Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
detour schreef:Dus als paarden 24 uur per dag nat staan vatten ze geen kou als ze maar genoeg eten?...
Ik heb altijd begrepen dat ze dan onderkoelen via hun voeten en dan omhoog...
detour schreef:Dus als paarden 24 uur per dag nat staan vatten ze geen kou als ze maar genoeg eten?...
Huertecilla schreef:detour schreef:Dus als paarden 24 uur per dag nat staan vatten ze geen kou als ze maar genoeg eten?...
Mits het ecotope paarden zijn met een normale wintervacht en in windschaduw kunnen gaan staan is er niets aan de hand áls ze ruwvoer hebben om de fermenteerkachel aan de gang te houden.
Die van mij staan met -10 in de besneewde 'modder' nog vrolijk een wip te maken.
Ik heb wel stallen gebouwd voor de paar nachten per jaar dat er én harde wind staat én langdurig neerslag valt én het koud is. Er staat nl. een hek om het land en ze kunnen niet stroomafwaards wegtrekken.
Hoewel het hier in de bergen fiks kan spoken waren dat afgelopen winter dríe nachten.
'Goed' voor je paard zorgen is voor paardgerichte = ethologisch verantwoorde omstandigheden zorgen.
hc
Dihjo schreef:minimaal 0,5 Ha per paard beschikbaar per bedrijf/stalling/manege. Dat wordt overigens nu al als de minimum norm beschouwd.
Ivar schreef:Begin bij bijvoorbeeld de opleiding in deurne waar de paarden 24/7 op stal staan zonder contact met de buurman en in het weekend zelfs één dag een half uur in de molen mogen en de andere dag helemaal niet de box uitkomen. Als je als opleiding al niet het goede voorbeeld geeft, hoe kun je dan verwachten dat je leerlingen later op een goede manier hun paarden gaan houden?
Dihjo schreef:minimaal 0,5 Ha per paard beschikbaar per bedrijf/stalling/manege. Dat wordt overigens nu al als de minimum norm beschouwd.
Jessix schreef:Ik vind het wel goed dat er eens van uit de wet na wordt gekeken. Ik vind het zelf namelijk dat elk paard het recht moet hebben zich vrij te kunnen bewegen, liefst in gezelschap. Zelfs een ruime stal, blijft toch maar een stal. En of dat nou een paar uur in de wei is of in een paddock dat maakt volgens mij niet zoveel uit. Mijn paarden staan 's nachts op stal en op de dag hebben ze zelf de keus. Bij mij gaan ze zelf toch altijd wel naar buiten, meerdere keren per dag, een paar uurtjes. Ook in de modder en in de regen. Als ze het dan zat zijn gaan ze zelf weer naar binnen.
Natuurlijk kun je weidegang nu niet ineens gaan afdwingen. Daar heeft nou eenmaal niet iedereen de ruimte voor. Maar ze kunnen wel een begin maken bij nieuwe stallen en oude toch eens onder de loep nemen. Een paddock of een paar uurtjes in de bak valt toch wel te realiseren? Volgens mij gaan de meeste paarden van topruiters tegenwoordig ook allemaal wel een paar uur per dag de paddock in met bijvoorbeeld een shetlander.
Ik vind trouwens dat die zelfde regels ook zouden moeten gelden voor andere (huis)dieren. Elke eigenaar zou eens goed bij zichzelf na moeten denken over het welzijn van zijn/haar dier. Een wetgeving zou daarvoor eigenlijk niet nodig moeten zijn, maar helaas is dat dus wel zo..
Huertecilla schreef: