Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mitje

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:26

Cristina schreef:
Iedereen maakt wel eens fouten. Hij vind het zelf ook verschrikkelijk! Boos!

Vindt hij hetzelf ook zo verschrikkelijk????
Als ik dan onderstaand stukje lees vindt ik die boer maar een gevoeloze handelaar! Boos!

linky schreef:
Ach Slimmerik;

Op dit adres is het al jaar en dag huilen.............. je komt daar ECHT NIET met droge ogen van het erf.................
In de zomer staan de dieren gelukkig fijn buiten, op zich niks mis mee, als je ze maar op tijd binnen de dijk haalt tenminste; maar 's winters???
Zij aan zij, rij na rij, hutjemutje op elkaar, van veulen tot oude drachtige merrie's, vastgebonden op kaal beton, kijkend naar de muur, en dat van 1 nov. tot 15 mei; etend van wat er in de aanbieding is, van uien tot ???
Nogmaals, verdrinken is dan zo erg nog niet.

Maar ja, ze hebben een dak boven hun hoofd en ze krijgen te eten, dus de AID gaat weer weg, de Dierenbescherming gaat weer weg, en het hele "feest" gaat jaar na jaar zo door...................

Vraag: "Waarom heeft u zoveel paarden?"( meer dan 300) Antwoord: "Veulentjes vangen".
Maakt niet uit van welke vader of moeder, als het maar een veulen is......... en zo weinig mogelijk kost.

Waarom ga je over een maand of 3 niet eens even kijken? Zakdoek meenemen s.v.p.

Ik heb geen goed woord voor die boer over. Boos!

Mitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:38

silvana schreef:
Dieren houden is verantwoording op je nemen en dat heeft deze boer niet gedaan en daarmee is hij in mijn ogen schuldig.

Maar uiteindelijk draait het om wie de rekening moet gaan betalen want als er geen geld mee gemoeit was dan had die boer allang zijn beesten kwijt geweest en wel schuldig verklaart geworden.

Hoe dwaas is de wet in nederland?Als een fietser van links een voorangsweg op rijd heeft de auto mobilist het gedaan.Iemand die door slordigheid 20 paarden laat verdrinken is onschuldig want dat ging perongeluk?

het mooiste vind ik nog dat de schuld word geschoven op de mensen die wel hun dieren gingen halen.Wantdaardoor waren de paarden geschrokken.Waar zat meneer de boer die nacht?Niet op de kwelder een poging te doen paarden te redden.

en hier ben ik het mee eens.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:38

Mitje schreef:
Cristina schreef:
Iedereen maakt wel eens fouten. Hij vind het zelf ook verschrikkelijk! Boos!

Vindt hij hetzelf ook zo verschrikkelijk????
Als ik dan onderstaand stukje lees vindt ik die boer maar een gevoeloze handelaar! Boos!

linky schreef:
Ach Slimmerik;

Op dit adres is het al jaar en dag huilen.............. je komt daar ECHT NIET met droge ogen van het erf.................
In de zomer staan de dieren gelukkig fijn buiten, op zich niks mis mee, als je ze maar op tijd binnen de dijk haalt tenminste; maar 's winters???
Zij aan zij, rij na rij, hutjemutje op elkaar, van veulen tot oude drachtige merrie's, vastgebonden op kaal beton, kijkend naar de muur, en dat van 1 nov. tot 15 mei; etend van wat er in de aanbieding is, van uien tot ???
Nogmaals, verdrinken is dan zo erg nog niet.

Maar ja, ze hebben een dak boven hun hoofd en ze krijgen te eten, dus de AID gaat weer weg, de Dierenbescherming gaat weer weg, en het hele "feest" gaat jaar na jaar zo door...................

Vraag: "Waarom heeft u zoveel paarden?"( meer dan 300) Antwoord: "Veulentjes vangen".
Maakt niet uit van welke vader of moeder, als het maar een veulen is......... en zo weinig mogelijk kost.

Waarom ga je over een maand of 3 niet eens even kijken? Zakdoek meenemen s.v.p.

en als ik dat dan lees heb ik geen goed woord voor die boer over. Boos!

Mijn mening over die gast verandert hier ook zeker niet door.
Die man staat ook meerdere keren in het bestand van de dierenbescherming. Dit is zeker niet de eerste keer dat zijn dieren geleden hebben. Ik vind dat hij voor alles bij elkaar eens een flinke straf mag krijgen.
Bah, en er dan met mooie praatjes onderuit komen. Wees een vent en zeg okey ik behandel mijn dieren als dingen om er geld mee te kunnen vangen.
Aangezien dieren in de bioindustrie ook op deze wijze, en nog erger gehouden worden kunnen ze hem zeker niet straffen.
Vind het werkelijkwaar schandalig hoeveel er in nederland getollereerd wordt als het gaat om het mishandelen van dieren.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:40

Mitje schreef:
silvana schreef:
Dieren houden is verantwoording op je nemen en dat heeft deze boer niet gedaan en daarmee is hij in mijn ogen schuldig.

Maar uiteindelijk draait het om wie de rekening moet gaan betalen want als er geen geld mee gemoeit was dan had die boer allang zijn beesten kwijt geweest en wel schuldig verklaart geworden.

Hoe dwaas is de wet in nederland?Als een fietser van links een voorangsweg op rijd heeft de auto mobilist het gedaan.Iemand die door slordigheid 20 paarden laat verdrinken is onschuldig want dat ging perongeluk?

het mooiste vind ik nog dat de schuld word geschoven op de mensen die wel hun dieren gingen halen.Wantdaardoor waren de paarden geschrokken.Waar zat meneer de boer die nacht?Niet op de kwelder een poging te doen paarden te redden.

en hier ben ik het mee eens.

inderdaad Afgod

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:41

als die man zijn paarden verplaatst heeft omdat ie idd wist van die storm, vind ik dat goed.

Maar heeft hij dan echt niet in de gaten gehad dat de paarden weer waren teruggelopen?

Dat hij zijn dieren ala eerder verwaarloosde zegt voor mij trouwens genoeg.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:45

Er is in ieder geval iemand schuldig want die paarden mochten daar al niet meer staan... It Fryske Gea of de eigenaar. It Fryske Gea had ook moeten controleren. Maar de eigenaar heeft ook al wat op z'n kerfstok staan geloof ik... waarom nemen ze die dieren toch niet in beslag?! Als er één keer iets misgaat ok.. maar al een aantal keer in het bestand van de dierenbescherming is niet ok!
En hij had moeten controleren of zijn paarden veilig stonden... en een beetje raar trouwens dat je de paarden verplaatst en ze dan nog de kans hebben om terug te lopen naar het "gevaarlijke" gebied... tip:een hek Bloos

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:51

ThePast03 schreef:
Cristina schreef:
Nee jij wel ??? Kom je er weleens op de koffie??? Dan had je hem misschien kunnen informeren over het houden van 300 stuks paarden!
Maar ik heb wel mensenkennis .......... Knipoog

Knap, mensenkennis via een tv scherm. Kun je mij dat leren?

Door je smiley gebruik van je voorgaande post kom het over alsof je het hele gebeuren nogal grappig vindt. Zal misschien niet de bedoeling zijn maar het staat wel vreemd.

Pluck ..hieruit blijkt dat jij geen mensenkennis hebt.....hopelijk meer paardenkennis....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:53

Cristina schreef:
Pluck ..hieruit blijkt dat jij geen mensenkennis hebt.....hopelijk meer paardenkennis....

Zo, jij oordeelt wel erg snel en makkelijk zeg.
Als ik zeg hoe jouw berichtje kan overkomen beschuldig je mij ervan dat ik geen mensenkennis heb.
Zegt een hoop over je eigen persoontje hoor Knipoog

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:56

Niet te erg serieus op vatten Pluncky....ben niet boos hoor..... Ach gut discussie he

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:00

Cristina schreef:
Nou Linkey ...is hij toch goed bezig.....het feit dat er zo'n stormloop op deze dieren zonder afstamming is......zou je zeggen dat er een grote afzetmarkt voor is. Clown Als iedereen dan zo slim is een drachtige merrie te kopen .....krimpt zijn bestand gauw in. Haha!

ben je nou zo dom of doe je alsof???

Die "stormloop" op zijn dieren wordt veroorzaakt WAAROP hij de dieren houdt.....vindt jij dan dat hij goed bezig is??????

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:04

Cristina schreef:
Niet te erg serieus op vatten Pluncky....ben niet boos hoor..... Ach gut discussie he

Of je wel of niet boos bent zal mij werkelijk een zorg zijn.
Op de persoon spelen vind ik minder, maar als jij dat leuk vindt en een discussie noemt ook goed.

bokjeborgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:05

jammergenoeg kan een aid en dierenbescherming niks met uitspraken als ja de man heeft zijn dieren puur voor de handel en het mag zo weinig mogelijk kosten.
leven de dieren echt onder erbarmelijke omstandigheden dan?
worden ze mishandelt?
handelt de boer in een aantal aspecten niet volgens de wet zo ja, zeg het dat aub dan kan ik dit doorgeven aan de AID zodat ze er wat aan kunnen doen.

en waarom als jullie (sommigen onder ons dan) zo goed weten hoe het er aan toe gaat en jullie hebben concrete bewijzen dat de dieren niet volgens de wet behandelt worden of mishandelt worden, neem dan zelf contact op met de aid voordat het te laat is voor de paardjes!!!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:09

Of deze boer nou goed of slecht is: ik weet het niet meer, ik lees hier verhalen die allebei de kanten uit gaan. Ik ken die hele kerel niet, dus ik veroordeel hier niet. De DB, overheid, enz. moet hem maar in de gaten houden.

Maar ALS hij dus slecht voor zijn dieren is, en iedereen die zo'n medeleven heeft met die paardjes daar een paard koopt, HELP je hem alleen zijn boeltje in stand te houden! Dat heeft toch geen enkele zin voor al die paardjes???? Je helpt er 1 en de volgende 10 zijn het haasje! Krijg je van die Antwerpse-vogeltjesmarkt-taferelen.

bokjeborgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:11

p.s. ook is de boer in mij ogen schuldig.

in een stukje op fryskegea.nl staat zelfs

Ondanks herhaalt aandringen van It Fryske Gea heeft de eigenaar van de paarden pas op het laatste moment actie ondernomen. Toen kon hij echter niet alle dieren meer afvoeren naar een veiliger plek.

dit stukje bewijst toch van schuld van de eigenaar. Dit werd gezegd door de grondbezitter van it gea.

Dus dat het deze man zijn eigen schuld is is duidelijk.

nu werd ik zoals jullie weten gisteren gebeld door hoekstra van de AID, deze gaf bijna letterlijk aan. Het is niet de schuld van de eigenaar, maar van omstanders als zij zich niet met de paarden hadden bemoeit waren ze niet verdronken.

ik zei op mijn beurt als die lulhannes zijn paarden na waarschuwingen voor de storm binnen had gehaald hadden mensen zich er niet mee hoeven bemoeien en was er niets aan de hand geweest.

actie reactie meneer hoekstra... en mag ik zeggen het lijkt wel of u het voor de boer opneemt en het maar normaal vind wat er is gebeurd... bespeur ik hier enige partijdigheid?

vervolgens gaat hij gewoon verder met zijn standaard verhaal... we zijn ermee bezig....

beetje jammer!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:11

Cristina schreef:

dit is idd een serieuze discussie....vraag me af of jij je dit wel realiseert. Je wil schijnbaar grappig en gevat overkomen...maar dat doe je niet....en al helemaal niet door iemands naam op een manier te typen dat het denigrerend overkomt (Pluncky)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:13

IKbenEllen schreef:
Je helpt er 1 en de volgende 10 zijn het haasje! Krijg je van die Antwerpse-vogeltjesmarkt-taferelen.

Vergelijk het dan ook maar met de Nederlandse broodfokker en handelaren.
Ouderdieren die hier in kleine hokken in schuren worden gehouden, meestal in hun eigen uitwerpselen en als broedkip worden gebruikt.
Pups die uit het Oostblok worden gehaald waar de ouderdieren mogelijk nog onder slechtere omstandigheden gehouden worden.

Het mag allemaal volgens de Nederlandse Wet, dus de dierenbescherming kan er niets aan doen behalve de pupkopers waarschuwen om naar de rasvereniging te gaan ipv verkoopsites op internet.

bokjeborgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:15

IKbenEllen schreef:
Of deze boer nou goed of slecht is: ik weet het niet meer, ik lees hier verhalen die allebei de kanten uit gaan. Ik ken die hele kerel niet, dus ik veroordeel hier niet. De DB, overheid, enz. moet hem maar in de gaten houden.

Maar ALS hij dus slecht voor zijn dieren is, en iedereen die zo'n medeleven heeft met die paardjes daar een paard koopt, HELP je hem alleen zijn boeltje in stand te houden! Dat heeft toch geen enkele zin voor al die paardjes???? Je helpt er 1 en de volgende 10 zijn het haasje! Krijg je van die Antwerpse-vogeltjesmarkt-taferelen.

precies ellen en daarom snap ik niet waarom de aid deze eigenaar zijn dieren heeft teruggegeven als hij ze allemaal kwijt was, was het direct afgelopen met de business....

zegt de AID dat is de wet in Nederland.

wet my ass.... ik moord 18 stuks van mijn familie uit.... moet ik mijn kinderen dan maar weer terug krijgen omdat ik volgens de wet voogd ben!!!!

precies...

vind dat ze te weinig doen voor de diertjes in Nederland

laten ze maar een dierenwelzijnswet in de grondwet vastleggen!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:21

bokjeborgeld schreef:
nu werd ik zoals jullie weten gisteren gebeld door hoekstra van de AID, deze gaf bijna letterlijk aan. Het is niet de schuld van de eigenaar, maar van omstanders als zij zich niet met de paarden hadden bemoeit waren ze niet verdronken.
!

Er werd pas alarm geslagen door een mevrouw, die belde de brandweer, toen de eerste kadavers rondobberden. Dus da AID draait de zaak om, evenals veel boeren uit dat gebied deden, die gaven ook de media de schuld.
Blijkt dat dit (dieren daar laten staan na de toegestane datum) geen uitzondering is maar regel, alleen begon het nu opeens te stormen.

Als ik de AID (die al jaren op deze boer geattendeerd wordt) de burgemeester en de Fryse Gea hoor begint het toch wel erg te jeuken. Wie moet er toch zo nodig gespaard blijven?????

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:47

bokjeborgeld schreef:
wet my ass.... ik moord 18 stuks van mijn familie uit.... moet ik mijn kinderen dan maar weer terug krijgen omdat ik volgens de wet voogd ben!!!!

vind dat ze te weinig doen voor de diertjes in Nederland

laten ze maar een dierenwelzijnswet in de grondwet vastleggen!

Je kunt dit gewoon niet vergelijken met je familie uitmoorden. Dat die man nalatig geweest is zou kunnen, weet ik niet, maar hij zal die paarden echt niet bewust dood hebben laten gaan. Dat is nl. zijn brood wat daar loopt.

Prima, een wet voor dierenwelzijn, maar EERST de situatie in de (mensen)verzorgingstehuizen verbeteren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:51

Gos wat een gedram....van al die rechtertjes hier. Laat toch gewoon het gerechtelijk onderzoek plaatsvinden. Mocht hij schuldig bevonden worden door een rechter dan ben ik bereid de eerste baksteen te gooien Nors opkijken

Maar jullie verhalen veranderen net zo vaak en worden net zo veel aangedikt als die van de instanties daar....

En ik erger me helemaal kapot aan die mensen die die arme paardjes willen kopen en ze een goed leven willen bieden: in een paddock onder tig dekentjes en de haren dik in de vlecht....bah....

Ik hoop dat als de paarden in beslag worden genomen ze linea recta naar het slachthuis mogen: een eerlijk einde zonder gezeul en dwangverpleging.....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:58

slimmerik schreef:
Gos wat een gedram....van al die rechtertjes hier. Laat toch gewoon het gerechtelijk onderzoek plaatsvinden. Mocht hij schuldig bevonden worden door een rechter dan ben ik bereid de eerste baksteen te gooien Nors opkijken

Prima, gooi ik de 2e.

Ik vind het een beetje domino-mus worden hoor (oh oh wat zeg ik nou...)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:02

slimmerik schreef:

Maar jullie verhalen veranderen net zo vaak en worden net zo veel aangedikt als die van de instanties daar....

En ik erger me helemaal kapot aan die mensen die die arme paardjes willen kopen en ze een goed leven willen bieden: in een paddock onder tig dekentjes en de haren dik in de vlecht....bah....

Ik hoop dat als de paarden in beslag worden genomen ze linea recta naar het slachthuis mogen: een eerlijk einde zonder gezeul en dwangverpleging.....

is dit de reactie die je geeft als je met feiten geconfronteerd wordt?? van mensen die er daadwerkelijk zelf geweest zijn....jammer.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:02

Wat mij betreft moet er in Nederland zo'n soort dierenpolitie komen zoals in Engeland en Amerika ook het geval is.
Regelmatig zie je op Animal Planet daar documentaires van.
De DB en AID in Nederland zijn zo ongelooflijk softie.

Ik heb 2 jaar terug melding gemaakt van zware verwaarlozing en mishandeling van meerdere paarden en pony's op een manege elders in ons land. Er hebbeb zich daar paarden zelfs verhangen aan de ketting waaraan ze vast staan in hun stand en hebben het dus niet overleefd.
De DB is er naar toe geweest en de paarden en pony's liepen op dat moment net een uurtje in de wei.
Sommige graatmager en met grote open plekken tot bloedens toe naast de schoft.
Paarden stonden op rust volgens de eigenaar en de DB deed niks.
Ik heb ze verzocht nogmaals te gaan kijken maar dan bijv. 's avonds zodat ze konden zien dat diezelfde dieren gewoon die avond weer les aan les draaiden.

Nee hoor, mijnheer de controleur had voldoende gezien. Er was niks mis daar.
Wel vroegen ze nog om een financiele donatie om de DB te ondersteunen. Over boter op het hoofd gesproken Boos!

Misschien moeten we als Bokkers eens massaal een brief naar de overheid sturen en er op aandringen dat er in Nederland ook een goed werkende dierenpolitie komt. Eentje die de bevoegdheid heeft direct te mogen ingrijpen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:06

ThePast03 schreef:
Vergelijk het dan ook maar met de Nederlandse broodfokker en handelaren.
Ouderdieren die hier in kleine hokken in schuren worden gehouden, meestal in hun eigen uitwerpselen en als broedkip worden gebruikt.
Pups die uit het Oostblok worden gehaald waar de ouderdieren mogelijk nog onder slechtere omstandigheden gehouden worden.

Het mag allemaal volgens de Nederlandse Wet, dus de dierenbescherming kan er niets aan doen behalve de pupkopers waarschuwen om naar de rasvereniging te gaan ipv verkoopsites op internet.

Toen dit in eerdere topics vertaald werd naar paardenfokkers die paarden met papieren fokten (het ras proberen te verbeteren, sterk houden) viel half Bokt over mij en een paar anderen heen. Waren mensen met papierpaarden maar protserig. Deze boer gooit maar wat merries en hengsten bij mekaar en veel plezier samen, zoveel is me wel duidelijk.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:06

ThePast03 schreef:

Ben benieuwd naar welke zender jij gekeken hebt dan?
Waar ik naar keek werd gezegt dat hij meerdere keren in aanraking is geweest met de DB/AID vanwege verwaarlozing van zijn paarden en vee waarna ze van een geval nog even beelden lieten zien. Die beelden waren uit 2004.

Ja heb ik ook gezien op TV. Weet alleen niet meer welke zender maar de eerste meldingen van verwaarlozing lopen al vanaf 1994
Dat is verdorie al 12 jaar terug Boos!