Paard afgemaakt tijdens Military Boekelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meraki

Re: Paard afgemaakt tijdens Military Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:14

Ik zag het gebeuren..

Dit is de eerste keer dat ik naar de military geweest ben.. En ik ben dol
op paardensport.. maar dit hoeft niet weer..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:19

Vrezelijk, ik moet er niet aan denken dat mij zoiets zou overkomen.

Maar helaas zit een ongeluk toch vaak in een klein hoekje. Ik ken iemand die lekker met d'r paard door het bos galopeerde, paard stopt opeens op drie benen, been gebroken

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:25

Eigenlijk wel om bang van te worden, dit topic Scheve mond iedereen kent wel iemand...

beep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:00

er kan altijd iets gebeuren bij elke tak van de paardensport, blijft een risico maar soms moet je er maar van genieten zolang alles goed gaat..... je weet nooit wanneer het fout gaat (maar goed ook)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:17

Nouks schreef:
vanitymay schreef:
paard heeft dit op een recht en vlak stuk gekregen tussen twee hindernissen in. was verder geen sprong in de buurt.

Nog een gelukje bij een ongeluk als je het mij vraagt. Anders krijgt de sport al helemaal per direct een slechte naam onder de gros van het publiek...

Tsja, het blijft een mooie, maar risicovolle sport. Erg sneu voor zowel het paard als de ruiter en eigenaar...

Ik ben het helemaal met je eens. Onze club heeft jaren een SGW georganiseerd. Op 1 punt kon je een combinatie wel op 4 hindernissen volgen, een prachtig gezicht...

DIt had ook kunnen gebeuren in het land. Erg jammer om zo van je bestje afscheid te moeten nemen.

lady123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:19

Wij waren daar ook in de buurt. Het werd netjes opgelost. De trailer met trekker was er en een andere trailer werd gelijk opgeroepen en was ook zo ter plekke. Heb hem dus ook zien staan met zijn paard in de trailer en dat de DA er bij in ging. Sneu hoor om zo te horen dat hij het niet heeft gered.

Ik vond het een pracht beest om te zien en dat het dan op zo'n wijze moet gebeuren. Zou iedereen kunnen gebeuren dus...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:22

SGWOllie schreef:
Cayenne schreef:
Het is dus ook waarschijnlijk toch tijdens de landing gebeurd.

Waar haal jij die info vandaan?

Vreselijk zeg, voor alle betrokkenen!

Dat vroeg ik me ook al af. Ziek

Elk paard kan zijn been breken op vlak terrein, ik heb het zelfs ooit met met eigen ogen gezien tijdens een galop op zeer vlak terrein met kort gras en super bodem. Weg paard!
Dit is zulke stomme pech en je ziet dat er oganisatie super geregeld is! Klasse! OK dan!

Gelukkig zal het dier niet lang hebben geleden.
Rot voor de mensen die het zagen gebeuren. Sterkte!

Ponyzotje: De vraag is of je gelijkhebt met je mening over het aantal blessures en ongevallen tijdens eventing. Volgens jou zouden er daar meer ongelukken gebeuren.

Ik vraag het me af; de paarden krijgen een een superuigebreide training en om zo'n nivo te mogen rijden moet je juist super ervaren en voorzichtig zijn in omgang met je paard om het te sparen. daarbij is dit een sport waar de dieren veel afwisseling krijgen in hun programma en het vaak prachtig vinden!

Ik denk dat het blessureleed bij veel dressuurpaarden al aanwezig is (veel rug- en beenproblemen) terwijl we dat amper waarnemen; daarbij vraag ik me af of het welzijn van die dieren wel zo mooi en afwisselend is als die van een gemiddeld eventingpaard.

Als er iets fout gaat is het idd heftiger bij eventing dan bij bv dressuur.
Ik geloof echter niet dat deze sport wreder is dan de anere takken van de paardensport.

Ik wens de ruiter in kwestie ontzettend veel sterkte met dit enorme verlies; om zo ver te komen met je paard in de sport gaan er jarenlange samenwerking aan vooraf en is er een enorm wederszijds vertrouwen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:03

Wat vreselijk zeg.... verschrikkelijk als je dat overkomt.
ponyzotje schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe het precies is kunnen gebeuren. Waarom gaat die koot, volledig dan nog wel, verbrijzelen bij de landing? Daar is die toch op gebouwd? Daar moet toch íets zijn geweest? Kan me niet indenken dat het uit vermoeidheid een slechte landig was, daar kijkt men toch wel naar....

Ik weet uit ervaring dat er daarvoor echt van tevoren niets mis hoeft te zijn, overigens niet bij een paard, maar bij mezelf. L*llig gestruikeld, niet eens hard maar wel precies met mijn onderarm loodrecht op de grond geland, beide botten verbrijzeld.
Bot kan heel wat hebben qua druk, maar als die druk onder een hele foute hoek is, is het daar niet op gemaakt, een andere hoek met misschien maar een paar graden verschil en er is niets aan de hand.

iilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:54

Hè bah wat een vreselijke gebeurtenis weer...
Maarja, het kan inderdaad overal en altijd gebeuren. Als je zelf straks naar buiten gaat kan je ook van de stoep afvallen en je been breken Tong uitsteken

Hoe oud was het paard eigenlijk?

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:19

dierfysio schreef:
ik heb gezien hoe het paard afgevoerd werd in een (al klaarstaande, voor het geval dat. top geregeld dus van de organisatie!) trailer met een trekker ervoor. Fox-Pitt stond bij z'n paard achterin de trailer.

echt ontzettend sneu om nu te lezen hoe het afgelopen is. Ach gut
ik wens Fox-Pitt, de eigenaar, en anderen in hun buurt veel sterkte met dit verlies.

dit was een ontzettend pech ongeluk, wat niks met crossen ofzo te maken heeft. beetje naar dat sommigen daar nu gelijk weer ongefundeerde opmerkingen over maken dus!

Klopt.. heb het zelf niet gezien.. kwam net iets later bij die sprong.. hoorde dat er iets gebeurd was en toen het verhaal.. echt zielig..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:36

Mijn oom zat vanochtend ook al bij de koffie:
Die sport moeten ze direct afschraffen!
Ja deuh...Boos!
Ik hellig natuurlijk.

Er is de laatste jaren zoveel aangedaan om deze tak van sport veiliger te maken.
Het wegparcours is al een paar jaar weg en telkens worden de paarden met de strengste keuringen nagekeken.
Er zijn niet voor niets breekbomen en heel veel hindernissen zijn aangepast.

Ik baal echt van deze opmerkingen van leken.

Dit paard heeft het btw ook nog op gewoon terrein gekregen.

Heel spijtig, dat het zo moest gebeuren. Verdrietig

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:17

jammer dat er zo veel mensen zeggen dat het afgeschaft moet worden Ja nergens voor nodig

had ook met springen kunnen gebeuren als het tijdens een landing is gebeurt Knipoog

ene top organisatie ene heel erg sterkte voor de ruiter erg sneu Boos!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:34

kaatje77 schreef:
Ik hellig natuurlijk.

Kaatje, denk jij dat iedereen weet wat hellig is? *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:35

Wij wel. Haha!

Stoom uit je oren Stoom uit je oren
Laatst bijgewerkt door Karin op 14-10-07 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:35

nou dan ben je wel heeeeeeel boos! Tong uitsteken

tja elke sport heeft risico's en het is heel jammer dat dit gebeurde..

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:39

Was er gisteren ook. IK heb fox-pitt en Monarch's Aristocrat ook nog gezien en op de foto gezet. Heel spijtig dit hele voorval. elke tak van sport brengt risico's mee, maar vind het nog steeds niet dat deze sport afgeschaft moet worden. De ruiters weten van te voren welke risico's er aan vast zitten om met een military mee te doen. Nou is dit natuurlijk erg banketstaaf, omdat het ook nog eens op een gewoon recht stuk was.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:48

Karin schreef:
Wij wel. Haha!

Stoom uit je oren Stoom uit je oren

ROFL ROFL
het kan ook dit betekenen±
Hamer Hamer

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:49

Beide Haha!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:53

Hier nog iemand die het paard nog heel mooi door de cross heeft zien gaan. Echt niet te bevatten dat zo'n fantastisch paard en zo'n fantastische ruiter op zo'n manier hun cross hebben moeten beeindigen.

Ergens hierboven schreef iemand dat het soms maar goed is dat je niet weet wat je te wachten staat en dat je zoveel mogelijk gewoon moet genieten met je paard en daar ben ik het zeker mee eens!! Want zoiets kan iedereen elke dag zomaar meemaken!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:57

het is wel een ruige sport, maar dit had net zo goed bij de dressuur kunnen gebeuren, omdat ik hoor dat het op een vlak stuk is gebeurt.
Ik heb hem zaterdag nog wel zien starten, raar dat het paard er niet meer is..
sterkte naar de eigenaar !!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:05

Op de voorpagina van de Paardenkrant van afgelopen vrijdag staat een foto van de veterinaire voorkeuring van Boekelo. De kop luidt 'Alle paarden oké' en op de foto wordt Aristocrat voorgebracht. Raar idee dat nu net dit paard er niet meer is.

Stomme pech idd, zoiets kan overal gebeuren. Ook op een bosritje, in de bak of in de wei.

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:37

Vandaag staat er een hele mooie foto van Aristocrat in de Tubantia van tijdens de cross. Luguber dat het voor hem een paar minuten later afgelopen is......
Er stond trouwens ook in dat William Fox-Pitt hem nog maar 2 maanden rijdt dacht ik te hebben gelezen.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:23

pfff wat erg voor ruiter en eigenaar...
heel veel sterkte...

eventing is en blijft een mooie sport en jammer dat het in de eventing gebeurt is,maar zoiets kan idd overal gebeuren.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 23:47

iilse schreef:

Harry (roepnaam van Aristocrat), kwam uit 1996 en is dus nu 11 jaar oud.

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:40

iilse schreef:
Hè bah wat een vreselijke gebeurtenis weer...
Maarja, het kan inderdaad overal en altijd gebeuren. Als je zelf straks naar buiten gaat kan je ook van de stoep afvallen en je been breken Tong uitsteken

11jaar
William Fox-Pitt reed het dier slechts enkele maanden.