Jockey schopt paard in maag voor camera

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flor

Re: Jockey schopt paard in maag voor camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:09

Ik snap sowieso niet dat je boos wordt als een paard per ongeluk tegen je aankomt. Hij trapt je toch niet ofzo? In plaats van dat je een beetje op je paard let.. wat een idioot. Door dit soort heetgebakerde mensen komen ook vaak vechtpartijen enzo, leer toch eens je woede beheersen. Van mij mag die hele kerel verboden worden om ooit nog met een paard in 1 ruimte te zijn, totdat hij een angermanagamentcursus heeft gevolgd. Wat een excuus 'ik werd erg boos'. Idioot.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:13

Skitter schreef:
Ik geloof gewoon NOOIT dat jullie je paarden nooit echt een keer een schop geven.

Wat is dit nou toch weer voor iets vreemds? Dus omdat jij je paard wel eens een schop geeft en veel andere mensen dat ook wel eens doen, is er gelijk niemand die dat nooit doet? Ik geef mijn paard nooit een schop, tenminste, dat heb ik nog nooit hoeven doen. Als een paard mij trapt terwijl ik niks verkeerd doe en hij niet van me schrikt kan hij een schop terug verwachten.. maar dat is nog nooit gebeurd en ik heb mijn paard dus nooit een schop gegeven. Ik vind het toch zo raar dat je oordeelt over een situatie die je niet kent en gewoon niet gelooft wat een ander je vertelt. Waar is dat voor nodig? Ben je bang dat je eigen 'ding' gevaar loopt als een ander niet hetzelfde doet als jij?

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:38

Weet je waarom jou paard niet schopt, omdat hij met respect behandeld wordt. Een paard kan schoppen uit noodweer of omdat hij angst voor de mensen heeft, die dus het paard zo hebben behandeld dat hij geen andere weg meer ziet.

Dieren slaan of schoppen vind ik een teken van onmacht, dat zegt dus veel over de persoon zelf.

Ik ben het helemaal met je eens hoor

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:55

Spaqunel schreef:
Nadya schreef:
Skitter: Dus omdat het zo is en omdat jij betaald krijgt, is het heel normaal dat een 2-jarige al zo belast wordt en mag niemand er kritiek op leveren.
Ja hoor. Doei, doei

Lees eens lezen, ze zegt dat dieren al gebruikt worden op hun 2 jaar omda ze volledig ander werk moeten verrichten en daar is ze het mee akkoord
NERGENS staat dat niemand anders commentaar mag geven omdat zij betaald wordt om in zulke stallen te werken!

Ik kan prima lezen, hoor. Misschien moet jij eens leren spellen trouwens? Clown Tong uitsteken
Omdat zij er werkt, ervoor betaald krijgt en zegt dat het nou eenmaal zo is, mag iemand anders natuurlijk best kritiek leveren op het feit dat te jonge dieren al in de sport ingezet worden. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar ik mag een hele andere mening hebben. En gelukkig denken meerdere mensen hier hetzelfde wat betreft de leeftijd van veel te jonge paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:02

Ierland schreef:
Het is nogmaals makkelijk oordelen als je nooit letterlijk betrokken ben geweest bij de raceindustrie en het opgroeien van renpaarden in Ierland en Engeland. Mensen die daar nu zo makkelijk ook schrijven dat het gelul is, zouden, mijns inziens, zich eerst eens kunnen verdiepen in het wel en wee van de dieren daar, ipv van zo kort en emotioneel te reageren!

Als ik paard was leefde ik liver daar dan in Nl. Er is zoveel ruimtegebrek hier, er wordt zoveel (goedbedoeld) getutteld, er wordt zoveel rotzooi aan supplementen in de paarden gestopt, vaak zijn ze moddervet..

En het komt me wat scheinheilig over; ik denk dat iedereen zijn paard weleens een knal of trap verkoopt. En soms is dat nodig!
Het is pas mishandeling als je je paard niet heel duidelijk zijn grenzen aangeeft! In dit geval was de jockey niet slim bezig, maar zelf maken we net zo goed fouten met de paarden. Het wordt allemaal wel een beetje opgeblazen, hoor!

En voor de mensen die door hun paard overruled worden, gebeten of gemept en niks terug doen: Sterkte. Da's pas gevaarlijk!

Grappig dat als je zegt dat je je paard nooit schopt of slaat, er altijd weer mensen zijn die denken dat je je paard over je heen laat lopen. Er zijn meerdere methodes van omgaan met je paard, hoor.
Gelukkig ben ik niet 'iedereen' blijkbaar, want ik sla of schop nooit, maar geef mijn jonge paard echt wel grenzen aan. Kan ook zonder geweld. Waarschijnlijk geloof je dat niet, maar het is toch echt zo. En ik heb een jong paard met een temperamentje en hij is erg sterk, maar we zijn een goed team samen en geweld komt er niet aan te pas bij ons.

Dat mensen eens een keer een mep uitdelen, a la, maar ik zie helaas wel erger dan dat om me heen. Toch wel gek dat ik mijn eigen paard (en andere paarden uit mijn leven) toch gewoon kan africhten zonder het gebruik van geweld. Tja, je kunt het of je kunt het niet.... Haha!

(En de mijne staat 24/7 buiten, krijgt geen supplementen en tuttelen vinden we allebei heerlijk om te doen). Tong uitsteken

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:10

Uhh las ik dat nou goed... 2(!!) jaar oude ruin???? En daar worden al racewedstrijden mee gehouden... ik snap die mensen niet hoor... die zien alleen maar geld geloof ik...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:56

Ik ben een paar keer bij die races geweest en mijn mond viel open. Paarden die even geen goede tijd hadden gelopen werden door de eigenaren echt afgezeken. Ga nou niet beweren dat ze goed afzijn in de rensport, het draait gewoon om geld. En er zijn genoeg top sporters die wel goed met hun paard omgaan, overal heb je de rotte appels zullen we maar zeggen. Vork

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:00

@Nadya: Wat nou als jou paard je bijt of schopt? Hoe reageer je dan? Want mijn paard zal dit nooit doen.. 1 keer is het voorgekomen dat ze me sloeg ( was niet naar mij bedoeld, maar was wel raak) nou mooi dat ze een schop terug kreeg. En ze heeft het nooit meer gedaan.. Je moet de leider zijn van je paard, niet het vriendje. Paarden onderling schoppen ook terug, bijten ook terug ect. Zo bepalen ze de rangorde. Tussen paard en mens is die rangorde er zeker ook.. En ik wil toch echt wel boven staan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:09

Nessah schreef:
@Nadya: Wat nou als jou paard je bijt of schopt? Hoe reageer je dan? Want mijn paard zal dit nooit doen.. 1 keer is het voorgekomen dat ze me sloeg ( was niet naar mij bedoeld, maar was wel raak) nou mooi dat ze een schop terug kreeg. En ze heeft het nooit meer gedaan.. Je moet de leider zijn van je paard, niet het vriendje. Paarden onderling schoppen ook terug, bijten ook terug ect. Zo bepalen ze de rangorde. Tussen paard en mens is die rangorde er zeker ook.. En ik wil toch echt wel boven staan.

Paarden hebben in een kudde behalve een rangorde, ook vriendschapsbanden die los staan van die rangorde. Ze hebben zelfs vaak een maatje waarmee ze graag samen staan. (Preferred partner)

Maar. Sommige paarden zijn gevoeliger voor dominantie dan anderen. Bij sommige is vriendschap echt wel de juiste aanpak, andere dieren hebben juist nodig dat jij de dominantere kuddegenoot bent.

Waar in de omgang de nadruk op ligt hangt echt af van het individuele paard, en een verkeerde inschatting hiervan geeft in beide richtingen problemen.

Als Nadya geen problemen ondervind, heeft ze dus de juiste aanpak van haar paard.

Ik heb hier een merrie de tijd nodig heeft en vriendschap. Als ik mijn ruin dezelfde aanpak geef, lacht ie me gewoon uit. Hij heeft een wat doortastender aanpak nodig en ja, hij heeft wel eens een schop gehad.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:20

Ik zeg ook niet dat Nadya geen juiste aanpak heeft.. Maar ik vraag me af wat zij in zulke situaties doet.
Mijn paardje en ik zijn ook dikke maatjes/vriendjes maar ik ben wel de leider en dat weet ze.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:56

Nessah schreef:

Mijn eigen paard schopt of bijt me nooit Clown . We hebben vanaf het begin aan een enorme 'klik'. Doordat ik veel grondwerk doe (en heb gedaan) is de rangorde allang bepaald. We zijn vriendjes en juist omdat hij me helemaal vertrouwt, ziet hij mij ook als leider. Hij is graag bij me. Hoe denk je dat een jong paard kan reageren in 'enge' situaties? Ik heb 'm juist geleerd om op mij te vertrouwen, zich op mij te richten. Daar gaat heel wat werk inzitten, maar dat had en heb ik er heel graag voor over. En we bouwen het werk heel rustig op, overhaasten niets. Ik weet dat het in die commerciele wereld heel anders werkt. Tijd kost geld, prestaties moeten z.s.m. neergezet worden. Jammer en ik kan daar echt niet achter staan . Je hebt met dieren te maken en daar heb je rekening mee te houden. Vind ik. Ik heb alleen respect voor topsporters die daar wel rekening mee houden.

Ik observeer trouwens al jaren kuddes en paarden en als je iets weet over hun natuur, ken je de signalen. ALS mijn paard schopt of bijt, dan heb ik iets over het hoofd gezien. Dan ben je zelf eigenlijk al te laat, omdat je iets gemist hebt. Daarnaast kan een paard wat pijn heeft ook schoppen of bijten en dan is een schop van een mens ook niet bepaald rechtvaardig.
Omdat jij moet kunnen achterhalen waar je paard pijn heeft. Hij kan het nou eenmaal niet zeggen.

In kuddes die langer samen zijn, zie je vrijwel geen geweld. Maar juist omdat wij mensen vaak met de samenstelling van een kudde rommelen, zie je dat paarden wat agressiever naar elkaar toe kunnen zijn.

Ik sta net zo goed 'boven' mijn paard, want hij is nou eenmaal een paard en ik ben zijn eigenaar en moet hem van alles leren. Maar ik leer ook enorm veel van hem over hemzelf en over paarden.

Snap je wat ik bedoel? Lachen

Natuurlijk snap ik, dat als je leven echt in gevaar is, je iets moet doen. Reken maar dat ik dat ook doe, maar eigenlijk is dat nauwelijks voorgekomen, omdat ik heel goed op de signalen let, zeker bij een dominanter paard die ik dan op een bepaalde manier benader als dat moet. Ik zie dat veel ruiters veel te snel slaan/schoppen (en vaak ook nog op het verkeerde moment, waardoor een paard de link niet eens meer kan leggen). Meestal moeten ze eerst eens goed naar zichzelf kijken, maar dat zelfinzicht ontbreekt er maar al te vaak aan. En dat vind ik heel erg jammer. Vooral voor zo'n paard. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:18

randalinpony schreef:
Paarden hebben in een kudde behalve een rangorde, ook vriendschapsbanden die los staan van die rangorde. Ze hebben zelfs vaak een maatje waarmee ze graag samen staan. (Preferred partner)

Maar. Sommige paarden zijn gevoeliger voor dominantie dan anderen. Bij sommige is vriendschap echt wel de juiste aanpak, andere dieren hebben juist nodig dat jij de dominantere kuddegenoot bent.

Waar in de omgang de nadruk op ligt hangt echt af van het individuele paard, en een verkeerde inschatting hiervan geeft in beide richtingen problemen.

Als Nadya geen problemen ondervind, heeft ze dus de juiste aanpak van haar paard.

Ik heb hier een merrie de tijd nodig heeft en vriendschap. Als ik mijn ruin dezelfde aanpak geef, lacht ie me gewoon uit. Hij heeft een wat doortastender aanpak nodig en ja, hij heeft wel eens een schop gehad.

Randalinpony, ik heb idd een erg gevoelig paard, maar ook een erg sterk paardje. Grenzen aftasten, onrustig zijn, snel uit de concentratie zijn door wat er om hem heen gebeurt is verder vrij normaal voor een jong paard. Er zijn mensen die daar heel anders mee om zouden gaan dan ik, dat weet ik.

Ik zorg zelf meestal dat ik bepaald gedrag al voor ben, maar dat is wel een kwestie van je paard door en door kennen en weten wanneer je rustig in kan grijpen zonder het gebruik van geweld. Maar ik weet dat als je hem zou schoppen, je uiteindelijk precies het tegenovergestelde bereikt bij hem.

Inmiddels een jaar verder, heb ik wel bewezen dat ik voor de juiste aanpak heb gekozen. Ik heb het ook altijd een enorme uitdaging gevonden om moeilijkere paarden zo ver te krijgen dat ze respect voor me hadden en me helemaal gingen vertrouwen. Maar daar ging heel wat tijd en geduld inzitten en dat hebben ze natuurlijk niet in de sportwereld.
En dat kan ik tot op zekere hoogte begrijpen. Maar ik kan niet begrijpen dat men per se jonge paarden al zo vroeg zo moet belasten. Nee, daar snap ik echt niets van. Voor mij zijn er belangrijkere zaken dan geld en dat is het welzijn van zo'n paard.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:30

Nadya schreef:
Dat o.a. jij en de sportwereld dat blijkbaar heel erg normaal vinden, wil echt niet zeggen dat het goed is.
Misschien zou je je eens moeten verdiepen in de groei ontwikkeling van een jong paard.
Jammer dat sommige mensen zelf niet eerst eens kritisch nadenken, maar alles maar aannemen, omdat het nu eenmaal zo is. No Cheer

ik ken de groei van een paard wel en ik weet maar al te goed dat het slecht is maar dat gaat echt niet veranderen hoor Knipoog
dit is sport en in sport draait het nu eenmaal om geld dus die paarden moeten zo snel mogelijk het beste van zichzelf geven

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:33

Dat je daarmee kan leven. Ik zou het echt niet kunnen.
Maar je bent tenminste wel eerlijk dat je je wel realiseert dat het slecht is.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:43

ik ga echt niet lopen piekeren over wat andere mensen met hun paarden doen, het is erg voor de beestjes maar ik kan er niets aan veranderen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:55

Jullie kunnen nu allemaal heel boos reageren maar het gebeurt vaker dat weet iedereen alleen omdat het nu gefilmt is er zoveel ophef over. Het valt niet goed te praten maar zoveel ophef???

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:25

Ten eerste idioot dat die dat paard schopt en het is vast al vaak gezegd maar een 2jarige?? Krankzinnig

xxCoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:12

Wat een *** daar kan ik dus echt boos om worden :@

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:37

Ik snap de heisa ook niet om dit hele verhaal.
Kijk iemand met een recreatie paardje die lekker dag en nacht in wei staat valt niet te vergelijken met een draaiende zaak waarbij de paarden geld moeten opleveren, en menesen aan het werk moeten.
JULLIE zouden misschien nooit op een 2 jarige gaan zitten, maar goed, JULLIE hebben daar de tijd voor om zolang mogelijk over zadelmak maken e.d te doen. Als draaiende stal/zaak heb je dat nu eenmaal niet. Of het paard pikt alles snel op (of maakt iig vooruitgang) of die verdwijnt (Verkocht oid.)Simpel zat. Zo WERKT een bedrijf nu eenmaal. Alsof jullie dit niet begrijpen??? Hoe denk je dat het gaat op de grote spring-,dressuur- en westernstallen gaat?? Ik hoop dat jullie geen dromen hebben van een grote eigen sport stal, want zo zou het je echt niet gaan lukken hoor.

Het moet lopen, geld moet binnenkomen. Er nu eenmaal geen tijd om 'de juiste' aanpak per paard te gaan uit figuleren. Er is een aanpak en het paard heeft het maar te begrijppen. Eerlijk? Mwah. Maar het is niet anders. En je kan wel zeggen dat de karakter van het paard door man wordt gemaakt maar daar ben ik het zeker niet mee eens. Je hebt 2 jarigen en je hebt 2 jarigen. Sommigen gaan zo tegen alles in, dan kunnen ze inderdaad een schop verwachten. Er lopen echt vreselijke k*tkarakters rond, die zo uit de wei werden geplukt. Ga me dan niet vertellen dat het door man komt dat een paard zo is .. Lips are sealed

Kijk Nadya, ik vind het fijn voor je dat je een goed band met je paard hebt. Prima. Super, je paard boft zeker Ja Maar je kan jou situatie niet vergelijken met dat van een lopende zaak.

En tuurlijk zijn er dan uitzonderingen maar op bijna elk stal waar ik kwam kreeg er wel eens een paard een schop onder zn kont of buik. Vandaar dat ik het ook redelijk schijnheilig vindt dat iedereen doet alsof dit mishandeling is. En ik geloof nog steeds niet dat de jockey boos werd op het paard OMDAT hij uitglee, volgens mij dacht hij gewoon dat het paard aan het klooien was. En ja, een paard die met zn kop naar mij slaat kan ook een tik verwachten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:54

Nadya, als ik je verhaal lees geloof ik echt wel dat je heel goed met je paard om kan gaan. Let echter wel: Paarden corrigeren mekaar in de opvoeding hardhandig. Dat gaat vlug en correct.
Daarom vind ik een pedagogische tik of schop (alleen als hij slaat of heel hard bijt, hoor) echt neit verkeerd; bij lange na heb ik de kracht niet die het paard bezit. Het gaat natuurlijk ook om de timing. Ik kan me herinneren dat een paard wat haar grenzen aangaf me een keer beet. En hard. Die heeft van mij een trap gehad. Daarna ben ik weer met haar aan het werk gegaan en was alles oke. Dit paard heeft dit in de 5 jaar erna nooit meer gedaan. We waren verder echt een team. Als mensen dat zielig vinden- dan is dat jammer. De rangorde bepalen en aftasten hoort er gewoon bij. Wel ben ik er dan van overtuigd dat de correctie snel moet anders snapt het paard het niet. En dan moet je ophouden met straffen.

Paarden slaan vanuit machteloosheid vind ik erg zielig en heel triest. Daar snappen paarden al helemaal niks van!...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:00

@Skitter, dat is allemaal leuk en aardig, maar het is gewoon slecht om een 2-jarige zulk zwaar (!!!) werk te moeten doen! Ze zijn nog niet eens volgroeid...! Dan kan het best een bedrijf zijn, maar in een bedrijf worden ook volwassenen aangenomen en geen kinderen... Dan moeten ze ze maar kopen als ze oud genoeg zijn, anders vind ik het gewoon niet kunnen dat ze zelf gaan fokken, om vervolgens op twenters (dat klinkt toch al niet goed? op een twenter rijden?) te gaan rijden! Je gaat ook niet vliegen met een vliegtuig dat nog niet af in om maar een voorbeeld te noemen...

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:26

weet wat ik het erge vind, dat de jockey zo laat reageerde.
Ik bedoel, als een paard een ander schopt komt dat veel harder aan, hoewel ik her nogal een nare plek vind, de maag.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 07:51

Dus als ik het zo lees allemaal, is het als er geld in omgaat moet dit allemaal kunnen? .Presteren ze uiteindelijk niet gaan ze naar de slacht.

Ik noem dit dus pure dierenleed en mag van mij liever vandaag dan morgen stoppen en verboden worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:39

Alle dierenleed zou inderdaad verboden moeten worden, ongeacht waar of door wie..

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:00

tessyke schreef:
als 1 van mijn veulens iets doet bij mij kan die ook een schop in zijn maag krijgen hoor Knipoog

natuurlijk is hier de reden wel idioot maar je moet je eens in de plaats van de jockey stellen...
je moet zometeen een race rijden en dat paard zit de hele tijd idioot te doen en door zijn eigen stomme schuld schuift hij ook nog eens uit en knalt vervolgens tegen je op, zou ik ook kwaad van worden...

pfffffffffff Als jij zo bent, dan behoor jij geen veulen te bezitten.
Zware mishandeling Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!
Jij bent net zo'n idioot.