Trailer met paarden slaat tweemaal over de kop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Re: Trailer met paarden slaat tweemaal over de kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 13:31

Ongelovelijk dat beide paarden zo weinig mankeren en dus weer gewoon de trailer oplopen.
Gelukkig is er niemand echt gewond geraakt,maar wat zullen jullie geschrokken zijn zeg!
Ik hoop dat nooit mee te maken.Ik heb al wel 2 ongelukken in mijn omgeving gezien echt erg om te zien!
Sterkte!

polly2

Re: Trailer met paarden slaat over de kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 13:31

amondi schreef:
als de paarden hier ongeschonden zijn uit gekomen wil ik graag het merk van de trailer weten!

Dat moet wel een hele goeie zijn!

edit: aan de onderdelen te zien is het een ifor zie ik nu!
Die heb ik ook en daar ben ik nu nog blijer mee!

Ifor Williams.... Zijn foeilelijk om te zien (vind ik), maar zijn wel oerdegelijk. Hoe hij losgeraakt is vraag ik me wel af, aangezien deze een dubbele beveiliging in de koppeling heeft.....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 13:37

Een kennis van me heeft het ook meegemaakt. Had een trekhaak onder zijn nieuwe degelijke auto laten zetten.
Hadden ze in de garage de bouten van de trekhaak niet goed aangedraaid. Schoot de trailer er met trekhaak en al van af....dan heb je ook niks meer aan de oplooprem. Gelukkig reed hij net langzaam door een bocht. Daardoor alleen materiaalschade....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:06

weslyjune schreef:
Ik was de chauffeur van de combinatie. De paarden kwamen terug van een wedstrijd.

Zodra het technisch rapport binnen is zal ik het volledige verhaal geven van hoe de trailer losgekoppeld/gebroken is. Momenteel zijn er nog teveel dingen onduidelijk om hier harde uitspraken over te doen.

Nogmaals, en tot onze verbazing, lopen beide paarden gewoon de trailer weer op. Volgens één van de agenten was dat wel anders (blijkbaar heeft hij eerder zoiets meegemaakt).

Ik heb aan de fotograaf gevraagd of ik wat meer foto's mag laten zien die hij genomen heeft. Een paar laten heel goed zien dat de kooiconstructie de klappen heeft opgevangen (wat dus de redding is geweest van de paarden). Als dit een polyester trailer was geweest zonder kooi dan hadden we de paarden uit de berm kunnen oprapen.

Ik zag behoorlijke remsporen op de weg staan... Vind het ongelovelijk dat die paarden er zo weer opliepen, gelukkig maar!! Jij veel sterkte... Gaat je niet in de koude kleren zitten zoiets...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:50

Da's helemaal erg om mee te maken...met trekhaak en ál....
polly2 schreef:
Schoot de trailer er met trekhaak en al van af....dan heb je ook niks meer aan de oplooprem. ...
daarom moet je je oplooprem vastzetten aan het chassis van de auto en nooit om de trekhaak slaan (en dat zie ik heel veel mensen doen helaas) !

Ik ben nu dubbelblij met mijn Ifor.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:52

weslyjune, sterkte aan jou, dit zal ook niet in de koude kleren gaan zitten voor jou.
Ben blij dat de paarden het er heel vanaf hebben gebracht! (voor jou ook een 'last' minder)
Ik ben op dit moment ook blij dat ik een Ifor heb, gezien het feit dat de kooiconstuctie de paarden heel heeft gehouden.

paars

Re: Trailer met paarden slaat over de kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:23

polly2 schreef:
Ifor Williams.... Zijn foeilelijk om te zien (vind ik), maar zijn wel oerdegelijk. Hoe hij losgeraakt is vraag ik me wel af, aangezien deze een dubbele beveiliging in de koppeling heeft.....

Ik schreef net dat ik blij ben met m'n Ifor, maar ik wacht nu toch echt wel eerst de uitslag van de technische recherche af voor ik ermee op pad ga (heb 'm pas gekocht en hij staat nog in de stalling). Noem me een angsthaas, maar dit hoop ik echt nooit mee te hoeven maken.
Sterkte idd Weslyjune...het zal je gebeuren...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:28

Maar omdat iemand om wat voor reden dan ook een ongeluk krijgt met een Ifor, wil toch niet zeggen dat Ifor niet zou deugen?? Ik ken diverse mensen die al jaren probleemloos met een Ifor rijden.
Ik ben ook wel benieuwd naar de uitkomst van het technisch onderzoek, maar dan vooral om ervan te leren, zodat ik de kans dat mij ooit hetzelfde zou overkomen, kan verkleinen.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:30

weslyjune schreef:
Ik was de chauffeur van de combinatie. De paarden kwamen terug van een wedstrijd.

Zodra het technisch rapport binnen is zal ik het volledige verhaal geven van hoe de trailer losgekoppeld/gebroken is. Momenteel zijn er nog teveel dingen onduidelijk om hier harde uitspraken over te doen.

Nogmaals, en tot onze verbazing, lopen beide paarden gewoon de trailer weer op. Volgens één van de agenten was dat wel anders (blijkbaar heeft hij eerder zoiets meegemaakt).

Ik heb aan de fotograaf gevraagd of ik wat meer foto's mag laten zien die hij genomen heeft. Een paar laten heel goed zien dat de kooiconstructie de klappen heeft opgevangen (wat dus de redding is geweest van de paarden). Als dit een polyester trailer was geweest zonder kooi dan hadden we de paarden uit de berm kunnen oprapen.

ik vind het knap dat je hier gewoon durft te schrijven hoe jij dit alles beleefd heb.
Durf je nog wel met een combie de weg op of heb je het nu helemaal gehad?
sterkte in ieder geval komende tijd

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:41

jemig wat een toestand. Vind het ook kanp dat je je eigen verhaal doet!
Wens je heel veel sterkte met het verwerken jou klap zal nog wel komen als alles weer wat rustiger is.

ps wat ben ik blij nu met mijn Ifor
ik heb hem elk jaar in onderhoud en de laatste keer is mijn koppeling vervangen. Dat schijnt te slijten. Mijn dealer (overigens geen ifor dealer) wilde het risico niet nemen en heeft dus alles vervangen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:45

ikke schreef:
Maar omdat iemand om wat voor reden dan ook een ongeluk krijgt met een Ifor, wil toch niet zeggen dat Ifor niet zou deugen?? Ik ken diverse mensen die al jaren probleemloos met een Ifor rijden.
dat ifor deugt, dat weet ik wel zeker, anders had ik 'm niet gekocht Haha! , maar soms kan een prima product tóch een aspect hebben wat wat minder is. Er wordt wel eens vaker een recall gedaan op goede merken, bijv. bij auto's als er bij ééntje een foutje wordt gevonden. Dus ik wacht het rapport toch maar even af... Ifor is goed, maar ook in die fabriek werken mensen die een foutje kunnen maken!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:03

Waarom dan wachten? zet hem erachter en rij naar een garage of aanhangwagen dealer!
Bekijk de banden plus de spanning, controleer de koppeling en de verlichting, test de oplooprem....

En prop er vervolgens een lading hooi of stro in om hem beladen te testen.

Met het hooi heb je wel wat gewicht maar niet direct een levend paard om te oefenen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:15

weet je, trailer is spikspinternieuw, van februari. Heb hem van de aankoopplek naar de overdekte stalling gereden. Mijn paard heb ik vorig jaar beleerd en ik pak hem over een maandje weer op na de "winterstop". Ik heb 'm de trailer op dit moment dus niet nodig.
Ik denk zelf eerder dat de kogel van de trekhaak versleten was, maar de technische recherche gaat het uitzoeken, en ik heb de tijd om het resultaat af te wachten.
Omdat ik veiligheid erg belangrijk vindt heb ik gekozen voor de Ifor en voor een goeie trekauto. Dit ongeluk is niet misselijk, ik wacht dus rustig de uitslag even af.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:39

weslyjune schreef:
Met de paarden gaat het relatief goed;

Paard 1 heeft slechts enkele schaafplekken (hij lag bovenop) en loopt gewoon te grazen in de wei alsof er niks gebeurd is. Niet eens stijf ... (geen idee hoe dit mogelijk is)

Paard 2 heeft klem gezeten (onderop) en is er dan ook slechter aan toe. Hij heeft nog veel pijn en loopt erg moeilijk (kneuzingen), maar eet wel. We zullen op de lange termijn moeten kijken hoe hij hersteld.

Wij staan er zelf versteld van dat ze er (relatief) zo goed vanaf zijn gekomen (lange leve Ifor Williams).

Wat betreft het loslaten van de trailer; alles is mee met de technische recherche en ergens in de aankomende weken zal er dan ook een rapport verschijnen. We hadden er reeds meer dan 100 km op zitten, de koppeling was gecontroleerd en we waren ook al de nodige drempels tegengekomen. Dus over goed aangekoppeld was geen twijfel. De rest zal met het rapport wel verteld worden.

Beide paarden liepen een uur later zonder problemen een andere trailer weer op.

Zo is het ons, een maand geleden voorbij afslag De Wijk ook gelukt om de paarden na een uur wachten ,weer op een nieuwe trailer te laden.Wij waren aan het slingeren geraakt en zijn uiteindelijk op de velgen en geschaard tot stilstand gekomen....
Ik ben gelijk begonnen om ze Traumeel toe te dienen en heeft Monique ze een aantal keren gemasseerd totdat ze weer uit de knopen waren Ach gut
Ik hoop dat jou paarden weer aan het werk kunnen gaan (net zoals die van ons) in de toekomst!
Sterkte!

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:49

Foto's van de kooiconstructie (bron: http://www.regiomeppel.nl)

http://regiomeppel.nl/content/fotos/2375/1.jpg

http://regiomeppel.nl/content/fotos/2375/2.jpg

http://regiomeppel.nl/content/fotos/2375/4.jpg

Bij het over de kop slaan heeft vooral de achterste boog het meeste te voorduren gehad.

Beide paarden zijn vanochtend in stap en draf bekeken door de dierenarts en liepen naar omstandigheden goed.

Paard 1, goed.

Paard 2, welke de eerste dag stok kreupel was, liep nu niet meer kreupel, maar is nog wel wat stijf.
Laatst bijgewerkt door weslyjune op 28-05-07 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:55

halleluja, het is haast niet te geloven dat de paarden daar (zo goed als) onbeschadigd zijn uitgekomen. Wat een geluk !

ik hoop dat ze het allebei idd goed blijven en doen en er geen verwondingen hebben aan overgehouden die nu nog niet zichtbaar zouden zijn ofzo. Succes !

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:02

Anita_D schreef:
Als ik de trailer zo op z'n kant zie liggen vraag ik me af hoe ze de paarden eruit hebben gekregen..? Daar lees je eigenlijk nooit wat over, maar wat moet je in zo'n geval doen? Bijvoorbeeld als een trailer in de berm beland of zelfs in de sloot, ik neem aan dat je hem niet zomaar open kan maken terwijl hij niet "rechtop" staat?

Tsja ... je doet wat ...

Paard 1 alleen losgemaakt (wel vast aan nieuw touwtje natuurlijk!) en klom er vervolgens zelf uit (stond op zijn knieen overeind).

Paard 2 is naarvoren geschoven (punt van de trailer) en lag onder de schotten klem. Nadat we de schotten hadden verwijdert konden we hem via de voordeur naar buiten laten klimmen (op de foto's is deze dicht omdat hij uit zichzelf weer dichtviel).

Davitamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:34

pffiieeeeuuuw :S

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:46

paars schreef:
Da's helemaal erg om mee te maken...met trekhaak en ál....
polly2 schreef:
Schoot de trailer er met trekhaak en al van af....dan heb je ook niks meer aan de oplooprem. ...
daarom moet je je oplooprem vastzetten aan het chassis van de auto en nooit om de trekhaak slaan (en dat zie ik heel veel mensen doen helaas) !

.

Dit was bij een terreinauto waarbij de trekhaak helemaal tot onder de auto doorloopt in de bevestiging aan het chassis. De oplooprem was vastgemaakt, zoals het hoort, door het oog dat daarvoor aan het hele deel van de trekhaak zit (dus niet over de kogel gelegd, dat is idd niet veilig).
Maar als die hele stellage onder de auto losraakt van het chassis...dan helpt dat dus ook niks...snap je?

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:11

Een polyester trailer had igg aan flarden gegaan en dan was er van de paarden niet veel meer overgebleven.Je ziet echt op de foto's dat de ruimte om de paarden heen haast hetzelfde is gebleven.
Ik hoop dat paard 2 alsnog goed hersteld.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:46

weslyjune schreef:
Foto's van de kooiconstructie (bron: http://www.regiomeppel.nl)
http://regiomeppel.nl/content/fotos/2375/1.jpg
http://regiomeppel.nl/content/fotos/2375/2.jpg
http://regiomeppel.nl/content/fotos/2375/4.jpg

Bij het over de kop slaan heeft vooral de achterste boog het meeste te voorduren gehad.

Beide paarden zijn vanochtend in stap en draf bekeken door de dierenarts en liepen naar omstandigheden goed.

Paard 1, goed.

Paard 2, welke de eerste dag stok kreupel was, liep nu niet meer kreupel, maar is nog wel wat stijf.

Pfffff koude rillingen, wat een geluk dat je paarden het hebben overleefd, ik ben benieuwd naar de uitslag van de technische recherche.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:07

weslyjune schreef:

Paard 1, goed.

Wat is het behandelplan verder voor hun?
Krijgen ze nog iets ter ondersteuning zoals Traumeel of Arnica of reguliere spier/pijnstillers, fysiotherapie?Ik vergeet ook bijna de rescue remedie voor jezelf en je paarden!

Op het oog kan het al heel wat lijken, maar ga ze eens de spieren langs dan merk je de enorme verschillen!

Ik heb enorme verbetering gezien nadat ze op dag drie na het ongeluk een massage gekregen hebben.
Echt een aanrader die Monique OK dan!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:53

polly2 schreef:
Maar als die hele stellage onder de auto losraakt van het chassis...dan helpt dat dus ook niks...snap je?
...poeh he....ja, daar sta je helemaal van versteld....ik snap 'm!

@Weslyjune: bedankt voor de foto's, je kan hier de bescherming door de kooiconstructie goed op zien!! Lang leve de voorklep...was in dit geval ook erg nuttig. Is de trailer btw total loss?

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:06

Ik geloof dat dat in het eerste bericht staat, de trailer is totall loss.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:08

Volgens mij kan je ook wel zien dat ie totall loss is... Ja