Paardenpest geconstateerd in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Re: Paardenpest geconstateerd in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:33

Neon schreef:
Shenavallie schreef:
Toch wel erg vreemd... Muggen kunnen geen Aids overdragen, maar wel deze ziekte Nagelbijten / Gniffelen Ik ben er van overtuigd dat hier iets heel anders achter zit... net als bij BSE, Vogelpest, Varkenspest, etc.. En als ik mij goed herinner, leven muggen maar een bepaald aantal dagen (ik dacht 40). Het lijkt me dus bijna onmogelijk om van Afrika naar Frankrijk in 40 dagen te vliegen, zonder onderweg afgeleid te zijn door andere zaken. Wellicht komt dit wat vergezocht over, maar op dit moment denk ik er in ieder geval zo over. Knipoog

Allereerst... wie zegt dat de mug op eigen houtje vliegt, er bestaat een geweldige uitvinding van de mens genaamd vliegmachine Tong uitsteken mug stapt in (en heeft daar aanzienlijk minder problemen mee dan de mens die weet ik veel hoeveel eeuwen van te voren in moet checken enzo Knipoog ) en de mug stapt op het einde toevallig weer uit :p Voilà... besmette mug fladdert in Frankrijk rond :p

En waarom zou een mug dit niet met zich mee kunnen dragen? Muggen zijn ook de overbrengers van Malaria...

Dat is de specifieke Malariamug, niet een gewone mug Knipoog

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:34

Iemand zei:
Hou me ten goede, maar ik denk dat op een of andere manier de regering hier achter zit. Heel gevaarlijk om te zeggen misschien, maar ik doe het toch. Ik denk dat zij op een of andere manier de hand erin hebben om dit te laten ontstaan en te laten uitbreiden (lees: geen vaccinaties toestaan). Nu komt ongetwijfeld de vraag: met welke reden dan?
Om de aandacht van andere kwesties af te halen, geld binnen te halen en zo nog wel wat redenen. Ik kan het natuurlijk niet hard maken, maar dit gevoel heb ik gewoon heel sterk Knipoog[/quote]

Volgens mij zal de regering niet rijk worden van een crisis als dit... het tegendeel zelfs, het kost ontzettend veel geld, de boeren krijgen compensatie voor hun afgemaakte veestok, een hoop mensen/machines etc. moeten ingehuurd worden om er voor te zorgen dat de beesten afgemaakt worden.

Naar aanleiding van een crisis als gekke koeienziekte, varkenspest etc. gaat de handel flink achteruit, met als resultaat dat er boeren failliet gaan. Deze boeren dienen nog meer uitkeringen te ontvangen, en drie keer raden waar dat geld vandaan komt

Kortom internationale economie stort in (zeer doemdenkend :p maar ik ben nou eenmaal dark & twisted...) Er wordt namelijk geen vlees meer uit Nederland ge-exporteerd, terwijl er wel vlees wordt geimporteerd (we moeten namelijk wel eten :p) dus een verstoring in de balans Tong uitsteken die een tekort op de handelsbalans veroorzaakt....

Trust me... niemand wordt er beter van om een crisis als mkz, bse, schapengriep (echte naam vergeten Clown ) of paardenpest te faken :p

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:39

Wat je zegt, klinkt logisch en ik wil het graag van je aannemen. Maar het gevoel laat op dit moment nog niet los Knipoog Ik kan het ook niet verklaren... Ik hoop maar dat het topic uiteindelijk een bangmakend verhaaltje is geweest Bloos , maar dat is wel heel erg wishfull thinking...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:39

Jus_dOrange schreef:
Nou mogen die muggetjes nog besluiten langs Nederland te komen dan pak ik m'n paard helemaal in en dan gaat ze op knoflookdieet. Nagelbijten / Gniffelen

Misschien heb ik er wel overheen gelezen ofzo, maar kunnen paarden dit onderling ook overbrengen (is 't besmettelijk)?

Tja, lijkt me wel belangrijk te weten ivm ruimplicht... als alleen muggen overbrengers zijn zullen er wel tijden komen waarop dieren opgestald moeten staan enz.

@Shenavallie: ah, een complottheorie. Gestoord

Wat ik wel met je eens ben is dat nu actie moet worden ondernomen en duidelijkheid moet komen over eventuele scenarios, en niet pas als de ziekte hier is. Dan is er ook helemaal geen tijd meer om naar ons te luisteren, dan gaan de draaiboeken op de ministeries gewoon ehhh....draaien.

Zelfde gold voor boeren die dachten zich te kunnen verzetten tegen ruiming. Zie waar die gekomen zijn.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 07-06-07 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:40

Shenavallie schreef:

lol dit is misschien wel: the african horse sickness - mug Koe

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:42

Wat een naar bericht. Ik hoop dat het een eenmalig geval was, maar ik vertrouw het toch niet. Ik geloof niet dat je veel kunt doen om het te voorkomen, een mug prikt toch wel, daar helpt een vliegendeken niet tegen. Over ontruimingen enzo ga ik nog niet nadenken, we moeten eerst afwachten. Ik heb mijn hart er ook al jaren voor vast gehouden dat een bepaalde pest of ziekte de paarden zou treffen. We kunnen of dit moment alleen maar afwachten.

Oja nog even over ontruimingen. Een paard is heel wat meer kapitaal dan een varken of koe o.i.d. Ik bedoel er lopen ook genoeg paarden van meer dan €50 000 rond, ik ben dus benieuwd of ze zoiets wel kunnen doen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:43

...het eerste wat er nu in me hoofd spookt is.. Wat nou als het verder verspreidt naar Nederland? Nagelbijten / Gniffelen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:43

Quote uit:
AFRICAN HORSE SICKNESS CONTINGENCY PLAN FOR THE NETHERLANDS

The disease is not directly contagious between
horses, and is present (endemic) in sub-Saharan Africa.

Blijkbaar niet dus... wat vreemd is want later in het document hebben ze het wel over preventief ruimen van alle paarden die zich op de plaats bevinden van het paard dat besmet is....

of ja vreemd... het zou natuurlijk kunnen dat die mug de halve manege gestoken heeft... maar dan nog... als het niet direct van paard tot paard besmettelijk is lijkt het mij onzinnig om beesten af te maken die de ziekte niet bij zich dragen
Laatst bijgewerkt door Neon op 07-06-07 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:44

sidneylover schreef:
Oja nog even over ontruimingen. Een paard is heel wat meer kapitaal dan een varken of koe o.i.d. Ik bedoel er lopen ook genoeg paarden van meer dan €50 000 rond, ik ben dus benieuwd of ze zoiets wel kunnen doen.

Voor die specifieke paarden maken we dan gewoon uitzondering, zo hypocriet zijn we heus wel in nl hoor! Die mogen dan lekker in een stalletje in utrecht staan terwijl de 'gewone' beesten geruimd worden.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:44

Neon schreef:
Quote uit:

Blijkbaar niet dus... wat vreemd is want later in het document hebben ze het wel over preventief ruimen van alle paarden die zich op de plaats bevinden van het paard dat besmet is....

Misschien dat als de mugjes besmette paarden prikken dat ze het dan weer door kunnen geven?

Alle mugjes ruimen dan maar.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:45

Neon schreef:
Shenavallie schreef:

lol dit is misschien wel: the african horse sickness - mug Koe

HA HA HA! Haha!

Cardy

Met ruimen bedoelen ze afmaken? wat erg zeg, het zal maar bij je op stal gebeuren.. Alle paarden..

_Margarita_

Neon schreef:
Quote uit:

He jakkes, wordt er helemaal naar van. Moet er niet aan denken dat ze me paardjes gaan ruimen..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:46

Knoflook, vliegendeken en vliegenspay. Hmm, zo gaat mijn pony denk ik maar de zomer door.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:46

Jus_dOrange schreef:
Neon schreef:
Quote uit:

Misschien dat als de mugjes besmette paarden prikken dat ze het dan weer door kunnen geven?

Alle mugjes ruimen dan maar.

had hem net al aangepast ja Tong uitsteken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:48

Neon schreef:

Een mug heeft een beperkte leefomgeving waar hij in rond vliegt. Als je alle paarden in die omgeving ruimt dan heeft de mug niets 'zieks' te prikken en zullen zijn nakomelingen dus het virus niet hebben. Op die manier kun je het dus (tijdelijk) uitroeien.

Knoflook zal je heus niet helpen tegen muggen hoor anders zouden de knoflooketende landen (griekenland bijv) geen muggenziekten kennen en dat is niet het geval helaas.
Muggen komen af op warmte.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:49

Mijn man komt net thuis en die heb ik meteen aangeklampt (hij werkt op Schiphol). Ik wilde toch even weten hoe het nou zat met het vervoer van die mugjes, want in mijn ogen kan het niet (wij lopen via een slurf in het vliegtuig). Beetje naïef, ik weet het, maar toch kwam hij met een mogelijkheid die ik nog niet zo snel had bedacht: het vrachtruim staat open en bloot in de vrijheid, dus mugjes kunnen in het vrachtruim vliegen, met meerdere tegelijk. Wellicht dat er een aantal doodgaan, maar er zijn er altijd een aantal die overleven en dan hoeft het verder niet meer uitgelegd te worden... Huilen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:51

Even een gedachtenflits neerzetten (dus val me er niet op aan): Waarom zou de regering dit doen? Omdat er tegenwoordig 19% BTW op de aanschaf van een paard geheven wordt. Paarden zijn dure dieren, dus bij het aanschaffen van een nieuw paard hangt er lekker veel BTW aan de strijkstok...
Nou ja, reageer er maar niet op, want het is weer veel te ver gezocht. Ik hoop dat ik mijn achterdochtige gevoelens kwijtraak, wat dit aangaat.
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 07-06-07 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:52

Sizzle schreef:
sidneylover schreef:

Voor die specifieke paarden maken we dan gewoon uitzondering, zo hypocriet zijn we heus wel in nl hoor! Die mogen dan lekker in een stalletje in utrecht staan terwijl de 'gewone' beesten geruimd worden.

Daar heb je inderdaad ook weer gelijk in, maar hoe willen ze de rest van de paarden uberhaupt gaan vergoeden ? En paard kost behoorlijk wat meer als een koe of varken. Ik zou het schandalig vinden als dat ooit zou gebeuren, ze kunnen dan rekenen op een behoorlijke opstand, want dat is echt onacceptabel. Ik ga nog niet van zulke dingen uit hoor, maar ik dacht er even wat verder over na. Ik hoop echt dat het ons bespaard blijft.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:52

Sizzle schreef:
Als je alle paarden in die omgeving ruimt dan heeft de mug niets 'zieks' te prikken en zullen zijn nakomelingen dus het virus niet hebben. Op die manier kun je het dus (tijdelijk) uitroeien.

Knoflook zal je heus niet helpen tegen muggen hoor anders zouden de knoflooketende landen (griekenland bijv) geen muggenziekten kennen en dat is niet het geval helaas.
Muggen komen af op warmte.

Maar dat impliceerd dan weer dat het paard de ziekte aan de mug geeft? Denk dat je bedoeld dat de mug bloed nodig heeft om haar babies te krijgen... en als de paarden afgemaakt zijn zij dus geen babies kan krijgen? Maar, dode paarden hebben ook nog altijd bloed, en de mug kan ook andere dieren prikken om bloed te krijgen... waardoor de baby muggen wel ter wereld kunnen komen...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:54

Is paardenpest eigenlijk een zoönose? Verward

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:54

Shenavallie schreef:
Mijn man komt net thuis en die heb ik meteen aangeklampt (hij werkt op Schiphol). Ik wilde toch even weten hoe het nou zat met het vervoer van die mugjes, want in mijn ogen kan het niet (wij lopen via een slurf in het vliegtuig). Beetje naïef, ik weet het, maar toch kwam hij met een mogelijkheid die ik nog niet zo snel had bedacht: het vrachtruim staat open en bloot in de vrijheid, dus mugjes kunnen in het vrachtruim vliegen, met meerdere tegelijk. Wellicht dat er een aantal doodgaan, maar er zijn er altijd een aantal die overleven en dan hoeft het verder niet meer uitgelegd te worden... Huilen

Ik ben vorige maand nog van Frankrijk naar België gevlogen, nergens heb ik door een slurf gelopen Knipoog denk dat dit alleen bij de grote vliegvelden van toepassing is.
En ja vrachtruim zou denk ik ook kunnen Lachen en de slurf tsja why zouden daar geen muggen doorheen kunnen vliegen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:56

Neon schreef:
Shenavallie schreef:

Ik ben vorige maand nog van Frankrijk naar België gevlogen, nergens heb ik door een slurf gelopen Knipoog denk dat dit alleen bij de grote vliegvelden van toepassing is.

Kijk, dat bedoel ik: bij mij leeft de gedachte dat elk vliegveld een slurf heeft (ik heb nog niet zo vaak gevlogen Bloos ). Dat kan ik dan ook meteen weer uit m'n hoofd zetten Clown

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:56

Wat is er eigenlijk allemaal over die ziekte bekend? Als er een vaccin voor is zullen er toch wel paarden zijn die het hebben overleefd. Die zullen voor de test van de ziekte altijd positief blijven of ze het nou hebben of niet, komt zoiets niet door die antistofdingen? Zouden ze nogmaals met die ziekte geinfecteerd kunnen worden? Als dat niet meer kan is 't simpel, elk paard testen, negatief = vaccinatie + aantekening in paspoort en dan zijn we klaar lijkt mij. Maar dat zal wel extreem positief gedacht zijn. Nagelbijten / Gniffelen

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:58

Neon schreef:
Shenavallie schreef:

En ja vrachtruim zou denk ik ook kunnen Lachen en de slurf tsja why zouden daar geen muggen doorheen kunnen vliegen

Hier wil ik even iets aan toevoegen. Misschien op dat vliegveld niet, maar ze komen niet alleen uit frankrijk. In andere landen waar ze vandaan komen zijn wel grote vliegvelden waar je wel door een slurf heen moet.