Prijs van stro dit jaar ongekend hoog

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Prijs van stro dit jaar ongekend hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:16

mijn 'plukken' hooi/voordroog etc passen niet in de voerbak hier Knipoog, mijne laat het vlas echt wel liggen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:19

Meerdere keren voeren kan ook, maar dan zou je ook midden in de nacht langs moeten gaan.

Ik geloof niet dat paarden niet dik worden van hooi, heb er een paar zelf dik zien worden bij mij op de wei. Verschilt per paard en per type hooi. Buiten geef ik een paard makkelijk een onbeperkte hoeveelheid graszaadhooi, maar binnen zou ik bang worden van de stof die blijft hangen.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:20

Van voordroogkuil worden onze oudjes wel dik, maar de jonkies kunnen het prima hebben. Het stoft niet en heeft meer voedingswaarde (en het ruikt lekker ook nog Ja )

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:21

arno8 schreef:
Nee, dat klopt, meerdere keren voeren kan ook, maar dan zou je ook midden in de nacht langs moeten gaan.

Ik geloof niet dat paarden niet dik worden van hooi, heb er een paar zelf dik zien worden bij mij op de wei. Verschilt per paard en per type hooi. Buiten geef ik een paard makkelijk een onbeperkte hoeveelheid graszaadhooi, maar binnen zou ik bang worden van de stof die blijft hangen.

hooi kun je stofvrij maken dmv water, of uitschudden en eerts verspreiden voor het voeren.
Ja

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:22

Ze krijgen hier nog om 23 uur de laatste hooironde dus ze komen redelijk op onbeperkt hooi uit Knipoog. De mijne (koudbloed) raakt iig zijn hooibuik kwijt als ik met hem aan het werk ga, maar zet ik hem op meer dan 1/4 krachtvoer dan groeit hij waar ik bij sta. Op het land wordt hij wel vet, maar wellicht komt dat doordat hij dan andere stoffen binnenkrijgt, geen idee eigenlijk.

Maar goed, het gaat hier lekker offtopic..dit is al niet meer over de prijsstijging...dus ik laat dit onderwerp verder rusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:23

Ik kan niet zeggen dat het op stal enorm stoft hoor Lachen

Heeft er iig geen 1 last van...en ik ook niet, wat ik wel heb als ik aan het vegen ben (staan de paarden buiten)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:29

arno8 schreef:
Meerdere keren voeren kan ook, maar dan zou je ook midden in de nacht langs moeten gaan.

ja op de wei is een heeeel ander vrhaal dan slechts goed hooi Haha!
zit er ook nog verschil in 1e en 2e snee en kuil is weer heel iets anders daar worden ze wel dik van
een mini hooi buikje(lees gevulde darmen) is 1 ding maar dikker worden nee ..heb het in de laatste 10 jaar bij 30 verschillende paarden en ponys nog niet zien gebeuren Knipoog

meestal had ik een soort op de grond hooiruif (en dan ook nog op verschillende lokaties -paddock buiten 2 pklekken en binnen op stal ) maar geen last van stof

heb 1 x hooi gehad wat erg stoffig was maar goed hooi is niet zo stoffig en anders doet een emmertje water wonderen ..
een hoge ruif lijkt me idd wel wat stof geven
maar zoals wij het doen dmv lage op de grond ruif , een hooizak en paar cementbakken , neh
we hebben zelfs een zeer dampige poy hier gehad en ook die deed het er zo goed op

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:30

arno8 schreef:
Jolliegirl schreef:
Dan is het aan de eigenaar de taak om ze voldoende hooi/kuil te geven om de tijd op stal door te komen.
Je kan dus best vlas gebruiken, als je paard maar genoeg te kauwen heeft.

Maar als je zoveel hooi open en bloot neerlegt dat ze er de hele dag over doen om het op te krijgen, worden de paarden moddervet en je hebt dan ook nog stof in de stallen.

Daarom het truukje van de bolvormige steen in de emmer met daaronder hooi. Geen stof, geen dikke paarden en toch de hele dag eten.

Zoals iedereen wel weet staat mijn ongeveer 3 uur per dag buiten en word hij 1 uur gereden per dag dat is dus ongeveer 4 uur uit zijn stal per dag.
Ik hang 3 keer per dag een hooinet in zijn stal dit spuit ik goed af vanwege stof.
Hij doet hier aardig lang over en heeft zo eigelijk de hele dag wat te knabbelen.
Vanwege de idiote stro prijzen heb ik hem zaagsel staan.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:31

ik heb ze nu ook op stal staan overdag buiten in de bak , omdat we gewoon te weinig weide hebben voor de zomer en winter .
ik heb ze buiten gehad het gehele jaar door maar werd zo een modderpoel dat ik de db over de vloer kreeg , dus nu staan ze allemaal op stal met zijn drieen na ja de nachten dan en overdag in de bak mocht het land droog zijn dan kunnen ze een dagje tussendoor op de wei ,
we voeren 3 maal daags smorgens om 9 uur smiddags om 5 uur en savonds om 10 uur , ze staan op vlas we hebben nog geen nieuwe aan hoeven kopen dus weet ook niet of het duurder is geworden ,
merk wel bij vlas dat sparky erg nat is en macho ook alleen ernie houd het netjes , maar spark piest echt elke dag zijn stal knal rood ,

moet eerlijk zeggen ben blij dat ze binnen kunnen nu en toch ook buiten voor de paarden veel beter en meer keus .

je kan ze best buiten hebben maar dan moet je wel weten dat er droge plekken aanwezig moeten zijn en een schuilstal ,

spark heeft chronische bronchitis , en ook daar veeg ik niet bij als die binnen staat bij geen van de drie , eten van zand in de bak of stal vlas doen ze niet omdat we zodra ze binnen of buiten in de bak staan kuil neerleggen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:32

nickyu schreef:
wij voeren wel knabbelstro bij (gerste stro )

Gerste stro?? Mij is geleerd dat een paard nooit gerstestro mag hebben omdat ze daar koliek van kunnen krijgen.
Of vergis ik me nu? Blond

Onze stalling is 20 euro duurder geworden.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:35

Je hebt gerste, rogge en tarwe.
ze mogen alles eten, alleen gerste stro neemt heel weinig vocht op, vandaar dat het niet zo geschikt is voor bodembedekking. Bloos
Ik ga het zo nog even navragen, maar geloof dat het zo was.

Prinssesjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:38

Jeetjee das wel een hele grote prijssteiging..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:40

Moniek : een paard wat maar 4 uur uit de stal komt vind ik dus best sneu...
ongeacht of het een sportpaard is of niet, ik ben blij dat mijn vz-paarden lekker altijd buiten staan en zo nu en dan een nacht op stal.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:43

maar stel je hebt ze te lang op de wei en je hebt een modderwei dan verzuipen je paarden en komt de dierenebscherming je even melden dat je paarden verdrinken best knap maar goed ,
mijne staat gewoon buiten overdag in de bak lees zand! en snachts op stal ,
en het is een fjord ! dus die kan makkelijk altijd buiten maar door de db endergelijke instanties word dit tegengehouden

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:44

Sparky10 schreef:
maar stel je hebt ze te lang op de wei en je hebt een modderwei dan verzuipen je paarden en komt de dierenebscherming je even melden dat je paarden verdrinken best knap maar goed ,
en het is een fjord ! dus die kan makkelijk altijd buiten maar door de db endergelijke instanties word dit tegengehouden

Laat je me nu lachen of meen je dit serieus over de DB?
Moet je ons weiland eens zien Tong uitsteken stuur de DB er maar opaf, ze zullen niets doen als blijkt dat het paard gezond is hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:49

En terecht dat ze er wat van zeggen als er geen droog plekje meer is...
Maar dat is nogal offtopic

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:50

verzuipen in een modderwei...kan toch niet? doe eens een foto per pb anders Knipoog

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:50

Jolliegirl schreef:
Sparky10 schreef:

Moet je ons weiland eens zien Tong uitsteken stuur de DB er maar opaf, ze zullen niets doen als blijkt dat het paard gezond is hoor

dat meen ik sereius de mijne zijn ook kerngezond en dat waren ze vorig jaar ook , maar toch kreeg ik een foon dat de paarden verzopen nou ja prima zeg , maar ze hadden vers water , en hooi of kuil geef het beestje een naam , en regendekens om en jawel een fjord en een shet met regendekens ,maar nee ze waren echt zielig ,
maar ja nu hebben ze fijn een gevangenis ....oeps o nee een stal waar ze inkunnen na ja moeten en een geweldige zandbak om in te vervelen och oeps weer ik bedoelde spelen Clown

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:51

Jolliegirl schreef:
Sparky10 schreef:

nee maar ze komen wel en hoop gezeur
hebben wij hier 3 jaar terug ook gehad
dus vandaar dat ik ze nu wel binnen haal
ze lopen dan wel de hele dag buiten natuurlijk

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:51

runningkawa schreef:
En terecht dat ze er wat van zeggen als er geen droog plekje meer is...
Maar dat is nogal offtopic

ehhmm er was een schuilstal , maar offtopic jah

we hebben ze op vlas allemaal ,
stro vreet die op en dan ook echt de hele stal .

maar of het vlas bij ons duurder is geen idee zal eens bestellen moet toch binnenkort weer

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:52

Ook nog even off-topic. Tong uitsteken

Ik heb het geluk dat mijn paarden de hele dag naar buiten kunnen,maar ik ken ook zat stallen waar de paarden allen hun stal maar uit komen voor arbeid en vaak ook maar 4 x per week.
Heel treurig, maar het is niet anders.

Ik zie het heel erg graag anders, maar je kunt het niet iedereen kwalijk nemen dat hun paard niet zo lang naar buiten kan.
Bij sommige stallen zijn er regels die negaleefd moeten worden en als je als eigenaar het er niet mee eens bent, kun je op zoek naar een andere stal en dat geeft vaak een probleem.
Vandaar dat ze bij die stal blijven.

Weet niet met zekerheid of het zo is, is gis ook maar. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:52

Dat waren toch jou foto's die iemand van de db toen eens op bokt heeft gezet?

Ze stonden toen midden in de wei, konden niet bij de schuilstal en stonden tot over de kogels in de drek...dat zijn de foto's die ik me iig herriner...en terecht dat dat niet mag....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:55

ja zo is de db liever in stal dan op modderwei, ook al hebben ze droge ruime loopstal en kunnen ze zlef kiezen tussen deze
aan de andere kant heb ik ze ook wl eens langs gehad omdat ze op stand stonden ..had iemand gebeld dat ze geen vreten kegen en ook nog niks aan groen in de bak stond .. nu had ik er 1 die niks groens mog en helaas ondanks vele bordjes niet voeren vond ik toch regelmatig vanalles in de bak en konden we weer de dierenarts bellen .. zucht

maar weer ontopic tolstoj tarwe stro is harder dat wil nog wel eens tot een verstopping leiden
onze shetter krijgt van tarwe stro iig koliek
van gerste stro niet is veel zachter , wat hooieriger (leuk woord)

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:57

Wij betalen (of moet ik misschien zeggen betaalden Verdrietig ) 6 euro per baaltje vlas en daar doen we twee stallen mee (halve baal per stal dus) en dat in de winter ongeveer 1 á 2 keer in de week. Daaroverheen gaan twee (grote) plakken stro. In de loop van de week worden de natte plekken er dagelijks uitgehaald, stal rechtgelegd en bijgestrooid.

Misschien moeten we er deze winter dan maar meer een potstal van maken... hoewel dat qua hoeveelheid stro niet veel uit zal maken. Dat vreten ze toch wel op.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:59

Jolliegirl schreef:
Moniek : een paard wat maar 4 uur uit de stal komt vind ik dus best sneu...
ongeacht of het een sportpaard is of niet, ik ben blij dat mijn vz-paarden lekker altijd buiten staan en zo nu en dan een nacht op stal.

ja klopt mijn paard is ontzettend zielig weet het.
Heb hier al zo vaak verteld waarom etc ga ik nu niet meer aan beginnen.
Niet iedereen kan zijn paard de hele dag op het land zetten,het verbaasd met dat hier nog steeds raar over word gedaan,en mij erop aankijkt dat ik het niet goed zal doen en mijn paard dus een zielig beestje is.
Word daar nu echt een beetje misselijk van.