Emiel Voest; "Paard intelligent? Welnee!"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Emiel Voest; "Paard intelligent? Welnee!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:56

Paarden komen al eeuwenlang in mythologieen voor, en staan voor doorgang. Paarden spiegelen als geen ander. Als ik het op deze manier bekijk zie ik ze zeker als een hogere intelligentie.
En dat ze niet achter een stok aanrennen, dat is toch ook dom.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:57

Amoreno, ik dacht dat er stond dat jij liever had dat je paard van jou leerde dan andersom ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:58

garny95 schreef:
Paarden komen al eeuwenlang in mythologieen voor, en staan voor doorgang. Paarden spiegelen als geen ander. Als ik het op deze manier bekijk zie ik ze zeker als een hogere intelligentie.
En dat ze niet achter een stok aanrennen, dat is toch ook dom.

Ach misschien zouden we ze het eens moeten leren??

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:59

heet dat niet vrijheidsdressuur?

pfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:02

paarden zijn heel intelligent. je kunt zelfs met ze praten als je er voor open staat.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:02

Met genoeg snoepjes (of welke methode je er ook op nahoudt) kan je ze veel leren, maar of ze ooit net zo enthousiast worden als honden (uitzonderingen daargelaten)?

pfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:04

Yessy schreef:
Met genoeg snoepjes (of welke methode je er ook op nahoudt) kan je ze veel leren, maar of ze ooit net zo enthousiast worden als honden (uitzonderingen daargelaten)?

mijn paard apporteert als ik het hem op een vriendelijke manier vraag, ook zonder snoepjes.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:05

ik praat ook heel veel met mijn paard, hij kan goed luisteren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:06

Yessy schreef:

Ja hoor Lachen heb spijt dat ik het nooit opgenomen heb.
Je moet gewoon iets hebben dat ze graag mee spelen zoals een fles of een flosh een hondenspeeltje bestaand uit draadjes.
Uiteindelijk is het ook conditionering, maar paarden hebben geen jachtinstinct dus zullen het ook niet als prooi zien en minder ik wil het hebben gedrag vertonen.

Mijn pony apporteerde als ik het op een katia manier vraag wat is paardvriendelijk, vind het zo raar om het er bij te zeggen.

pfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:06

garny95 schreef:
ik praat ook heel veel met mijn paard, hij kan goed luisteren.

maar praat hij ook terug? die van mij wel.

Dus die van mij is intelligent..ik denk dat er ook veel domme paarden zijn. Haflingers enzo.
Laatst bijgewerkt door pfluisteraar op 21-06-07 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:09

Als ik echt iets van m'n paard moet weten bel ik iemand die zo'n cursus heeft gevolgd, zelf kom ik niet zo ver Lachen

Niet dat ik niet tegen haar klets hoor, maarja dat doen meer mensen tegen hun paard Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:09

Even een opmerking tussendoor:

Moderatoropmerking:
Ik wil graag even iedereen er aan herinneren dat je op Bokt slechts 1 account mag hebben. Het hebben van een tweede account levert je een Officiele Waarschuwing op.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:10

pfluisteraar schreef:
mijn paard apporteert als ik het hem op een vriendelijke manier vraag, ook zonder snoepjes.

Mijn paard apporteert beter dan mijn hond, maar da's een Jack Russel Knipoog

Een paard is niet intelligent, zoals andere diersoorten dat wel zijn. Een paard leert traag en door veelvuldige herhaling begrijpen ze bepaalde commando's.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:16

pfluisteraar schreef:

Dus die van mij is intelligent..ik denk dat er ook veel domme paarden zijn. Haflingers enzo.

Sorry? Is een Haflinger 'dommer' dan een ander paardenras? Wat een bullshit.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:19

Nadya het is een shadow account dus niet van aan trekken, zie appels opmerking Lachen niet meer dan uitdagen dus Knipoog

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:21

Wicky schreef:
pfluisteraar schreef:

Mijn paard apporteert beter dan mijn hond, maar da's een Jack Russel Knipoog

Een paard is niet intelligent, zoals andere diersoorten dat wel zijn. Een paard leert traag en door veelvuldige herhaling begrijpen ze bepaalde commando's.

Mijn Jack Russel apporteerd beter dan mijn paard Knipoog Me paard heeft het nog nooit gedaan terwijl het bij mijn Jack vanzelf ging...
Ze vind het gewoon geweldig.... Lachen

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:25

Nadya schreef:
pfluisteraar schreef:

Sorry? Is een Haflinger 'dommer' dan een ander paardenras? Wat een bullshit.

De meeste haflingers die ik ken en/of gereden heb waren integendeel super slim. Mijn oude verzorgpony was zelfs zo eigenwijs (slim?) dat ls zijn water emmer leeg was, het ons even persoonlijk te komen laten weten. Ja die haflinger pakte die emmer op en gooide hem de wei uit, zo de achtertuin in bij de eigenaar. En dit hebben wij hem nooit geleerd, we hebben ons zelf een halfjaar lang afgevraagd hoe ze die emmer in godsnaam de bak uitkregen, totdat we het een keer zelf gezien hebben. Gelukkig zat zijn voerbak vast aan de muur Clown

Ik blijf er bij, paarden honden mensen zijn allemaal intelligent, als je de moeite niet neemt om ze iets te leren leren niks, kijk maar naar jezelf.. wij kunnen toch ook geen boek lezen zonder dat we eerst weten wat a -b-c is en maan-roos-vis?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:37

Helaas probeert de homo sapiens de intelligentie van dieren altijd af te zetten tegen zijn eigen stomheid.

De intelligentie van een paard heeft derhalve weinig van doen met het feit dat het de ons gefabriceerde slotjes kan opbreken of dat Emiel Voest zijn hand opsteekt. Overigens schiet je in het donker weer weinig op deze gebarentaal en ik heb zelden een paard een voorbeen op zien steken om aan een ander paard signalen te geven. Je kunt een paard binnen zijn manier van opnemen en reageren zowel met hand opsteken als met de stem dingen leren die wij als mens van het paard verlangen om samen door het door ons bepaalde leven te gaan.
De intelligentie van een paard berust derhalve niet op de signalen die wij het paard geven maar veel meer op hoe het in zijn oorspronkelijke habitat kon overleven.

Als we naar de oorsprong van het paard kijken dan hebben te maken met 2 soorten. Het Equus Robustus en Equus Orientalis. De eerste soort leefde in de Noord-Europese gebieden en het Equus Orientalis in de Orientaalse streken.
De beide soorten leefden dus in ander klimaat, bodemgesteldheid en flora en fauna. Dat houdt dus tevens in dat ze ook geheel andere natuurlijke vijanden hadden en een ander voedingspatroon.
De noordelijke soort had wolven als natuurlijke vijand en de Orientaalse soort katachtige roofdieren zoals leeuwen, luipaarden etc. Wolven hebben een geheel manier van jagen dan katachtige roofdieren.
Voor beide soorten is het dus van belang hoe ze daar op anticiperen om zowel de wolven of de katachtigen te ontlopen (dat wil niet zeggen vluchten maar ontwijken) of zich tegen deze natuurlijke vijanden te verdedigen. Hetgeen voornamelijk tot de taak van de aanvoerende hengst behoorde. De merries leiden weer de kudde. Hoe moet een hengst bijvoorbeeld de strijd met een leeuw aangaan om zijn kudde te verdedigen? Welke technieken moet hij aanwenden en hoe intelligent moet hij zijn zodat niet hij maar de leeuw het onderspit delft?
Wanneer en waar naartoe moest de kudde zich verplaatsen. Over hoeveel afstand kon de kudde zich verplaatsen zonder dat de veulentjes extreem vermoeid raakten. Welk water en welke planten konden ze wel of niet drinken en eten? Welke kruiden gaven hun de natuurlijke bescherming en welke waren gevaarlijk? Als het water of voedsel door welke omstandigheden schaars was, waren er dan andere mogelijkheden om te overleven of liepen ze juist dan weer meer kans om zich op het terrein van de roofdieren te begeven.
Dat alles heeft met de intelligentie van een paard te maken om de soort optimaal en gezond te laten voortbestaan. Als we ons daar eens wat meer in zouden verdiepen, inplaats te kijken hoe het paard reageert op de door ons uitgedache onnozelheden van intelligentie, dan pas gaan we beseffen wat intelligentie voor het paard betekent.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:13

arie53 schreef:
Hoe moet een hengst bijvoorbeeld de strijd met een leeuw aangaan om zijn kudde te verdedigen? Welke technieken moet hij aanwenden en hoe intelligent moet hij zijn zodat niet hij maar de leeuw het onderspit delft?
Wanneer en waar naartoe moest de kudde zich verplaatsen. Over hoeveel afstand kon de kudde zich verplaatsen zonder dat de veulentjes extreem vermoeid raakten. Welk water en welke planten konden ze wel of niet drinken en eten? Welke kruiden gaven hun de natuurlijke bescherming en welke waren gevaarlijk? Als het water of voedsel door welke omstandigheden schaars was, waren er dan andere mogelijkheden om te overleven of liepen ze juist dan weer meer kans om zich op het terrein van de roofdieren te begeven.
Dat alles heeft met de intelligentie van een paard te maken om de soort optimaal en gezond te laten voortbestaan.

Hmmm, is dat intelligentie ja? Of is het zo dat veulens leren welke planten zij kunnen eten van hun moeder, gedrag wat ze overnemen dus. En is het zo dat de hengst door schande wijs wordt en weet hoe hij roofdieren het beste kan verslaan, een soort beloning dus?

Ik geloof er serieus niet in trouwens dat er bij gevaar door de hele kudde aan word gedacht dat ze maar 10 meter kunnen rennen omdat anders de veulentjes moe worden. Dat heet natuur, en daar overleven de sterksten, degenen die het snelst leren als jong paard( en dat is iets anders dan intelligentie Knipoog )

Goed zelfbeeld heb jij trouwens, dat je de mens stom en onnozel vind Haha! ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:26

Goed zelfbeeld heb jij trouwens, dat je de mens stom en onnozel vind ?

Klopt, ik sluit me dan ook helemaal bij de openingszin van arie53 aan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:27

de laatste zin van arie53 vind ook ook geweldig. Top Arie53 !

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:41

Citaat:
Dat heet natuur, en daar overleven de sterksten, degenen die het snelst leren als jong paard( en dat is iets anders dan intelligentie

Het eeuwige concept van de natuur is "Survival of the fittest". Dat is heel wat anders dan de sterkste overleeft. Dat maakt de onnozele homo sapiens ervan. De soort overleeft niet bij de sterkste maar bij de slimste.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:45

garny95 schreef:
Goed zelfbeeld heb jij trouwens, dat je de mens stom en onnozel vind ?

Klopt, ik sluit me dan ook helemaal bij de openingszin van arie53 aan.

Als een paard bijvoorbeeld een slot kan opmaken, zegt dat veel meer over onze stomheid dan over de intelligentie van een paard. Hoe stom zijn wij dat we sloten fabriceren die een paard nota bene kan opmaken?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:53

Inderdaad kan de wetenschap van paardenhouderij over de gehele linie veel beter.
Nog veel te vaak denken mensen alles te weten de wijsheid in pacht te hebben omdat ze het bijvoorbeeld al tig jaar doen of wat dan ook en het gebrek aan relevante kennis gaat altijd ten koste van de paarden.

Ik vind een paard hoort zo natuurlijk mogelijk gehouden te worden maar gebeurd dat ook. Jammer genoeg niet veel te veel paarden moeten het met minder stellen dan ze verdienen. uren in donkere stallen en dergelijke, in hun eigen stront maar ook in de ammoniakdampen lekker gezond voor de luchtwegen.
Om nog maar uit te vlakken de ruiters die met allerlei onzin hulpmiddelen de paarden proberen te bedwingen, of met grof geweld.
Helaas er is nog heel veel te verbeteren in de paardenhouderij er ligt nog veel werk.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:57

Jongensm hoe meten we de inteliggentie van een dier?

Daar was ik wel benieuwd naar. Haha!