Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:44

runningkawa schreef:
Dus omdat iemand geen overmacht heeft over een dier, want daar komt jou verhaal, hoe verschrikkelijk ook, op neer moet het dier maar dood?

Er bestaat ook nog castratie....
Zeker als je weet dat een hengst sominant is...eigenlijk zoek je het dan toch zelf op?

En dat bedoel ik niet gemeen, het is erg wat er is gebeurd...maar waarom dergelijk paard hengst laten...dan weet je dat dit vroeg of laat kan gebeuren....

Een paard dient het verschil tussen mens en paard te weten/ c.q. respecteren, merrie/ruin/hengst, dat is om het even.
Indien er door een paard (hengst of niet) een ernstig letsel wordt toegebracht is het respect zeeeeeeeeeer ver te zoeken. Ook zonder ballen zal het (welliswaar in mindere mate) dergelijk verdrag blijven vertonen.
Een dergelijk paard behoort niet in onze samenleving, vind ik, en dient toch echt ingeslapen te worden. Al was het maar om desbetreffend paard uit zijn lijden te helpen....

@ Klijnliesje, wat ernstig voor je vader! Is alles wel goed gekomen met hem? Ik neem aan dat jullie deze hengst hebben laten inslapen? Ongelooflijk...

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:46

Ja ik snap jou denkbeeld heel goed, ben jij nog nooit omvergetrokken door je paard, of meegesleurd?

ja scoxx wij hebben hem niet lang gehad maand of 6 en genoeg geprobeerd want hij was echt de moeite waard. Maar wij zadelen andere niet op met zulke paarden zoals ze helaas bij ons wel gedaan hadden. Hij is inderdaad ingeslapen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:47

Ja en ook erger, ik ben ook flink gewond geweest, niet zo erg als je vader, maar ja ik had dood kunnen zijn...
En dat paard leeft nog...en waarom....het was niet het paard zijn schuld....

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:50

Maar waar is op dat moment dan jou overmacht?
En volgens jou is zo'n aanval dan onze schuld? Had ik moeten wachten tot hij wel een keer zover ging dat hij iemand vermorzeld of mijn kinderen over de draad heen greep? Echt niet!!
Dat denkbeeld snap ik dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:51

scoxxx schreef:
Een paard dient het verschil tussen mens en paard te weten/ c.q. respecteren, merrie/ruin/hengst, dat is om het even.
Indien er door een paard (hengst of niet) een ernstig letsel wordt toegebracht is het respect zeeeeeeeeeer ver te zoeken. Ook zonder ballen zal het (welliswaar in mindere mate) dergelijk verdrag blijven vertonen.
Een dergelijk paard behoort niet in onze samenleving, vind ik, en dient toch echt ingeslapen te worden. Al was het maar om desbetreffend paard uit zijn lijden te helpen....

En waarom weet dat paard dat niet?
Vaak door mensen die niet consequent genoeg zijn of het bij dat paard niet goed doen.
Zet zo een bij een hensgtenhouder...probleem na een week weg...

En een hengst drijft dat vaak verder door...waarom is dat dier dan nog hengst?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:52

Dit was echt het paard schuld en niemand anders en de keren daarvoor ook. Blijft het feit dat zijn opvoeding in zijn voorgaande jaren niet goed was daar heb je gelijk in maar dat konden wij toch niet veranderd krijgen. Het was een kreng en bleef een kreng.
En dat verkoop je aan niemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:53

klijnliesje schreef:
Maar waar is op dat moment dan jou overmacht?
En volgens jou is zo'n aanval dan onze schuld? Had ik moeten wachten tot hij wel een keer zover ging dat hij iemand vermorzeld of mijn kinderen over de draad heen greep? Echt niet!!
Dat denkbeeld snap ik dus niet.

dat het paard zijn plek niet wist
Wist hij zijn plek had hij nooit tegen je vader gesteigerd was hij ook noot gevallen...

En hij was al lastig, toch is hij in die 6 maanden niet gecastreerd...

En ja dan gebeuren er dat soort dingen...en dat is erg...maar is er alles aan gedaan omdat te voorkomen?
Imo dus niet. En nogmaals geen verwijt....maar ik kan dat niet snappen....

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:53

Tja en van een hengstenhouder... daar kwam hij vandaan .Was zo'n leuk paard super voor ons... blablabla je kent het wel. Achteraf hoor je andere verhalen waar hij overal was geweest. Maar dan is het te laat. Wij horen achteraf nix meer dus ook geen enge dingen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:54

In mijn ogen is het ook nooit de schuld van het paard.

Wat er gebeurd is met het kind is echt verschrikkelijk.
Maar ik denk dat een dier handelt vanuit zn instinct en niet gaat 'bedenken' dat het een kind is en niet bedreigend voor hem.
Dat een hond wordt afgemaakt na een dergelijk incident, dat kan ik begrijpen, ze wonen tussen mensen in huis en dan is de kans (in mijn ogen) groter dat het nogmaals zou gebeuren.
Maar bij een paard ligt dit toch anders denk ik, niet dat het niet nogmaals zou gebeuren, maar laat alleen mensen bij het paard in de buurt die verstand hebben van zaken en geen kinderen.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 21-12-07 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:55

Dat dat paard is afgemaakt zeg!

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:57

zonde dat de hengst is afgemaakt

een kennis van ons die liet zijn hond inslapen, omdat hij 1 van de kinderen had gebeten
nadat het beest was ingeslapen, kwamen ze er achter dat de hond een heleboel nietjes in zijn oor had zitten Boos!
nou echt, ik had mijn kinderen verkocht

tuurlijk zijn er ook dieren die echt levensgevaarlijk zijn, maar om nou zonder onderzoek gelijk een beest af te laten maken, Verschrikkelijk

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:58

kleinliesje: hoe is het met je vader nu?
En; waarom dit soort paarden nog laten leven? Met alle respect voor u allen, maar dat vind ik pas dieronwaardig! Een paardje laten leven, welke zich duidelijk niet kan aanpassen aan zijn eigen leefomgeving.... Vind ik persoonlijk eerlijk gezegd diermishandeling. Maar uiteraard, meningen verschillen Haha!

Ook indien een dominante hengst wel of niet zijn plek weet (ik ben overigens Parelli-fan Tong uitsteken ), wel of niet juist is opgevoed, ZELFS dan dient het paard een verschil te maken tussen mens en paard en geen ernstig letsel met opzet toe te brengen aan een mens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:00

Sja, eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik zou reageren als mijn paard mijn eigen kleine kind zou vermoorden... En ik denk dat niemand dat kan zeggen wat hij/zij had gedaan in die plaats, tenzij je het zelf hebt meegemaakt. Rationeel is het natuurlijk belachelijk dat je het paard daarom afmaakt, maar emotioneel kan ik het zeker begrijpen.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:02

Wel bizar! Maar dat paard afmaken vind ik wel zielig.. die ouders moeten ook wat beter op hun kind letten toch Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:02

scoxxx schreef:
Ook indien een dominante hengst wel of niet zijn plek weet (ik ben overigens Parelli-fan ), wel of niet juist is opgevoed, ZELFS dan dient het paard een verschil te maken tussen mens en paard en geen ernstig letsel met opzet toe te brengen aan een mens.

Een hengst zal niet braaf staan toekijken als er een lagere zijn kudde binnenkomt maar iets wil in de kudde. Dan zal hij zijn kudde willen verdedigen...zo simpel werkt dat nu eenmaal Lachen

Pas als jij meerdere bent zal hij het pikken..en dan nog moet je opletten, das waar.
Die blijven grenzen opzoeken

Dat is waarom ik ook geen hengsten wil...
Bend aar het type niet voor en weet dat ook van mezelf.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:04

Nou, het zal wel aan mij liggen dan, maar als ik hengsten (of wat voor andere grote dieren dan ook) buiten had staan bij huis, zou ik mijn kind op de leeftijd van 18 maanden toch echt wel heel goed in de gaten houden. Ik heb nu al de buitendeuren op slot, als ik even naar boven ga, omdat ze het bere-interessant vindt om de deur open te maken en even buiten te gaan kijken.
Nou, is het hier niet echt druk qua verkeer, maar het idee dat je kind de weg op kan zonder jas in deze kou, tja, dan tref je toch gewoon voorzorgsmaatregelen???
Ik ben echt niet zo'n mama, die haar kind niet los kan laten ofzo, maar ik ben wel voorzichtig. Nu merk ik dat ze steeds onafhankelijker wordt, steeds wat meer 'verantwoording' kan gaan dragen en daar pas ik mijn begeleiding aan aan.

Hetzelfde geldt voor buiten. Zijn we op de boerderij, dan verlies ik haar nooit uit het oog. Er zijn zoveel gevaren (de herdershonden die haar pakken, tractoren die haar kunnen overrijden, paarden die los kunnen breken, noem maar op....).

Natuurlijk is het een ongeluk, een verschrikking voor de ouders die het zichzelf (waarschijnlijk) nooit meer zullen vergeven Verdrietig . Maar een paard is een paard en zo te lezen ging het niet om een vals dier, maar om een hengst, die ze al jaren hadden. En bij een hengst horen geen kinderen van 18 maanden oud. Je kunt het dat dier niet kwalijk nemen, hoe dramatisch dit vreselijke ongeluk ook is. Dat je door je emoties het dier laat afmaken, tja..... Of het echt eerlijk is naar dit paard toe, ik durf het te betwijfelen. Ik zou mijn paard ook niet meer willen hebben na zo'n tragisch ongeluk, maar ik zou hem dan desnoods weggeven of verkopen. Want ik snap best dat je niet meer dagelijks met dit dier om kan gaan, als je daardoor je kind verloren bent.

Overigens zie ik mijn eigen paard regelmatig dingen optillen met zijn mond en dat gaat niet zachtzinnig. Hij is nogal speels en nieuwsgierig Clown .
Vanochtend nog met de voeremmer, nou, die vliegt alle kanten op, hoor. Ik wil echt geen kleine kinderen bij hem hebben, maar om nou te zeggen dat 'ie daarom gevaarlijk is? Gaat mij ietsje te ver.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:06

Juist nadya.....
Hier vliegt de waterbak ook wel eens flink op en neer en staan ze er ook op te kappen... en dat zijn ruinen die geen gemene bedoelingen hebben...

Kinderen horen niet bij paarden te kunnen komen...en dat is simpel genoeg zo te maken dat het ook niet kan...
ja kost wat centjes, maar wat is nu belangrijer?

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:08

hmm
ik weet niet wat ik hiervan moet denken, ik vind ergens in alle reacties wel wat zitten
maar ik vind dat het paard niet afgemaakt had mogen worden...

wat ik me wel afvraag: waarom was die vrouw er niet?? (of is dat al ergens gezegt, of ik heb het verkeerd gelezen)

Naomi_Punky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:08

ik vind het zielig voor het kindje en de ouders maar eigenlijk hadden die ouders een stuk beter op moeten letten het is natuurlijk hun schuld niet maar toch. dat die hengst is afgemaakt vind ik echt belachelijk!!!!

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:09

Triest dat ze dat paard hebben laten inslapen.. Dat kind hoord gewoon niet bij de paarden te kunnen!

Is het niet gewoon instinct geweest van die hengst? Dat hij het kind zag als een indringer...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:10

Tja, kinderen kosten handenvol met geld en veiligheid vind ik persoonlijk erg belangrijk. Zeker die eerste jaren dat ze nog zo kwetsbaar zijn en het gevaar nog niet inzien.
Dat weet toch iedereen? Dacht ik..... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:11

Blijkbaar niet...

En ik kan het niet weten, heb er namelijk geen... Tong uitsteken

christel1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:11

Wij hebben een hengst gehad en dat was echt jaren plezier hebben, totdat ineens hij absoluut geen respect meer had voor niemand, gelukkig is mijn vriendin er 1 x erg goed van afgekomen, met ook alleen wat hechtingen in haar hoofd (zo'n 56 stuks) maar we hebben de hengst weg gebracht naar een africhting stal ze hebben hem direct gecastereerd maar zijn gedrag veranderen nog niet, na maanden trainen en wat veel minder op voer gezet deed hij het stapje voor stapje beter...
En na 1 jaar hebben we hem terug gehaald echt super, ze hebben hem nooit hard aangepakt maar gewoon weg helemaal overnieuwd begonnen

Ik denk persoonlijk dat er altijd nog wel een andere oplossing is dan zo maar je paard laten afmaken door iets waardoor je zelf absoluut niet weet waarom hij dat doet (want praten kunnen ze helaas niet)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:14

Ik zag hier ook een aantal reacties van: waarom dan niet verkopen?
Ik denk niet dat je als ouder rustig kan zitten als je weet dat dat paard ergens is waar waarschijnlijk ook andere kinderen rondlopen, die hetzelfde kan overkomen als jouw kind.

Mijn vader werd vroeger met zijn broers aan een tuigje vastgezet in de tuin, zodat ze niet in de buurt konden komen van gevaarlijke dingen (pa en ma hadden een bakkerij) als het toezicht minder was. Werkte vroeger ook, dus waarom nu niet? Haha!

Op de boerderij van zijn om werden de jonge kids ook wel vastgezet aan een lijn (in een tuigje). Konden ze niet onder de tractor komen of bij de dieren als pa en ma even bezig waren Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:16

ik denk dat de hengst is afgemaakt om emotionele redenen.
en het dier heeft verder vast een mooi leven gehad.
het is hun keus, ze zijn er wel hun kínd aan kwijtgeraakt!