Jockey slaat paard met gebroken been over de finish

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aartlover

Re: Jockey slaat paard met gebroken been over de finish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:25

Luxlover.. denk ook dat hij zich best lullig voelt nu. Maar dat mag ook wel even. Nu weetie wattie heeft gedaan! Maar ik denk niet dat hij een echte paarden lief hebber is. Als ie dat wel was zou hij zijn paard er niet overheen hebben geslagen

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:28

runningkawa schreef:
Arrtlover
dus als jou paard stuikeld in een lekkere galop over een bospad denk jij meteen dat zijn been gebroken is?
Gaat na een struikel meteen over in stap?

Struikelen is toch heel wat anders dan een been breken lijkt me..

Vind het vreselijk, wat die man heeft gedaan. Boos!
Waarschijnlijk zal hij weinig kans maken met zijn race carierre, omdat dit gebeurt is.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:30

Idd marilyn...

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:54

ik vind het bericht héél overdreven , alle jocky's slagen hun paard gigantisch hard , en net omdat hij zijn paard ook sloeg en hij niet eens wist dat het paard zijn been brak ... ok zonde van het paard en het is erg ook nog , ,, maar ja , hoeveel paarden staan wel niet mank na zo'n rit

ik kan best geloven dat hij niet eens wist dat zijn paard iets had , mijn pony zakte vroeger ook wel eens weg door zijn voorbeen

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:57

_Bonte_ schreef:
ik vind het bericht héél overdreven , alle jocky's slagen hun paard gigantisch hard , en net omdat hij zijn paard ook sloeg en hij niet eens wist dat het paard zijn been brak ... ok zonde van het paard en het is erg ook nog , ,, maar ja , hoeveel paarden staan wel niet mank na zo'n rit

ik kan best geloven dat hij niet eens wist dat zijn paard iets had , mijn pony zakte vroeger ook wel eens weg door zijn voorbeen

Ja ik ben het daar ook al HELEMAAL niet mee eens. Het paard rent al hoor! heb ik dan Clown maar het gaat ook vooral om het kei harde slaan als het paard NET is gestruikeld... als jij net door je enkel gaat en die is gebroken en je moet eigenlijk rennen, gaat iemand je toch ook niet met een zweep 2 keer kei hard slaan?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:01

Even een reactie op het slaan:
Veel slaan, maar ook veel doen alsof ze slaan. Moet je maar eens opletten, ze zwaaien egwoon echt met hun zweep langs de ogen van het paard, als 'wegjaag' iets. Knipoog
Dus ze krijgen niet altijd rake klappen, al lijkt het wel zo. Knipoog

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:14

Joscaa schreef:
Veel slaan, maar ook veel doen alsof ze slaan. Moet je maar eens opletten, ze zwaaien egwoon echt met hun zweep langs de ogen van het paard, als 'wegjaag' iets. Knipoog

Ja das waar.. maar toch. Ook al gebeurt het soms, de stok kan net het paard raken of het paard word helemaal schuw wat er vaak gebeurt!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:23

Schandalig. Geld en prestige is weer eens belangrijker dan gezondheid van een dier. Het paard zakte in elkaar. Dat hij niet kon weten wat er aan de hand was is onzin, er hij wist gerust dat er íets aan de hand was, want hij moest daarna véél slaag geven om het arme dier nog over de finisch te krijgen. Hij heeft dat opgemerkt en zoals hij zelf zegt: een verkeerde keus gemaakt. Deze egoïst verdient dus zeker geen tweede prijs, maar een héél láng startverbod en een boete die nog 10 x hoger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:31

aartlover schreef:
Joscaa schreef:

Ja das waar.. maar toch. Ook al gebeurt het soms, de stok kan net het paard raken of het paard word helemaal schuw wat er vaak gebeurt!!

Sorry dit is toch penny zever
Die renpaarden zijn echt niet schuw
En elk paard dat eens zijn hoofd intrekt bij een zwaai is ook niet mishandeld en een paard dat bang is van de zweep ook niet.
Sorry hoor, maar dit is toch echt gemiep....
Helaas is er geen profiel ingevuld....

@marylin
Ja aart zou als het paard struikelde al direct stoppen, heeft ze eerder aangegeven

@joscaa dat lezen ze niet
Dat is al 100 keer aangehaald
Er word niet gelezen

@bonte
Ook 15 jaar niet meer rijden volgens sommige Tong uitsteken
Als paard een keer wegzakt en je springt er niet meteen af, meteen hollend naar de DA ben je in en in slecht Tong uitsteken Clown
Dus wens ik haar veel succes in haar verdere paardenleven
Krijgt nog hoge da kosten, elke keer rontgen maken Haha! Clown

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:47

aartlover schreef:
runningkawa schreef:
aart was jij erbij?
heb jij gezien hoe het paard door zijn benen zakt?
Hover was hij van de finish af? Weet jij dat allemaal?

Hoe kun jij deze conclusies trekken zonder dat e het gezine hebt?

idd stef...er word niet gelezen
alleen maar geroepen arm paard

hoe kunnen wij arm paard roepen als wij niet lezen? Sigaar
btw ik was er NIET bij maar weet hoe het aan toe kan gaan en ze hebben overal het zelfde staan op het nieuws Clown En het zegt toch al genoeg. Paard breekt been, jockey let niet op en slaat het paard over de finish. Alleen een niet al te slim persoon heeft dit niet door.

Dus je wilt beweren dat als jij er opzat dit meteen gevoeld zou hebben? De jockey die deze paard reed is 1 van de top jockey's in noord - amerika. Om bij de beste te horen heb je echt wel gevoel voor paarden.

Paarden kunnen zich ook wel eens verstappen. Als het volledig gebroken was dan was het paard gelijk gevallen. Op 3 benen kan hij ook niet 'gelopen' hebben aangezien je dan voor de andere paarden 'stil' staat en ze er zo over heen lopen. ( er langs bedoel ik dan natuurlijk). Ook al lag hij 6 lengte voor het veld.

Voor de rest keur ik het ook niet goed wat deze jockey deed. Kan er ook niet veel over zeggen, aangezien ik het niet gezien heb.
Je zou het aan moeten voelen als er iets mis is met je paard. Bij sommige paarden merk je dit veel eerder dan bij andere. Heeft ook veel met het karakter van het paard te maken. Jammer dat dit paard zo zijn best deed.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:58

ik ga niks over die jockey zeggen, want dan word de discussie alleen maar erger! Tong uitsteken
Ik heb het niet gezien, dus kan er mn oordeel ook niet over geven.
Wel vind ik het zonde van het paardje, vooral omdat hij is overleden, dat had vast de bedoeling niet geweest, dat weet ik zeker! Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:01

poeh ik heb niet alle reacties gelezen dus ik kan niet oordelen of de jocky er nu wel of niet van op de hoogte was.

Maar schorsing levenslang lijkt me beter dan 15 dagen.
Wat is dat nou hemelsnaam voor een straf

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:19

Daar gaat het om tita Knipoog Haha! .
Als hij er niet van op de hoogte was, dan is er toch geen zware straf (als levens lang niet meer koersen) nodig?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:22

Ik vraag me af hoe je dat nou niet kan merken...je voelt het toch...

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:40

tita schreef:
Ik vraag me af hoe je dat nou niet kan merken...je voelt het toch...

dat is dus maar de vraag. Het is jammer dat er niet bijstaat welk bot het was, het zal wel een klein botje zijn geweest, als het een van de grote botten was, had het paard überhaupt niet meer kunnen rennen, al kreeg hij nog zoveel zweepslag. Ik denk niet dat het met opzet was ofzo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:59

_Bonte_ schreef:
ik vind het bericht héél overdreven , alle jocky's slagen hun paard gigantisch hard ,

verdiep je eerst eens in de sport en bijbehorende regelgeving voor je je spreekwoordelijke bek een douw geeft

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:32

stef schreef:
_Bonte_ schreef:
ik vind het bericht héél overdreven , alle jocky's slagen hun paard gigantisch hard ,

verdiep je eerst eens in de sport en bijbehorende regelgeving voor je je spreekwoordelijke bek een douw geeft

he doe eens normaal Bloos!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:35

kan ook dat door dat hij stuikelde (als hij dat dan deed) een scheur in zijn bot kwam, en dat het na dat er spanning op is gekomen verder is gescheurd..
Is een beetje moeilijk oordelen. Zou graag het filmpje willen zien. Kijken of je ziet dat het paard korter/moelijk galoppeert.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:35

esperance ik ben het al helemaal nie eens met deze sport. Als je er meer over leest over het balans snap je waarom En al helemaal omdat die dieren bijna niks mogen eten en vaak wel schuw zijn door die meppen die ze krijgen. Misschien doe jij het niet maar genoeg doen het ook wel! En dit klinkt absoluut niet als een top jockey maar als ieman ddie alleen aan winnen denkt. Als je dat niet deed was je wel gestopt inplaats van je paard over de finish slaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:40

aartlover schreef:
he doe eens normaal Bloos!

Ik doe normaal, is gewoon een spreekwoord, je bek een douw geven, het staat er notabene voor!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:41

owhja, en aartlover, ik heb renpaarden als collega stalgenoten gehad, en die waren echt niet schuw en kregen al niet "niks te eten"
Hoe moet een paard wat niks te eten krijgt in vredesnaam zo'n koers lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:55

aartlover schreef:
esperance ik ben het al helemaal nie eens met deze sport. Als je er meer over leest over het balans snap je waarom En al helemaal omdat die dieren bijna niks mogen eten en vaak wel schuw zijn door die meppen die ze krijgen. Misschien doe jij het niet maar genoeg doen het ook wel! En dit klinkt absoluut niet als een top jockey maar als ieman ddie alleen aan winnen denkt. Als je dat niet deed was je wel gestopt inplaats van je paard over de finish slaan.

Heb jij je eigenlijk wel eens verdiept in deze sport

Hoe kunnen paarden die niks mogen eten nu topkracht geven?
Over schuw zijn heb ik al wat geschreven, ook al zon Koe sh*t

Ach eigenlijk domme vraag of jij je er in verdiept hebt...we weten allemaal genoeg aan deze penny opmerkingen...verschrikkelijk....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:04

Ik heb nu pagina's vol verontwaardiging gelezen, en moet eerlijk zeggen dat sommige mensen wel erg snel met hun mening klaar staan.

Mensen, en dieren trouwens ook, zijn soms tot wonderlijke dingen in staat, kunnen bergen beklimmen en races rennen met hele ernstige verwondingen. Jockeys rijden hun races soms met gebroken botten, ik ken iemand die na een rottige val van het paard bij het springen gewoon weer opgestapt is en weer verder is gesprongen. Later echter kwam die met ernstige verwondingen aan de rug toch in het ziekenhuis terecht. Met een flinke dosis adrenaline en vol in de race is dat iets wat beslist kan gebeuren. En het is een beslissing die je in een paar seconden moet nemen: stoppen of doorgaan?

Ja, daarin kun je zeggen dat hij een fout heeft gemaakt - dat zegt hij zelf immers ook. Maar hoeveel mensen maken die fout niet? Hoeveel mensen hebben niet een paard wat plotseling bokt, staakt, bijt, waar je een tik geeft en er pas later achter komt dat er een goede reden was waarom het paard dat deed? (Maar omgekeerd: hoevaak komt het niet voor dat een paard bokt, staakt of bijt uit koppigheid of dominantie, en als je dan niets doet, heb je heel snel een onhandelbaar paard.)

Als we allemaal precies van te voren zouden weten hoe het verder gaat, zou het allemaal wel makkelijk zijn Lachen (Maar ja, dan zijn de races een stuk minder spannend Tong uitsteken )

Maar het is gewoon zo: die beslissingen worden in het heetst van de strijd gemaakt - en dan kan een foute inschatting gebeuren. Straf is dan niet erg, het blijft tenslotte een fout, maar het moet wel redelijk blijven. Het was geen vooropgezette en doelbewuste wreedheid, maar een inschattingsfout, zoals we die allemaal maken. Meestal met minder drastische gevolgen, maar soms loopt het verkeerd af.

(En overigens: het paard liep door. Dat is ook de keuze van het paard zelf geweest, het paard KON blijkbaar doorlopen. Om welke reden dan ook, adrenaline, wil om te winnen, uit schrik voor de zweep, het liep door. Als het paard enorm veel pijn had gehad, dan kom je er niet met een paar tikken met de zweep, dan was dat nog lang niet genoeg geweest. Dat hij na afloop ook nog de trailer op kon lopen geeft ook aan dat hij er geen ondraaglijke last van had op dat moment.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:06

aartlover schreef:

Mag ik jou uitnodigen om op 9 september eens op Duindigt langs te komen naar de drafsportdag.. Daar leer je meer over de draf en rensport?

Hoe in hemelsnaam kom je op het GEWELDIGE idee dat die paarden niets te eten krijgen?

Echt zo onwijs logisch lijkt mij dat, dat je als je topprestaties verwacht van een paard hem niets te eten geeft! Ik denk echt dat jij trainer moet worden, want volgens mij win je er zo honderden op een rij Haha!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:09

Wat ik ook nog even wil opmerken is dat geen van jullie ooit een koers heeft gereden Lachen . Een wedstrijd is anders dan rustig trainen in de bak.

Je moet binnen 3 minuten wel duizenden beslissingen maken binnen fracties van seconden: blijf ik zitten, rijd ik op? Ga ik naar links? Ga ik voor de kop? Zou diegene voor mij leeg gaan? Wat kan mijn paard nog? Geeft mijn paard het op met een reden of kan ik ze nog een aanmoediging geven? Wat zijn zowiezo de kansen van mijn paard? Wat voor instructies heb ik van de eigenaar gekregen?

Binnen 3 minuten zit je VOL met adrenaline en ben je zo bezig met alles, ik denk dat je op dat soort momenten andere beslissingen maakt dan wanneer je rustig aan het trainen ben Lachen