Nederland voert oorlog met paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruud_O

Re: Nederland voert oorlog met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:15

eilleen333 schreef:
Ik vind het niet nodig, en ja, er zijn wel degelijk alternatieven voor paarden. Misschien wat minder effectief, maar ze zijn er wel. Een auto, motor of gewoon onze eigen benenwagen...

MaiMai schreef:
Nagelbijten / Gniffelen en dan sta je daar, zonder benzine in de woestijn...

Als je water voor je paard mee kan nemen kan je ook benzine mee nemen Knipoog .

Tuurlijk, paarden zijn handig daar, maar zeker niet noodzakelijk.

Enig idee hoeveel brandstof je nodig hebt tegen over het beetje water dat een paard gebruikt?
En met enige handigheid in het terrein kun je zelfs water uit de lucht filteren.

Paarden zijn nu eenmaal zeer veelzijdig en eigenlijk betere atleten dan wij miserabele mensjes.
En ik ga helemaal met HC mee, de meeste paarden in de randstad hebben het slechter dan die paarden die eventueel mogelijkerwijs zouden worden gebruikt voor een oorlogsmissie.

Dus conclusie, lekker met die paarden naar missie gaan en ervoor zorgen dat de paarden in de randstad een beter en afwisselende leven gaan krijgen dan hun oeverloze rondjes in stal of manege bak.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:33

Pharagirlke:
Citaat:
mijn paard moet niet tussen bommen lopen en gezien ze naar haar bit hapt vermoed ik dat ze daar idd weinig tot geen problemen hee heeft Een paard hoort helemaal niet ondergeschikt te zijn, wij mensen zijn zo verdomt arrogant om ons boven deze prachtige dieren te plaatsen! 'moeten ze maar geen paard geworden zijn' heb jij er voor gekozen mens te worden dan?

Vind het vreselijk om te lezen dat mensen nog zo prehistorisch denken over paarden.

Als jij op je paard gaat zitten, plaats je je letterlijk en figuurlijk boven dat dier.
Aangezien wij ons paard meenemen in een wereld die eigenlijk niet voor ze bedoeld is, nl, de mensenwereld, kunnen we niet anders dan boven ze staan, met andere woorden: leiding geven. Bovendien is een paard een hierarchisch dier dat zoekt naar die rangorde, voelen ze zich fijn bij.
Met arrogantie niets van doen, wel met verantwoordelijkheid nemen.
En dan erbij, jij maakt nog steeds je paard ondergeschikt: aan jouw recreatie. Of het paard dat wel of niet fijn vindt is niet van belang.

Voor jou is het onderscheid tussen die polderrit en dat oorlogsgebied wel duidelijk: voor het paard zeker niet. Dat betekent dat hij er geen last van heeft.
Ja, hij kan gewond raken. Maar je mag aannemen dat een soldaat te paard dan meteen zorgt dat hij uit zijn lijden wordt verlost, zo gaat dat toch al eeuwen?

Maw, Pharagirlke: jij plaatst je niet alleen evengoed boven dat prachtige paard, jij bepaalt ook nog welke gebruiksdoelen wel en niet gerechtvaardigd zijn.
Dát zou je arrogant kunnen noemen Knipoog .

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:37

Ze zullen ook wel liters Rescue nodig hebben toch? Clown

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:12

Ruudjw schreef:
Paarden zijn nu eenmaal zeer veelzijdig en eigenlijk betere atleten dan wij miserabele mensjes.
En ik ga helemaal met HC mee, de meeste paarden in de randstad hebben het slechter dan die paarden die eventueel mogelijkerwijs zouden worden gebruikt voor een oorlogsmissie.

Dus conclusie, lekker met die paarden naar missie gaan en ervoor zorgen dat de paarden in de randstad een beter en afwisselende leven gaan krijgen dan hun oeverloze rondjes in stal of manege bak.

Paarden in de randstad en paarden in de oorlog is wel een beetje appels met peren vergelijken. Dat neemt niet weg dat je wel gelijk zal hebben hoor, maar de paarden in de randstad hebben niets met de oorlog te maken Knipoog . Plus dat er ook een boel paarden rondlopen die het wel prima hebben daar.

Ik zeg ook niet dat ik er zwaar tegen ben dat de paarden mee doen in de oorlog, maar ik vind het niet nodig. Daar zit een wereld van verschil tussen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:50

Even een reactie op:
Citaat:
Enig idee hoeveel brandstof je nodig hebt tegen over het beetje water dat een paard gebruikt?

Een Amerikaanse tank 'loopt' 1 op 6, als ze een beetje zuinig rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 01:48

OoappeloO schreef:
Even een reactie op:
Citaat:

Een Amerikaanse tank 'loopt' 1 op 6, als ze een beetje zuinig rijden.

Grapje? of wéér een voorbeeld van geen idéé hebben?!

'The gas turbine engine (van de M1 tank) provides unmatched acceleration, but consumes a lot a fuel. Estimates vary, but the combat average from various sources is about three gallons per mile. '

13½ liter per 1600 meter....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 01:53

eilleen333 schreef:
Ik zeg ook niet dat ik er zwaar tegen ben dat de paarden mee doen in de oorlog, maar ik vind het niet nodig. Daar zit een wereld van verschil tussen.

Ik vind oorlog niet nodig, daar zit een wereld van verschil tussen....
maar als ze dan toch moeten hoop ik dat de minister ze wel verplicht een cap op te zetten want paarden blijven wel onvoorspelbare vluchtdieren en met al die bommen en zo weet je maar nooit.

Frusty Frusty

hc

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 01:59

Ben jij het ooit ergends wel mee eens HC?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 02:27

randalinpony schreef:
Pharagirlke:
Citaat:
mijn paard moet niet tussen bommen lopen en gezien ze naar haar bit hapt vermoed ik dat ze daar idd weinig tot geen problemen hee heeft Een paard hoort helemaal niet ondergeschikt te zijn, wij mensen zijn zo verdomt arrogant om ons boven deze prachtige dieren te plaatsen! 'moeten ze maar geen paard geworden zijn' heb jij er voor gekozen mens te worden dan?

Vind het vreselijk om te lezen dat mensen nog zo prehistorisch denken over paarden.

Als jij op je paard gaat zitten, plaats je je letterlijk en figuurlijk boven dat dier.
Aangezien wij ons paard meenemen in een wereld die eigenlijk niet voor ze bedoeld is, nl, de mensenwereld, kunnen we niet anders dan boven ze staan, met andere woorden: leiding geven. Bovendien is een paard een hierarchisch dier dat zoekt naar die rangorde, voelen ze zich fijn bij.
Met arrogantie niets van doen, wel met verantwoordelijkheid nemen.
En dan erbij, jij maakt nog steeds je paard ondergeschikt: aan jouw recreatie. Of het paard dat wel of niet fijn vindt is niet van belang.

Voor jou is het onderscheid tussen die polderrit en dat oorlogsgebied wel duidelijk: voor het paard zeker niet. Dat betekent dat hij er geen last van heeft.
Ja, hij kan gewond raken. Maar je mag aannemen dat een soldaat te paard dan meteen zorgt dat hij uit zijn lijden wordt verlost, zo gaat dat toch al eeuwen?

Maw, Pharagirlke: jij plaatst je niet alleen evengoed boven dat prachtige paard, jij bepaalt ook nog welke gebruiksdoelen wel en niet gerechtvaardigd zijn.
Dát zou je arrogant kunnen noemen Knipoog .

wanneer mijn paard aan geeft zich daar niet meer goed onder te voelen zal ik de eerste zijn die afstapt en het rijden laat voor wat het is. Me dunkt dat een paard haarfijn aanvoelt wanneer het gaat om een rustig bosritje of een oorlogsgebied. Maar goed daarin ben ik dan weer zo'n vreemd wezen dat er in geloofd dat paarden gevoelens van andere aanvoelen en dus ook angst en dood aanvoelen. Waar loop jij het liefste zonder geheugen (en dus zonder weten) rond randalinpony. In een oorlogsgebied als Irak of in de polders?

(eigenlijk had ik de rest van het antwoord zelfs niet moeten geven, alleen die vraag is al genoeg.)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:14

Huertecilla schreef:
eilleen333 schreef:

maar als ze dan toch moeten hoop ik dat de minister ze wel verplicht een cap op te zetten want paarden blijven wel onvoorspelbare vluchtdieren en met al die bommen en zo weet je maar nooit.

Frusty Frusty

hc

Niet dat je veel hebt aan een cap als je een bom op je kop krijgt... En ik weet niet of je het weet... Militairen dragen helmen... Clown
Ik vind oorlog ook niet nodig, maar daar gaat het hier toch niet om? Wat wil je nou horen dan? Dat ik ga juichen dat ze die paarden daarheen sturen ofzo? Ik vind het niet nodig, maar als ze het nodig vinden moeten ze het vooral doen. Ik kan ze toch niet tegenhouden...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:40

Pharagirlke: dat zijn allemaal aannames.

Bovendien heeft een paard een prima geheugen, het is het beredeneren en begrijpen van zijn omgeving dat iets anders werkt dan bij een mens.

Je kan die laatste vraag dus aan mij stellen, maar niet aan een paard. Dat is nou net het verschil.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:49

Huertecilla schreef:

Frusty Frusty

hc

ROFL ROFL

En verders vind ik oorlog ook niet nodig. Als er mensen zijn die het wel nodig vinden, tsja. Maar laat de beesten erbuiten..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:43

Citaat:
Maar laat de beesten erbuiten..

Nou, ja. Laat mensen erbuiten... Heel raar, maar veel mensen in oorlogsgebieden hebben ook nooit om die oorlog gevraagd.

In plaats van je druk om 9 ijslanders te maken, kun je beter warchild steunen, of Amnesti ofzo.

Brookes Hospital is ook een heel goede, die doen ook nog dingen voor dieren die léven in oorlogsgebieden, o.a. Afganisthan. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:01

randalinpony schreef:
In plaats van je druk om 9 ijslanders te maken, kun je beter warchild steunen, of Amnesti ofzo.

...zoals kijken of jouw eigen paard al 24/7 met soortgenoten op de wei staat en je paard dan nóg graag met je uit rijden gaat Haha!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:04

Vjestagirl schreef:
Ben jij het ooit ergends wel mee eens HC?

trrrrrrrríng, wakker worden: zoals je hád kunnen lezen, met het inzetten van paarden door het leger ¡Ping! Pling Pling

hc

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:19

en dat noemt zich een paarden vriend laat me niet lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:35

Midasje schreef:
en dat noemt zich een paarden vriend laat me niet lachen

Nee hoor, alleen maar niet schijnheilig Schijnheilig
Ik ga voor míjn egoïstische lol op een paard zitten en manipuleer hen dat leuk te vinden Pling
Daar is níets altruïstisch aan. Bij joú ook niet, alleen verschuil jij je achter struisvogelargumenten.

hc

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:15

Ik snap werkelijk niet wat je hier op bokt doet.
Als je alleen maar cometaar hebt op andere en eigelijk geen eigen mening, want jou mening is gewoon niet die van een ander.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:22

Een ding kun je HC nooit van verwijten en dat is het niet hebben van een mening.
Dat hij verder graag de confrontatie aan gaat, dat is nuttig en leuk.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:23

nou dat vindt ik niet ik heb nog geen mening van hem zelf gezien alleen een hoop cometaar op andere.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:31

Heb je nooit goed opgelet......
Maar om terug te komen op dit topic.
Mensen overleven nu eenmaal of krijgen een klus voor elkaar, door de vaardigheden om bepaalde resources te kunnen gebruiken. In dit geval worden paarden gebruikt om goederen te verplaatsen in zeer onbegaanbaar gebied. En mede hierdoor zullen ze ook goed beschermd worden (ze hebben die goederen nu eenmaal nodig, anders zouden ze niet meenomen worden).
Tja en in een spanningsgebied opereren heeft nu eenmaal risico's, maar een paard/pony/ezel/yak/os is in dit geval betrouwbaarder dan lokale menselijke bagagedragers.

En qua risico ligt het een stuk lager dan wanneer ik met mijn beperkte ervaring een cross ga rijden. En dat doe ik toch ook, moet het een keer leren.

Dus de inzet van dieren om daarbij mensen levens te sparen is oke, uiteraard wel met inachtneming van normale omgangsnormen. Niet oke is uiteraard het testen van cosmetica oid.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:35

En toch staat het me op een of andere manier ontzettend tegen, om onschuldige dieren mee te nemen naar oorlogsgebied.
Omdat wij vinden dat het belangrijk is.
En om terug te komen op HC als ik in zijn profiel kijk had ik juist van hem wel een andere reactie verwacht hier over.
Of 1 met wat meer inhoud en duidelijkheid.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:40

Ja dat tegenstaan ben ik met je eens, maar als het die militairen (even los van het feit of die daar uberhaupt aanwezig hadden moeten zijn) een extra overlevingskans geeft, dan kan ik daar mee leven.

En ik kan me toch een duidelijke mening van HC over dit punt herinneren. Maar dat mag hij (mits hij daar zin in heeft) nog wel ventileren. Maar m.i. is die niet veel anders als die van mij.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:44

spijt me kan het niet over mijn hart verkrijgen dat ik het "goed" vindt om paarden daar heen te sturen.
Voor wat voor rede dan ook Verdrietig

En ik hoor graag de reactie van hc als hij daar zin in heeft want was toch wel onder de indruk van het profiel.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:45

Dus misgun je die militairen een extra kans om succesvol van hun missie terug te keren..........