KWPN huivert gebruik niet-goedgekeurde hengsten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: KWPN huivert gebruik niet-goedgekeurde hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:29

janderegelaa schreef:
Wat dan met hengsten die geen 10 veulens kunnen laten zien op de afstammelingenkeuring? Die hebben er dus geen 10 gedekt...En dat gebeurd met enige regelmaat.

Of de eigenaren van de veulens komen niet naar de keuring. Mijn ruin staat ook nog steeds in het veulenboek hoor en gentleman is echt wel zijn vader. Toen ging het dekken nog puur natuur had de hengst er ook nog wat aan.

Nou ja in ieder geval als je rijk wilt worden moet je dus ook geen hengstenhouder zijn. Mischien maar eens een heel goed paard fokken en verkopen zoals poetin of een goed springpaard en dan goede ruiter erop zoiets als shutterfly.
Laatst bijgewerkt door Kafue op 03-07-07 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:31

Kafue schreef:
janderegelaa schreef:
Wat dan met hengsten die geen 10 veulens kunnen laten zien op de afstammelingenkeuring? Die hebben er dus geen 10 gedekt...En dat gebeurd met enige regelmaat.

Of de eigenaren van de veulens komen niet naar de keuring. Mijn ruin staat ook nog steeds in het veulenboek hoor en gentleman is echt wel zijn vader. Toen ging het dekken nog puur natuur had de hengst er ook nog wat aan.

Kafue even mijn post lezen aub en Jan heeft het over afstammelingenkeuringen, hier word je voor aangezen of uitgekozen en hier moet je naar toe.
een stamboekkeuring is iets heel anders.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:36

Kafue schreef:
Mijn ruin staat ook nog steeds in het veulenboek hoor en gentleman is echt wel zijn vader.

Waar wou je je ruin anders ingeschreven hebben????
Het stamboek is voor fokdieren, dus hengsten en merries Pling

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:12

Kafue schreef:
Wie weet is Anky wel heel erg blij met een super goede hengst. Moet je haar echt betalen voor dat zij met je hengst een GP wedstrijd rijd en wint is toch ook reclame voor haar en haar bedrijf ( kleding en instructie) je zou bijna denken dat zij de hengstenhouder moet betalen. Zullen sommigen hier direct zeggen van jaha want die hengstenhouder loopt ook risico Lips are sealed

Maar die paarden die door de verrichtingsonderzoeken komen dekken er vast wel meer dan 10.
En die paarden die niet officieel denkhengst zijn tja als daar geld bij moet.

En om maar bij de woorden te blijven van menig ondernemer de paardensport daar moet gewoon geld bij.
Ik snap best dat het veel geld kost maar wat kost nu tegenwoordig niet veel geld.

Ga maar eens kijken hoeveel goedgekeurde hengsten er nauwelijks meer dekken na verloop van een paar jaar. Als ze de jaren ervoor ook niet al te veel hebben gehad, moet er toch echt vlot geld bij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:35

Simpel voorbeeldje: die 2 x wereldkampioen is geweest, dekte in zijn topjaar 74 merrie's en daarna is het heel snel bergafwaarts gegaan. En dan waren die veulens echt beter dan sommige kaskrakers nu hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:36

janderegelaa schreef:
Simpel voorbeeldje: die 2 x wereldkampioen is geweest, dekte in zijn topjaar 74 merrie's en daarna is het heel snel bergafwaarts gegaan. En dan waren die veulens echt beter dan sommige kaskrakers nu hebben.

Heb jij die veulens gezien????

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:15

Ik heb ze zelfs gehad.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:24

Er zijn toen erg veel foto's en filmpjes op bokt geweest en er waren ook veel mensen echt geinteresserd in hem met name door die bewegingen, maar die zijn allemaal op de veulens afgehaakt.
Je wilt toch niet zeggen dat fokkers een super presterende hengst die een super veulencollectie laat zien, daarna links laten liggen Verward

Jij houdt van een avontuurtje Tong uitsteken , ik kijk liever eerst op welke merries zon hengst matcht.
Het eerste gewin is kattegespin, en nog onzekerder als ze zelfs niet getest zijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:12

sarabande schreef:
Kafue schreef:
Mijn ruin staat ook nog steeds in het veulenboek hoor en gentleman is echt wel zijn vader.

Waar wou je je ruin anders ingeschreven hebben????
Het stamboek is voor fokdieren, dus hengsten en merries Pling

die ruin is niet als ruin geboren hoor, maar als hengst.
Maar goed als veulenhengst was hij absoluut onhandelbaar dus met een kreeg ik de keuze of castreren laten of een andere stal zoeken vandaar hakkie tjakiie weg met het zakkie

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:14

shan schreef:
Kafue schreef:

Kafue even mijn post lezen aub en Jan heeft het over afstammelingenkeuringen, hier word je voor aangezen of uitgekozen en hier moet je naar toe.
een stamboekkeuring is iets heel anders.

Dus als je niet aangewezen wordt of gevraagd mag je er niet naar toe. En dan wordt die dekking ook niet bij het totaal van die hengst opgeteld? Wat krom zeg.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:17

sarabande schreef:
Er zijn toen erg veel foto's en filmpjes op bokt geweest en er waren ook veel mensen echt geinteresserd in hem met name door die bewegingen, maar die zijn allemaal op de veulens afgehaakt.
Je wilt toch niet zeggen dat fokkers een super presterende hengst die een super veulencollectie laat zien, daarna links laten liggen Verward

Jij houdt van een avontuurtje Tong uitsteken , ik kijk liever eerst op welke merries zon hengst matcht.
Het eerste gewin is kattegespin, en nog onzekerder als ze zelfs niet getest zijn.

Rubels is een hengst die niet de juiste kansen gehad heeft, als hij zwart was geweest had ie waarschijnlijk de wereld gedekt, ik heb echt hele goeie van hem gezien en de volwassen paarden die ik van hem gezien heb kunnen allemaal super lopen.

De veulens die ik van m gehad heb zijn allemaal naar het buitenland.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:19

janderegelaa schreef:

Sommige laten gewoon niet veel soeps zien. Fokken is denk ik ook een beetje gokken hoor.
Maar goed jammer is het wel.
Dan doe mij maar de ouderwetse gedacht een paard met 3 goede basisgangen waarin de motor achterzit. Beter dan die voorbeenweggooiers met slepende achterhand, terwijl ze wel lijken te scoren zal er toch ooit het benul moeten komen dat dat nou net niet zo heel erg handig is.

Verder ken ik ook een fokker die kijkt bij hengsten ook altijd naar wat je terug krijgt als de dekking mislukt is, maar ja als je daar al weer vanuit gaat. Je zoekt toch eerst de juiste match en kijkt dan verder.

Paarden kost gewoon geld klaar.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:22

janderegelaa schreef:
Rubels is een hengst die niet de juiste kansen gehad heeft, als hij zwart was geweest had ie waarschijnlijk de wereld gedekt, ik heb echt hele goeie van hem gezien en de volwassen paarden die ik van hem gezien heb kunnen allemaal super lopen.

Mee eens maar het geeft alleen maar heel duidelijk aan hoe kortzichtig mensen zijn. Een goed paard heeft toch zeker geen kleur.
Ik zou bijvoorbeeld liever niet een schimmel hebben en zeg altijd voor mij nooit een schimmel maar als er een goede schimmel mijn pad kruist zeg ik waarschijnlijk geen nee daartegen.

En het geeft ook aan dat je ook ouderwets denkt drie goede bassgangen en de motor van achteren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:24

janderegelaa schreef:

Natuurlijk zitten er goede tussen Gaaaap . Maar gezien de bouw van Rubels (en dat heeft niks met kleur te maken want dan hebben we het niet over fokkers) waren de meeste mensen nogal sceptisch, dat is door de afstammingskeuring niet weggenomen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:45

Kafue schreef:
janderegelaa schreef:

Mee eens maar het geeft alleen maar heel duidelijk aan hoe kortzichtig mensen zijn. Een goed paard heeft toch zeker geen kleur.
Ik zou bijvoorbeeld liever niet een schimmel hebben en zeg altijd voor mij nooit een schimmel maar als er een goede schimmel mijn pad kruist zeg ik waarschijnlijk geen nee daartegen.

En het geeft ook aan dat je ook ouderwets denkt drie goede bassgangen en de motor van achteren.

Volgens mij was die opmerking over de basisgangen niet van mij hoor Knipoog

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:51

sarabande schreef:
janderegelaa schreef:

Natuurlijk zitten er goede tussen Gaaaap . Maar gezien de bouw van Rubels (en dat heeft niks met kleur te maken want dan hebben we het niet over fokkers) waren de meeste mensen nogal sceptisch, dat is door de afstammingskeuring niet weggenomen.

Helaas want op de afstammelingenkeuring ( 1 van de mijne was er ook ) waren gewoon mooie hoogbenige veulens.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:29

Citaat:
kafue schreef: Dus als je niet aangewezen wordt of gevraagd mag je er niet naar toe. En dan wordt die dekking ook niet bij het totaal van die hengst opgeteld? Wat krom zeg.

Natuurlijk worden alle dekkingen wel bij het totaal van die hengst opgeteld, dat staat er toch helemaal los van.
Iedereen mag met zijn veulen naar de keuring, een afstammelingenkeuring is weer heel iets anders.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:01

Dus dan heeft die inspecteur bijvoorbeeld echt maar een paard gedekt.
Kan me voorstellen dat het dan niet werkelijk lonend is.

Toch waar dus paardensport kost alleen maar geld.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:39

@Kafue: waar heb je het over?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:34

janderegelaa schreef:
@Kafue: waar heb je het over?

euhh over wat Shan zei een blz hiervoor. had er eigenlijk bij moeten zetten in 2006.
Jeetje maar een keer in 2006 daar bedoelde ik mee kan me voorstellen dat dat niet lonend is.

ROFL toch maar geen hengstenhouder worden dus. Hadden toevallig laatst een discussie met de eigenaar en sponsor van de stal die zei dus en het is een ondernemer in hart en nieren die paardensport daar moet toch eigenlijk alleen maar geld bij. En toen zei ik nou je kan hengstenhouder worden of net zon paard als poetin fokken en verkopen natuurlijk.
Vandaar, maar goed voordeel van deze topic we leren weer wat bij.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:25

Ik weet niet of je lid bent van het KWPN maar daar krijg je ieder jaar een overzicht van de dekaantallen en dat is soms echt om te huilen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:37

janderegelaa schreef:
Helaas want op de afstammelingenkeuring ( 1 van de mijne was er ook ) waren gewoon mooie hoogbenige veulens.

Way of topic: maar ik was op de afstammelingenkeuring aanwezig en hoewel de beenlengte misschien als hoog te omschrijven zou zijn geweest...
Is de storend lage halsaanzet mij scherper bijgebleven.

Ik vond de veulens van Rubels ver onder de figuurlijke maat.
De nafok van Son de Niro was AANZIENLIJK beter - praat van een hengst die pas écht weinig kansen in de fokkerij krijgt....

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:00

Voor 1 keer ben ik het met je eens Dees. Son de Niro had inderdaad supermooie veulens. Maar waar zijn ze nu allemaal ( 16 )gebleven?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:07

Je bent het veel vaker met me eens janderegelaa - je wilt het alleen zo kwalijk toegeven Haha!
Die nafok van Son de Niro kwam ook nog eens uit zeer matig uitziende merries...

Dat was in 2003 - de eerste nafok is nu 4 jaar oud. Hoeveel haast heb je? Vier jaar oud is immers nog maar net zadelmak.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:43

Ik had wel wat verwacht op de keuringen eigenlijk.