Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:42

hophop schreef:
ik weet niet of mensen dit al getypt hebben heb niet alle reacties gelezen maar er hangen ook vaak bordjes in maneges als wij stellen ons niet aansprakelijk voor ongevallen. en dan???

Hierdoor zal men niet snel de manege aansprakelijk stellen, de meesten geloven die bordjes, gelukkig maar voor de manegehouder.
Als deze regelgeving grote bekendheid krijgt en mensen gaan veelvuldig gebruik maken van hun rechtspositie en dus de eigenaar op kosten jagen, zullen heel wat manegehouders hun beroep neerleggen. Tenzij ze een enorm dure verzekering kunnen betalen, maar dan vallen vaak de gezellige kleine stallen al snel af Clown
Een bijrijder...denkt dat daar niemand meer aan durft te beginnen Ach gut

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:42

stampt = limburgs dialect voor schopt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:43

Lieke schreef:
Aanvullig op LDRD op het woord bezitter: als je paard gestolen is ben je nog wel de eigenaar, maar geen bezitter meer. De dief is dan de bezitter.

Lieke, klopt wel wat je zegt, maar je moet wel een duidelijk onderscheid maken in bezitterschap conform het aansprakelijkheidsrecht en bezitterschap in zijn algemeenheid. Valt hier denk ik aardig samen in jouw voorbeeld.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:04

slimmerik schreef:
Wwrangler schreef:
Waar hebben je die verzekering afgesloten, wij hebben wel een wa verzekering nog apart op het paard, maar volgens mij niet als er een andere ruiter op rijdt. Hoor het graag.

Interpolis....kost volgens mij iets van €20 per jaar...

wat voor soort verzekering is dat van interpolis ga ik even zoeken heb geen zin in gezeik als er iets gebeurd

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:09

splash1999 schreef:
slimmerik schreef:

Interpolis....kost volgens mij iets van €20 per jaar...

wat voor soort verzekering is dat van interpolis ga ik even zoeken heb geen zin in gezeik als er iets gebeurd

Geen idee eigenlijk. We hebben een groot pakket daar i.v.m. bedrijf. Heb dus polis niet eens gelezen Bloos Had toen gebeld en verzekeringsadviseur uitgelegd dat ons paard af en toe in de les en buiten door verschillende ruiters bereden werd. Hij zei dat daar een kleine extra verzekering zou bijgevoegd worden boven de normale WA verzekering. Kosten waren toen ongeveer 25 gulden maar is nu ongeveer 20 euro..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:20

Denken jullie er wel aan dat bedrijfmatig iets met paarden doen verzekeringstechnisch heel anders kan zijn dan gewoon een paardje erop na houden! Geen appels met peren vergelijken hoor!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:25

bij equinerisk kan je je paard geloof ik voor 30,- extra per jaar ook WA erbij verzekeren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:36

Anke schreef:
bij equinerisk kan je je paard geloof ik voor 30,- extra per jaar ook WA erbij verzekeren.

Als particulier is dan onnodig als je een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren hebt).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:30

LDRD jij bedoelt daarmee toch gewoon dat als jij (WA?) verzekert bent, je huisdieren (dus incl paarden) dat ook zijn, als particulier? Want dan klopt het wat ik altijd begrepen heb (hoop ik) Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:41

Ja, dat is gewoon op je AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) meeverzekerd.
Het wordt anders als je bedrijfsmatig dieren houdt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:44

sterker nog, als IK BEROEPSHALVE op een paard stap, en er gebeurd iets..... kan mijn verzekering de eigenaar aansprakelijk stellen Lachen

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:13

slimmerik schreef:
Dat is altijd zo geweest. Alleen wordt er nu steeds meer gebruik gemaakt van de schadeclaims en zo (Amerikaanse toestanden).

De mens is mondiger geworden.

Heeft het soms nog iets met mondigheid te maken?
Of wint domweg degene met de grootste mond?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:18

Damn zeg dit is ingewikkeld, je zou bijna schrik krijgen iemand anders aan je paard te laten komen.

Mijn paarden zitten niet in de familiale (is dat zelfde als WA? (ik ben belg en snap al die termen die hier gebruikt worden niet Knipoog ) Alleen pony's tot 1m20 vallen daaronder. En mijn beesten zijn allemaal groter.
Die heb ik dus apart verzekerd tegen schade aan derden. MAAR, blijkbaar valt het berijden door iemand anders daar niet onder. Dat was nog eens een aparte verzekering, maar dat zou dan voor elke persoon die ooit eens op je paard gaat zitten apart afgesloten moeten worden. (op naam) En dat is gewoonweg niet te doen, voor iedereen die er eens eenmalig op wil zitten.
Wel heb ik nog eens een aparte verzekering voor schade aan mezelf als ik van mijn of iemand anders zijn paard tuimel.
Dus nu mag er gewoon niemand op mijn paard, alleen mijn instructrice.(die ook beroepsmatig paarden traint voor anderen) Maar nu zegt kiwiko dat ook zij mij aansprakelijk kan stellen?
Ik kan er niet meer aan uit?
Hoe kan je jezelf dan in godsnaam wel indekken?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:21

merensje schreef:
slimmerik schreef:
Dat is altijd zo geweest. Alleen wordt er nu steeds meer gebruik gemaakt van de schadeclaims en zo (Amerikaanse toestanden).

De mens is mondiger geworden.

Heeft het soms nog iets met mondigheid te maken?
Of wint domweg degene met de grootste mond?

Nee, de mensen weten gewoon meer.
De weg naar een advocaat is ook gemakkelijker geworden. Letselschade etc. wordt tegenwoordig in ieder tijdschrift regelmatig behandeld en vergeet ook internet niet. Een paar zoektermen intikken en je weet precies wat de mogelijkheden zijn.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:23

@Luckystory: informeer eens bij je verzekering wat je kunt doen om je voor dergelijke dingen in te dekken. En als het in Belgie niet kan, informeer dan eens bij een Nederlanse verzekering.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:31

Luckystory schreef:
Damn zeg dit is ingewikkeld, je zou bijna schrik krijgen iemand anders aan je paard te laten komen.

Mijn paarden zitten niet in de familiale (is dat zelfde als WA? (ik ben belg en snap al die termen die hier gebruikt worden niet Knipoog ) Alleen pony's tot 1m20 vallen daaronder. En mijn beesten zijn allemaal groter.
Die heb ik dus apart verzekerd tegen schade aan derden. MAAR, blijkbaar valt het berijden door iemand anders daar niet onder. Dat was nog eens een aparte verzekering, maar dat zou dan voor elke persoon die ooit eens op je paard gaat zitten apart afgesloten moeten worden. (op naam) En dat is gewoonweg niet te doen, voor iedereen die er eens eenmalig op wil zitten.
Wel heb ik nog eens een aparte verzekering voor schade aan mezelf als ik van mijn of iemand anders zijn paard tuimel.
Dus nu mag er gewoon niemand op mijn paard, alleen mijn instructrice.(die ook beroepsmatig paarden traint voor anderen) Maar nu zegt kiwiko dat ook zij mij aansprakelijk kan stellen?
Ik kan er niet meer aan uit?
Hoe kan je jezelf dan in godsnaam wel indekken?

Zo te lezen is het in België en Nederland anders, volgens mij wordt beide nu door elkaar gehaald Knipoog

Het hebben en houden van paarden neemt nu eenmaal een risico met zich mee, helemaal ´ingedekt´ zul je als eigenaar dus niet zijn. Je kan het wel goed regelen dat als er iets is, dat de gevolgen te overzien zijn. In NL heb je daar dus als paardeneigenaar een Aansprakelijkheid Voor Particulieren voor (AVP, voormalige WA). Die verzekering dekt dus jouw aansprakelijkheid.

Als je ergens voor aansprakelijk wordt gesteld, maar ervoor gezorgd heb dat je goed verzekert bent daarvoor ben je toch ook als het ware goed ´ingedekt´.

Anders even nogmaals bij je verzekeringsadviseur navragen of je verzekeringsmaatschappij.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:46

@ luckystory: je kan toch enkel de mensen die verzekerd zijn op je paard laten? Iemand in mijn buurt zei dat ik op zijn paard mocht, als ik me liet verzekeren voor het rijden met andermans paard. Heb ik dan ook gedaan. Een heel jaar verzekerd zijn voor 15 à 20 euro, kan je toch vragen aan een bijrijder? Want zelfs zit die eenmalig op je paard, die kan dan nog op paarden van andere mensen rijden ook.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:46

Belgisch recht wijkt inderdaad af van Nederlands recht en ook verzekeringstechnisch zit het anders.
Ik beperk me hier even tot het Nederlands recht Knipoog .

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:52

Topoverkonte schreef:
@ luckystory: je kan toch enkel de mensen die verzekerd zijn op je paard laten? Iemand in mijn buurt zei dat ik op zijn paard mocht, als ik me liet verzekeren voor het rijden met andermans paard. Heb ik dan ook gedaan. Een heel jaar verzekerd zijn voor 15 à 20 euro, kan je toch vragen aan een bijrijder? Want zelfs zit die eenmalig op je paard, die kan dan nog op paarden van andere mensen rijden ook.

Het gaat vaak om mensen die eigenlijk niet rijden. De overbuurjongen die er maximum 5 keer per jaar eens opzit, een nichtje dat eens een ritje wil maken,... zulke dingen. Die mensen kan je niet vragen zich te verzekeren.
Ik heb een braaf paard, maar ik moet toch neen zeggen. Het is me het risico niet waard.

Als het belgische recht hier zo in afwijkt van het nederlandse, kan iemand mij dan misschien vertellen waar ik correcte belgische info vind?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:57

Luckystory schreef:
Als het belgische recht hier zo in afwijkt van het nederlandse, kan iemand mij dan misschien vertellen waar ik correcte belgische info vind?

Bel gewoon je verzekeraar even. Knipoog

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:58

Slimmerik: ik ken die dekking van Interpolis niet, weet jij de benaming ervan?

Dan kan ik a.s. dinsdag het eens nakijken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:40

krackertje schreef:
Slimmerik: ik ken die dekking van Interpolis niet, weet jij de benaming ervan?

Dan kan ik a.s. dinsdag het eens nakijken.

AVB (aanspakelijkheidsverzekering voor bedrijven)?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:13

Dat begrijp ik maar we hebben het hier dan waarschijnlijk over een clausule die onder de module AVB hangt.

Ik ben benieuwd naar de strekking van die clausule en of die nog een bepaalde benaming heeft.

Ik werk bij Interpolis op de afdeling aansprakelijkheid Bedrijven en ben zoiets nog niet tegen gekomen.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:16

Mijn instructeur zei eens (het is al jaren geleden) dat de les verzekerd werd door de manege mocht er iets gebeuren, ik had toen mijn ruiterbewijs niet en dan ben je als het goed verzekerd voor schade aan derden. De week ervoor was een manegepaard van een meisje uit mijn les een beetje geschrokken van een gassende auto en stapte opzij maar de auto reed er net langs dus de bumper was kapot. Dat meisje had wel haar ruiterbewijs maar heeft achteraf wel de schuld gekregen, de man in kwestie wist dat paarden konden schrikken en had zelf koeien maar hij wilde geld zien voor zijn auto. De verzekering van het meisje heeft het uiteindelijk wel uitgekeerd.

Ik vind het inderdaad wel knap lullig als mensen expres je paard bang proberen te maken, maar op het moment dat er iets gebeurt, dat jijzelf dan aansprakelijk bent. Want jij en je paard zijn immers niet veroorzaker. Dat is mijn mening.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:59

slimmerik schreef:
Als jouw paard een brommer stampt is hij dus niet verkeersmak. Kun je hem ook nog niet eens in de hand houden dan hoor je eigenlijk daar niet met het paard te rijden. Zó denkt de wet erover volgens mij.

(Zegt een ruiter die haar paard de gril van een achter zich toeterende auto liet verbrijzelen en daarna met haar paard het bos invluchtte Haha! )

zullen we ze eens met zijn allen de straat op sturen met brave paarden en met een brommer op hun kont gaan rijden? Schijnheilig Misschien snappen ze dan dat dat zo niet werkt.
Ténzij ze ons natuurlijk kunnen leren hoe je een paard verkeersmakt maakt zonder op de baan te komen Nagelbijten / Gniffelen

Overigens hoop ik dat de auto een mooie versiering rijker was en je paardje er niets aan over gehouden heeft *LOL* Leren ze zich dat vanzelf af *LOL* Schijnheilig (oh wat zijn ruiters gemeen)