Steeds meer paarden in asiel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BGGBWM

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:47

Bij deze bied ik de medewerkers van Habo's Hof aan om adoptieouders te zijn
voor één pony. Het is misschien niet veel, maar zeker de moeite. Ik heb
reeds contact gehad met één van de medewerkers over de normale gang van
zaken, normaal moet je betalen als je een paard wilt adopteren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:52

deedee19 schreef:
Nadya schreef:
Mijn weidegenootje (en vriendin) heeft een New Forestmerrie van 35 jaar. Het beestje staat nu lekker buiten en 's winters overdag buiten (als het weer het toelaat) en 's nachts op stal. Geen haar op haar hoofd denkt eraan het beestje af te danken. Ze is met dat dier opgegroeid en ook al kost het haar heel veel tijd (ze komt 's morgens voor haar fulltime baan en 's avonds na het werk of ik of een van de anderen nemen wel eens wat over, want binnen of buiten zetten/bijvoeren moet ze zelf doen).

Ja, ze baalt wel eens van al het extra werk, maar ze doet het met liefde. Ze ziet niet bepaald uit naar de dag dat haar merrie overlijdt, soms is ze er nu al verdrietig van. Gelukkig doet de merrie het nu goed, maar in de winter moeten we het maar weer afwachten....
Ik vind het super dat iemand zoveel voor haar dier overheeft. Zouden mensen eens een voorbeeld aan mogen nemen. Knipoog

Ik doe momenteel hetzelfde met mijn niet oude paardjes. Ik zie dus niet in wat leeftijd ermee te maken zou hebben dus ik blijf lekker mijn ding doen en wat mij betreft mogen ze beide blijven tot hun dood.

Nou, prima dat jij dat nu al doet. Maar het gaat er om dat deze vrouw iets meer tijd aan haar behoorlijk oude paard moet besteden, dan ik hoef te doen met de mijne. De mijne staat 24/7 buiten en hoeft dus niet binnen of buiten gezet te worden en ik ben ook minder met het weer bezig, want mijn paard kan wel wat hebben. Iets waar zij wel continu rekening mee moet houden, aangezien ze haar oude merrie het liefst buiten zet, maar wel onder redelijke weersomstandigheden. Haar pony moet behoorlijk bijgevoerd worden, anders valt ze te veel af, terwijl de mijne in deze zomermaanden niets nodig heeft.
Er is in ons geval dus wel een verschil in het feit dat ik een gezond jonkie heb en zij een heel oud paard. Ik zou het ook doen, als het moest, maar dat had ik allang duidelijk gemaakt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:53

Nadya tuurlijk is het niet netjes

maar je paard verkopen omdat je geen zin heb
Omdat je verder wil in de sport, is dat dan ook niet netjes?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:56

tita schreef:
Nadya tuurlijk is het niet netjes

maar je paard verkopen omdat je geen zin heb
Omdat je verder wil in de sport, is dat dan ook niet netjes?

Als je maar een goed tehuis zoekt, dat vind ik wel een vereiste, ja.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:56

Dat is een ding wat zeker is, maar neem dan uberhaupt gen paard. Mijn paarden beschouw ik als mijn kinderen, ik heb geen kinderen, dus nu zijn mijn paarden het belangrijkste voor mij. Ik ben met de aankoop een belofte aangegaan; ik zorg voor jou tot de dood ons scheid. Dát is wat je doet met een paard. Als je sportruiter bent en je hebt je geld te verdienen is het een ander verhaal, maar als je voor jezelf een paard koopt, een maatje, blijft het altijd je maatje.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:57

@Nadya mijn paarden staan ook 24/7 zomer en winter buiten. Toch ga ik er twee keer per dag heen, want ik heb een "kaal"stuk en een "vol" stuk weiland om het zo maar te noemen. Omdat ik een shet en een fjord heb kunnen ze niet hele dagen in de volle wei. Maargoed ik heb het er graag voor over dat bedoel ik te zeggen Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:00

BGGBWM schreef:
Dat is een ding wat zeker is, maar neem dan uberhaupt gen paard. Mijn paarden beschouw ik als mijn kinderen, ik heb geen kinderen, dus nu zijn mijn paarden het belangrijkste voor mij. Ik ben met de aankoop een belofte aangegaan; ik zorg voor jou tot de dood ons scheid. Dát is wat je doet met een paard. Als je sportruiter bent en je hebt je geld te verdienen is het een ander verhaal, maar als je voor jezelf een paard koopt, een maatje, blijft het altijd je maatje.

je weet niet hoe het leven loopt, toen ik mijn pony kocht was ik 16 nu 30 en ik denk als ie morgen dood gaat dan hoef ik verlopig geen ander meer tenminste zo voel ik me op dit moment.

Voor mij is er meer in het leven dan alleen paard

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:03

En zo hoort het ook!

@ tita; daar hebben we het helemaal niet over! Ik zeg niet dat je na je huidige paard een ander moet nemen. Ik zeg dat als je een paard aanschaft dat je een verplichting aangaat. Jij houd je schijnbaar aan die verplichting, want jouw pony staat er nog steeds. En alleen als je zelf of je kids niet kunnen eten omdat je een paard hebt staan dan is het een optie om hem weg te doen, hoewel IK persoonlijk dan wel bij mijn moeder ga eten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:07

deedee19 schreef:
@Nadya mijn paarden staan ook 24/7 zomer en winter buiten. Toch ga ik er twee keer per dag heen, want ik heb een "kaal"stuk en een "vol" stuk weiland om het zo maar te noemen. Omdat ik een shet en een fjord heb kunnen ze niet hele dagen in de volle wei. Maargoed ik heb het er graag voor over dat bedoel ik te zeggen Knipoog

Natuurlijk en dat snap ik ook, hoor. Knipoog Lachen
Ik ga ook wel eens 2x per dag, maar meer omdat ik hem graag zie of dan even een keertje met mijn 2-jarige dochtertje ga, dan dat het nodig is.

Dit weidegenootje hoefde voorheen ook maar 1x per dag en verder geen extra werk als wel of geen deken op, binnen en/of buiten zetten, bijvoeren, ook in de zomer e.d. Dat was even het verschil wat ik uit probeerde te leggen. Voor haar een heel gedoe met fulltime werk, een vriendje die 50 km verderop woont enzo.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:09

nee ik wil alleen maar aangeven dat je niet weet hoe het leven loopt.

Als iemand op turnen gaat en wil niet meer dan stopt ie gewoon en zo gaat dat ook met paarden.

Ik lees jouw post zo
Ik wil paard, ik koop paard en ik moet paard houden tot ie dood is.
Als ik geen zin meer in paard heb, dan is pech hebben ik heb die verantwoordelijkheid gekozen.

Nu is geen garantie voor de toekomst

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:12

Als je maar 1 paard kunt houden, en je paard krijgt een blessure waardoor het doel waarvoor jij je paard hebt niet meer reeel is, is het dan zo erg om een paard naar een asiel te doen? In mijn ogen niet. Je moet gewoon eerlijk zijn. Een paard dat niet meer geschikt is voor het doel waarvoor jij je paard gekocht hebt wordt dan niet geslacht, maar misschien is er iemand die er nog wel plezier aan kan beleven. Elke dag naar een paard gaan dat je wel geld kost maar waar je niets aan vindt is ook niet leuk, voor zowel het paard als jezelf niet. En dan kun je in mijn ogen beter afscheid nemen. Een paard is een huisdier, een kind, maar je hoeft in mijn ogen niet zo ver te gaan dat je duizenden euro's per jaar uitgeeft om het dier te houden terwijl het niet aan je gebruiksdoel voldoet wat gewoon ergernis voor beiden oplevert. DAn is het gewoon eerlijker om de keuze te maken om het weg te doen.
En je kunt niet over iemand oordelen als er gewoon onder normale omstandigheden goed voor het dier gezorgd wordt. Ik vraag me af hoeveel bokkers werkelijk een paard houden als het dier onbruikbaar wordt of een jaar op rust moet met dubieuze vooruitzichten. Is het eerlijk om een paard te houden dat niet meer zonder pijn door de wei kan lopen, of die je voor een half jaar of een jaar op stal op moet sluiten? Voor het dier is zoiets niet gezond en ik vind het niet eerlijk om tot in den treure te blijven proberen. Zelf heb ik van heel dichtbij meegemaakt dat 3 jaar dokteren en 1 jaar dokteren bij 2 paarden alsnog onbruikbaarheid en dus afkeuring=slachthuis oplevert. Het is voor de eigenaar niet leuk, maar die paarden hadden achteraf gezien beter eerder afgekeurd kunnen worden (maar ja, de veearts wil ook eerst z'n brood eraan verdienen). Deze paarden konden misschien nog voor veulentjes vangen gebruikt worden, maar ze konden zelfs niet meer kreupelvrij draven.
Laten we het wel zo stellen, ik vind een blessure en onbruikbaarheid en dus wegdoen een heel ander iets dan ouderdom en dus onbruikbaarheid. Daar heb ik meer moeite mee. Zo'n dier kan nog heel best gelukkig leven, maar een paard met een ernstige blessure is in mijn ogen echt ongelukkig.
Laatst bijgewerkt door germie op 09-08-07 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:14

germie schreef:
Als je maar 1 paard kunt houden, en je paard krijgt een blessure waardoor het doel waarvoor jij je paard hebt niet meer reeel is, is het dan zo erg om een paard naar een asiel te doen? In mijn ogen niet. Je moet gewoon eerlijk zijn. Een paard dat niet meer geschikt is voor het doel waarvoor jij je paard gekocht hebt wordt dan niet geslacht, maar misschien is er iemand die er nog wel plezier aan kan beleven. Elke dag naar een paard gaan dat je wel geld kost maar waar je niets aan vindt is ook niet leuk, voor zowel het paard als jezelf niet. En dan kun je in mijn ogen beter afscheid nemen. Een paard is een huisdier, een kind, maar je hoeft in mijn ogen niet zo ver te gaan dat je duizenden euro's per jaar uitgeeft om het dier te houden terwijl het niet aan je gebruiksdoel voldoet wat gewoon ergernis voor beiden oplevert. DAn is het gewoon eerlijker om de keuze te maken om het weg te doen.

Zoek dan gewoon zelf een goede baas, als je het lef in je hebt. En schuif het niet af op een asiel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:19

Nadya doe jij ff realistisch zeg alsof zoveel mensen zitten te wachten op een oude of op een onbruikbaar paard

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:21

Nadya schreef:
germie schreef:

Zoek dan gewoon zelf een goede baas, als je het lef in je hebt. En schuif het niet af op een asiel.

Dat vind ik ook, maar is een asiel nu echt zoveel anders als een paardenopvang?
Als je geen geschikt persoon kunt vinden, en het is of het asiel of de slacht omdat de financiele middelen ophouden, dan is een asiel in mijn ogen niet verkeerd. Mits het dier uiteraard pijnvrij is.
Ik ben alleen wel bang dat er te veel onbruikbare paarden zijn en dat dan het rijtje asiel=> slachthuis in beeld komt. Ik heb geen moeite met het slachthuis op zich, want je moet gewoon ook hierin reeeel zijn. Een boer doet z'n melkkoe die te weinig melk geeft ook weg. Voor paarden mag dit kennelijk niet, maar ondertussen eten we wel gewoon frikandellen. Het asiel is in mijn ogen daarom echt niet de minste oplossing. Maar met slachten heb ik ook niet veel moeite als het dier gewoon ongeschikt is voor het doel.
Laatst bijgewerkt door germie op 09-08-07 12:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:22

tita schreef:
Nadya doe jij ff realistisch zeg alsof zoveel mensen zitten te wachten op een oude of op een onbruikbaar paard

Germie heeft het zelf over 'iemand vinden die nog plezier aan het paard kan beleven', hoor, ik niet.
Dan denk ik 'doe dat lekker zelf'. Jouw paard, jouw verantwoording dat 'ie een goed tehuis krijgt ergens anders.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:23

Vroeger werd een oud paard gewoon opgegeten en das zo stom nog niet. Haha!

Dat vind ik altijd nog beter dan het beestje maar dumpen om er vanaf te zijn. En zielig vind ik het ook niet, als je je paard zelf wegbrengt en zorg draagt dat hij netjes afgeschoten wordt.

Maar dat willen we niet he, das te zielig.

Nou, in dat geval ben ik het eens met de mensen hier die vinden dat je zelf verantwoordelijk bent.
Mensen die een oud paard afschuiven, weten namelijk niet of dat beestje goed terechtkomt. Dat komt dan via via op een manege waar het zijn kreupele rondjes mag draaien met beginnelingen erop, als het pech heeft. (Heb er voorbeelden van gezien.)

(En nee, heb nog nooit een naar de slager gebracht: een oude pony is op het terrein ingeslapen, en we zijn er de afgelopen jaren een paar in een kliniek kwijtgeraakt. Maar als ik de keus moest maken tussen dumpen en slachten, at ik mijn paard liever op.)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:23

ik vind dit echt ontzettend raar...
vooral omdat ík nog nooit heb gehoord dat bij het wegdoen van het paard er geld bíj werd gegeven.. dus 'goedkope oplossing'???? zet hem op marktplaats en je krijgt er nog geld voor ook...

daarbij, wanneer je een jonge zwerfkat naar het asiel brengt kun je daar een boel geld voor geven, en dan zou een groot dier als een paard daar grátis neerzetten.. logica..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:29

doom schreef:
runningkawa schreef:
@tita
Asiel is dus gewoon niet zelf opzoek gaan naar een fijne baas, maar je paard daar neer knallen en maar zien waar hij terecht komt.

Wil die persoon hem echt kwijt dan vind ik dat die er zelf maar een goed nieuw adres voor moet zoeken.

Maar ik zou voor mezelf (denkend aan toen ik op pension stond) een plekje bij een boer zoeken, waar hij lekker elke dag buiten kan staan. Ook in de winter
Je hem kan gaan poetsen wanneer je wilt, maar als hij dagelijks bij andere in de wei staat, hoef je dat niet elke dag te gaan doen. Beweging en afleiding krijgt hij wel.
Omdat de noodzaak er niet is om elke dag te komen is een uur rijden met de auto bijv ook niet meer zo erg

Ik vind jou antwoord een erg fijne mening iets wat ik graag met je zou delen ..
alleen niet elk paard vind het lekker om de hele dag in de winter buiten te staan ..
Mijn arabier bijv die s'winters normaal gesproken de hele dag in bak mag staan met hooi en 2 vriendjes etc ..
Wil echt met slecht weer en dan praat ik met regen etc naar binnen die heeft er echt een bloedhekel aan..
zo ook als het koud en vochtig is meneer is dan niet zijn stal uit te krijgen...
Mijn pony maak je dus met zulke momenten blijer in een stal .. EN dan moet je dus wel zo goed als elke dag heen tenzij je weer wat vind met een uitloop .. alleen dan is vaak het land zo bagger/schaars .. Knipoog
tis best een lastige vraag .. en het gaat denk ik voor ieder mens / paard anders op ..

Mijn paarden staan ook graag snacht op stal
Overdag staan ze ook zielig te kijken in de regen...wat heb ik er vaak medelijden mee gehad...
Nu hebben ze een schuilstal en staan ze nog steeds buiten zielig te kijken...alleen heb ik nu geen medelijden meer Tong uitsteken

Hier in de buurt vind je in de winter ook bijna geen plekken waar jeje paard 24/7 in de winter buiten kunt hebben.
Maar wel plaatsen waar ze overdag, elke dag, buiten komen.
En dan kun je best eens een keertje overslaan Lachen

Dat zijn vaak plaatsen zonder luxe voor de ruiter. Dus geen bak en vaak al helemaal geen binnenbak.
Geen kantine enz. Maar zeker als je paard ouder is heb je toch niets aan die luxe Lachen

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:32

Pffff, ik ben het eens liever opeten dan dumpen. Zo van; zij van
dat asiel lossen het maar op. Walgelijk..
Precies runninkawa; neem maar eens een kijkje op www.deknardijk.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:33

Germie
Dan vind ik een asiel dus wel een dump plaats.
Vind ik ook met honden en katten.

Je kunt ook zelf een plekje voor hem zoeken.
En dat lukt zeker wel als je dat graag wilt.
Zeker als je er geen hoofdprijs voor vraagt of zelfs voor niets, want dat is ook wat je doet bij een paard naar een asiel brengen.

Maar ik zie op marktplaats ook wel eens paarden aangeboden voor gezeldschap, maar ze vragen er nog wel 1500,- voor....dat kan ik dan niet snappen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:39

germie schreef:
Nadya schreef:

Dat vind ik ook, maar is een asiel nu echt zoveel anders als een paardenopvang?
Als je geen geschikt persoon kunt vinden, en het is of het asiel of de slacht omdat de financiele middelen ophouden, dan is een asiel in mijn ogen niet verkeerd. Mits het dier uiteraard pijnvrij is.
Ik ben alleen wel bang dat er te veel onbruikbare paarden zijn en dat dan het rijtje asiel=> slachthuis in beeld komt. Ik heb geen moeite met het slachthuis op zich, want je moet gewoon ook hierin reeeel zijn. Een boer doet z'n melkkoe die te weinig melk geeft ook weg. Voor paarden mag dit kennelijk niet, maar ondertussen eten we wel gewoon frikandellen. Het asiel is in mijn ogen daarom echt niet de minste oplossing. Maar met slachten heb ik ook niet veel moeite als het dier gewoon ongeschikt is voor het doel.

Een asiel is een paardenopvang, toch?
Ik zou mijn paard als hij oud en gezond is niet naar de slacht brengen, omdat ik daarna een ander paard wil kopen, nee . Sorry, maar ik zou het niet kunnen. Ik zou hem wel in laten slapen als hij pijn zou hebben, ja. Maar daar hebben we het hier niet over, volgens mij.
(Ik eet geen vlees dus ook geen frikandellen, trouwens Knipoog ).

Het gaat mij om de gemakzucht waarmee mensen een oud paard dumpen om vervolgens een nieuwe te kopen. Want twee kunnen (of willen) ze niet betalen. En een fijne oude dag voor het paard regelen die ze jaren rondgedragen heeft, doen ze niet op deze manier.
Het is wat anders als je door geldproblemen iets moet doen, maar gemakzucht is in mijn ogen een heel ander verhaal.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:42

Ik kan het jullie wel voorrekenen voor één van mijn oudjes hoor:

4 kilo seniorbrok op een dag is ongeveer 40 euro per maand
hoefsmid 10 euro per maand
wormenkuur ongeveer 5 euro per maand
's winters hooi ongeveer 25 euro per maand (want inderdaad blijft het gras niet groeien in de winter)
stro ongeveer 10 euro per maand

Ben ik nog wat vergeten? Verbeter me dan maar, maar ik kom dus zo al op 90 euro per maand. En ja, dat krachtvoer is nodig. Als ik ze dat niet zou geven, bleef er helemaal niets meer van over.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:43

Vinden degenen die zo pro paardenasiel zijn, het ook normaal dat mensen hun honden en katten zo dumpen in een asiel? Want ik ken persoonlijk niemand die zijn paard gedumpt heeft op deze manier, maar wel mensen die dat met hun honden en katten gedaan hebben. Om de idiootste redenen (voorbeeld: een nieuw vriendje van een vroegere vriendin hield niet van katten, dus katten naar het asiel). Zal wel aan mij liggen, hoor, maar dit vind ik dus vreselijk. Boos!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 09-08-07 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:43

Hmm hier worden er wel vreemde denkwijzen op na gehouden...

Ik heb 7 jaar lang een merrie verzorgd die afgekeurd was als rijpaard, ze is nu 16 en ik had haar met alle liefde willen kopen alleen de eigenaar heeft dollar tekens in zijn ogen.

Niemand wou ook maar een greintje aandacht aan die merrie geven omdat je er toch niet op kon rijden. Ik had ook wel graag willen rijden, maar deze merrie was net iets belangrijker voor mij.
Dankzij haar kom ik waarschijnlijk ergens terecht waar ik alsnog kan rijden.

Als je voor een paard kiest, dan kies je voor een dier. Dus iets wat ook behoeften heeft. Die recht heeft op aandacht, drinken, eten, beweging en een schone omgeving.

Een paard kun je niet vergelijken met een stel dode voetbalschoenen. Als je met een sport stopt dan heeft dat geen consequenties. Stop je met de paarden of wil je je oude paard verhuizen dan is dat toch niet te vergelijken met iets als voetballen of turnen?
Laatst kwam ik erachter dat een bepaalde merrie 5 keer was doorverkocht... zowel de fokker en ik waren geschokt! Die komt nog meer bij verschillende eigenaren dan een gemiddelde fiets!!!

Misschien moet het boek Black Beauty maar weer worden uitgebracht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:45

Ik kom met vlas duurder uit, brok tot nu toe goedkoper, maar kan ook zomaar veranderen bij een ander paard Lachen
Ik zit gewoon rond de 100 euro per paard.
Dus zelfde als diablo ongeveer

weide onderhoud, water licht ed zit er dan nog niet bij