Schaarste aan stro dupeert de maneges in Noord-Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cristina

Re: Schaarste aan stro dupeert de maneges in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:28

Rianneke schreef:
echt ik kan hier echt boos om worden Boos! bij onze akkerbouwer werd het stro verhakselt omdat er geen vraag naar was Clown en nu is er opeens een tekort Ach gut
ik blij dat ik mijn stro nog voor een normale prijs heb Haha!

Waarschijnlijk was het van zeer slechte kwaliteit en zat de boer aan het max. van zijn wettelijke bemesting.
gehakseld stro is goed voor de structuur van de grond en geeft nog enige bemesting. Dat er tekort is komt omdat we zo met het "milieu" bezig zijn dat we alles willen verbranden om maar energie eruit te halen. Het graan is ook duurder omdat de oogst al slechter was en het gaat deels naar de biobranderij.

Ik zie er nog van komen dat we massaal overgaan op de paardenmatrassen Haha!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:59

Ik zit er ook over te denken om rubbermatten aan te schaffen (zijn dat de matrassen Knipoog ), ik heb mijn paarden nu nog in pension staan, maar als het goed is komen ze binnen een jaar aan huis... Kan ik de matten nu al gebruiken (en dus weer wat goekoper staan) en straks meenemen !!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:08

Nou ik neem mijn reactie weer terug
wij gaan waarschijnlijk ook omhoog Zij zijn groot en ik is klein! *zucht*

Aniita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:12

Wist niet dat de voer/vlas prijs omhoog is gegaan. Iedergeval heb ik nog niet van een verhoging gehoord, zou echt niet weten waar ik het geld vandaan moet halen..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:20

Cristina schreef:
Waarschijnlijk was het van zeer slechte kwaliteit en zat de boer aan het max. van zijn wettelijke bemesting.
gehakseld stro is goed voor de structuur van de grond en geeft nog enige bemesting. Dat er tekort is komt omdat we zo met het "milieu" bezig zijn dat we alles willen verbranden om maar energie eruit te halen. Het graan is ook duurder omdat de oogst al slechter was en het gaat deels naar de biobranderij.

Ik zie er nog van komen dat we massaal overgaan op de paardenmatrassen Haha!

de kwaliteit is juist hartstikke goed Pling en die boer heeft het niet verhakselt voor zijn structuur of bemesting Knipoog er was gewoon echt geen vraag naar!! al jaren komen er precies dezelfde mensen daar stro kopen en die nemen mee wat ze nodig hebben en niet meer...

en de tarwe was niet zo duur omdat de oogst zo slecht was... er is helemaal niet zoveel minder geoogst Haha! alleen ze kunnen de vraag vanauit het buitenland niet aan en dat drukt de prijzen omhoog.

ag we zullen volgend jaar nog wel zien wat het word met het stro...
als er veel vraag naar is en ze weten onze akkerbouwer niet te bereiken dan ga ik wel als tussenpersoon mijn handje ophouden voor de winst Clown

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:17

ik ben niet omhoog gegaan met de prijzen maar had ook mazzel dat ik voor een jaar stro kon inkopen voor de prijzen omhoog gingen

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:33

Donja schreef:
Ik zit er ook over te denken om rubbermatten aan te schaffen (zijn dat de matrassen Knipoog ), ik heb mijn paarden nu nog in pension staan, maar als het goed is komen ze binnen een jaar aan huis... Kan ik de matten nu al gebruiken (en dus weer wat goekoper staan) en straks meenemen !!

De mijne staan sinds een tijdje op rubbermatten, ze moesten er wel aan wennen. Er ligt nu een dun laagje stro op. Daarvoor stonden ze heel dik in het stro, maar met die topprijzen heb ik hiervoor gekozen. Alleen bij de dieren die overdag naar buiten gaan. De andere durf ik niet aan (ach een beetje zielig om te zien) Ik moest er ook aan wennen. Maar het is redelijk zacht, urine loopt eruit en eraf in een gootje. Dus nat worden het beslist niet. Omdat ze overdag naar buiten gaan haal ik het vervuilde stro met poep er allemaal uit. Er gaat maar weinig stro (halve grote plak) op ,alleen omdat ze anders niet durven te plassen Bloos

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:09

Er is maar 1 optie Gewoon geen stro meer gebruiken! Voor de paarden is het echt niet goed hoor. Gewoon op een kale stal houden dat is veel beter voor de hoeven! Go natural!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:09

Zeeuwtje68 schreef:
Er is maar 1 optie Gewoon geen stro meer gebruiken! Voor de paarden is het echt niet goed hoor. Gewoon op een kale stal houden dat is veel beter voor de hoeven! Go natural!!

wat een ongelofelijke kletsica.
Paarden liggen graag 's nachts. En dan is stro een natuurlijke bron voor warmte en een fijn matras. Zonder een lekker dik bed van stro krijgt mijn paard zelfs doorligplekken. En hoeven.. ze heeft knetterharde voorbeeldhoeven, aldus de hoefsmid.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:40

Anya schreef:
Zeeuwtje68 schreef:

wat een ongelofelijke kletsica.
Paarden liggen graag 's nachts. En dan is stro een natuurlijke bron voor warmte en een fijn matras. Zonder een lekker dik bed van stro krijgt mijn paard zelfs doorligplekken. En hoeven.. ze heeft knetterharde voorbeeldhoeven, aldus de hoefsmid.

Het is zelfs bewezen hoor! Maar ieder zijn ding hoor! Op stal zetten vind ik ook paardonvriendelijk!
En stro is geen natuurijke bron van warmte, das hooi wat ze eten! Stro ook als het gegeten word!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:42

huh huh... het is goed Ja

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:01

Mijn pony staat helaas op stal overdag en dan is het toch wel fijn dat ze op stro staat... gaat de verveling ook tegen.

Wij zijn ook omhoog gegaan... betaalde 195 en nu 220...

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 00:08

Ik heb zaterdag tig kleine baaltjes hooi gekocht voor een bedrag van 0,80 ct Haha!

De paarden staan op vlas, we willen dat ook als vochtopname behouden, maar daar bovenop een laag stro aanbrengen. Meerdere stallen doen dat en zijn tevreden over het resultaat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:29

Noetanchamon schreef:
Ik heb zaterdag tig kleine baaltjes hooi gekocht voor een bedrag van 0,80 ct Haha!

De paarden staan op vlas, we willen dat ook als vochtopname behouden, maar daar bovenop een laag stro aanbrengen. Meerdere stallen doen dat en zijn tevreden over het resultaat.

Is dat ook nog van goede kwaliteit of is het oud overjarig hooi?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:36

Cristina schreef:
Donja schreef:

De mijne staan sinds een tijdje op rubbermatten, ze moesten er wel aan wennen. Er ligt nu een dun laagje stro op. Daarvoor stonden ze heel dik in het stro, maar met die topprijzen heb ik hiervoor gekozen. Alleen bij de dieren die overdag naar buiten gaan. De andere durf ik niet aan (ach een beetje zielig om te zien) Ik moest er ook aan wennen. Maar het is redelijk zacht, urine loopt eruit en eraf in een gootje. Dus nat worden het beslist niet. Omdat ze overdag naar buiten gaan haal ik het vervuilde stro met poep er allemaal uit. Er gaat maar weinig stro (halve grote plak) op ,alleen omdat ze anders niet durven te plassen Bloos

mijn ene merrie gaat nu op vlas, ze eet nl al haar stro op (en ze krijgen 5x per dag kuil en voldoende krachtvoer, dus het is niet dat ze honger heeft...). Hoop alleen dat ze er geen koliek van krijgt...
Zit er toch aan te denken om alvast wat matten te halen voor haar....
werkt het wel makkelijk met uitmesten (prik je er niet makkelijk in met de mestvork, of gebruik je andere gereedschappen daarvoor?)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:42

Zeeuwtje68 schreef:

Ben ik het niet mee eens. Paarden die op een betonvloer liggen krijgen last van wondjes of ligplekken. Verder is stro een prima bron van ruwvoer naast het hooi wat je voert. Van mij hoeven ze niet in een strobed van een halve meter dik te staan maar dat een kale beton vloer gezonder zou betwijfel ik ten zeerste. Overigens kan het wel zijn dat het voor de voeten beter is, je moet je dan afvragen of je daar ligwonden en beperkte ruwvoer opname voor over hebt...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:48

Ir111 schreef:
Zeeuwtje68 schreef:

Ben ik het niet mee eens. Paarden die op een betonvloer liggen krijgen last van wondjes of ligplekken. Verder is stro een prima bron van ruwvoer naast het hooi wat je voert. Van mij hoeven ze niet in een strobed van een halve meter dik te staan maar dat een kale beton vloer gezonder zou betwijfel ik ten zeerste. Overigens kan het wel zijn dat het voor de voeten beter is, je moet je dan afvragen of je daar ligwonden en beperkte ruwvoer opname voor over hebt...

Helemaal mee eens Ir111, zolang je een stal goed bij houdt is er niets aan de hand! Stro is een welkome afwisseling als tijdsverdrijf zolang ze op stal staan om lekker te kunnen knabbelen!
Als je het strobed zo vies laat worden dat ze rotstraal, mok enzovoorts krijgen is het niet goed (geloof me heb het al eens gezien bij een stalgenoot)
Als je dagelijks de ballen mest en regelmatig de natte plekken bij houdt hebben ze altijd een lekker schone en knabbelbare ondergrond!
Bij vlas en zaagsel kan je dat niet zeggen!

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:12

meggiemeg schreef:
Is dat ook nog van goede kwaliteit of is het oud overjarig hooi?

Sorry, een tikfout.....ik heb tig baaltjes stro gekocht. Van dit jaar Haha!
Voor een grote ronde baal moest ik 20,= betalen. Voor die kleinere 80 ct.
Die grote ronde nemen me net teveel ruimte in beslag Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:22

80 cent is voor nu een hele nette prijs! Pling meestal is het rond de 80 cent en dan moet je ze nog wel zelf van het land afhalen...