Studentes brengen onbreekbaar halster op de markt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Studentes brengen onbreekbaar halster op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:55

@Poes: Be Nice is een stuk minder 'nice' als gedacht wordt. Die zijn leuk voor NH-werk maar niet om een paard mee vast te zetten oid.
Mijn nieuwe paard is met zo'n halster uit Canada overgevlogen en je wilt niet weten hoe die neus er uit zag Huilen

Citaat:
Het is erg vervelend als er een halster knapt en zo`n jong dier loopt los rond.
En wat maakt het uit of een paard zijn halster los gaat en hij loopt los of dat van dit halster de lijnklip kapot schiet en het paard loopt los ??
Lijkt me lood om oud ijzer, in beide gevallen loopt het paard los. Als je er zo dichtbij kunt komen om het halster vast te pakken, kun je ook een touw om de nek slaan en een ander halster omdoen.

Ik geloof direct dat het gebruikte materiaal (autogordelspul) met de beste bedoelingen gebruikt is en dat er veel aangedaan is om met neopreen eea voor het oog te 'verzachten', maar mij heb je nog niet overtuigd.

Ursje78: het materiaal waar tegenwoordig de halsters van gemaakt zijn breekt niet (of het moet oud en versleten zijn). Meestal zal een klip oid breken. Hiervoor heb je echter een behoorlijke kracht nodig en die kracht moet wel eerst door het hoofd en de nek opgebracht worden. Juist deze kracht zorgt voor interne verwondingen en niet zelfden krijgt een paard daar jaren later weer last van als het onder het zadel aan het werk moet.
Dan kan de chiropractor erbij komen om de boel weer recht te zetten als dat met een oud trauma nog mogelijk is.
Veel paarden hebben als veulen als een dergelijke ervaring gehad en hebben op oudere leeftijd het probleem niet meer (of zeer moeilijk) te kunnen inbuigen.

bergerac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:56

Op grote stallen is er meestal geen tijd genoeg om paarden allemaal op een ''nette brave'' manier
te leren stilstaan. Die hebben liever een halster dat niet breekt dan dat de paarden weer eens
los over het erf lopen..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:57

Frieke schreef:
Op grote stallen is er meestal geen tijd genoeg om paarden allemaal op een ''nette brave'' manier
te leren stilstaan. Die hebben liever een halster dat niet breekt dan dat de paarden weer eens
los over het erf lopen..

dan moeten ze een stalhulp aanschaffen die wel de tijd neemt om de paarden dit te leren!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:59

Andere vraag: Vanwaar een 'onbreekbaar' halster? Stel iedereen heeft er eentje, dan is de vraag naar halsters ineens verdwenen? Is dat dan wel zo'n succesvolle (gewaardeerde) onderneming?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:02

Hoeveel paarden zijn er in NL Clown
Lijkt me toch (zelfs éénmalig) een leuke business Haha!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:04

Frieke schreef:
los over het erf lopen..

Maar volgens mij kun je in bijna alle gevallen eerder het paard zelf niet meer houden, dan dat het halster breekt. Als een paard gaat hangen schiet dit halster ook open met die breekpin? Dus een oplossing voor losbrekende paarden terwijl je weg loopt is het niet. Als je er bij bent kun je hem ook even vastpakken. Aan de hand is volgens mij in de meeste gevallen het halster sowieso als sterker dan de geleider van het paard.
Grote stallen moeten toch ook een paard kunnen verkopen of veilig mee op concours kunnen nemen. Dan is het toch wel makkelijk als ze gewoon netjes kunnen stilstaan. Op veel opfokbedrijven worden de jonge dieren vastgezet tijdens het eten, leren ze het meteen. En op de wei lijkt me dit halster ook niet veilig, stel hij krabt achter zijn oor en blijft haken, breekt het halster niet. Dus dan moeten de paarden ook meerdere halsters hebben. Voor op de poetsplaats/ aan de hand en voor op de wei, en die halsters moeten dan dus geregeld gewisseld worden.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:08

Leuk bedacht. maar heb liever een halster dat knapt als er teveel druk op komt staan. En als ie een keer niet mag knappen, heb ik nog andere trucjes genoeg zodat hij dat niet doet Knipoog

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:01

Bij mij gaat er echt niet leke dag een halster kapot, en meestal is het niet de stof maar de stiksels.
Tja, als je veel paarden hebt is het misschien wel handig.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:12

Ik ben benieuwd of het echt werkt.
Die van mij heeft er al een aantal gesloopt, maar voor mijn gevoel houd ik het toch maar bij de 'gewone' halsters.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:26

Tjonge, jonge...wat weer een hoop negativiteit en soms zelfs geneuzel in de ruimte.

Ik vind het hartstikke leuk dat leerlingen zulke opdrachten krijgen en nadenken over problemen die voorkomen in hun vakgebied en hoe het opgelost zou kunnen worden.

Niemand van de reacties heeft het halster in handen gehad, dus of het wel of niet goed zit met dat neopreen, daar kan niemand ook wat over zeggen.

Wat ik lees in het artikel is het volgende:

leerlingen krijgen een complexe opdracht (bedenk maar eens iets wat nuttig en vernieuwend is, dat is niet zo makkelijk)...
Deze leerlingen zijn razend enthousiast. Zijn voor mijn gevoel zorgvuldig bezig geweest met het uitzoeken van materialen, bedenken van contstructies etc..

Ik vind het jammer dat zo veel enthousiasme direct weer afgebrand moet worden.

Okay...ik vind het ook niet echt een product dat ik zou kopen. Maar ik bekijk het anders. de leerlingen zijn goed bezig geweest, hebben samengewerkt, onderzoek gedaan, ontworpen etc. en hebben volgens mij een hoop geleerd.

En wat ze nu leren is: omgaan met negatieve feedback... Is ook wel nuttig, dus die bijdrage levert dit forum dan weer Haha!

In het kader van de opleiding is dit dus heel nuttig. En...ik moet zeggen...ik ken ingenieurs die dingen op de markt brengen (ook voor paarden), die in mijn ogen nuttelozer zijn dan dit en wat wel over de toonbank vliegt (doordat er grote namen van bekenden aan gehangen worden etc.).

Ik kan me herinneren dat leerlingen van AOC Oost een paar jaar geleden een scheerkruk hadden ontworpen (een ding waar je zelf op kon zitten (soort van zitten) en de hoef van het paard op kon fixeren om de benen mee op te scheren. Ik vond dat ook niet iets om aan te schaffen, absoluut niet...maar wel weer brilljant uitgewerkt en als leerproject perfect.

Ik wil dan ook zeggen: meiden...goed gedaan..jullie hebben de publiciteit gehaald. Ik neem aan dat er meer groepjes waren met innovatieve producten...maar jullie staan maar mooi overal in het nieuws!

En waarom kijk ik er zo tegenaan? Wel...ik ben praktijkdocent van beroep (paardenhouderij) en vind het hartstikke goed als scholen en leerlingen op een andere manier bezig zijn dan alleen maar lesjes in het klaslokaal geven.
Want het doel zal hier vooral het leerproces zijn geweest en dat is volgens mij ruimschoots behaald!!!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:36

Rolleyes O`Neill breekt zelfs de meest onbreekbare halsters...

Zolang hij dat halster niet een half jaar heeft getest mogen ze het certificaat `opbreekbaar`er zeker niet aan vast plakken...

(Geloof me, het is zn favoriete sport en hij kan alles Clown )

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:43

Heb niet alles doorgelezen, maar er zal wel een leuk prijskaartje aanhangen of niet? Geld, geld!

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:46

Ik heb niet alles gelezen hoor, maar wil toch even wat zeggen.

Ik ken paarden die genoeg halsters op 1 dag kapot hebben getrokken, soms van "eigenwijsheid" (willen bv. ergens niet staan en gaan dan hangen)... zelfs (nieuwe) leren halsters zijn zo kapot getrokken. En dit kan soms zo je neus uit gaan hangen dat je ze het liefs helemaal verrot wilt schoppen (om het zo te zeggen). Naar mijn mening mogen ze dan ook best wel even een goede trap/klap/muur o.i.d. onder/achter hun kont voelen! Ja Maar soms leren ze hierdoor het nog niet af, en dan kun je lekker elke keer neiuwe halsters aan gaan schaffen. Geef mij dan maar zo'n halster! Er zal vast goed over nagedacht zijn, en er zullen vast en zeker goede constructies bedacht zijn!! Enne 500 kilo is volgens mij wel degelijk een veilig gewicht, ze hebben het immers ook over PAARDEN en niet over de PONY'S! Ze zeggen toch zelf paarden en geen paarden & pony's? En in welke maten is het halster dan? Ook in de pony-maten?

Verder vind ik het leuk en goed bedacht Ja ins ommige gevallen kan het vast heel nuttig zijn (wanneer een paard 'gewoon' eigenwijs is, uitproberen ofzo), in andere tja liever een breekbaar halster. (wanneer een paard bv. écht in paniek is)

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:51

halster van 50 euro vind ik vrij duur, denk dat meer mensen dat vinden. Ik zie dus niet gebeuren dat het gaat lopen of dat ze er rijk van faan worden Lachen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:53

Nb. O`Neill trekt ze over zn oren als hij ze niet stuk krijgt. Los naar het hooi of over het wedstrijdterrein is een grote beloning voor hem en hij is erg intelligent. Is er wat dat betreft ook over het model nagedacht?
(Neill draait zn hoofd onder de elastieken door, zodat dat achter zn oren zit en gooit dan zn hoofd omhoog in de hoop dat het stuk achter de oren met het elastiek mee over zn hoofd wipt.) Dus moet hij altijd aan halster + koeienband vast staan, en dat laatste haat ik)

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:05

nou geef mij dan maar de standaard nijlon halsters van nu, ik heb liever dat het halster breekt, dan dat er een gerycycled autogordeltje door zijn hoofd heen snijdt!

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:06

Nee dank je.. Ik heb soms gewoon het liefst dat een halster breekt.. en ik vond het idd ook levensgevaarlijk!

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:24

Leuk bedacht idd, maar best gevaarlijk in sommige situaties (al zou het ook wel weer een voordeel, maargoed)
Als een paard het niet breekt, trekt'ie het wel op een rare manier uit... ik weet echt niet hoe ze het altijd voor elkaar krijgen Clown maar ik vind geregeld nog 'dichte' halsters in de wei... Verward

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:26

Kris25 schreef:
Deze halsters gaan waarschijnlijk wel "open" op het moment dat er veel druk op komt, maar kunnen daarna ook weer dicht gemaakt worden denk ik. Een halster dat niet open kan lijkt mij niet goed voor de nekwervels wanneer een paard gaat hangen. Dus kan deze wel open. Vind ze wel duur. Ik koop mijn halsters vaak voor maar 5 euro per stuk. Als een paard trouwens gaat hangen, dan komt door de zwaartekracht automatisch meer gewicht op het halster dan zijn lichaamsgewicht, dus ook een pony van 400 kilo kan zich zwaarder maken dan 500 kilo om het zo maar te zeggen.

sorry dit vond ik best wel grappig *LOL*
Je kan niet zomaar door 'te gaan hangen' even gewicht bijkomen hoor Knipoog
Zwaartekracht zit al berekend in het 'gewicht'

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:34

3 halsters per dag ? Hier komen ze élke dag aan het halster, de laatste keer dat er hier überhaupt een halster kapot getrokken/gehangen is, is meer dan 2 jaar geleden. Je kunt natuurlijk ook overdrijven.

Denk niet zozeer dat dit een product is dat succesvol zal zijn op de markt. Als ik hier de reacties lees blijkt maar weer dat van wat ik hierboven meld écht niets klopt. Een nieuw halster is sneller gekocht, ipv dat je je halster moet repareren.

Bovendien is het toch raar als er 3 halsters per dag kapot gaan ? Dan is er toch iets aan de hand met het paard, de eigenaar of de band er tussen. Als een paard gaat hangen, 3x per dag [ Om het even uit te dikken. ], ga je toch wel even nadenken.

Majah goed, als hun hier een goed cijfer voor hebben gehaald, klaar. Persoonlijk zou ik dit product absolúút niet aanschaffen.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:40

Wat ik nou niet helemaal snap... Ik heb hier een aantal pagina's doorgelezen ( niet alles) maar iets is me nog niet duidelijk... Aan het halster zit een breekbare bout... maar die breekbare bout zit toch tussen het halster en het touw dat je vasthebt..

Dus het paard breekt los.. maar het halster blijft heel...
Dat is toch levensgevaarlijk?! Ik heb echt in veel gevallen veel liever dat het halster wel stuk gaat! Liever een paard dat ik kan gaan vangen dan een opengesneden paardengezicht, of een paard dat genekt wordt....

Leuk bedacht.. Maar is er over alle aspecten goed nagedacht.. ???

En idd.. 3 halsters die per dag sneuvelen... wel een beetje veel..

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:50

Dan mogen ze van mij liever een niet breekbaar halstertouw gaan ontwerpen.. Nagelbijten / Gniffelen
Vandaag is er weer 1 gesneuveld..

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:53

unamie schreef:
flettie schreef:
Werkt ook uitstekend bij bloedpaardjes hoor (daarnaast gedraagt mijn Tinker zich een stuk bloederig dan de gemiddelde warmbloed). M.i. een kwestie van opvoeding. .

Maar een Tinker is geen bloedpaard

Ik verbaas me even over deze discussie over bloedpaard of niet. Ik mag aannemen dat een volbloed arabier wél een bloedpaard is (ja toch?). Nou kan ik je vertellen dat er situaties zijn waarin ik die rare volbloedjes écht niet zachtzinnig behandel. Ook die krijgen gewoon een klap en ook die krijgen een schop onder hun reet. Je hoeft ze alleen niet eindeloos in elkaar te rossen, zoals ik bij een enkele KWPNer wel moest doen (ook die reageren op een fikse lel wel, hoor) en je hoeft het meestal niet elke dag te herhalen.
Ik vind het eerlijk gezegd echt grote onzin dat je een bloedpaard (wtf? een paard is een paard en elk paard heeft zo z'n eigen gebruiksaanwijzing) niet zou mogen slaan. Kom op zeg, als er over mij heen gewandeld wordt dan kan de koningin der paarden nog een fikse tik wegens lompheid verwachten. En ik vind dat je sowieso tegen paarden niet lomp erop los moet meppen, 't mag best normaal. Maar dat wil niet zeggen dat ik nooit eens uit m'n dak ga als er 400 kg schattigkijkend arabisch gevogelte op mijn edele teentjes staat te dansen.

BTW: onbreekbaar halster, ik vrees dat paardjelief dan de stal omver trekt Clown Hij weegt niet zo heel erg veel, maar hij weet precies hoe hij moet gaan hangen, en ik heb nog geen enkel trucje gevonden waarmee hij van dat idee kan worden afgebracht. Ook een klap om zn oren niet (wat tot nog toe bij alle andere eigenwijzerikken wel hielp). Hij staat dus meestal los, en als hij het dan waagt om een wandeltochtje te ondernemen, dan krijgt hij idd de wind van voren (of van achteren zodat hij weer op z'n uitgangspositie staat). Hij is niet van suiker! (en hij heeft ook ontdekt dat ik dat niet bepaald ben, helaas).
En tot nog toe brak altijd de zwakste schakel: het touw, het halster, de sluitingen, en ook een ring in de muur van de stal is al ernstig verbogen Bloos)

[edit]Ik vind het overigens ook niet helemaal fair hoe hier met de botte boktbijl wordt gehakt. Twee meiden hebben hier uitgelegd hoe hun halster werkt en zeggen er volgens mij ook nog bij dat je het helemaal niet hoeft te gaan kopen, en vervolgens blijven er hier mensen door mekkeren en blaten dat het zo'n slecht idee is. Prima, maar je HOEFT het toch ook helemaal niet te kopen? Persoonlijk zie ik er voor mezelf ook de meerwaarde niet van in, prima toch? Leven en laten leven hoor, die meiden hoeven hier niet met man en macht de grond in geboord te worden, vind het heel erg naar over komen zo...
Laatst bijgewerkt door Laui! op 29-05-07 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:10

En daarom staat mijn paard gewoon los, kan hij ook niet gaan hangen.

Maar goed, ik vind het ondanks alle kritiek knap bedacht. Maar zou het niet voor in de trailer willen hebben. Alleen als het paard onder toezicht vast staat.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:14

500 kg is een veilig gewicht voor een paard...

Ja voor een paard ja, maar daar heeft mijn shetlander dus echt geen boodschap aan, voor hem dus levensgevaarlijk. Tevens vind ik het veel en veel te duur.