‘Lelijke’ veulens gered van worstfabriek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MirK

Re: ‘Lelijke’ veulens gered van worstfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:24

Ik ga de DB aanklagen wegens discriminatie. Alleen lelijke veulens redden...pffff.
Ik eis gelijke behandeling, ook mooie veulens moeten ze opkopen die naar de slacht gaan!
Mmmm, is het soms rond kersttijd dat deze actie is opgestart?
Verder ken ik weinig mensen die bewust een lelijk paard hebben gekocht (omdat ze zo zielig zijn bijv., of omdat ze anders geslacht worden) en veel mensen die zelf een veulen fokken omdat het zo leuk is en wat na 6 maanden toch...ja helaas... maar weg moet.
Ik vind dit een hele hypocriete discussie, als we allemaal zo op de bres zouden gaan voor kistkalfjes zou ik het al heel wat aannemlelijker vinden. Maar nee, daar zijn we intussen al aan gewend...

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:28

Alleen maar omdat ze lelijk zijn Verward
Hebben ze zichzelf wel niet eens in de spiegel gezien.
Ik ga hun toch ook niet slachen omdat ze lelijk zijn,
niemand is perfect op de wereld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:29

ik moet eigenlijk verschrikkelijk lachen om de ontzettend naieve reacties hier.....

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:33

stef schreef:
ik moet eigenlijk verschrikkelijk lachen om de ontzettend naieve reacties hier.....

Lachen of wordt je er net als ik een beetje simpel van Knipoog .

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:33

stef schreef:

iid alsof paarden houden zo goedkoop en normaal is en alsof dit de enige zijn die naar de slager moesten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:36

hopla schreef:
Zo gaat het volgens mij met heel veel veulens.
Als ze niet verkocht worden gaan ze naar de slacht.
Dat is niks nieuws.
Dat is niet alleen in Duitsland zo maar ook hier in Nederland.
Vervelend maar waar.

Idd hopelijk worden mensen nu eens wakker wat er gebeurt met hobbyfokkerij en combinaties die idd "te lelijk" zijn voor de handel of particulier.

Fok alleen maar als je het veulen ook een goede toekomst kan bieden en anders laat het over aan iemand die het wel kan.

Redden is leuk maar ja waar gaan ze terecht komen bij mensen die weinig geld hebben en nu goedkoop een veulen kopen. En later misschien niet kunnen onderhouden en dan alsnog verkocht moet worden snel op een markt waar ze ook een enkeltje slecht krijgen....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:37

en dan gaan er paarden naar de slager.... en dan belanden ze op een bort... ja? En? gebeurt bij een koe ook, en dat is ineens niet zielig (ik vind beide niet zielig trouwens).
In ijsland is veulenvlees doodnormaal, komen de mensen die in afgelegen gebieden zitten de winter mee door omdat het vol zit met eiwitten (of was het iets anders? iig een belangrijke voedingsstof)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:49

Prisca schreef:
Idd hopelijk worden mensen nu eens wakker wat er gebeurt met hobbyfokkerij en combinaties die idd "te lelijk" zijn voor de handel of particulier.

Fok alleen maar als je het veulen ook een goede toekomst kan bieden en anders laat het over aan iemand die het wel kan.

Redden is leuk maar ja waar gaan ze terecht komen bij mensen die weinig geld hebben en nu goedkoop een veulen kopen. En later misschien niet kunnen onderhouden en dan alsnog verkocht moet worden snel op een markt waar ze ook een enkeltje slecht krijgen....

Er wordt toch geslacht naar dat er vraag is... Dus veulens en paarden blijven geslacht worden.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:53

tita schreef:
Dit zijn veulens en die gaan nog veel geld kosten.

Bovendien zijn ze niet mooi genoeg en de vraag is nog maar hebben ze papieren.

Overigens zijn het tinkers (denk ik) en de meeste mensen rijden niet op een tinker.

Meeste mensen rijden niet op een tinker?
Waar haal je dat vandaan?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:00

Gewoon feiten patsur er zijn meer andere paarden op stal dan tinkers...

Veel mensen houden niet van een tinker...het is een blijft een soort pony dan ook nog eens bont en het zijn wat de grovere paardjes.

Niet dat ze daarom naar de slager moeten....maar veulens van KWPN gaan niet massaal naar de slager

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:10

zullen wel lelijke gevlekte worsten worden dan, die niemand wil.

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:12

OMG dit is echt niet normaal Boos!

Echt geen woorden voor Boos! Boos!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:14

Prisca schreef:
hopla schreef:
Zo gaat het volgens mij met heel veel veulens.
Als ze niet verkocht worden gaan ze naar de slacht.
Dat is niks nieuws.
Dat is niet alleen in Duitsland zo maar ook hier in Nederland.
Vervelend maar waar.

niet mee eens, niemand weet tevoren of het een topper wordt, ook de professionele fokkers niet. Onzin dat je alleen zou mogen fokken als je het veulen een toekomst kan bieden. Je kunt toch ook voor de verkoop fokken? Verder zal er zolang er dieren bestaan, dieren geslacht worden denk ik. Varkens worden meestal ook niet oud, evenals de meeste kippen. Als je echt wat wil doen moet je vegetarier worden en anders heb je weinig recht van spreken.

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:23

Vind het niet kunnen. Alleen maar omdat ze niet mooi genoeg gevlekt zijn. Ik vind dat ze ook naaar het karakter en de andere dingen moeten kijken en niet alleen het kleurtje. Je doet je kind tog ook niet weg als je vind dat hij de verkeerde kleur ogen heeft of een haarkleur die je niet mooi vind.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:44

Volgens mij is het schokkende, i.m.o. ook niet dat de veulens naar de slager gaan. Daar heb je genoeg vermeerderaars voor.
Het is alleen de reden waarom! Omdat ze te lelijk zijn?
Dat zou dus inhouden dat je fokt met het doel om winst te maken (want je wil ze verkopen), dat lukt alleen niet, er is geen markt voor, en dus besluit je maar dat ze naar de slacht moeten?
Van de DB snap ik het ook niet echt, het is echt niet zo schokkend, de beesten zijn volgens mij niet mishandeld en er staat hun een relatief pijnloos einde te wachten, misschien beter dan bij een onwetende, of cruwe paardeneigenaar te belanden.

Nogmaals, ik vind het dus niet erg dát paarden geslacht worden, maar wel dat ze als overtollig collectorsitem niets meer opbrachten en dus verwerkt moeten worden.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:52

Juul schreef:
. Alleen de manier waarop veel van die beestjes leven heb ik zeker wel wat tegen..

Ik ook.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:54

ElSalvador schreef:
Vind het niet kunnen. Alleen maar omdat ze niet mooi genoeg gevlekt zijn. Ik vind dat ze ook naaar het karakter en de andere dingen moeten kijken en niet alleen het kleurtje. Je doet je kind tog ook niet weg als je vind dat hij de verkeerde kleur ogen heeft of een haarkleur die je niet mooi vind.

Toch wel! Diplomatenstel geeft adoptiedochter terug: http://frontpage.fok.nl/nieuws/85287

Over de vergelijking met kinderen..... die eet je ook niet op, niets te vergelijken dus. Beesten die je opeet moeten toch ergens vandaan komen, ze komen niet uit de fabriek (alhoewel je de bioindustrie wel met een verbriek kunt vergelijken Clown) Hebben dus altijd geleefd voordat ze op het bord terechtkwamen en er is altijd iemand geweest die het beest naar de slacht heeft gebracht. De eigenaar die ze aan de slacht wou verkopen is in mijn ogen minder fout dan een varkens of kippenboer.. paarden hebben best een mooi leven in vergelijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:50

Ik zocht een tijdje terug om een leuk (merrie)veulentje als gezelschap voor Andrew en om dan over een paar jaar eventueel te beleren als rijpony, evt even wat verder door te rijden en te verkopen om de kosten er misschien weer gedeeltelijk uit te krijgen.

Tja, en als je dan op marktplaats kijkt, dan valt er bijna geen leuk (papierloos?) gefokt veulen (D, evt, E maat in wording) te vinden in de prijsklasse rond de 500 euro... En vragen ze voor een paard van 18+ en/of dat alleen nog geschikt is om gras te maaien vanwege leeftijd of gebreken nog 1000 euro...

Waar vind ik leuke, goedkope, gezonde veulentje? Moet ik daarvoor naar de markt? Als die handelaren er nog aan kunnen verdienen dan waren ze echt niet zo duur... En bont is best gewild bij een bepaalde groep mensen.

Overigens: lelijke veulens kun je ook fokken uit een merrie met stamboekpapier en er lopen prachtige pony en paardenkruisingen rond zonder papier die geweldig kunnen lopen. Fokken is toch voor een groot deel gokken. Dus persé alleen fokken met paarden met een papier vind ik onzin. Maar vind wel dat mensen beter na moeten denken voor ze een veulentje fokken. Helemaal in de categorie shetlander, fjord, haflinger zonder papier en bijv. dravers. De prijzen van die paarden en pony's liggen standaard al zo laag, daar zit gewoon heel weinig rek in. Een paar maanden langer stalling betalen en je kunt je paard beter voor de slacht wegbrengen of weggeven...

Misschien heeft de dierenbescherming een signaal af willen geven door deze pony's te kopen? Maar ik snap verder het nut van deze actie niet helemaal.

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:52

Oh ik vind dit heel erg voor die paardjuhs gelukkig zijn ze gered.
Als ik nou een stal had en een weide had ik 1 gekocht.
Ik vind ze echt niet lelijk, vind ze juist schattig...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:54

Ben benieuwd hoe groot ze gaan worden, ik ben namelijk nog opzoek naar een leuke bonte........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:55

Cayenne schreef:
http://www.ad.nl/binnenland/article1890 ... =topStoryB
ad.nl

veulens 'te lelijk' voor paardenliefhebbers

Duitse dierenbeschermers hebben zestien bonte veulentjes gered die in Rotterdam zouden worden verwerkt tot worst.

De dieren stonden in Aken klaar voor transport naar Nederland.

Toen de dierenbeschermers daar lucht van kregen, zijn ze naar de eigenaar gestapt om de dieren vrij te kopen.

De reden dat de beesten zouden worden geslacht, is dat ze ‘te lelijk zijn: de eigenaar kon ze niet voor een goede prijs kwijt aan paardenhouders.

Volgens Birgit Wintersteller-Kordic van de Dierenbescherming Aken wacht nog meer veulens een enkeltje slachtbank. Dat komt door een ‘overproductie’ aan hobbypaarden in Duitsland: kopers willen alleen mooie dieren hebben, omdat er toch keus te over is. ,,Veel mensen weten helaas niet wat er met de veulens gebeurd die niet in trek zijn,’’ aldus de Duitse dierenbeschermer.

De zestien geredde veulens staan tijdelijk bij een boer op het erf. Voor 400 à 450 euro kunnen liefhebbers een van deze veulens overkopen. Een schijntje vergeleken bij de bedragen die soms voor ‘mooie exemplaren’ moeten worden neergeteld. Over het algemeen geldt: hoe bonter van kleur, des te meer de veulens in trek zijn.

Henk Beugeling van de Dierenbescherming Rijnmond noemt de actie van de Duitsers sympathiek. ,,Alleen hoop ik wel dat de mensen die de paarden overnemen, weten waar ze aan beginnen: als je zo’n veulen in een tuintje van twee bij twee plaatst, is zo’n beest ook niet gelukkig.’’

Klik hier voor een foto van de veulens.

Ik geef toe, ik val zo dit topic binnen...
waar kun je die veulens kopen?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:03

Ach ja, zolang er vraag is naar paardenvlees, zullen er wel paarden geslacht worden. En ja, dan kan je beter lelijke/niet te verkopen paarden dan knappe/gewilde paarden in de worst doen Pling

Neemt niet weg dat ik al deze veulens er leuk uit vind zien. Het punt is gewoon dat je je wel druk kan maken om 16 ponies, maar er worden er nog veel meer per dag geslacht. Van alle paarden die er in de worst zijn gekomen, waren er vast heel veel mooi of lief.
Neemt niet weg dat ik het ook wel zielig vind.
Het lijkt me dan ook meer zoden aan de dijk zetten om helemaal geen paardenvlees te eten, in plaats van een aantal veulens te redden die je vervolgens nergens kwijt kan.
Zeg er eerlijk bij dat ik er ook 1 zou willen als ik er de ruimte voor had Bloos

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:04

Splash_ schreef:
Ben benieuwd hoe groot ze gaan worden, ik ben namelijk nog opzoek naar een leuke bonte........

Dat zou ik ook wel willen weten, en wat voor soort het zijn. Kruising van wie en wie? Knipoog

_LoutJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:07

Ik vindt het een raar dat ze dan 'zomaar' naar de slacht, als ze iets minder 'mooi' zijn(wat ik overigens niet vindt!),verkoop ze dan ook voor een lagere prijs, genoeg mensen met een kleiner budget die zo'n 'lelijk veulen' willen hebben Ja

santotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:09

wat erg Huilen

je koopt tog geen pony om zijn uiterlijk, maar tog om zijn karakter!!

sorry maar hier heb ik gewoon egt geen worden voor