoende. Ook 1 van de redenen.

twilight10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:21

dat vind ik echt zo associaal ik heb bijvoorbeeld ook gehoord van mijn vriendin dat een meisje die zij kent een hannovoraan hengst heeft gekregen die altijd in shows liep maar gelukkig heeft de stal waar die gaat staan de eigenaar gezegt dat als ze hem daar naar wilt zetten die gecastreerd moet worden en dat van een meisje van 12 en dan vinden ze het nog zonden ook om hem te castreren

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:24

CharleyT schreef:
crossmonster schreef:
een rustig paard heb je ook voor minder..

juist in die prijsklasse, met die capaciteiten , zijn juist paarden met meer temperament

Temperament heeft echt niks met de verkoopprijs te maken hoor, lariekoek.

Karakter heeft niks met de prijs te maken. Voor mijn super brave, maar correct bewegend en springend paard kan ik meer vragen voor eenzelfde type met een wat minder makkelijk karakter. Braaf betekent niet flegmatiek. De mijne is erg werkwillig en flijmscherp aan de hulpen, maar is niet snel onder de indruk. Een foutje vergeeft hij je wel en zal altijd proberen, al snapt ie geen bal van wat je nu eigenlijk bedoelt. Dier is op wedstrijd geboren en volgens mij ook bij de smid. Niks geeft problemem en laat zich snel overhalen.

Hij is dan ook wel netjes opgevoed en de opleiding verloopt tot nu toe soepel. Capaciteit heeft weinig te maken temparament. Wel zie je vaak veel capaciteit en veel karakter vaak samengaan. Maar dat hoeft echt niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:25

runningkawa schreef:
idd pensionnetje
Een paard dat bij de ene braaf is en nooit een probleem heeft gegeven hoeft bij de ander niet zo te zijn.

Ja kom je weer op dat punt. Geen juiste combi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:35

idd
Maar wie moet daar voor opdraaien?
Als we het dan maar ff alleen over de centen hebben en niet over het gesjor heen en weer van het paard

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:35

crossmonster schreef:
Koelinka, blijf ademen, blijf kalm..
Als je niet begrijpt wat ik met die kms bedoel, dan ben je duidelijk niet ervaren in de paardenwereld.

Dat ze op hoog niveau reed dat zegt mij niks , helemaal niks.
Ik ken zulke verhalen gewoon maar al te goed.
Rijke paps en mams kopen duur paard met veel potentie , maar paard blijkt te hoog gegrepen voor kindlief..
En je hebt gelijk, ik mag niet iedereen over een kam scheren.
Maar wie is in dit verhaal de dupe?
Juist ja, het paard
Knipoog

Inderdaad, echt sneu voor het paard...

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:39

Is er hier werkelijk maar 1 de pineut???

Ik denk het niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:41

runningkawa schreef:
idd
Als we het dan maar ff alleen over de centen hebben en niet over het gesjor heen en weer van het paard

Persoonlijk vind ik dat de koper dat moet. Zodra je koopt ben je zelf verantwoordelijk. Moenling heb je een overeenkomst dat je het dier koopt. Dan vindt ik dat je ook zelf ervoor moet zorgen en als het niet klikt dat jezelf een oplossing moet zoeken. Maar dat is mijn mening. Je kan altijd vragen of ze hem terug willen nemem. En over het algemeen nemen ze het paard ook wel terug als het in een korte periode is, maar willen ze niet. Heb je pech. Maar goed wie ben ik...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:42

Topoverkonte schreef:
Is er hier werkelijk maar 1 de pineut???

Ik denk het niet.

Ja! Het paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:42

Het paard is altijd echt de pineut, want die is overgeleverd. Mensen kunnen zelf nog een hoop aan de situatie veranderen, in mijn ogen, ja. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:47

WinBinChes schreef:
runningkawa schreef:
idd

Persoonlijk vind ik dat de koper dat moet. Zodra je koopt ben je zelf verantwoordelijk. Moenling heb je een overeenkomst dat je het dier koopt. Dan vindt ik dat je ook zelf ervoor moet zorgen en als het niet klikt dat jezelf een oplossing moet zoeken. Maar dat is mijn mening. Je kan altijd vragen of ze hem terug willen nemem. En over het algemeen nemen ze het paard ook wel terug als het in een korte periode is, maar willen ze niet. Heb je pech. Maar goed wie ben ik...

Die ening deel ik helemaal met je
Vragens taat idd vrij, maar de verkoper moet ook nog maar plek hebben.
Maar jou dier en uiteindelijk aan jou als koper wat je ermee gaat doen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:54

Even iets anders wat aan de hand kan zijn:

Toen ik mijn huidige paardje kocht, was hij absoluut braaf en rustig. Na korte tijd moesten wij noodgedwongen verhuizen naar een andere stal. In no time werd mijn paardje gespannen, schrok letterlijk van alles. dit was een zeer rustige stal.
Nu zijn we weer verkast (dit keer naar een erg levendige manege) en binnen een week was hij weer volledig de oude. Op zijn nieuwe stal schrikt Paddy nergens van terwijl op de vorige stal hij soms niet eens langs een mestbultje in de bak durfde...

Wat ik maar wil zeggen, dat door de verandering van omgeving dit paard uit balans kan zijn. Kan niet echt iemand wat aan doen maar is wel het probleem van de nieuwe eigenaar, niet van de verkoopster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:01

Die ervaring heb ik dus ook gehad Beantje
Het paard wat ik toen als maatje voor Kawa had gekocht.
Heb 'm 2 maanden nog op pension gehad.
Eerste dag in de wei, hoofd naar beneden en eten maar Haha!
Ik had het druk met verhuizen, dus kon niet regelmatig rijden.
Maar trok haar bij wijze van uit de stal en kon haar rijden.
Zo'n enorm makkelijk paard, ook met poetsen.

Ik zet haar hier aan huis en ze begint in paniek te hollen...drijf nat. De eerste dag dus al.
Dagen heeft ze dat gedaan.
Natuurlijk kei kapot is ze daar mee gestopt. Maar fijn in haar vel...geen sec hier aan huis.
En je zag de twinkel uit haar ogen gaan, ze was zo enorm! ongelukkig.
En daarop merkte je dat ook in haar gedrag. Ze was echt niet fijn meer in omgang.
Helemaal 180 graden een ander paard als ik haar kende op pension...
En ik heb haar verkocht... kon imo niet anders
En nu, ze is weer het gelukkigste paard in de wereld, met een super baasje.

Dus idd alleen de omgeving al.

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:14

Ik ken ook genoeg mensen die een smak geld neertellen en een paard kopen, wat teveel voor ze is.
Die bestaan, dat weten we allemaal.
Ik vind hier alleen weer de situatie ontstaan: lekker conclusies trekken zonder dat je het paard uberhaupt kent of erbij bent geweest.
Het kan best dat dit paard echt niet zo'n lieverdje is (gevormd door verleden). Zo'n advocaat zal in zo'n zaak toch eerst naar de kans van slagen van zijn acties kijken? Als anderen verklaren dat paard vroeger op wedstrijden niet de makste was en 2 begeleiders van stal ook moeite hadden met dit paard, zal de advocaat mogelijkheden zien.
Het kan evengoed een verwende familie zijn, maar ik weet dat niet. Ik ken die mensen en hun persoonlijke leefomstandigheden niet.
Een discussie is leuk, maar al die voorbarige conclusies, daar word ik wel eens een beetje moe van.
Paard is absoluut de dupe, maar hier neergesabeld worden als huidge eigenaar omdat je misschien een rijkeluisfamilie bent is ook niet echt leuk.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:20

Waarom is het paard de dupe?
Ik ken de mensen in kwestie en kan je beloven dat het paard in zeer goede handen is.
Paard komt niks te kort.

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:34

Nistria schreef:
Ik ken de mensen in kwestie en kan je beloven dat het paard in zeer goede handen is.
Paard komt niks te kort.

Ik zeg ook niet dat het paard qua verzorging of omgang op dit moment tekort komt, maar zij toekomst is nu wel onzeker en hij kan er verder weinig aan doen/veranderen. Vandaar Knipoog ...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:35

Nistria schreef:
Paard komt niks te kort.

Daar gaat het inderdaad niet om. Hij zal best goed verzorgd e.d. worden, daar ga ik wel van uit. Maar je moet even iets verder dan je neus lang is nadenken, zeg maar..... Knipoog

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:01

Als dit paard vantevoren nooit gesteigerd heeft en nu ineens wel kan het natuurlijk ook wel iets medisch zijn . Het kan zijn dat er onderweg in de trailer iets is gebeurd.

Misschien heeft hij pijn en het kan ook nog eens zijn dat hij wolfs ( hengsten ) tandjes heeft en als je dan net te hard bent in je hand en het bit komt daar net tegen aan gaan ze ook omhoog , door de pijn .

Ik veroordeel niemand maar als ik een paard koop en dat is bij de verkoper braaf en " thuis " veranderd hij laat ik hem nakijken door een da en dat ik uitsluitsel heb dat dit gedrag in ieder geval niet door de pijn komt.
Tanden , fout zadel , rug (miss gestoten in de trailer of vast gelegen in de nieuwe stal ) enz .

Een paard kan niet praten maar hij moet wel duidelijk maken dat hij evt. pijn heeft door in verzet te gaan en dan worden ze meestal als een rotknol uitgescholden .

En een paard krijgt altijd de schuld maar meestal ligt het 99% aan de ruiter en aan het verkeerd omgaan met een paard ( dit geld eigenlijk voor elk dier ).

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:07

Ben ook wel benieuwd om welk meisje het hier gaat,
is hier erg dichtbij en zoveel mensen rijden hier in de buurt niet op hoog niveau bij de pony's.
(al hangt dat er natuurlijk ook vanaf wat ze onder hoog niveau verstaan)

Jammer dat er zo weinig informatie in het artikel staat,
dat zou denk ik al voor heel wat meer duidelijkheid zorgen..