Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Skitter schreef:Ik geloof gewoon NOOIT dat jullie je paarden nooit echt een keer een schop geven.
Spaqunel schreef:Nadya schreef:Skitter: Dus omdat het zo is en omdat jij betaald krijgt, is het heel normaal dat een 2-jarige al zo belast wordt en mag niemand er kritiek op leveren.
Ja hoor.
Lees eens lezen, ze zegt dat dieren al gebruikt worden op hun 2 jaar omda ze volledig ander werk moeten verrichten en daar is ze het mee akkoord
NERGENS staat dat niemand anders commentaar mag geven omdat zij betaald wordt om in zulke stallen te werken!
Ierland schreef:Het is nogmaals makkelijk oordelen als je nooit letterlijk betrokken ben geweest bij de raceindustrie en het opgroeien van renpaarden in Ierland en Engeland. Mensen die daar nu zo makkelijk ook schrijven dat het gelul is, zouden, mijns inziens, zich eerst eens kunnen verdiepen in het wel en wee van de dieren daar, ipv van zo kort en emotioneel te reageren!
Als ik paard was leefde ik liver daar dan in Nl. Er is zoveel ruimtegebrek hier, er wordt zoveel (goedbedoeld) getutteld, er wordt zoveel rotzooi aan supplementen in de paarden gestopt, vaak zijn ze moddervet..
En het komt me wat scheinheilig over; ik denk dat iedereen zijn paard weleens een knal of trap verkoopt. En soms is dat nodig!
Het is pas mishandeling als je je paard niet heel duidelijk zijn grenzen aangeeft! In dit geval was de jockey niet slim bezig, maar zelf maken we net zo goed fouten met de paarden. Het wordt allemaal wel een beetje opgeblazen, hoor!
En voor de mensen die door hun paard overruled worden, gebeten of gemept en niks terug doen: Sterkte. Da's pas gevaarlijk!
Nessah schreef:@Nadya: Wat nou als jou paard je bijt of schopt? Hoe reageer je dan? Want mijn paard zal dit nooit doen.. 1 keer is het voorgekomen dat ze me sloeg ( was niet naar mij bedoeld, maar was wel raak) nou mooi dat ze een schop terug kreeg. En ze heeft het nooit meer gedaan.. Je moet de leider zijn van je paard, niet het vriendje. Paarden onderling schoppen ook terug, bijten ook terug ect. Zo bepalen ze de rangorde. Tussen paard en mens is die rangorde er zeker ook.. En ik wil toch echt wel boven staan.
Nessah schreef:@Nadya: Wat nou als jou paard je bijt of schopt? Hoe reageer je dan? Want mijn paard zal dit nooit doen.. 1 keer is het voorgekomen dat ze me sloeg ( was niet naar mij bedoeld, maar was wel raak) nou mooi dat ze een schop terug kreeg. En ze heeft het nooit meer gedaan.. Je moet de leider zijn van je paard, niet het vriendje. Paarden onderling schoppen ook terug, bijten ook terug ect. Zo bepalen ze de rangorde. Tussen paard en mens is die rangorde er zeker ook.. En ik wil toch echt wel boven staan.
randalinpony schreef:Paarden hebben in een kudde behalve een rangorde, ook vriendschapsbanden die los staan van die rangorde. Ze hebben zelfs vaak een maatje waarmee ze graag samen staan. (Preferred partner)
Maar. Sommige paarden zijn gevoeliger voor dominantie dan anderen. Bij sommige is vriendschap echt wel de juiste aanpak, andere dieren hebben juist nodig dat jij de dominantere kuddegenoot bent.
Waar in de omgang de nadruk op ligt hangt echt af van het individuele paard, en een verkeerde inschatting hiervan geeft in beide richtingen problemen.
Als Nadya geen problemen ondervind, heeft ze dus de juiste aanpak van haar paard.
Ik heb hier een merrie de tijd nodig heeft en vriendschap. Als ik mijn ruin dezelfde aanpak geef, lacht ie me gewoon uit. Hij heeft een wat doortastender aanpak nodig en ja, hij heeft wel eens een schop gehad.
Nadya schreef:Dat o.a. jij en de sportwereld dat blijkbaar heel erg normaal vinden, wil echt niet zeggen dat het goed is.
Misschien zou je je eens moeten verdiepen in de groei ontwikkeling van een jong paard.
Jammer dat sommige mensen zelf niet eerst eens kritisch nadenken, maar alles maar aannemen, omdat het nu eenmaal zo is.
tessyke schreef:als 1 van mijn veulens iets doet bij mij kan die ook een schop in zijn maag krijgen hoor
natuurlijk is hier de reden wel idioot maar je moet je eens in de plaats van de jockey stellen...
je moet zometeen een race rijden en dat paard zit de hele tijd idioot te doen en door zijn eigen stomme schuld schuift hij ook nog eens uit en knalt vervolgens tegen je op, zou ik ook kwaad van worden...