"Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:49

Het is inderdaad wat ik eerder in dit topic ook al las; zoveel mensen beweren hier op een bepaalde manier met hun dier om te gaan, maar in de praktijk is het vaak heel anders. Men weet hoe anderen het willen zien, maar de meeste hier zullen in hun verzorging afwijken van wat ze hier zeggen.

Mijn paarden hebben 's winters geen weidegang, puur omdat mijn staleigenaar zijn land niet kapot wil laten lopen. Heb je als pensionklant weinig tegenin te brengen. Dan rest de rijbak die we moeten delen met 16 paarden, dus kun je ook niet zeggen: 'mijn paarden moeten van 10 tot 18 naar buiten en de rest zoekt het maar uit en als je wilt rijden ga je maar naar buiten'. 's Zomers hebben mijn paarden ook beperkt weidegang, de ene met korf en 4 uur per dag (en nog 4 uur in de bak, maar ik wil hem niet bevangen) en de ander ook een uurtje of 4 i.v.m. chronische klieren-kwestie.

Dus het lijkt me handig om niet te oordelen op een enkel ding dat je hoort. Als ik zeg: 'mijn paarden lopen 's zomers max. 4 uur in de wei', dan heeft dat niet te maken met mishandeling, verwaarlozing of het tekort doen van mijn paarden, dat zou juist gebeuren op het moment dat ik ze de hele dag naar buiten gooi.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:51

Tallie_Ho schreef:
mariekie schreef:
En waar haal je al die weilanden vandaan dan denk je Verward

Zeker in dit land!! Heel het land word volgebouwt omdat "we" nog lang niet vol zitten..!

bekijk eens een luchtfoto van nederland,dan zie je dat er ruimte genoeg is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:52

@Liselot11
Nou en daar gaat het dus om ! Lachen
Als dat wel was geweest zou ik het erg vreemd hebben gevonden.

Want ze hebben een droge plek... s avonds kunnen ze opdrogen en gaan liggen als ze daar behoefte aan hebben. Hoven hun eten dan ook niet uit de modder te trekken.
Maar er zeuren ook mensen dat de DB belachelijk handelt als een paard dus geen droge plek heeft, geen stal gewoon nergens droog. Want ja, dat kan niet anders zeggen ze dan Lachen
En met wat geluk krijgen die dus wel een boete.

En hij doet ook wat andere dan weer niet doen, weidegang geven.
Prima toch.
Goede tussen oplossing.

Het was niet goed geweest imo als ze of 24/7 buiten hadden gestaan, of 24/7 binnen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:57

wat dacht je van al die verwende kinderen die zomaar pony's krijgen,voldoet de pony niet dan komt er toch weer een nieuwe?er zijn veel te veel paarden in nederland,en te weinig mensen die zich realiseren dat een paard erg veel tijd en geld kost,en dat hij,als het meezit ,30 wordt.
Hoewel er weinig paarden bezitters zijn die dat redden,30 jaar,voor die tijd hebben ze hem al lang en breed ingeruild voor iets jongers....

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:57

runningkawa schreef:
Nou en daar gaat het dus om ! Lachen
Als dat wel was geweest zou ik het erg vreemd hebben gevonden.

Want ze hebben een droge plek... s avonds kunnen ze opdrogen en gaan liggen als ze daar behoefte aan hebben. Hoven hun eten dan ook niet uit de modder te trekken.
Maar er zeuren ook mensen dat de DB belachelijk handelt als een paard dus geen droge plek heeft, geen stal gewoon nergens droog. Want ja, dat kan niet anders zeggen ze dan Lachen
En met wat geluk krijgen die dus wel een boete.

En hij doet ook wat andere dan weer niet doen, weidegang geven.
Prima toch.
Goede tussen oplossing.

Het was niet goed geweest imo als ze of 24/7 buiten hadden gestaan, of 24/7 binnen

Inderdaad, ze kunnen savonds op stal, maar dan moet onze buurman ze echt roepen, want ze staan niet bij de draad te wachten hoor. Maar toch staan ze met zo'n nat weer nergens droog. Er is een stuk opgehoogd, maar dat is even nat als de rest van de wei. Kortom, het is nat.

Ik ben het met je eens dat als ze 24 uur per dag niet droog kunnen staan omdat dat niet anders kan, onzin is, ik vind dat je dan VERPLICHT bent een oplossing te zoeken. Iedereen ligt toch ook savonds in een droog bed?
Het is gewoon schipperen met dit Nederlandse weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:00

Juist liselot, dat is dus precies wat ik bedoel Ja

Je hebt de verplichting naar een oplossing te zoeken Ja
De een doet het zo, de ander zo...en dat moet kunnen.
Als men er maar wat aan doet en niet roept..kan niet... er kan zoveel, maar dan moet men wel willen...en aan wil ontbreekt het vaak...

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:02

runningkawa schreef:
En daar komt het weer...het goed praten dan 24 uur op stal goed is.
Aanhalen dat andere dingen erger zijn.
Het zover overtrekken en alleen maar over weiland praten...

Om een paard te laten voldoen aan levensbehoefte is er meer dan 1 ding nodig.
Met alleen weidegang komt hij er niet
met alleen goed eten komt hij er niet.
Met alleen knuffels of entingen komt hij er niet.
Het zijn combinaties van dingen en valt daar 1 ding weg is het welzijn van een paard in het gedrang.

Ze hoeven niet 24 uur op een wei, dat is gewoon niet te realiseren in heel nl.
Maar 24 uur op een stal is ook niet oke.
Er kan toch wat tussen in gevonden worden, zoals enkele uren een goede padock samen met een maatje.
Daarnaast genoeg ruwvoer, ipv van al dat fastfood. Dat gaat ook al stalondeugden tegen.

En ik ben op stallen geweest waar internationale springpaarden stonden en ook dekhengsten stonden, daar ging alles dagelijks naar buiten.
Het kan wel...als men maar wil...maar meestal is de wil er gewoon niet..latens taan is zoveel makkelijker

Hier sluit ik me bij aan, je kunt niet voor alles regeltjes maken ook al omdat er verschillende manieren zijn om je paard goed te houden. Daarbij moet je het paard wel zien zoals wij hem met z'n allen "gemaakt" hebben, ons huidige paard is zo gedomesticeerd dat je hem echt niet meer kunt vergelijken met de zgn oerpaarden van vroeger. De meeste van onze paarden zijn niet geschikt om 24/7 365 dagen per jaar in de wei te staan daar zijn ze niet "hard" genoeg voor, uiteraard zijn er wel rassen waarbij dat prima kan.

Ik vind dat je het publieke debat moet opzoeken zodat je de denkwijze van mensen kunt beinvloeden en dat bijvoorbeeld de bekende ruiters/stallen het goede voorbeeld moeten geven want dan leren de zgn "Any's ind e dop"van jongs af aan hoe het wel moet.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:17

geerke schreef:
wat dacht je van al die verwende kinderen die zomaar pony's krijgen,voldoet de pony niet dan komt er toch weer een nieuwe?er zijn veel te veel paarden in nederland,en te weinig mensen die zich realiseren dat een paard erg veel tijd en geld kost,en dat hij,als het meezit ,30 wordt.
Hoewel er weinig paarden bezitters zijn die dat redden,30 jaar,voor die tijd hebben ze hem al lang en breed ingeruild voor iets jongers....

Precies.

Mijn pony heb ik ook gekregen van de oude eigenars.
Toen was ze al 22.
Ik heb er jaren plezier van gehad nu is ze bijna 30 en kan er vrijwel niets meer mee.
Inruilen gaat er bij mij niet in.
Zolang ik het kan betalen en mn pony is gelukkig mag ze blijven waar ze nu is.
Lekker buiten schooieren en snacht op stal en zodra het weer het weer toelaat weer lekker de wei op en in het hoogzeizoen 24/7 Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:24

Liselot11 schreef:
Inderdaad, ze kunnen savonds op stal, maar dan moet onze buurman ze echt roepen, want ze staan niet bij de draad te wachten hoor. Maar toch staan ze met zo'n nat weer nergens droog. Er is een stuk opgehoogd, maar dat is even nat als de rest van de wei. Kortom, het is nat.

Ik ben het met je eens dat als ze 24 uur per dag niet droog kunnen staan omdat dat niet anders kan, onzin is, ik vind dat je dan VERPLICHT bent een oplossing te zoeken. Iedereen ligt toch ook savonds in een droog bed?
Het is gewoon schipperen met dit Nederlandse weer...

Op ons land is het ook nat, opgehoogd of niet. Het valt mij op dat onze 24/7 kudde zelf rustig op de allernatste plek blijft staan, hoor. Haha!
Vanmorgen stonden ze weer eens met zijn allen in de prut Clown , terwijl ze ook wel wat drogere stukken kunnen vinden op dat enorme stuk waar ze op staan. Zielig? Welnee..... Mijn paard is dolgelukkig buiten, zomer en winter. Ja
Ik lees hier zoveel onzin in dit topic, zoals altijd op bokt als het over dit soort zaken gaat. Volgens velen heeft mijn buitenpaard het maar slecht. Kom op, zeg, get a life!!

Overigens heb ik destijds tegen mijn pensioneigenaren gezegd dat ik mijn paard NIET op stal wilde hebben in de winter (ze staan bij ons binnen en er zijn geen paddocks, alleen de Shets en mijn pony staan 24/7 buiten en overdag komt er nog een 'oud besje' van 36 jaar bij Haha! ). Omdat ik anders 's winters naar een plek zou gaan waar hij wel lekker buiten zou kunnen blijven. Ik had al iets gevonden, alleen hebben ze daar de voorzieningen niet die ik hier wel heb en bovendien vind ik die weilanden eigenlijk iets te klein in vergelijking met hoe mijn paard er nu bij staat. Hij staat nu zo gaaf in een heel mooi groot (stilte)gebied. Ik weet het, ik heb enorm veel geluk gehad, maar het MOCHT. Terwijl alle meiden bij ons op stal zeiden dat ze dat niet wilden hebben, maar daar wilde ik niet aan natuurlijk. Haha!

Als iedereen op een pensionstalling nou eens wat meer zijn/haar mond opendoet over meerdere mogelijkheden/alternatieven om zijn/haar paard langer buiten te laten, zal er vast iets veranderen. Overleggen, uitleggen, communiceren, je standpunt kenbaar maken. Maar dat doen er maar weinig en ja, dan heb je inderdaad geen poot om op te staan. Terwijl ik denk dat zo'n eigenaar toch wel iets moet doen, als je met z'n allen vragen gaat stellen. Ja

Klein voorbeeldje; de eigenaar van een luxe pensionstalling achter mijn huis is inmiddels wel degelijk bezig om een systeem te maken om zijn stalling paardvriendelijker te maken. Juist omdat veel mensen vertrekken en/of kritiek hebben. Een goede pensioneigenaar houdt rekening met de (natuurlijke) behoeften van paarden en houdt rekening met zijn klanten. Ja
Hier in de buurt hoor ik het steeds meer en zelfs op mijn stalling hebben de paarden tot en met december buiten gestaan, terwijl ze meestal al 2 of 3 maanden op stal zouden hebben gestaan. Ook bij ons, is al een kleine verandering gaande en daar ben ik wat blij om. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:31

Geerke, ik zie op MP ook wel eens ouder(e) paarden te koop staan, omdat de eigenaar een jongere versie wil. Ik begrijp dat ook niet, hoor. Die van mij is toevallig nog erg jong (bijna 4), maar ik hoop dat we samen stokoud worden (als hij 30 is, ben ik een jaartje of 63. Haha!
Ook als hij om de een of andere reden onberijdbaar zou zijn, gaat hij echt niet weg. Dan maar niet rijden. Hij is al bijna 2 jaar mijn maatje en hij gaat nooit meer weg naar een andere eigenaar. Lovers
Gebeurt mij iets, dan vermoed ik dat mijn dochter hem overneemt, die is zo gek van paarden. Haha!
Die zegt nu al de hele dag dat als ze later 'groot' is, ze op hem gaat rijden. Knipoog

Wat ik ook erg vind, zijn kinderen die een pony krijgen, terwijl de ouders er totaal geen verstand van hebben. Heb bij ons twee pony'tjes staan en die kids komen er 3x per week. De rest van de tijd staat het dier binnen, echt continu. Ik heb vroeger zelf altijd geleerd dat als ik dieren had, ik er ELKE DAG voor moest zorgen. Als mijn dochter straks haar eigen pony wil, zal ik haar duidelijk maken dat wij dat prima vinden, maar ze gaat er ELKE DAG naar toe!!! (en die pony gaat ook niet op 24/7 op stal natuurlijk Knipoog ).
Ik kan dat niet begrijpen. Wat leer je die kinderen nou aan verantwoordelijkheid? Koop dan geen pony voor ze, laat ze dan maar gewoon wekelijks een uurtje rijden op een manege. Boos!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 25-01-08 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:54

Ik heb niet alles gelezen dus is het misschien al genoemd.
Maar wat denkt men dat de sector kan doen aan mensen die (prive) paarden houden en dus nergens bij aangesloten zijn.
De sector kan richtlijnen opstellen voor aangesloten bedrijven en verenigingen en dus hun leden.
De sector kan denk ik niets doen aan iemand die prive in zijn eigen wei of eigen stalletje wat paarden/pony's houd.
En ik heb zomaar het idee dat daar de meeste misstanden en onkunde voorkomen.

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:56

ik zie om me heen wel vaak dingen die beter kunnen mr ja een modderige wei (je kunt de regen hier niet stoppen Tong uitsteken ) is nog niet het ergste een droog plekje is natuurlijk wel belangrijk!!
mr qua stalling zit je met een lastig punt het ene paard (zoals al vaker gezegd word) staat liever buiten dan de ander, maar ik ken ook verschillende mensen die hun paard dol graag op stal willen maar geen (schuil)stalletje mogen bouwen van de gemeente.....
dat soort dingen moeten dan ook veranderen....
en als je paard niet perfect schoon is of buiten in de regen staat vind ik dat (als ze dat gewend zijn) niet zielig......

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:59

Goed dat het weer openbaar verteld wordt. De meeste mensen hebben er geen benul van dat dit gebeurd?

Ik heb zelf in mijn directe omgeveing zo'n verwaarloosd shetlandertje staan. Helaas kan ik er niks aan doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:06

mel_shet schreef:
Goed dat het weer openbaar verteld wordt. De meeste mensen hebben er geen benul van dat dit gebeurd?

Ik heb zelf in mijn directe omgeveing zo'n verwaarloosd shetlandertje staan. Helaas kan ik er niks aan doen.

Heb je de DB al gebeld?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:15

mel_shet schreef:

Waarom kan je er niets aan doen?
En verwaarloosd in welke zin?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:33

geerke schreef:

Ja, en in welk deel van nederland is dat? Haha! Niet in de randstad geloof ik zo Clown Daarbij, staat ook bij al die grond vermeld wat het bestemmingsplan is? Er blijft echt wel wat over, maar als ik alleen al naar de omgeving kijk waar ik woon (randstad dus!!) daar bouwen ze steeds meer vol, meer huizen, meer flats, meer geld, maar minder groen!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:36

Tallie_Ho schreef:
geerke schreef:

Ja, en in welk deel van nederland is dat? Haha! Niet in de randstad geloof ik zo Clown Daarbij, staat ook bij al die grond vermeld wat het bestemmingsplan is? Er blijft echt wel wat over, maar als ik alleen al naar de omgeving kijk waar ik woon (randstad dus!!) daar bouwen ze steeds meer vol, meer huizen, meer flats, meer geld, maar minder groen!!

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie rondom Haarlem, Amsterdam, Leiden, Utrecht, Rotterdam, Den Haag toch heel wat groen liggen, hoor, als ik met de auto over de snelwegen rij. En moet je eens in de trein gaan zitten. Heel wat weilanden.....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:44

Nadya schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie rondom Haarlem, Amsterdam, Leiden, Utrecht, Rotterdam, Den Haag toch heel wat groen liggen, hoor, als ik met de auto over de snelwegen rij. En moet je eens in de trein gaan zitten. Heel wat weilanden.....

Zeg ook niet dat het er helemaal niet over is!! Maar wel dat het steeds minder word. Ja Wacht maar, over 10 jaar zal er aardig wat van die weilanden volgebouwd staan.

Hier is veel van het groen gewoon landbouwgrond, daar mag je dus geen koe, varken, paard of kip opzetten, alleen maar groentes verbouwen Knipoog

Ik denk overigens dat de noordelijke provincies en drenthe, overijssel enz toch wel een behoorlijk bekkie groener zijn dan de randstad hoor Knipoog

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:48

Tallie_Ho schreef:
Nadya schreef:

Zeg ook niet dat het er helemaal niet over is!! Maar wel dat het steeds minder word. Ja Wacht maar, over 10 jaar zal er aardig wat van die weilanden volgebouwd staan.

Hier is veel van het groen gewoon landbouwgrond, daar mag je dus geen koe, varken, paard of kip opzetten, alleen maar groentes verbouwen Knipoog

Ik denk overigens dat de noordelijke provincies en drenthe, overijssel enz toch wel een behoorlijk bekkie groener zijn dan de randstad hoor Knipoog

En als je al het landbouwgrond weer gebruikt heb jij geen eten Vork

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:50

mariekie schreef:
En als je al het landbouwgrond weer gebruikt heb jij geen eten Vork

Psies! Clown Ennn, daar word ik ook niet blij van, haha Haha!

Maar er lagen bij Oud Beijerland een paar prachtige weilanden. Bestemmingsplan word gewijzigd en vervolgens een enorme wijk neergestampt.. Ja, dat is zonde, en je ziet het steeds vaker gebeuren helaas Verdrietig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:56

Nou, ik vind dat er vooral rond te steden van alles wordt volgebouwd (laat ze die lege kantoorpanden eens gaan verbouwen ofzo). Clown
Maar weilanden zijn er echt nog wel. En er wordt echt niet alleen maar op verbouwd. Moet je eens rondom Amstelveen, Vinkeveen, Hoofddorp, Utrecht, Leiden e.d. kijken...... Zoveel weiland ook zonder landbouw overal, hoor. Wel veeteelt. Dus waarom geen paarden?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:58

Nadya schreef:
Nou, ik vind dat er vooral rond te steden van alles wordt volgebouwd (laat ze die lege kantoorpanden eens gaan verbouwen ofzo). Clown
Maar weilanden zijn er echt nog wel. En er wordt echt niet alleen maar op verbouwd. Moet je eens rondom Amstelveen, Vinkeveen, Hoofddorp, Utrecht, Leiden e.d. kijken...... Zoveel weiland ook zonder landbouw overal, hoor. Wel veeteelt. Dus waarom geen paarden?

Tja, dat is een vraag waar ik geen antwoord op heb!! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:01

Je zag vroeger ook veel meer koeien buiten staan dan tegenwoordig. Vind ik ook een vervelende ontwikkeling. Ik mis de koetjes in ons land!!!
En de paarden!!! In de jaren 70 en 80 zag ik er veel meer buiten dan tegenwoordig. Als klein meisje was ik altijd gefocussed op dieren buiten (zeker paarden) als we in de auto zaten en ik geloof dat ik me dat echt wel goed kan herinneren, hoor. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:02

Citaat:
laat ze die lege kantoorpanden eens gaan verbouwen ofzo).

je neemt me de woorden uit de mond Ja

Veel van de weilanden die je ziet daar mogen idd geen paarden staan.
Maar dat wil niet zeggen dat we zo maar verder moeten gaan.
Mega pensionstallen bestaan er tegenwoordig..en ja, dan is 1 losgooibakje niet genoeg.
Maar eigenlijk lopen we dus alweer achte de feiten aan...men had die plaatsen al moeten verplichten van 1 op de zoveel paarden een losgooi ruimte...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:04

Ben ik helemaal met je eens, RK. We lopen achter de feiten aan......

En laat ze alsjeblieft die (lege) kantoorpanden eens verbouwen tot woningen i.p.v. ons mooie groen aan te tasten. Pling