Misstanden paardensport: slechts topje van ijsberg bekend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Parce

Re: Misstanden paardensport: slechts topje van ijsberg bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:32

Maar dat is het ook. Niemand die er wat over durft te zeggen en dat zie ik overal om me heen - niet alleen in de paardensport.
Zulke personen moeten aangesproken worden (en officiele waarschuwingen krijgen met als gevolg niet meer kunnen starten op wedstrijden tot aan het niet meer mogen houden van paarden!) van de instanties die op dat moment op een wedstrijd aanwezig zijn. Deze zijn hier veel te laconiek in, want bekende ruiters brengen nog altijd veel geld in het laatje. Het kromme aan dit verhaal is dat ze het voorbeeld zijn voor paardrijdend Nederland (en de jeugd) Ook het publiek moet alert reageren. Als mij nu zou worden aangeboden om gratis lessen te krijgen bij Anky dan bedank ik daar hartelijk voor! Zo wil ik niet met mijn paarden omgaan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:37

Ik liet dit soort foto's aan mijn vader zien en hij zei: "Ja ehhh dat zal wel zo horen dan he, als Anky *of andere prof* zo rijdt. Die paarden zullen dat wel gewend zijn"

Nagelbijten / Gniffelen

Sammie schreef:
Dus: Onhaalbaar

Als ik zie dat men het er nog nieteens over eens kan worden of een stal van 3x3 te klein is ja of nee, is dat blijkbaar onhaalbaar ja.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:38

Sammie schreef:
miss_jumpy schreef:
Want daar verbaas ik me wel eens over, al die "dierenliefhebbers" met een grote mond over hoe zielig de intensieve veehouderij is, en vervolgens blijken ze zelf ergens een paard 23 uur per dag in een hok te hebben staan....

Wat is het verschil

1. Bedrijven vs. particulieren
2. Koeien die veelal dagelijks dezelfde routine kennen vs. paard die (vaak) de ene dag op dit tijdstip wordt gereden, die dag op dat tijdstip e.d.

dus.... hoop particulieren die je moet bezoeken en toevallig die dag hun paard op stal hadden want die dag konden ze niet óf dat tijdstip dat ze bezocht worden nét aan het rijden/wandelen enz. zijn

Dus: Onhaalbaar

Het zal misschien best onhaalbaar zijn, maar ik weet zeker dat er nog heel veel te verbeteren is op het gebied van de paardenhouderij / sport. Je moet ergens beginnen, dan maar in de sport. Als niemand iets doet dan zal het nooit veranderen!
En laten er dan maar heel kinderachtig bijv. regels komen over hoe je paarden moet houden, doelend op een paard wat 23 uur per dag in zijn box staat en door een klein vierkantje in de muur aan zijn buurman of buurvrouw kan ruiken. Ik weet zeker dat het leven van veel paarden er veel beter op gaat worden!
Laatst bijgewerkt door Parce op 02-10-07 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:39

Nicolletje schreef:
Als ik zie dat men het er nog nieteens over eens kan worden of een stal van 3x3 te klein is ja of nee, is dat blijkbaar onhaalbaar ja.

Het ligt eraan hoe lang ze in die stal van 3 x 3 staan Vork

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:53

Aldewereld schreef:
Het ligt eraan hoe lang ze in die stal van 3 x 3 staan Vork

Nors opkijken daar heb je het al, want in een stal van 3 bij 3 zou ik mijn paard van > 1.70 NOOIT willen stallen. Nog niet eens voor een halve dag!

Aldewereld schreef:
Het zal misschien best onhaalbaar zijn, maar ik weet zeker dat er nog heel veel te verbeteren is op het gebied van de paardenhouderij / sport. Je moet ergens beginnen, dan maar in de sport. Als niemand iets doet dan zal het nooit veranderen!
En laten er dan maar heel kinderachtig bijv. regels komen over hoe je paarden moet houden, doelend op een paard wat 23 uur per dag in zijn box staat en door een klein vierkantje in de muur aan zijn buurman of buurvrouw kan ruiken. Ik weet zeker dat het leven van veel paarden er veel beter op gaat worden!
En waar wil je dan beginnen? Als we over een grote van een box het al niet eens worden. En dat kleine vierkantje kan voor een heleboel paarden een horrorshow zijn, want er zijn paarden die alleen maar aanvallen of bijten via dat raampje. Leuk.... als jouw paard daar naast staat.
Of ook leuk: een paard x aantal uur verplicht per dag uit de box... Dat kan een staleigenaar wel eisen, want die heeft er meer controle en toezicht op, de instanties totaal niet want het is oncontroleerbaar (en bovendien onbetaalbaar) en als de paardeneigenaar het zat is dat de staleigenaar zeurt, dan gaat die toch weg???
Of wat ook kan: paarden verplicht zoveel uur per dag op de wei... Ook niet haalbaar. De stallen die geen wei hebben kunnen gesloten worden. (geld, geld geld!), de andere stallen hebben misschien niet eens zoveel wei ter beschikking dat alle paarden x aantal uur naar buiten gaan. Maar dan nog dan moeten paarden samen. Zet jij je GP paard bij dat jonge ding wat staarten vreet en bij het minste geringste uithaalt? Ik niet. Maar allemaal weitjes apart is geen ruimte voor. S winters is het vanwege de natte grond toch al niet haalbaar, want dan heb je s'zomers weer niks.

Daarom dus onhaalbaar..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:55

Okay, met bijna alles eens dat hier geschreven staat.

Maahaaar...mensen...laten we met z n allen onze paarden vrij laten, zadels eraf, hoofdstellen uit, halsters af, domesticeren niet meer doen en allemaal onze paarden de vrije natuur in schoppen. Zijn we dan pas echt goed voor onze paarden?

Wanneer is het eigenlijk nog wél goed? Tegenwoordig kan helemaal níets meer; nog éffe en het is al zielig als ik mijn paard aan een halster naar de paddock begeleid (dat ís het trouwens al volgens sommige extreme naturals...).

Goed om paal en perk te stellen, maar overdrijven is ook een vak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:08

Pensions groeien als paddestoelen de grond uit. Elke boer die een stal over heeft en nog wei heeft begint er mee. Of ze nou kennis hebben of niet, maakt niet uit. Dus plek zat, ook weiland zat, maar in de randstad moet je naar het buitengebied rijden voor je stal en idd soms moet je ook met veel stallen in de omgeving wel eens 30 minuten in de auto zitten om bij je paard te komen.

Ik denk dat het wel haalbare kaart is. Ipv 20 stallen dan maar 10 stallen, jammer voor de misgelopen penningen, maar als er controle is, dan is het niet anders. Die varkensstallen die omgebouwd worden hebben sowieso al geen goed stalklimaat, veel te laag, veel te donker, veel te weinig ventilatie en dan iid lekker 10 boxen op een rij, als er eigenlijk kwa ruimte maar 8 kunnen staan, geld, geld, geld. Hierop moet gewoon toezicht komen. De pensionhouder moet gewoon bang zijn voor controle van een onafhankelijke organisatie, dus geen belasting of gemeente achtige dingen, gewoon dierenwelzijn en die zich niet druk maakt of het wit of zwart is die stal.

Zomer wei en winterpaddock is wel haalbaar. Sommige paarden zijn vreedzaam en kunnen heel goed bij elkaar. Dat kan je als staleigenaar bij elkaar zoeken. Merries en ruinen splitsen, dat scheelt weer een staart en oudere paarden die rustig willen grazen die ga je niet bij een jonge dollemansstreken groep zetten, dat kun je ook uitzoeken en als er een paar groepen gemaakt wordt kan het wel. Paarden zijn van nature nl heel vreedzaam en de raddraaiers zijn vaak ver uit in de minderheid.

Pensions moeten gewoon sterren krijgen met mimimum eisen.

Maar hoe vaak zie je niet een splintermooie binnenbak met super bodem en super verlichting,dito geluidsinstallatie? De verzorging van de paarden hangt er maar bij, kennelijk minder belangrijk, alleen de accomodatie en de prestatie telt... Is een mentaliteit en die mentaliteit krijgt gelegenheid door het type pension die dat toelaat.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:12

Afgezien of jouw paard van 1.70 in die 3 x 3 stal kan staan; als je maar hard genoeg blijft roepen dat het onhaalbaar is, dan zal er inderdaad niet veel gebeuren.
Het probleem is dat het zo weinig mensen hun hoofd boven het maaiveld uit durven steken.
Sla een willekeurig paardenblad maar eens open of je ziet een artikel of interview over Anky, Coby of weet ik welk bekende ruiter die zich met dit soort trainingspraktijken bezig houdt.
En het gekke is; mensen vinden het geweldig! Ze blijven maar komen naar haar stal om lessen te volgen; want 'zo rijden, wil ik ook'. De tribunes zitten vol met publiek ('liefhebbers van de paardensport' noemt zich dat) die deze ruiters aanmoedigen en handtekeningen willen. En de ruiters winnen met deze trainingsmethodes verd*mme nog Olympische medailles ook! It's the world gone mad! Als je toch die foto's gezien hebt van P&P (of Anky tijdens haar sessie's), dan moet er toch ergens een lichtje gaan branden? Wat een geweldig idool die ruiter, wát een voorbeeld!!! Daar kunnen we allemaal nog wat van leren!
Pfffffffff Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:16

Het heeft iig wel het beoogde doel bereikt, internet staat er vol van....Iedere wannaby die nu nog zijn paard/pony op deze manier longeert wordt wellicht de bakrand over getrokken. (iets te voorbarig.. Clown ) Maar er is wel onder de aandacht dat het niet de bedoeling is.

Maar ik weet ook wel de clubjes die het steevast blijven doen hoor, hebben Deurne achter hun kaken en doen het elke dag weer opnieuw. Kan je een leuke naam noemen die hier bekend is, paarden uitbrengt voor een ander en met 3 jarigen bezig is op deze manier. Die paarden komen overdag niet uit hun stal, alleen voor het werk. Idd een power dat er los komt als ze gelongeert worden op deze manier, dier is ook nog eens super soepel en lenig, zal wel met de leeftijd te maken hebben, en beweegt magnifiek. Ze staat te kwijlen.... Huilen van het lachen zij zou toch beter moeten weten??? Dat DOET ze ook. En dat is het probleem.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:27

Ja, zo werkt het jammergenoeg. Ze zouden beter moeten weten. En doen dat ook. Mooi gezegd Russel Cool Het is inderdaad precies zo. Schandalig dat deze mensen zo met hun paard kunnen omgaan en niemand die er iets van zegt.
Het is de meute die wakker moet worden en op de rem moet gaan staan ipv zo blind achter iemand aan te lopen. Dan kijkt die bekende ruiter een heel stuk verderop ineens achterom en denkt; 'waar is iedereen gebleven'?
Ik heb mijn punt in ieder geval duidelijk gemaakt, vind dit een heel interessante discussie en ben heel benieuwd naar verdere ontwikkelingen naar deze misstanden in de paardensport en hoe deze hopelijk aangepakt gaan worden. Mijn zegen hebben ze!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:41

Aldewereld schreef:
als je maar hard genoeg blijft roepen dat het onhaalbaar is, dan zal er inderdaad niet veel gebeuren.

De dingen die hier geroepen worden zijn gewoon veelal onhaalbaar of onpraktisch, laat ik het zo zeggen. Dat raampje bijv. Werkt bij een hoop paarden. Sommige paarden kunnen daar niet tegen, die klauwen, bijten en als jouw paard daarnaast staat wordt hij van dat raampje echt niet vrolijker. Bovendien hebben ze dan (als het werkt) echt een leuker leven als ze alsnog in dat hok zitten 23u en dat ene uur dat ze er wel uitmogen bij elkaar worden getrokken en geschopt?

De discussie is leuk, maar er zitten veel haken en ogen aan. Deels omdat iedereen zelf een idee heeft wat wel of niet goed is voor zijn/haar paard. Jij hebt misschien geen probleem dat je paard in een hokje van 2,5 x 3 zit. Een ander wel, die zit haar paard het liefst zomer én winter op de wei zonder deken. Maar JIJ ruwelt daar bijv. weer van en vindt het daarnaast ook nog eens onpraktisch omdat je met een paard met haren van 10cm niet echt fatsoenlijk dressuur kan rijden, omdat ze a. snel zeiknat worden (denk aan de kou) en b. slecht opdrogen (lang uitstappen=kost tijd). Verschillende paarden, verschillende eigenaren = verschillende doeleinden = verschillende omgangsvormen.

De meeste koeien/varkens worden standaard gehouden, paarden dus niet. En daarom kun je géén standaardisering invoeren voor de particulier, wél voor de staleigenaren. Kom met punten e.d. die je daar kunt veranderen en dan nog is niet alles haalbaar (zie eerder voorbeeld).

Wat betreft de rijderij ook dat is gewoon lastig, want als je LDR zou verbieden. Ten eerste gebaseerd op wat: Je zal dan wetenschappenlijk aanmoeten tonen dat het héél slecht is. Nu zijn er enkel sites die dat beweren en ook weer sites die het tegendeel beweren, bovendien doet de nederlandse top het bekant massaal, maar ze winnen wel. Dan komt de vraag ligt dat aan het LDR, aan het veel voorkant, mager achterhandwerk of aan blinde jury's die hun beoordelingsvermogen kwijt zijn? En stel dat, stel dat je het verbiedt hoe wil je dat gaan controleren? Wekelijks een bezoekje op de privé stallen? Het is privéterrein dus daar kom je niet zo maar op en dan is het nog een kwestie van 'ff' anders rijden en niemand die het zit. En dan maak je het alleen maar erger, want dan gaat het de taboewereld in. En dat gebeurt nu al deels, het gebeurt wel maar we doen net alsof het niet zo gebeurt.

het is gewoon niet zo zwart- wit als hier soms geroepen wordt. De verandering moet landelijk en geleidelijk komen. Degelijke straffen en maatregelen en ipv van onderaan beginnen bovenaan beginnen. ( keuringen, op de wedstrijdsport, jury's e.d.) Daar wordt nl. de rest aan opgehangen. Laat daar eens eenduidig gezegd worden dat er niet voldaan wordt aan de (FEI) (ver)eis(t)en ipv van deurtjes in stalletjes van zoveel meter bij zoveel meter.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:04

Sammie ik snap je punt maar je zou best regels kunnen maken voor wat betreft de huisvesting. Bijvoorbeeld als een paard op stal staat dan moet die stal minimaal x bij x meter zijn, moet er minimaal zoveel licht zijn enz.
En als een paard op de wei staat dan moet er minimaal (altijd vers water/beschutting enz.) zijn. Je hoeft niet alles vast te leggen maar minimum normen lijken mij een goed begin.

In de veehouderij zijn ook van dit soort normen voorgeschreven.

Deze normen moeten dan door de sector worden vastgesteld obv onderzoek.

Voor wat betreft de sport vind ik het al een stuk moeilijker worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:12

Voorzover ik weet is de grootte van een stal al vastgelegd. Er zijn meer weien zonder beschutting dan met en een beschutting vind ik eigenlijk alleen nodig als het diertje s winters ook op de wei staat met guur en nat weer. s zomers is beschutting imo niet nodig. Verder zie ik al deze punten graag ingevoerd, op de beschutting na. Maar daar gaat het niet om; het gaat om de controleerbaarheid. Die is minimaal, dat is nu al zo. Deze punten kun je doorvoeren bij de staleigenaar. Maar dan nog zie ik nav deze punten niet echt een verbetering optreden in de algehele omgang met het paard. (en zeker niet op hoog niveau)

(punten die jij aanhaalt vind ik trouwens wel beter dan eerder genoemden)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:39

russel schreef:
Maar hoe vaak zie je niet een splintermooie binnenbak met super bodem en super verlichting,dito geluidsinstallatie? De verzorging van de paarden hangt er maar bij, kennelijk minder belangrijk, alleen de accomodatie en de prestatie telt... Is een mentaliteit en die mentaliteit krijgt gelegenheid door het type pension die dat toelaat.

Naar mijn idee is de verzorging bij die luxe stallen juist heel goed verzorgd in de ogen van de uitbaters en klanten van zulke stallen.

Kijk hoe chic de stal is met 'gouden' tralies en 3x per dag een ruime schep sportbrok. Oh en wat hooi. Het hooi ruikt wel goed iig.
Kijk eens hoe lekker warm het is in de stal, 19 graden in de winter, heerlijk toch?

Zoals al eerder werd gezegd, de een vindt dit, de ander vindt dat juist weer prettig.

Er zijn ook weer mensen die vinden dat een grote stal onprettig is, want dan gaat het paard weer rondjes lopen...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:43

Tha_Niekje schreef:
Als die fotograaf beweert dat het zoveel langer heeft geduurd mag hij wel meer bewijzen aanleveren. Ik zeg niet dat het goed is hoe ze toen P&P longeerden, maar de foto's zijn duidelijk van 1 hooguit 2 rondjes stappen...

Op foto's in de Paardenkrant zijn ook duidelijk drafmomenten te zien.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:01

Tegenwoordig moet je accommodatie aan bepaalde eisen voldoen om sowieso gebouwd te mogen worden. Dan heb ik het natuurlijk wel over nieuwbouw en niet over de bestaande bouw.
Ik ben toevallig zo n ‘gelukkige’ die haar paard op een nagelnieuwe, chique accommodatie (jaja, inclusief de gouden details en super bodembedekking met zelfs binnen een eb-en-vloedbodem) heeft staan. (Alleen worden de paarden hier ook nog eens super verzorgd, elke dag gemest, kwaliteitsvoer, paddocks én weidegang etc.).
Maar geloof me nou, ik ben zoooooooooo reteblij dat het verplícht is om een brandmeldingssysteem te hebben, sprinklerinstallatie, diverse uitgangen voor paard én mens en brandblussers. Mocht de boel in de fik vliegen (er valt verder weinig te fikken want ook dát is dus super geregeld, geen stoffige opslag van stro en hooi boven de stallen of nabij de stallen) kan ik ervan uitgaan dat mijn paard het levend haalt en voordat de echte schadelijke rook vrijkomt, al zijn stal uit is…
Maar goed, wat er eerder dus al aangegeven wordt, het is per eigenaar, per pensionstal verschillend. Mijn paard staat toevallig op een luxueuze accommodatie waar alle risico’s tot het absolute minimum beperkt zijn, maar daar is de prijs ook naar. Een ander zet zijn/haar paard op een goedkopere stalling, bv, bij een hobbyboer, waar de omstandigheden héél anders zijn (spreek uit ervaring).
De maten voor stallen zijn voor zover ik weet, ook al wettelijk verplicht (maar hang me er niet aan op hoor).
En nee, mijn paard is niet blij als hij de hele dag in de paddock staat of op het land staat. Hij wil gewoon lekker zijn stalletje weer in na een paar uurtjes. En dát terwijl hij tot 3-jarige leeftijd lekker puur natuur (au naturel) op het land is opgegroeid…De mogelijkheden zijn er en heeft hij, maar hij wordt er niet gelukkig van. Bovendien ik ook niet, als ik hem buiten laat staan tot hij zichzelf zo in paniek heeft gebracht en constant als een gevaarlijke gek met zijn borst op het hek gaat hangen of dwars door de afrastering heen wilt gaan…

Om de echte rotte appels uit de paarden(sport) te trekken zullen we wel érgens moeten beginnen. Het bespreekbaar en bekendmaken hiervan is al een zéér goed begin. De echte wreedheden moeten gewoon eerst aangepakt gaan worden. Stapje voor stapje want anders is het overzicht kwijt. Dit gebeuren op zich zal alweer genoeg los gaan maken in paardenminnend Nederland!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:10

Pletje123 schreef:
Tha_Niekje schreef:
Als die fotograaf beweert dat het zoveel langer heeft geduurd mag hij wel meer bewijzen aanleveren. Ik zeg niet dat het goed is hoe ze toen P&P longeerden, maar de foto's zijn duidelijk van 1 hooguit 2 rondjes stappen...

Op foto's in de Paardenkrant zijn ook duidelijk drafmomenten te zien.

Als je verder leest zie je dat ik die foto's later ook gezien heb...
Ondertussen gaat de discussie daar niet meer over Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:53

Het is in ieder geval heel goed haalbaar om te laten zien dat het grote publiek dit soort losrij"momenten" liever niet meer ziet. Als het grote publiek namelijk weg blijft bij wedstrijden zullen de sponsors ook afhaken.

De dressuursport kan alleen maar bestaan dankzij het publiek, dus dat publiek heeft een grote stem.
Zolang het publiek het wel allemaal best vindt als er maar gouden medailles worden behaald zal er niets veranderen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:07

Zolang het grote "kenners" publiek op de vrijdagavond van de KWPN hengstenkeuring het hardst klapt voor de volledig getrixte hengst in de ring en er vrijwel niemand opstaat en wegloopt zal er wbt rijderij weinig veranderen denk ik.

En dat er vrijwel niemand opstond en wegliep heb ik zelf achter de tribune nog gecontroleerd want ik stond daar wel omdat ik het niet langer kon aanzien. (was twee jaar geleden, sindsdien ga ik echt niet meer op vrijdagavond)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:16

Daarom heb ik jaren geleden al afstand genomen van diverse wedstrijden, keuringen en al dat geneuzel. Ik kan echt niet tegen wat ik daar zag. Net zo goed, dat ik niet tegen te lang opgestalde paarden e.d. kan. Ik ben er zwaar allergisch voor geworden en wordt kotsmisselijk van de achternalopers van bepaalde mensen uit 'het wereldje'. Kijk toch eens goed en denk toch eens na! Maar ze zijn stekeblind.

Ik mag hopen dat men (DB/KNHS/politiek, kan mij het schelen wie, als er maar eens iets gebeurd. Maar het zal wel een droom blijven!) er eens wat aan gaat doen. Ik ben echt niet bang voor het verbieden van paardrijden. Dat zal allemaal wel meevallen. Al zijn er mensen bij wie ze het van mij direct mogen verbieden, hoor. Graag zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:54

Randy01 gelukkig voor jouw dat de paarden ook aan bod komen, ik heb een blauwe maandag op zo een complex gestaan omdat ik even geen andere plek had en dacht dat de paarden in zo een luxe omgeving ook zeer luxe aan bod zouden komen.

Nog nooit heeft hij zo een slechte verzorging gehad, was gewoon te zuur om over na te denken. Die vent vond trouwens dat alle paarden over een kam geschoren moesten worden, alles hetzelfde. Man was/is koeienboer in hart en nieren en had een vette spaarpot, vind het prachtig om paarden te zien showen. Denk maar niet dat hij ook maar 1 moment stil zal staan wat er in zijn stal met de paarden wordt uitgespookt (gebeurde dus ook daar!) om de dood eenvoudige reden, GEEN enkel benul...

Ik ben van mening dat het niets uitmaakt of een varktensboer of koeienboer met paarden bezig gaat zijn en eventueel een Deurneganger bij zich heeft staan, je moet een paardenliefhebber met gezond verstand hebben als pensioneigenaar, daar kan je wat mee, die is bereid verder te kijken dan zijn neus lang is. Al is hij bouwvakker van oorsprong. Het idee dat boeren weten heb ik al lang overboord gegooid. Stond echt te kijken dat de boer waar mijn paard nu staat, hele pakken kuil waar schimmel in zat op de mesthoop keilde...., mijn ervaring was dat alles in de stal gepleurd werd omdat het anders geld kost, en wat voor koeien en varkens goed is, is goed voor paarden, al groeien de paddenstoelen er uit.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:40

Jeetje Russell, nou zó erg heb ik het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt. Ik heb wel ergens gestaan waar de eigenaars van de stalling moesten rondkomen en dat was op den duur niet leuk meer. Alle extra’s werden op den duur ook flink extra berekend. Verder gingen ze uiteindelijk over op vlak maar ja, daar moet je wel kundig mee om kunnen gaan en uiteindelijk stonden paard en ik allebei te soppen in zijn stal.
Nu sta ik op een superluxe stal maar de eigenaars hoeven er niet van te vreten. Ze zeggen zelf(s); het zou leuk zijn als we met een paar jaar quitte draaien. Kijk…en dát scheelt dus écht de halve wereld hè. Mijn paard is, moet ik zelf toegeven, best ook wel een smeerkees maar elke dag weer als ik s avonds kom (en er wordt s morgens vroeg gemest) staat hij weer lekker dik in zijn stro, schoon en niet te soppen. Verder ziet hij er súper (gevuld) uit en neigde hij tot een paar weken geleden zelfs tot ietwat aan de zwaardere kant! Nou, écht knap hoor, om een paard met tuigbloed mooi rond in de flanken te krijgen…Heb op stallen wel meegemaakt dat er schimmel tussenzat maar dat werd er dan tussenuit geplukt. Nóg beter is gewoon de hele plak dan idd weg te gooien.
Die minimum eisen die er aan accommodaties gesteld zouden moeten worden, zouden dan voor iedereen moeten opgaan, ook voor privéstallen, zelfs mensen die stallen aan huis hebben.

En tja, zoals jij omschrijft over die boer, die graag die ene hengst zo spectaculair ziet showen, die voor de fun een paar paarden in pension heeft, die ziet het als extra inkomen en wil er niet teveel last van hebben.

Zo ook in de topsport. Wij hobby’ers hoeven er niet van te vreten. Maar de topsporters wel. En zo komen de mensen die Deurne achter de kiezen hebben op stage bij dit soort stallen. Top en subtop. Subtop moet nóg bekender worden, brengt paarden voor anderen uit en moeten niet anders dan presteren anders doen ze niet meer mee.

Denk dat we meer bereiken door idd de shows, evenementen, clinics etc. niet meer te bezoeken. Maar of je op die manier dan alleen de rotte appels er tussen uitplukt…ik denk het niet. Vrees dat we zo ook die paar mensen ‘pakken’ die wél met normale, goedgekeurde, trainingsmethoden, zo ver zijn gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:44

Sammie schreef:
Voorzover ik weet is de grootte van een stal al vastgelegd. Er zijn meer weien zonder beschutting dan met en een beschutting vind ik eigenlijk alleen nodig als het diertje s winters ook op de wei staat met guur en nat weer. s zomers is beschutting imo niet nodig. Verder zie ik al deze punten graag ingevoerd, op de beschutting na. Maar daar gaat het niet om; het gaat om de controleerbaarheid. Die is minimaal, dat is nu al zo. Deze punten kun je doorvoeren bij de staleigenaar. Maar dan nog zie ik nav deze punten niet echt een verbetering optreden in de algehele omgang met het paard. (en zeker niet op hoog niveau)

(punten die jij aanhaalt vind ik trouwens wel beter dan eerder genoemden)

Mag jij je paard hier in de zomer neer komen zetten zonder beschutting...
En dan heb ik het niet over de brandende zon waar een paard uit moet kunnen, maar over de honderden dazen...je paard is binnen 5 minuten aan het hollen om niet meer te stoppen voordat hij binnen is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:48

Beschutting in de zomer is veel belangrijker dan in de winter. Kou kunnen ze tegen, hitte daarentegen niet.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:55

Ik vindt het ergens wel goed dat de DB laat merken dat ook zij dit niet vinden kunnen. Echter, ik denk dat ze hun eerste doel voorbij fietsen, en dat is verwaarlozing van dieren. En die zijn er onder de 400.000 erg veel. Dat ze maar eerst daar wat meer controles op uitoefenen en vooral inbeslagnames en boetes gaan geven, laat dit verhaal aan de sportbond over !!!