37-jarige shetlandmerrie brengt dertigste veulen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Shannon

Re: 37-jarige shetlandmerrie brengt dertigste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:27

Ook ik zeg gefeliciteerd! ik zie op de foto's een hele blije mama Haha!
En ik zou haar zeker geen 37 jaren geven hoor, als iemand zou zeggen dat ze 15 was had ik het ook gelooft.

Verder zou ik mijn eigen pony het niet aan doen, maar zo te zien heeft deze mooie dame alleen maar plezier aan haar nieuwe veulen Kusje
Het is de natuur! als ze het niet zou willen, zou ze ook niet drachtig zijn geweest lijkt mij

Balmerino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:34

Citaat:
nu mogen haar 29 kinderen naar de paardenmarkt....goede ruil
een shetlandveulen zonder papieren heeft n.l. weinig toekomst
Zeker hengsten niet!!

Waar baseer je dat op? heb je dit aan de eigenaar gevraagd?? Ik snap niet dat mensen zo durfen oordelen over iemand die je niet eens kent. De feiten zijn dat ze al 37 jaar daar staat, maar er staat nergens dat al haar veulens naar de markt zijn gegaan!!!!!!!!!
En gezonde paarden worden hengstig, dus daar zit het wel goed mee, als ze op zou zijn dan werd ze echt niet meer hengstig.

En een hengst leeft gewoon samen met een kudde in het wild. Het verschil is alleen dat merries in het wild pas met een jaar of vier, vijf door de hengst gedekt worden.
Dus met twee jaar dekken wat maar al te vaak gebeurd is echt een vorm van verkrachting.
Deze shet is 37 en heeft 30 veulens gehad, dan is ze dus of pas met zes gedekt of ze heeft tussen door een aantal rust jaren gehad. Maar dat kun je alleen te weten komen en met zekerheid zeggen als je dat aan de eigenaar vraagt.
Monique, Paarden gedrags therapeut in opleiding

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:38

Sjonge jonge, wat een gezever weer, die pony is 37, maar blijkbaar nog gezond, ze loopt gezellig in een kudde en hoeft niks te doen, behalve dan het drachtig zijn, baren en een kindje opvoeden, begrijp me niet verkeerd, dat is zwaar voor zo'n merrie, maar hoeveel mensen geven hun pony rust als ze drachtig zijn of een veulen hebben? Behalve echte fokkers gaat iedereen naar een week of 2 al weer met het paard aan de slag, en stoppen ze pas een paar weken voor de bevalling, dat is pas zwaar, en drachtig/een veulen en werken. En dan nog op stal laten staan ook, "werken is gezond want een drachtig paar=d moet beweging".
Ik ken maar 1 persoon die haar merrie starks lekker met het veulen in de kudde zet tot het afgespeend is en daarna pas weer met haar aan het werk gaat!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:41

runningkawa schreef:
En daar ben ik het dus niet mee eens sjoert
In de natuur was ze allang de sloomste en op gegeten.
Daar selecteerd het gewoon harder dan in een weitje

Dus er is niks natuurlijks aan

Ff ander voorbeeld een heleboel kinderen die met de 10 ongesteld worden, vind je dat ook natuurlijk als die een kind krijgen?

Hoe weet jij nou of zij de sloomste in de wei is? Haha!
Ik vind haar er beter uit zien dan menige shet hier op bokt die last heeft van overgewicht etc.

Een dier blijft een dier. Dat ga ik niet met mensen vergelijken. Tong uitsteken

//edit

Ik hoop dat onze KWPN'er even veel veulens gaat geven als deze shet. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:46

Nee ik vergelijk het ook niet met mensen, zeg alleen wat er zogenaamd natuurlijk zou kunnen zijn...
Nogmaals, dit is niet natuurlijk...ga er maar van uit dat een paard op leeftijd echt niet meer de snelste is...das gewoon een kwestie van logisch nadenken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:06

Ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:10

Zow! gefeliciteerd, zeg! Lachen idd, ook grappig, 15 merries, 15 hengsten. Wel, riscant aan de ene kant.. (maar dat heeft al eerder in het topic gestaan Knipoog )

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:51

Ik vind het harstikke leuk voor het dier! Ze ziet er nog ontzettend goed uit en ik denk dat het misschien juist wel slechter met het diertje gaat als het geen veulen aan de voet heeft.

Mitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:51

Best zielig!!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:28

Evene helemaal offtopic, maar:
Citaat:
En een hengst leeft gewoon samen met een kudde in het wild. Het verschil is alleen dat merries in het wild pas met een jaar of vier, vijf door de hengst gedekt worden.

Balmerino, ik zie dat je paardengedragtherapie studeert, hoe zit dat dan? Slaat de hengst ze dan over als ze hengstig worden (dat lijkt me heel sterk) of worden ze pas hengstig als ze vier a vijf zijn?

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:44

Renee__ schreef:
Ik vind het eigenlijk niet kunnen...

Jij vind dat......maar ik niet ! Pas hoorde ik iemand die had een "poes" van 19 jaar die had ook elk jaar een nestje. Als het dier het niet aankan wordt het echt niet meer zwanger. Kijk maar naar al die sportpaarden die problemen hebben met drachtigheid. Hoe zou dat nou komen......niet omdat ze het zo naar hun zin hebben in een hokje van 3x3 met een jasje aan voor de kou en of tegen het verschieten van hun vacht door de zon. Dat beest blaakt van gezondheid anders lukt het echt niet. Positief blijven denken hoor !!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:45

runningkawa schreef:
Nee ik vergelijk het ook niet met mensen, zeg alleen wat er zogenaamd natuurlijk zou kunnen zijn...
Nogmaals, dit is niet natuurlijk...ga er maar van uit dat een paard op leeftijd echt niet meer de snelste is...das gewoon een kwestie van logisch nadenken.

Ik denk dat deze dame op deze leeftijd ook niet echt de kracht meer heeft om een gewillige hengst van zich af te gaan slaan.. Als een hengst echt wil dekken heeft de merrie geen keus. Ik ga helemaal mee met het voorgaande wat je hebt gezegd. Leuk dat het beestje het nog aankan maar het is absoluut niet meer "natuurlijk". Ook is dit gewoon fokken om te vermeerderen.. ze heeft geen stamboekpapier meer.. of ze moet nog ergens geregistreerd staan, dan is het een ander verhaal.
Mensen neppen de natuur ook met de pil enz. anders hadden we elk jaar van die jankkinderen gehad.. denk dat je daar als moeder niet blij van wordt.. De meeste vrouwen hebben er na een paar ook wel genoeg van. Waarom dit beestje niet een beetje helpen en weghalen bij de hengst.

Daarnaast is mens en dier makkelijk te vergelijken.. mens heeft wat meer hersenen maar nog steeds dezelfde natuurlijke drang.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:50

Gefeliciteerd zou ik zeggen!

In de natuur zijn er ook geen mensen die kunnen zeggen: Oh, 30 veulens wat zielig! nee nu mag je geen veulen meer hoor!
Zo als al vaker is gezecht, als de merrie het niet meer wil slaat ze wel van zich af Ja

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:58

Maureenn schreef:
Gefeliciteerd zou ik zeggen!

In de natuur zijn er ook geen mensen die kunnen zeggen: Oh, 30 veulens wat zielig! nee nu mag je geen veulen meer hoor!
Zo als al vaker is gezecht, als de merrie het niet meer wil slaat ze wel van zich af Ja

Lees mijn stuk hierboven maar eens... een oude merrie slaat een jonge hengst niet meer zomaar af.. ten tweede wordt een merrie niet zo oud in de natuur.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:26

Zo dat zijn nogal wat veulens! Maarja ik heb zoiets als ze in de natuur loopt dan gaat de natuur zijn gang ook dus ik denk dat het vanzelf een keer stopt. Als de merrie het niet meer zou willen, dan laat ze zich ook niet meer dekken.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:49

hoe weet jij dat deze merrie niet meer de kracht heeft om hem van zich af te slaan? Ik ken een merrie van 30 die vreselijk actief is en zelfs nog over een hek van 1 meter kan springen.

Merries worden misschien niet zo oud in de natuur, maar de meeste merries bereiken deze leeftijd niet eens...

Kikker2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:55

Waar staan er foto's?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:16

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:39

Cristina schreef:
Renee__ schreef:
Ik vind het eigenlijk niet kunnen...

Jij vind dat......maar ik niet ! Pas hoorde ik iemand die had een "poes" van 19 jaar die had ook elk jaar een nestje. Als het dier het niet aankan wordt het echt niet meer zwanger. Kijk maar naar al die sportpaarden die problemen hebben met drachtigheid. Hoe zou dat nou komen......niet omdat ze het zo naar hun zin hebben in een hokje van 3x3 met een jasje aan voor de kou en of tegen het verschieten van hun vacht door de zon. Dat beest blaakt van gezondheid anders lukt het echt niet. Positief blijven denken hoor !!

Vind je dan niet dat de mens de verantwoordelijkheid moet nemen om tussen te komen wanneer het om andere redenen niet meer gaat? Er zijn duizenden, letterlijk duizenden katten in asielen, en die persoon gaat er dan nog mee fokken??? (En dat móet wel een papierloze kat zijn, want als het om een kat met papier gaat fokt hij er moedwillig teveel mee, dat is nog erger)

We hebben de natuur nu al genoeg beïnvloed zonder onze verantwoordelijkehid op te nemen, dit zijn eveneens zeer goede voorbeelden van onze onkunde.

Citaat:
Mensen neppen de natuur ook met de pil enz. anders hadden we elk jaar van die jankkinderen gehad.. denk dat je daar als moeder niet blij van wordt..

Haha! en niet alleen als moeder Haha!

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:14

Mijn mening, is er een beetje dubbel over. Aan de ene kant, als je de merrie en het veulen op de foto ziet, ziet ze er heel gelukkig uit. In het begin, dacht ik ook, van ach wat zielig, maar nadat ik die foto heb gezien, denk ik er niet meer zo over. Ik denk, dat de merrie gelukkig is. Een hele knappe prestatie van haar, ik doe het haar niet na.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:21

Mijn pennyinstinct: Zielig, geeft het beestje rust.
Mijn eigen ik: Heerlijk als de natuur haar eigen gang kan gaan en de merrie er nog van geniet!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:25

joelle schreef:
30 is inderdaad veel, maar de merrie loopt in een kudde, zo is de natuur nu eenmaal.
Als het niet meer gaat, dan wordt de merrie niet meer drachtig.

Juist , gewoon een super sterk paardje! Vind het een hele prestatie van de merrie!

Danii16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:55

wat een sterke pony zeg:)
GEFELICITEERD met het veulen Bloos

Troelala18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:22

stef schreef:
wat is daar nou weer zielig aan? Beest volgt gewoon zn natuur

helemaal mee eens Haha! is toch mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:34

gooien we er een paar wolven bij Haha!
Niet zo'n rijke wei als op de foto eens kijken wat de natuur dan doet Haha!