Vrouw overlijdt na botsing met paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Re: Vrouw overlijdt na botsing met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:51

Wat erg!

Sterkte voor de familie & eigenaar!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:13

De paarden stonden voor zover ik gehoord heb richting centrum en dus niet zo dicht van de autostrade...
Politie op het nieuws: "Het tweede paard was zo hysterisch dat we zelfs de sirenes hebben moeten afzetten".
Ja normaal vindt een paard zo'n loeiende sirene absoluut niet eng natuurlijk 87)

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:24

vreselyk Huilen

Sterkte voor de eigenaar en de familie.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:20

Volgens mij is dit gewoon een vreselijk ongeval.
Of de eigenaar van de paarden juridisch gezien schuld treft, weet ik niet, ik hoop voor hem van niet, maar dat hij zich schuldig voelt, kan ik me inbeelden.

Ik vind het alleen erg jammer dat er dan onmiddellijk weer stemmen opgaan om weer maar eens een nieuwe wet in te voeren.
Je kan nooit alles voorzien, je kan alleen hopen dat mensen hun verantwoordelijkheid proberen te nemen.
Een risico verkeerd inschatten kan iedereen overkomen, dat hoeft nog niet te betekenen dat je schuldig bent.

Ik leef enorm mee met de nabestaanden en met de eigenaar, maar ik betwijfel of een opstalplicht dit gaat oplossen.
Hoe gaan ze dat trouwens controleren?

Bovendien, waar trek je de grens? Er breken paarden uit op andere avonden en er veroorzaken ook andere dieren ongevallen met dodelijke afloop...

Lijkt me moeilijk allemaal in een wet te gieten...

Maar je wenst dit echt niemand toe...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 09:47

Kijk, dit vind ik mooi..

Een pakje 'redelijke' mensen op Bokt (vooral de laatste pagina's dan) die het erover eens zijn dat dit een zeer tragische samenloop van omstandigheden is.

Elke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:51

Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als ik ooit een paard aanrijdt. Verdrietig

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:28

Ik vond het erg dat ze de dode paard lieten zien op tv. kwas er geshockt door.
Dode mensen laten ze ook niet zien, wrm dan paarden?
mja, ze waren ook vuurwerk aant gooien naar men verzorgpaarden, benk toch ma ff gaan kijken, waren ze al weg.
Ik heb meteen de eigenaar gebelt en dief ze binnen gezet.
Misschien had deze eigenaar haar paarden ook ma beter op stal gezet?

kvind het erg.. Verdrietig

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:57

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=R61M2Q96

Ik kwam dit nog tegen. Heb geen idee of het iets is dat nu heel hard geroepen wordt, en het over 2 weken in doofpot terecht komt, of dat ze dit er werkelijk gaan doorsleuren...
Het zou alleszinds gewoon niet uitvoerbaar zijn. Je mag hier in de omgeving een keer komen rondkijken. Enorm veel paarden op de weides, en slechts hier en daar een manege of pensionstal, waar zoiso vaak al een wachtlijst is. Het is gewoon onmogelijk om voor ALLE paarden een stal te zoeken voor 1 nacht. Als je weet dat je paard snel schrikt van dat soort dingen en je staat direct naast een drukke weg, dan kan je zelf wel bedenken wat je moet doen, maar om het te verplichten vind ik overbodig, en vooral onmogelijk.

Als ik mijn situatie bekijk zou ik het ook gewoon niet doen. Mijn paarden staan in the middel of nowhere,met aan de ene kant een bos (lijkt me sterk dat daar veel mensen vuurwerk gaan afsteken) en aan de andere kant een enorme afgesloten perenboomgaard (waar je dus echt niet 'perongeluk' terecht zal komen). Het is hier trouwens zoiso een rustige buurt qua vuurwerk...
De paarden horen dus wel wat knallen in de verte, maar het zal niet voorkomen dat iemand net naast de weide z'n pijltjes de lucht in schiet.
Ik heb zo'n druktemaker die zijn stal sloopt als hij opgesloten staat. Toen ik vorig jaar ging checken om middernacht, stond hij gewoon rustig hooi te eten, waarom zou ik hem dan een portie stress (en mezelf een portie herstellingskosten) aandoen, tewijl dat nergens voor nodig is?

Ik denk dat eigenaren voor zichzelf wel kunnen uitmaken of het nodig is hun paard op stal te zetten of niet.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:03

Ik snap niet wat mensen zo leuk vinden aan vuurwerk maar goed, zij zullen mijn liefde voor de paarden misschien ook niet begrijpen. Ik vind wel dat men wat omzichtiger met vuurwerk moet omgaan. Bij ons in de buurt steekt men ook altijd vuurwerk af en dit jaar kwamen vuurpijlen ven de buurman, die nota bene 200m naast ons woont, vlak boven de stallen waar ze met een knal uit elkaar spatten.
Ik ben naar de paarden gegaan om ze te calmeren en een veulentje stond echt te trillen op zijn benen van schrik. Ik dacht dat ze een hartaanval ging krijgen... De andere paarden schrokken wat maar dat veulen (8 maand oud) was echt heel erg bang.
Ik vind dat de mensen echt meer moeten gaan opletten want ieder jaar gebeuren weer ongevallen.
Een weide naast de autostrade is natuurlijk altijd gevaarlijk maar als je weet dat dieren in de weide naast je huis staan, is vuurwerk maken een misdaad...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:58

guanacotje schreef:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=R61M2Q96

Ik kwam dit nog tegen. Heb geen idee of het iets is dat nu heel hard geroepen wordt, en het over 2 weken in doofpot terecht komt, of dat ze dit er werkelijk gaan doorsleuren...
Het zou alleszinds gewoon niet uitvoerbaar zijn. Je mag hier in de omgeving een keer komen rondkijken. Enorm veel paarden op de weides, en slechts hier en daar een manege of pensionstal, waar zoiso vaak al een wachtlijst is. Het is gewoon onmogelijk om voor ALLE paarden een stal te zoeken voor 1 nacht. Als je weet dat je paard snel schrikt van dat soort dingen en je staat direct naast een drukke weg, dan kan je zelf wel bedenken wat je moet doen, maar om het te verplichten vind ik overbodig, en vooral onmogelijk.

Als ik mijn situatie bekijk zou ik het ook gewoon niet doen. Mijn paarden staan in the middel of nowhere,met aan de ene kant een bos (lijkt me sterk dat daar veel mensen vuurwerk gaan afsteken) en aan de andere kant een enorme afgesloten perenboomgaard (waar je dus echt niet 'perongeluk' terecht zal komen). Het is hier trouwens zoiso een rustige buurt qua vuurwerk...
De paarden horen dus wel wat knallen in de verte, maar het zal niet voorkomen dat iemand net naast de weide z'n pijltjes de lucht in schiet.
Ik heb zo'n druktemaker die zijn stal sloopt als hij opgesloten staat. Toen ik vorig jaar ging checken om middernacht, stond hij gewoon rustig hooi te eten, waarom zou ik hem dan een portie stress (en mezelf een portie herstellingskosten) aandoen, tewijl dat nergens voor nodig is?

Ik denk dat eigenaren voor zichzelf wel kunnen uitmaken of het nodig is hun paard op stal te zetten of niet.

Zelfde organisatie kwam enkele jaren geleden rond de kerstperiode (als iedereen lekker warm en gezellig binnenzit) met het idee op de proppen dat het toch maar zielig was als paarden zonder deken buiten stond als de temperatuur onder een bepaald aantal graden ging. Ze gingen dan een wetsvoorstel indienen dat weidedieren op stal moesten gehouden worden van zodra de temperatuur onder een bepaald minimum zakte.
Daar is GELUKKIG!!! niks van in huis gekomen!
Ijveren voor het dierenwelzijn en dieren in nood proberen te helpen, vind ik bewonderenswaardig, maar...handel dan met kennis van zaken en niet vanuit een antropomorfistisch gevoel dat zo'n dier een deken nodig heeft als wij het zelf koud hebben.
Ik was er daarstraks nog aan aan het denken. Stel dat je alle honden een hele dag zou opsluiten in een bench waar ze konden in recht staan en in draaien en ze één uurtje per dag er zou uit laten om er mee bezig te zijn. Er zou nogal wat protest ontstaan onder de dierenrechtenactivisten.
Toch zouden diezelfde mensen zonder verpinken dan een paard (dat dan nog een kuddedier is) op te sluiten in een soort van paardenbench...alleen al omdat ze vinden dat het buiten te koud is...

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:08

runningkawa schreef:
Dat is zeker te begrijpen Ja

Maar toch vind ik het niet zijn schuld. Het is gewoon een tragische samenloop

Precies, het is een vreselijk ongeluk geweest met de nadruk op ongeluk. Er valt hier niet over schuld en vergeving te praten. Voor hetzelfde geld steekt er een groot hert de weg over of een ander dier, dan kan hetzelfde gebeuren. Wie zou je dan aansprakelijk moeten stellen? In heel Nederland lopen paarden in de wei, ook met oud en nieuw. Dat er nu uitgerekend zo'n vreselijk ongeluk moet gebeuren is ontzettend tragisch maar geen reden om bij iemand zomaar de schuld neer te leggen. De man voelt zich voor de rest van zijn leven al ellendig genoeg.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:01

@lancome, als je een hert aanrijdt heb je inderdaad gewoon pech omdat die in de regel geen bezitter hebben. Heel soms is dat echter wel het geval en zijn ze van bijvoorbeeld het kroondomein. Dan is er wel een bezitter en die is dan aansprakelijk ook.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:14

LDRD schreef:
@lancome, als je een hert aanrijdt heb je inderdaad gewoon pech omdat die in de regel geen bezitter hebben. Heel soms is dat echter wel het geval en zijn ze van bijvoorbeeld het kroondomein. Dan is er wel een bezitter en die is dan aansprakelijk ook.

Dat zal ongetwijfeld waar zijn, maar dan blijft het tragische van een ongeluk aanwezig en vind ik niet dat er over schuld moet worden gesproken. Daar doelde ik meer op. Eerder in het Topic gaven mensen ongezouten de schuld aan de eigenaar en dat het onvergeeflijk zou zijn en dat vind ik abslouut onterecht. Wat aansprakelijkheid betreft dekt de verzekering bij aanrijding van wild in veel gevallen de kosten en in het geval met een paard moet de eigenaar hierover (middels zijn eigen verzekering) hiervoor opdraaien, maar dan praten we over aansprakelijkheid en niet over schuld.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:22

Ik denk niet dat je dit de eigenaar kunt verwijten. Het is heel tragisch dat het is gebeurd maar zoals al eerder is gezegt door anderen..er gebeuren zo vaak ongelukken..mensen die een hond of kat aan/doodrijden. Het is triest als zoiets gebeurd. maar idd met vuurwerk is het gewoon niet de schuld van de eigenaar. Wij hebben een half jaar op 2 schattige ponies gepast. Ze stonden bij ons in de paddock met oud en nieuw en hadden een vrijloop door onze tuin zodat ze wannneer ze maar wouden naar buiten of binnen konden gaan. Het jaar daarvoor hadden een paar etterbaken vuurwerk naar deze arme beestjes gegooit en achter ze aan gezeten in hun wei. De beestjes waren helemaal niet blij met het vuurwerk maar ze wouden niet in de stal. Ze vonden het veiliger om buiten te kijken en werder daar juist rustiger. Om paarden op te gaan sluiten met oud en nieuw lijkt me niet verstandig..een paard voelt zich denk ik het veiligst op zijn vertrouwde plek. Je kunt mensen niet dwingen met een wet om de paarden op stal te zetten.

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 05:25

Ik heb gisteren vernomen dat de vrouw die verongelukt is, een meisje is die nog bij mij op school heeft gezeten... Ik ken ze niet heel erg goed maar het is toch raar.
Spijtig dat ik vanuit Cambodia niet naar het belgische nieuws kan kijken, anders wist ik er ook meer over...