Steun van bokt.nl community voor regels welzijn paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Steun van bokt.nl community voor regels welzijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:27

Onderkoeling komt niet voor wanneer je de paarden van voldoende c.q. onbeperkt ruwvoer voorziet.
'Een lekker droog stalletje' en 'lekker samen met de baas aan het werk' zijn een menselijke gedachten
Dus als paarden 24 uur per dag nat staan vatten ze geen kou als ze maar genoeg eten?...
Ik heb altijd begrepen dat ze dan onderkoelen via hun voeten en dan omhoog...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:06

Bij onze ponys die vorig jaar een tijd in extreem nat land stonden, hebben we een paar mokgevallen gehad.

Net als in een box staan, brengt ook in Nederland in de wei staan zijn eigen beheersproblemen met zich mee.
Daar hoef je niet blind voor te zijn.

Ik heb dit jaar de ponys een tijdelijke zanduitloop gegeven met afdak, en een grote paddock is in de maak.

Verkoudheid vorig jaar viel mee: 1 jaarling dat een hoge luchtweginfectie had, op een groep van 6 jonge dieren niet veel.

Ik betwijfel ook of dieren modder en water zo erg vinden, aangezien ze er gewoon doorheen struinen, zelfs als ze hoger gelegen delen hebben, alwaar onbeperkt kuil op ze wacht.

Overigens stallen we hier regelmatig dieren op omdat ze 'het niet trekken'.
Dat kan verschillende oorzaken hebben, zeer tengere bouw, weinig onderhuids vet door bijv. groeispurt of wisselen.

En dan gaan hier alle principes overboord en komen ze gewoon gezellig op stal.

Onze paarden hoeven niet te lijden onder het dogma dat 24/7 altijd beter is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:08

Mooi gezegd randalinpony. Daar ben ik soms bang van, dat mensen hun overtuiging in het extreme over het paard gaan stellen. Ik denk dat sommige het niet kunnen trekken door de vochtigheid, koude is doorgaans geen probleem. Maar bij die twee hebben vaker paarden last, naar mijn ervaring.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:14

Heb dan ook liever vrieskou en harde bodem (paarden zijn handig genoeg hier) dan al dat natte qua prut; bij onze buurtjes staat er een letterlijk in de blub, die zoekt nu alleen zijn schuilstal nog op, op de stenen met paar sprietjes stro.
Zielig?...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:48

detour schreef:
Dus als paarden 24 uur per dag nat staan vatten ze geen kou als ze maar genoeg eten?...

Mits het ecotope paarden zijn met een normale wintervacht en in windschaduw kunnen gaan staan is er niets aan de hand áls ze ruwvoer hebben om de fermenteerkachel aan de gang te houden.
Die van mij staan met -10 in de besneewde 'modder' nog vrolijk een wip te maken.

Ik heb wel stallen gebouwd voor de paar nachten per jaar dat er én harde wind staat én langdurig neerslag valt én het koud is. Er staat nl. een hek om het land en ze kunnen niet stroomafwaards wegtrekken.
Hoewel het hier in de bergen fiks kan spoken waren dat afgelopen winter dríe nachten.

'Goed' voor je paard zorgen is voor paardgerichte = ethologisch verantwoorde omstandigheden zorgen.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:54

Die van mij staan met -10 in de besneewde 'modder' nog vrolijk een wip te maken.

Geweldig, HC!

ROFL

Dit soort Nl is tenminste heel helder! Knipoog

Maar wat je schrijft is zeker interessant, en als de kachel idd genoeg kan branden en afkoeling kan voorkomen , betekent het dat de dieren het dus kunnen redden in ons NL geblub..
Laatst bijgewerkt door detour op 10-12-07 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:54

detour schreef:

Het eten van ruwvoer houdt hun inwendige kachel brandend als het ware. Het gaat dan ook echt om ruwvoer (gras of hooi) en niet om brok e.d., zodat de vertering en verbranding (en energie-levering) optimaal is. Het eten van ruwvoer levert dus energie en met deze energie kan het paard zichzelf warm houden.

Er vindt geen onderkoeling via de hoeven plaats. Paarden hebben geen spieren in hun benen (alleen pezen), dus de zuurstofbehoefte in de benen is dus erg laag. Bovendien kunnen paarden hun bloedsomloop in de benen als het ware op een laag pitje zetten, zodat het bloed daar ook niet kan afkoelen.

Àls paarden al kou zouden vatten via de benen, dan zou het niet uitmaken of ze op droog beton of op natte ondergrond staan. Het belangrijkste is dat het paard in ieder geval kan bewegen als het koud is. Beweging houd de hoef warm (hoefmechanisme) en daarmee dus ook de benen (bloedsomloop), en maakt een natte wei dus niets uit. Een koude stalvloer (evt. met ijzers) en daar gedwongen stilstaan, levert veel eerder koude hoeven en benen op.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:05

Huertecilla schreef:
detour schreef:

Mits het ecotope paarden zijn met een normale wintervacht en in windschaduw kunnen gaan staan is er niets aan de hand áls ze ruwvoer hebben om de fermenteerkachel aan de gang te houden.

Ik heb wel stallen gebouwd voor de paar nachten per jaar dat er én harde wind staat én langdurig neerslag valt én het koud is. Er staat nl. een hek om het land en ze kunnen niet stroomafwaards wegtrekken.
Hoewel het hier in de bergen fiks kan spoken waren dat afgelopen winter dríe nachten.

'Goed' voor je paard zorgen is voor paardgerichte = ethologisch verantwoorde omstandigheden zorgen.

hc

Welke paarden zijn in Nederland ecotope paarden?

In Nederland hebben we niet een paar nachten per jaar wind en neerslag. Het regent (plenst met bakken uit de hemel soms) en waait hier al weer weken achtereen, en dit kan best de hele winter doorgaan.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:26

Hier in de buurt is een stal waar de paarden 12/7 naar buiten gaan, onbeperkt kuilgras krijgen en in een grote kudde staan waar ze sociaal gedrag kunnen vertonen. 's nachts gaan ze op stal in een box met voldoende stro en ook weer kuilgras voor de nacht. Ze krijgen bijna geen brok. Ze staan wel in de blub met dit weer. Bijna alle paarden die daar staan hebben mok (tot aan de knieen achter en tot aan de ellebogen voor), ook zijn er diverse met wonden en nare plekken van het vechten over de rangorde onderling.

Ik weet niet wat nu beter is hoor.

Bij mij thuis gaan de paarden 's ochtends of 's middags in de paddock en worden daarnaast door de eigenaar gewerkt. 's zomers kunnen ze 15 minuten lopen vanaf stal 24/7 in de wei. Heb één paard dat notabene in de kudde is opgegroeid dat telkens over het hek gejaagd wordt in deze wei en naar huis komt. Zelfs zodanig dat hij vorige zomer geopereerd moest worden aan de verwondingen die hij in de wei had opgelopen door over het hek te springen.

Wat is nu beter voor het welzijn? Zeggen jullie het maar. Dit paard gaat iig niet meer 24/7 in de kudde in de wei. Hij vindt het duidelijk niet leuk daar.

dihjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:27

Ben erg benieuwd of jullie ná 6 pagina's discussie zelf al in staat zijn om met een voorstel voor nieuwe regelgeving te komen, met daarin ruimte voor "praktische" problemen uit de dagelijkse paardenpraktijk.

Zelf iets voorstellen en indienen, gebaseerd op een optimum, is vaak beter dan wachten op overheidsmaatregelen.

Regels van "bovenaf", als de initiatieven van MvD worden overgenomen, zouden immers kunnen zijn:

minimaal 0,5 Ha per paard beschikbaar per bedrijf/stalling/manege. Dat wordt overigens nu al als de minimum norm beschouwd.
Vrije uitloopmogelijkheden uit de stal, of aanwezigheid van afdoende beschutting/schutstal gedurende de daglichtperiode, in groepsverband.
Voldoende ruwvoer aanbod buiten, door begrazing of door bijvoeren beschikbaar te stellen.

Maar....

Hoe passen we dan de Hit-actief stal daarin. Wel goed alternatief, maar niet als je naar de eisen kijkt.
Hoe gaan we dan om met maneges met 60 paarden die op totaal 2 Ha grondoppervlak staan, en geen geld, laat staan de ruimte hebben voor 28 Ha extra?
Is een blubberveld in de winter ook goed, mits daar maar kunststof roosters inliggen?
Gaat het paard weer richting landbouwhuisdier, en is een paardenhouder (prive of zakelijk) straks vergunningsplichtig voor huisvesting, bestemmingsplan, milieu etc, net als nu geldt voor koeien en varkens?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:28

Heb ook zo een paardje, hij staat met vrije uitloop naar grote weide met veel vriendjes. Zomers is het geen probleem dat staat hij merendeels buiten, maar als het een beetje regent vlugt hij binnen, winters zul je hem ook alleen maar bijna binnen zien.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:38

Dihjo schreef:
minimaal 0,5 Ha per paard beschikbaar per bedrijf/stalling/manege. Dat wordt overigens nu al als de minimum norm beschouwd.

Tja, dit gaat niet lukken bij de meeste stallen in ons land, en dan nog zijn er eigenaren die niet willen dat hun dier op de kudde of in de uitloop gaat. Voed de eigenaren op zodat er geen mensen zijn die hun dier 10 minuten opjagen in de bak om hem vervolgens weer op stal te zetten onder het mom van ik heb vandaag geen tijd. Of mensen die persee willen dat hun dier onbeperkt ruwvoer krijgt en vervolgens bij de dierenkliniek op de stoep staan met een ziek paard omdat hun dier spierbevangen is vanwege het onbeperkte voedsel in combinatie met te weinig werk. Zie de dingen in perspektief. Tegenwoordig hebben we vooral mensen met paarden en geen paardenmensen.

Begin bij bijvoorbeeld de opleiding in deurne waar de paarden 24/7 op stal staan zonder contact met de buurman en in het weekend zelfs één dag een half uur in de molen mogen en de andere dag helemaal niet de box uitkomen. Als je als opleiding al niet het goede voorbeeld geeft, hoe kun je dan verwachten dat je leerlingen later op een goede manier hun paarden gaan houden?

Begin niet meteen met de ideale situatie, maar probeer alvast de paarden die niet naar buiten kunnen een beter leven te geven door te zorgen voor uitloop/paddock mogelijkheden op het bedrijf en ga zo telkens weer een stapje verder zodat iedereen de mogelijkheid heeft om zich de conformeren en aan te passen aan de "nieuwe" en hopelijk uiteindelijk ideale situatie.

Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Kijk in je eigen situatie of er nog wat verbeterd kan worden voor je begint over hoe een ander het doet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-07 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:40

Ivar schreef:
Begin bij bijvoorbeeld de opleiding in deurne waar de paarden 24/7 op stal staan zonder contact met de buurman en in het weekend zelfs één dag een half uur in de molen mogen en de andere dag helemaal niet de box uitkomen. Als je als opleiding al niet het goede voorbeeld geeft, hoe kun je dan verwachten dat je leerlingen later op een goede manier hun paarden gaan houden?

Vind ik wel scherp opgemerkt, is deze opleiding in de paarden wereld in Nl niet de meest prominente?
Dan mogen ze nl de hele boel daar gaan verbouwen en krijgt de opleiding vast een heel ander tintje (zie nu Monty Roberts en L Tellington Jones ineens weer staan daar naastd ie gebouwen, hun clinics gevende; wat een contrast). Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-07 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:09

Dihjo schreef:

Minimum norm van wat?

Dat is de norm om paarden in het grasseizoen op grasland te kunnen houden.

Heeft met graslandbeheer van doen, energievoorziening, niks met welzijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-07 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:31

Dihjo schreef:

Ik denk dat die 0,5 Ha per paard niet echt haalbaar is voor alle bedrijven, zeker in de Randstad. Wellicht is het beter verplicht te stellen dat er een paddock of wei aanwezig moet zijn met een bepaald oppervlakte. Of er namelijk twee groepen van tien paarden vier uur in staan, of één groep van tien acht uur, maakt voor het benodigde oppervlakte niet uit, terwijl je wel meer paarden kunt accomoderen. Ook is dit beter te realiseren voor meer bedrijven, wat ook niet geheel onbelangrijk is.

dihjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:10

Nog een leuke..... net gevonden op marktplaats.nl

Moderatoropmerking:
Tekst verwijderd, marktplaats advertenties bespreken is niet toegestaan.
Reden: Tekst verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:24

Moderatoropmerking:
Ik heb even een paar verzoekjes.
- Zouden jullie erop willen letten dat je iemand goed quote? Dus de quote-tags gebruiken en niet alleen kopiëren. Daarnaast ook graag de namen erbij vermelden zodat duidelijk is wie wat gezegd heeft Lachen
- Zouden jullie gebruik willen maken van de editknop? Dus niet meerdere posts onder elkaar plaatsen, maar gewoon alles in 1 post. Je kunt voorbeeld gebruiken om te kijken wie er nog wat gezegd heeft terwijl jij wat aan het typen was.

En tot slot het verzoek om ontopic te blijven en met respect te discussiëren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:49

Ik vind het wel goed dat er eens van uit de wet na wordt gekeken. Ik vind het zelf namelijk dat elk paard het recht moet hebben zich vrij te kunnen bewegen, liefst in gezelschap. Zelfs een ruime stal, blijft toch maar een stal. En of dat nou een paar uur in de wei is of in een paddock dat maakt volgens mij niet zoveel uit. Mijn paarden staan 's nachts op stal en op de dag hebben ze zelf de keus. Bij mij gaan ze zelf toch altijd wel naar buiten, meerdere keren per dag, een paar uurtjes. Ook in de modder en in de regen. Als ze het dan zat zijn gaan ze zelf weer naar binnen.

Natuurlijk kun je weidegang nu niet ineens gaan afdwingen. Daar heeft nou eenmaal niet iedereen de ruimte voor. Maar ze kunnen wel een begin maken bij nieuwe stallen en oude toch eens onder de loep nemen. Een paddock of een paar uurtjes in de bak valt toch wel te realiseren? Volgens mij gaan de meeste paarden van topruiters tegenwoordig ook allemaal wel een paar uur per dag de paddock in met bijvoorbeeld een shetlander.

Ik vind trouwens dat die zelfde regels ook zouden moeten gelden voor andere (huis)dieren. Elke eigenaar zou eens goed bij zichzelf na moeten denken over het welzijn van zijn/haar dier. Een wetgeving zou daarvoor eigenlijk niet nodig moeten zijn, maar helaas is dat dus wel zo..

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:07

Jessix schreef:
Ik vind het wel goed dat er eens van uit de wet na wordt gekeken. Ik vind het zelf namelijk dat elk paard het recht moet hebben zich vrij te kunnen bewegen, liefst in gezelschap. Zelfs een ruime stal, blijft toch maar een stal. En of dat nou een paar uur in de wei is of in een paddock dat maakt volgens mij niet zoveel uit. Mijn paarden staan 's nachts op stal en op de dag hebben ze zelf de keus. Bij mij gaan ze zelf toch altijd wel naar buiten, meerdere keren per dag, een paar uurtjes. Ook in de modder en in de regen. Als ze het dan zat zijn gaan ze zelf weer naar binnen.

Natuurlijk kun je weidegang nu niet ineens gaan afdwingen. Daar heeft nou eenmaal niet iedereen de ruimte voor. Maar ze kunnen wel een begin maken bij nieuwe stallen en oude toch eens onder de loep nemen. Een paddock of een paar uurtjes in de bak valt toch wel te realiseren? Volgens mij gaan de meeste paarden van topruiters tegenwoordig ook allemaal wel een paar uur per dag de paddock in met bijvoorbeeld een shetlander.

Ik vind trouwens dat die zelfde regels ook zouden moeten gelden voor andere (huis)dieren. Elke eigenaar zou eens goed bij zichzelf na moeten denken over het welzijn van zijn/haar dier. Een wetgeving zou daarvoor eigenlijk niet nodig moeten zijn, maar helaas is dat dus wel zo..

Helemaal mee eens. OK dan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:29

dihjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:03

Huertecilla schreef:
Duurde even maar heb het actikel gevonden:

http://www.sciencedirect.com/science?_o ... c171f2e5fc

hc

the behavioral data suggest that pasture-kept horses adapt more easily to training than stalled horses.

Weer een goed argument dus om ze veel buiten te laten lopen in de wei. Laten grazen is nog steeds DE manier om een "los" paard te krijgen en te houden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:25

Hmm....ik vind 'm nog niet echt overtuigend. Zeker omdat in het artikel gesproken wordt over het trainen en mounten (dus erop zitten) van 2-jarigen. Als een onderzoek dat schijnlijk het doel voor ogen heeft de omstandigheden voor paarden te verbeteren, begint met een 2-jarige in te rijden, kan ik het al niet meer helemaal serieus nemen.

Dat gezegd hebbende, kan ik wel geloven dat paarden die de eerste drie jaren in de opfok hebben gestaan, makkelijker leren dan paarden die de eerste drie jaar op stal hebben doorgebracht. Ook zijn ze over het algemeen dan gewend een dominanter paard boven zich te hebben, dus zullen wellicht minder dwars zijn. Wat dit onderzoek echter niet aantoont, is of dit alleen geldt voor paarden die voor het eerst getraind worden of ook voor paarden die al verder in de training staan en op stal/wei worden gehouden.