Alle besmette paarden en ezels ruimen bij Paardenpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Alle besmette paarden en ezels ruimen bij Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:49

Paarden worden toch alleen geruimd als ze besmet zijn? Dan kun je er met een hark voor gaan staan, maar als ik het lees heeft het een incubatietijd van 8-14 dagen en zijn paarden dan in ernstige gevallen binnen 4 uur dood?
Een slager zal de paarden niet voor de slacht accepteren denk ik, je zult ook niet mogen reizen met een paard met een dodelijke besmettelijke ziekte.
Maar als ik het goed begrijp wordt er niet preventief geruimd, zoals wel met de MKZ en de varkenspest is gebeurt.
Als mijn paard besmet raakt, zullen ze het moeten ruimen, ik denk niet dat een DA langs komt om mijn paard in te laten slapen en daarna door rijdt naar een klant met kreupelheid. Ze zullen ook wel met speciaal vervoer (leesv vrachtwagen van de ruimers) om een besmettingshaard door de rendac op andere stallen te voorkomen.

Ik vind het belachelijk dat we niet preventief mogen vaccineren omdat anders de export tussen landen in gevaar komt. Maar wat ik niet zo goed snap is: je mag niet vaccineren omdat wanneer de paarden in aanraking komen met de ziekte, de symptomen minder vertonen?? Een paard dat gevaccineerd is hoort de ziekte toch niet meer te krijgen? Of zie ik dat nu verkeerd?

@ Miss-lizje, ik denk dat het geen disrespect is naar de boeren toe om de dieren zo af te voeren, ik denk dat het noodzaak is om verdere besmetting te voorkomen. Zo moeten ter plekke worden geruimd, je kunt er niet mee gaan reizen vanwege besmettingsgevaar, met afvoeren hetzelfde verhaal. Het is enorm kloten om te zien, maar je kunt geen 180 koeien in afzonderlijke trailers gaan vervoeren. De rendac gebruikt ook een grijper. Maar dat met die sjovel, dat doet zeer om te zien, vreselijk. Idd vreselijk voor die boeren.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 02:01

Meer dan hopen dat het hier niet uitbreekt kan ik helaas niet doen, dus hopelijk breekt het hier niet uit!

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 08:45

Ik denk dat dit de grootste nachtmerrie is voor elke paarden liefhebber. Toch zal het een kwestie van tijd zijn dat ook de paardenpest hier in Nederland zal uitbreken. Het is inmiddels al geconstateerd in Zuid Frankrijk.
Er blijkt dus wel een vaccin te zijn alleen is dit niet geregisteerd en kunnen gevaccineerde paarden niet meer herkend worden van niet geregisteerde paarden. Het lijkt mij dus dat er op hele korte termijn een legaal vaccin ontwikkeld moet gaan worden.
Alleen dit kost een heleboel geld. Ik vroeg mij af of de KNHS, FNRS, de westernfederatie, alle stamboek vereningen enz. misschien hier een rol zouden kunnen speleen. Ik ben heel gaag bereid hier voor me te betalen en zo de ontwikkeling van het vaccin mee te financieren.
Als de paardenpest uitbreekt dan treft het ons allemaal, ook Salinero van Anky!!

gr. johanna

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 09:56

A_n_n_e_ schreef:
Jongens vergeten we niet iets? Het heeft nu bijna een week gevriesd, die muggen(als ze hier waren) zijn nu al dood toch? net als het bij teken gebeurd, als het vriest gaan ze ook dood.. zou dat kloppen? Knipoog of is deze theori niet een beetje raar?

Daar dat ik dus ook aan te denken. Volgens mij overleven die muggen met dit weer niet, en gaan ze idd allemaal dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:01

Tja, maar volgend jaar zijn er allemaal weer nieuwe, dus er overleven er wel een paar hoor, anders komen de nieuwe er niet.
Ik hoop dat er een vaccin komt idd, hoe wordt het verspreid, van dier op dier, door de lucht, eten?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:13

Dat er niet preventief gevaccineerd mag worden snap ik wel. De kans is ten eerste enorm klein dat deze ziekte hier uitbreekt. Ten tweede haal je juist met een vaccin zo'n ziekte je stal binnen (je injecteerd de afgezwakte vorm van de ziekte om het paard er antistoffen tegen te laten aanmaken) en daar zit je ook niet echt op te wachten denk ik zo.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:44

Maar op het moment dat het virus opeens wel in Nederland uitbreekt, dan is het toch erg handig als het vaccin voorradig is. Nu preventief enten is niet nuttig, maar mocht het over een jaar of misschien 2 jaar wel nodig zijn, dan moeten de regels veranderd zijn.
Dat is de reden dat we nu aan de bel moeten trekken.

Kan er van bokt uit niet een pagina opgezet worden met een nette brief en mogelijkheid tot het zetten van je naam wat daarna doorgestuurd kan worden naar officiele instanties?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:24

Zo dat is niet niks, laat het hier maar weg blijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:51

Goed nieuws dus.
Geen in het wilde weg ruimen, maar isoleren door ringenting.

Geen reden voor ongerustheid maar gewoon goed nieuws dat de NL overheid eíndelijk een goed plan heeft overgenomen zoals dat in de zuidelijke lidstaten al effectief is gebleken.
De paarden die al ziek zíjn worden uit hun leiden geholpen en eromheen wordt geënt. Helemaal goed.

Wat eigenaren moeten doen is strikt meewerken aan een goede registratie van de paarden en zich houden aan de vervoersregels.
De potentiële problemen zijn de eigenaars die met hun paarden zonder registratie of vervoersdocumentatie van hot naar het reizen en rijden.
Als iedereen de verplaatstingen keurig doorgeeft kan de overheid snel bepalen waar een eventuele uitbraak vandaan komt of nog zou kunnen opduiken zodat effectiever preventieve maatregelen genomen kunnen worden.

Ik weet niet in hoeverre dit in NL opportuun is, maar ik kán me voorstellen dat het in de zomermaanden in sommigen streken zin heeft je paard te laten desinsecticeren, te ontsmetten met een anti-insecten spul wat de verspreider van blauwtong/paardenpest doodt. Dat voorkomt dat je de potentiële besmettingsbron meeneemt, voorkom je migratie van de mug.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:57

klien schreef:
Maar op het moment dat het virus opeens wel in Nederland uitbreekt, dan is het toch erg handig als het vaccin voorradig is. Nu preventief enten is niet nuttig, maar mocht het over een jaar of misschien 2 jaar wel nodig zijn, dan moeten de regels veranderd zijn.
Dat is de reden dat we nu aan de bel moeten trekken.

Kan er van bokt uit niet een pagina opgezet worden met een nette brief en mogelijkheid tot het zetten van je naam wat daarna doorgestuurd kan worden naar officiele instanties?

Lees eerst de info erover eens.
Preventief enen is zinloos. Het enige wat zin heeft is de verspreíder verhinderen te migreren. Deze komt in NL zeer beperkt voor dus dat is makkelijk te regelen.
Het enige wat nodig is, is dat de eigenaars meewerken. Dat is een probleem omdat de modale eigenaar zich niet goed zal informeren én te eigenwijs is.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:07

Mindim schreef:
Een paard dat gevaccineerd is hoort de ziekte toch niet meer te krijgen? Of zie ik dat nu verkeerd?

Ja, dat begrijp je verkeerd. Zo werken vaccins niet. Daarom is het automatische vaccieneerschema voor influenza of andere ziektes ook behoorlijke onzin.

Een paard wat gevaccineerd is of de ziekte overleefd heeft, heeft antistoffen tegen de zikete. Als het dier later opnieuw geïnfecteerd wordt, bestrijden die anti-stoffen de ziekte. doch het dier wordt wel eerst geïnfecteerd, dus ziek, alleen veel minder ernstig.
Ik heb een oudere merrie met een gebrandmerkt kruis op de schouder ter indentificatie dat zij tijdens de uitbraak van eind jaren tachtig geënt is.
Je hoeft haar dus niet op antistoffen te testen om te kijken of de ziekte er is want die heeft ze standaard ook zonder dat de ziekte er is Haha!

Nogmaals het is veel beter voor iedereen, inclusief de paarden, om waakzaam te zijn en de migratie van de verspreider te beperken.

Wie zich veel zorgen maakt kan het beste wat meer en beter lezen want er is geen enkele reden tot ongerustheid; het is alleen maar heel goed nieuws dat de NL overheid nu een beleid heeft hiervoor.
Als je toch nog graag wat wil ´doen´, help dan de regels te handhaven.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:45

HC

Excuus, ik heb het fout opgeschreven, ze krijgen de ziekte wel, maar zijn er immuun voor dat bedoelde ik.

De fabrikant geeft aan dat het vaccin na 3-4 weken immuniteit geeft. , dat staat in een van de citaten op blz. 5

Je kunt nog zo waakzaam zijn, ik ben bang dat er jammer genoeg altijd een paar mensen zijn die de ernst er niet van inzien en de regels niet handhaven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:59

En ook al ben je nog zo zorgzaam waar het de paarden aan gaat de vector (het mugje) kan ook makkelijk met iets anders meereizen; een koe of een hond.
Dus tegenhouden doe je het echt niet.

Ik denk wel dat het raadzaam is voor die mensen die hun paard om wat voor reden dan ook wel ooit eens geënt hebben om dit aan te laten geven in het paspoort, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan over het hebben van de antistoffen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:02

Mindim schreef:
Je kunt nog zo waakzaam zijn, ik ben bang dat er jammer genoeg altijd een paar mensen zijn die de ernst er niet van inzien en de regels niet handhaven.

Wel meer dan ´een paar´ ben ik bang als je hier en daar op fora leest hoeveel ruiters al schríjven dat ze regels aan hun laars lappen en omdat ze al tig keer zonder gecontroleerd te zijn over de grenzen zijn gegeaan.
Die ruiters schrijven hiermee dat ze niet begrijpen dat de vervoersbepalingen er niet zijn voor de controleurs maar dat zíj er zélf belang bij hebben dat iedereen zich er aan houdt Pling

Ik heb mijn paarden hier niet laten chippen tót er een effectief vervoersregistratiesysteem geïmpleenteerd was.
Nu geef ik meerdaagse ritten keurig per fax aan de junta door en het is in mijn eígen belang de paarden te laten desinsecticeren. Ik zou het een stuk prettiger vinden als ik dat zelf mocht maar dat is omdat sommige figuren zich er nu eenmaal niet aan houden en de overheid wel zekerheid wil dát een beleid werkt.

Nogmaals, als iemand zich zorgen maakt. draag er dan aan bij dat iedereen de overheid in staat stelt dit beleid uit te voeren.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:09

DubbelDun schreef:
En ook al ben je nog zo zorgzaam waar het de paarden aan gaat de vector (het mugje) kan ook makkelijk met iets anders meereizen; een koe of een hond.
Dus tegenhouden doe je het echt niet.

Slimmie, koeien mag je hier ook niet vrij vervoeren Pling en met honden is de kans érg klein, in NL nihil.

Citaat:
Ik denk wel dat het raadzaam is voor die mensen die hun paard om wat voor reden dan ook wel ooit eens geënt hebben om dit aan te laten geven in het paspoort, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan over het hebben van de antistoffen.

Dat hebben de beleidsmakers al járen bedacht. De entstof is niet vrij en de entende veearts is verplícht het te registreren: dat IS al deel van het beleid Pling

Bedenk goed dat er bijvoorbeeld hier in Andalucía al decennia ervaring is met deze mug en de ziektes. Vrij recent nog twee uitbraken perfect snel en efectief opgemerkt, geïsoleerd en bestreden.

NL en ruiters daar hoeven het wiel niet uit te vinden. Hoeven zich alleen maar te informeren en niet eigenwijs te doen....

hc

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 13:14

Voorkomen is nog altijd beter dan genezen Knipoog

Citaat:
Opiniepeiling Afrikaanse paardenpest

Op de website van Levende Have kunnen bezoekers hun mening geven over de dreiging van Afrikaanse paardenpest. Het ministerie van LNV heeft een draaiboek opgesteld, waarin staat dat besmette paarden zullen worden geruimd en dat preventieve vaccinatie niet mogelijk is.

Wordt de dreiging van een uitbraak van Afrikaanse paardenpest overdreven? Of onderschat Nederland de problemen?

In het draaiboek wordt de vergelijking gemaakt met blauwtong. Ook die ziekte kwam tot 2006 alleen in zuidelijke streken voor. Hetzelfde geldt voor Afrikaanse paardenpest. Minister Verburg waarschuwde onlangs voor een mogelijke uitbraak van deze ziekte in Nederland.

Is paardenhoudend Nederland daar voldoende op voorbereid? Of is de kans nog steeds erg klein en alle ophef erover niet nodig?

Breng uw stem uit op
http://www.levendehave.nl/kennisbank/al ... aardenpest

www.levendehave.nl

Steph74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:48

HC: wat bedoel je precies met desinsecticeren? Bedoel je daar iets anders mee dan de standaard antimugmiddelen waarover ik het al had, die je gebruikt voor paarden met zomereczeem? Want die doden het mugje natuurlijk niet, houden ze alleen weg (hoop je dan). Waarmee zou je het mugje kunnen doden, is dat ietsvergelijkbaars als anti-vlo bij honden? Dat het paard dus iets in zijn bloed krijgt, en dat als de mug dan het bloed binnenkrijgt, dat het dan gedood wordt? Dan doe ik dat meteen! Weet jij of dat hier in NL verkrijgbaar is?

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:23

Sammie schreef:
Zullen ze eerst langs mijn hooivork moeten komen als het niet onomstotelijk is vastgesteld dat het die ziekte is en dat er geen genezing meer mogelijk is.

Nou hier nog een hoor, dan zullen we samen een front vormen tegen de vervelende mannen Hamer niemand komt aan mijn beessie.
Met hand en tand zal ik hem verdedigen

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:06

Wanneer mijn paard besmet is met APP en dus symptomen vertoont, mag hij verlost worden uit zijn lijden.

Voor degene die hun paard niet zouden afmaken (althans proberen), wat zouden jullie er van vinden als jullie buurman een ziek paard heeft staan, welke hij niet laat afmaken? En daardoor de kans dat jullie paarden ziek worden groter wordt?
Bij zo'n ernstige ziektes moet je deze proberen zo snel mogelijk uit te roeien, hoe erg het ook is voor het betreffende paard (alhoewel, is toch doodziek?) en eigenaar!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:08

Waar ik bang voor ben is dat er te fanatiek geruimd gaat worden. Er zijn nl aardig wat ziektes die dezelfde symptomen hebben en ik heb geen idee hoelang het duurt voor een bloedtest iets uitwijst.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:16

Blij dat ik het bericht lees..
Schrik er wel van en ik ga zeker dit topic even in de gaten houden.. Heb net mijn eerste paardje zou éécht niet willen dat het hier uitbreekt...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:20

DubbelDun schreef:
Waar ik bang voor ben is dat er te fanatiek geruimd gaat worden. Er zijn nl aardig wat ziektes die dezelfde symptomen hebben en ik heb geen idee hoelang het duurt voor een bloedtest iets uitwijst.

en er is ook een milde vorm waar ze dus niet dood aan gaan.
Het is een beetje zoiets van laten we alle paarden met rhino symptomen maar preventief ruimen, want het kan ook de dodelijke neurologische variant zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:24

Dat bedoel ik idd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:34

Handtekeningen aktie is leuk...
Ander idee is om bijv. geld int e zamelen zodat er een extra database aangelegd kan worden van ge-ente dieren + (en dat is een grote plus) dat andere landen die gegevens accepteren dat een paard welke is gevaccineerd ook gezien wordt als een paard dat gezond is.
het allerbelangrijkste is, mi, dat er een vaccin komt met een marker, zodat aangetoont kan worden (buiten de database, paspoort) dat het dus om een gevaccineerd paard gaat.

Als ik heel eerlijk ben, heb ik leiver dat mijn paarden geruimd worden dan de kans bestaat dat ik de reden ben dat andere paarden besmet raken.

maw men gaan informeren naar het hoe, wat en waardoor om een markervaccin op de markt tebrengen en/of regeling dat men preventief mag vaccineren met het huidige vaccin en dat dit erkend wordt dmv database/notitie paspoort als zodanig...

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:39

runningkawa schreef:
Dan maar de bak in...maar hier moeten ze ook maar eerst eens langs de herder te zien komen en later idd langs de hooivork....

Pas als hij echt niet meer te genezen is en ik dus zelf afmaken de beste oplossing vindt, gebeurd het...anders maar de bak in, maar gebeurd het niet!

Ik denk dat je hoog en laag kunt springen maar je niks tegen kunt houden... ik weet nog dat die boeren hun dieren ook niet geruimd wilden laten worden maar helaas die gingen allemaal, voor hun is het zelfs hun inkomsten, dus een graadje erger? Wil niet zeggen dat ik het niet erg zou vinden dat een paard geruimd moet worden hoor, maar is in beide een geheel andere situatie en beide eigenaren willen het liever niet. Ik hoop maar heel hard dat het hier gewoon niet komen gaat ....