Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoisenLouise

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:59

maar goed ik liep/loop ook niet in 7 sloten tegelijk...

maar zoals ik al zei...alleen maar slachtoffers in dit geval en geen daders....behalve een gewetenloze stapmolen...en of die nou wel of niet goed was, ongelukken gebeuren altijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:00

als er alleen slachtoffers zijn...waarom dan deze man zulke zware straf?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:00

toen Sanne 3 was ging ik op een fokkerij werken.......... Sanne kwam na schooltijd mee........ en als ik op het paard zat, dan waren mijn collega's gemachtigd om haar terug te fluiten waar nodig........ en ik stond er ook op! Om de doodsimpele reden dat paarden en peuters, kleuters NIET zonder toezicht samen gaan

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:03

Ben het met Kim eens!

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:03

runningkawa schreef:
als er alleen slachtoffers zijn...waarom dan deze man zulke zware straf?

vraag ik me ook af....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:06

runningkawa schreef:
Citaat:
Verder ben ik het ook eens met de rest hier: een manegebedrijf is geen kinderspeelplaats!
Maar ik vraag me ook af : waarom zat er geen noodknop op de stapmolen? Lijkt me erg handig als er wat gebeurt met een paard, die erin loopt

ER zat een gewone uitknop op dat apparaat.
Maar bij het vinden van dat kindje was stilzetten al te laat....

Thanks voor je antwoord, want dat kon ik verder niet direct terugvinden. Knipoog
Het blijft een bizarre aanklacht.
Het blijft maar doorgaan zo, want het onderzoek is ook nog niet eens afgerond....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:07

Weet ik ook nog door de eerdere topics, niet door dit topic Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:16

corine1981 schreef:
Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen Lachen
Ontzettend sneu voor de peuter en zijn mams.
Maar is er ook niet zoiets als: opletten waar je kind zich bevindt? Helemaal tussen de paarden?
en ja, ik WEET dat ze in eens weg kunnen zijn.
Maar dan nog, vind ik dood door schuld een erg zware straf, nalatigheid (ivm rare hoogte en gebrek aan beveiliging) lijkt mij persoonlijk meer passen...

Nogmaals, onwijs triest, maar ik pas een beetje voor het verantwoordelijk stellen van een ander voor je eigen gebrek.
Net als die peuter die onder het hek van een hengst doorgekropen was...

Hier ga ik volledig in mee heb nog wel een aanvulling. Ik vind het echt onzettend triest voor de ouders en nabestaanden. Zowiezo als ouder zijnde en kind verliezen is echt vreselijk! Dat vergeet je echt nooit meer en ik denk of weet eigenlijk wel zeker dat ze zichzelf ook blijven afvragen waarom ze niet eerder ingegrepen hebben etc.

Lijkt mij daarom ook dat het eerder een tragisch ongeluk is dat komt door samenloop van omstandigheden. Ouders zijn druk bezig en kind ontsnapt aan hun aandacht. Die ziet een leuk spelletje in de stapmolen met alle tragische gevolgen van dien. Moet er altijd een schuldige aangewezen worden? Ik hoop voor de manegebaas dat hij niet schuldig wordt bevonden en dat de ouders het een plekje kunnen geven zodat zij verder kunnen met hun leven Ach gut Ook al is dit iets wat zowel ouders als manegebaas nooit en te nimmer zal vergeten.

Om op maikeltje in te gaan. Tuurlijk kan het om kinderen van 7 alleen achter te laten op een manege, maar wat als er wat gebeurd? Een kind van 6-7 zelfs van 8-9-10 heeft niet het inzicht tussen goed en kwaad, en zal daardoor gevaarlijke situaties niet altijd goed kunnen inschatten. Daar zijn de ouders voor die de kinderen daarop moeten wijzen en hierdoor leren kinderen zelf gevaarlijke situaties in te schatten.

Een manege wordt vaak gebruikt als dumpplek voor kinderen (sorry voor het woord maar zo zie ik het nou eenmaal). Ik heb vaak genoeg op de manege gestaan terwijl een meisje aan mij vraagt of ik voor haar kan kijken op welke pony ze moet rijden (ze kon nog niet lezen waren ze nog mee bezig op school Ach gut ) en of ik wou helpen met zadelen etc. Als je dan vraagt waar de ouders zijn vertellen ze dat die weer naar huis zijn en ze later op de dag komen ophalen. Lekker goedkope opvang.... maar wat als er iets gebeurd?

Ouders hebben de plicht tegenover hun kinderen om er voor te zorgen zo goed als ze kunnen. Helaas blijkt uit zulke tragische ongelukken hoe goed er ook opgelet wordt een ongeluk in een klein hoekje zit. Veel sterkte alsnog voor alle nabestaanden en ik wens de mangebaas veel kracht toe tijdens het proces.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:27

Met alle respect, maar zadelen hoort niet te gebeuren door de ouders. 9 van de 10 hebben nog nooit een poownie van dichtbij gezien, laat staan dat ze weten hoe een paard gezadeld wordt. Bij ons op de manege wordt er gehoolpen door vreijwilligers bij de beginnerslessen met zadelen. Na een les of 10 wordt je geacht het zelf te doen. Dan wordt in de bak voordat je opstapt even gecontroleerd of alles goed ligt. Dat vind ik een fijne manier. Ik ken mensen die al jaren op een manege rijden en nog steeds niet zelf kunnen opzadelen. Maar dat is een keuze die je als manege maakt. Op mijn vroegere manege is het een fijne plek voor kinderen, er is nog nooit iets ernstigs gebeurd.

Nogmaals, een handelsstal, pensionstal of ander soort bedrijf is niet ingesteld op kinderen. Maar waar kinderen lessen mag er toch wel verwacht worden dat het bedrijf ook rekening houdt met kinderen. Manege is ook niet vies van de centen die ze voor de lessertjes beuren dacht ik zo.

Dood door schuld vind ik ook een beetje overtrokken, maar aansprakelijk stellen vind ik zo vreemd niet hoor.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:47

Ik vind die man geen schuld hebben, maar hij zit er nu wel mee. Die gaat dus zwaar gestraft worden voor wat in mijn ogen een onoplettendheid/onverantwoordelijkheid van de ouders is. Een spijtig ongeval.
Dit kan iedereen van ons dus ook overkomen, hé. Stel dat een vriendin met haar kindje op bezoek komt, het kind speelt in de stalgang, opent een stal en je paard loopt over het kind heen. Krak dezelfde straf kan dus aan jou opgelegd worden.

Sinds wanneer moet een stal kindvriendelijk zijn? Veilig ja, maar er is nog een groot verschil tussen veilig en kindvriendelijk.
Op iedere staldeur een kinderslot?
Ik merk de laatste tijd dat manèges en stalhouderijen meer op kinderboerderijen en speeltuinen lijken. Ouders beseffen dikwijls het gevaar niet.

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:51

Ik heb zelf ook een(stief)dochter en zij mag alleen mee naar stal als haar vader meegaat,ik weet dat ze niet te vertrouwen is als ik even niet oplet,dus dat risico neem ik niet.Het is een harstikke lief kind maar ze blijven grenzen opzoeken en gaan daar net zo makkelijk overheen.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:58

KiWiKo schreef:
toen Sanne 3 was ging ik op een fokkerij werken.......... Sanne kwam na schooltijd mee........ en als ik op het paard zat, dan waren mijn collega's gemachtigd om haar terug te fluiten waar nodig........ en ik stond er ook op! Om de doodsimpele reden dat paarden en peuters, kleuters NIET zonder toezicht samen gaan

absoluut!!!!
max ging zo lang het ging altijd mee met mij naar stal..
tot ie een jaar of 4 was en niet meer rustig in de bugy kon blijven zitten..
hij was(en is nog steeds) een aardig ondernemend ventje, die graag op onderzoek uit ging..
ik had geen rust als ik ging rijden, ondanks dat er wel goed op hem werd gelet..
gelukkig voor mij en hem, ging ie al snel naar school..
en aangezien ik de luxe heb om onder school tijd op stal te vertoefen, hoefde hij dus niet mee mee.
ondertussen is ie 9 en gaat ie heel af en toe nog eens mee, en dan nog heb ik geen rust in me reet
ongeluk zit in een klein hoekje

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:41

Mijn kind is 2 (bijna 3) en heeft nooit rustig in de buggy gezeten Clown . Sterker nog, wij hebben de buggy maar aan mijn zus gegeven, die had er meer aan met haar dochter. Haha!

Ik neem Nikki altijd mee met toezicht, maar de afgelopen weken met een dierenarts die op het allerlaatste moment komt, is ze mee geweest en is het behoorlijk lastig om EN je paard vast te houden EN te zorgen dat er toezicht op je (ondernemende) kind is. Dan is het toch fijn als de stalling de boel aardig veilig heeft en ze niet meteen in 7 sloten valt. Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:46

terorita schreef:
KiWiKo schreef:

absoluut!!!!
max ging zo lang het ging altijd mee met mij naar stal..
tot ie een jaar of 4 was en niet meer rustig in de bugy kon blijven zitten..
hij was(en is nog steeds) een aardig ondernemend ventje, die graag op onderzoek uit ging..
ik had geen rust als ik ging rijden, ondanks dat er wel goed op hem werd gelet..
gelukkig voor mij en hem, ging ie al snel naar school..
en aangezien ik de luxe heb om onder school tijd op stal te vertoefen, hoefde hij dus niet mee mee.
ondertussen is ie 9 en gaat ie heel af en toe nog eens mee, en dan nog heb ik geen rust in me reet
ongeluk zit in een klein hoekje

Maar dan heb je het waarschijnlijk niet over een manege waar op woensdagmiddag en zaterdag kinderlesjes gegeven worden neem ik aan?
Het gaat hier dus om een manege, niet te verwarren met een pensionstal, africhtingsstal of ander soort stal waar een kind niets te zoeken heeft zonder toezicht. Knipoog

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:50

Ja echte schuld is er niet natuurlijk, maar ouders mogen inderdaad beter opletten...Ik werk op een kinderpark waar regelmatig ouders die flink aan het bier zitten op het strand in paniek aan komen omdat ze hun kind kwijt zijn. Kindje zit 9 van de 10 keer paar meter verderop in het zand te spelen.....Dit soort dingen komen vaker voor dan je denkt. En ja voornamelijk met dieren is het extra opletten!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:04

maikeltje schreef:
Maar dan heb je het waarschijnlijk niet over een manege waar op woensdagmiddag en zaterdag kinderlesjes gegeven worden neem ik aan?
Het gaat hier dus om een manege, niet te verwarren met een pensionstal, africhtingsstal of ander soort stal waar een kind niets te zoeken heeft zonder toezicht. Knipoog

Ik zie niet in waarom er onderscheid gemaakt moet worden tussen een manegebedrijf en al het andere wat dat niet is.
Plaatsen waar paarden staan, zijn er voor paarden en het gebruik ervan en geen semi-speeltuin voor kids, met of zonder toezicht.

PS ook ik ben moeder en niets lijkt mij erger dan je kind te verliezen. Laat dat duidelijk zijn!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:07

Feit is wel dat er op een manege veel kinderen komen. Daar kun je niet omheen, hoor.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:10

Nadya schreef:
Feit is wel dat er op een manege veel kinderen komen. Daar kun je niet omheen, hoor.

En op alle andere stallen komen ook veel kinderen. Waar paarden zijn, zijn ook mensen en dus ook kids. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:13

MarvanTom schreef:
Nadya schreef:

En op alle andere stallen komen ook veel kinderen. Waar paarden zijn, zijn ook mensen en dus ook kids. Knipoog

Dat weet ik ook wel Knipoog , maar als er kinderlessen e.d. gegeven worden, mag je er toch wel van uit gaan dat er beter naar veiligheid in en om de manege e.d. gekeken wordt. Lijkt mij. Als ik zie hoeveel kids er op woensdagmiddag rondlopen op de maneges hier... Daar zijn echt niet altijd ouders of volwassenen continu bij, hoor. Dus zoiets kan blijkbaar overal gebeuren. Scheve mond

En mijn stallingeigenaresse maar miepen dat ik zo 'overbezorgd' ben, als mijn meisje mee gaat met me. Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:15

MarvanTom schreef:
maikeltje schreef:

Ik zie niet in waarom er onderscheid gemaakt moet worden tussen een manegebedrijf en al het andere wat dat niet is.
Plaatsen waar paarden staan, zijn er voor paarden en het gebruik ervan en geen semi-speeltuin voor kids, met of zonder toezicht.

PS ook ik ben moeder en niets lijkt mij erger dan je kind te verliezen. Laat dat duidelijk zijn!

Een manegebedrijf is als het goed is ingesteld op kinderen. Dat is een groot gedeelte van de boterham, Daar ligt het onderscheid, lijkt me dat dat het verschil toch wel duidelijk maakt! Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:20

Wat erg voor de manege eigenaar dat hij schuldig is bevonden. Een manege is niet de plek om als kindertuin te gebruiken en het is volgens mij als manege eigenaar onmogelijk om al die kinders in het oog te houden. Een ongeluk ligt in een klein hoekje...

Ik wil de ouders veel sterkte toewensen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:37

@ nadya :Ik begrijp je! Knipoog
Maar wat moet je doen als manegebaas?
Er worden al zoveel eisen gesteld aan het manege hebben door diverse instanties, die juíst naar veiligheid kijken!
Je kan niet alles in de hand hebben, blijkt...

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:31

corine1981 schreef:
Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen Lachen
Ontzettend sneu voor de peuter en zijn mams.
Maar is er ook niet zoiets als: opletten waar je kind zich bevindt? Helemaal tussen de paarden?
en ja, ik WEET dat ze in eens weg kunnen zijn.
Maar dan nog, vind ik dood door schuld een erg zware straf, nalatigheid (ivm rare hoogte en gebrek aan beveiliging) lijkt mij persoonlijk meer passen...

Nogmaals, onwijs triest, maar ik pas een beetje voor het verantwoordelijk stellen van een ander voor je eigen gebrek.
Net als die peuter die onder het hek van een hengst doorgekropen was...

Ik ben het ook helemaal met je eens.

Bij ons op stal komt wel eens iemand met haar dochtertje, wat net kan lopen. Dat loopt dus gewoon regelmatig los rond, in de buurt van mijn paard, als die op de poetsplaats staat. Ik heb haar ook wel eens vlak bij de achterbenen van hun eigen paard zien staan. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd, als het paard ineens schrikt en achteruit slaat of zoiets. Het blijven toch dieren. Maar het paard is dan wel gelijk de boosdoener Boos! .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:39

Nadya die is zich ervan bewust dat haar dochter nou eenmaal niet het kind is die je op een strobaal zet, en dan daar braaf blijft zitten (op onderzoek uitgaan is een goede eigenschap hoor, alleen maar beter) dus neemt ze haar maatregelen.

Natuurlijk kan het wel eens voorkomen dat door een ongelukkige samenloop van omstandigheden het kind even uit het oog verloren wordt.... dat gebeurd iedere ouder, ook mij, ook Bea, ook Pietje put.

En dan is het inderdaad maar hopen dat er geen 7 sloten zijn, en mochten die er wel zijn dat deze dan gedempt zijn.....

Ook een manegebedrijf waar veel kinderen komen IS gewoon een niet veilige plaats........ is het niet om de paarden zelf, dan is het wel om het gereedschap wat overal staat of inderdaad een stapmolen die erop ingericht is om paarden rondjes te laten lopen, geen kinderen......... Ik geloof dat er gemiddeld jaarlijks 4 kinderen per jaar op een boerenbedrijf (en dat is feitelijk een manege ook) omkomen door groot materieel (trekkers, wagens ed)

Een manege IS dus geen plaats waar jonge kinderen ongestoord van hun jeugd kunnen genieten........ het IS een niet veilige omgeving.........

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:11

bij het maken van een stapmolen lijkt mij dat er ook met heel andere criteria naar veiligheid wordt gekeken als bijvoorbeeld bij een draaimolen.
een stapmolen moet paardveilig zijn, niet kindveilig, die hebben daar gewoon niets te zoeken, dat is geen speelgoed.
thuis laat je je kind ook niet met het gasfornuis, de grasmaaier of het gereedschap van pappa spelen.
maar je ziet gewoon vaak dat ouders het gemakkelijker vinden om hun kinderen gewoon maar een beetje te laten doen waar ze zin in hebben, 'nee' is niet 'leuk' om te zeggen, en het zal allemaal wel los lopen.
ik begrijp uit dit bericht dat het kind de molen dus zelf aangezet heeft, maar er hadden ook gewoon paarden in kunnen lopen en dat hij dus al aan stond, de moeder heeft het kind er proberen uit te trekken wat indiceerd dat ze wel ergens in de buurt was maar te laat om in grijpen om het benaderen van het apparaat te voorkomen.
ik vind het dus ook de verantwoordelijkheid van de moeder, háár kind, zij moet het tegen de gevaren beschermen die overal op de loer liggen.
zat ooit op station sloterdijk boven in zo'n glazen wachtruimte op de trein te wachten en te kijken naar drie kindjes, twee meisjes ongeveer 5 en 7 jaar oud, en een jongetje van ongeveer dezelfde leeftijd.
die waren bij de roltrap aan het 'spelen'.
ik zat daar met mijn moeder naar te kijken, en we vroegen ons af wie er nou bij die kindertjes hoorden, waarom die dat goed vonden.
op een treinstation nota bene....
wij zaten daar een beetje over te kletsen in de zin van de ouders vinden zeker dat ze teveel vingertjes hebben ofzo.
na een minuut of tien stond er achter ons iemand heel woest op om vervolgens twee van de kindjes aan hun oortje [letterlijk] daar weg te sleuren, mams bleek dus achter ons te zitten.
er zijn zóveel gevaren, als je vader of moeder wordt is het nou eenmaal jouw taak om kinderen tegen zichzelf in bescherming te nemen en te leren wat wel mag en wat niet.
vind het wel logisch dat de moeder [of de ouders] de manegehouder graag verantwoordelijk willen maken, er is nou eenmaal niets moeilijker als de hand in eigen boezem steken, zeker met zoiets heftigs als het verliezen van een kind.