Reddingsactie Friese paarden mislukt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:51

Men broertje vertelde dat hij ter plaatse al op zijn dak kreeg van de omstanders, hij werd uitgescholden enzo..
ipv dat je aan die paarden denkt.. beetje dom

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:51

achh die arme beetsen echt bizar voor worden Boos! Boos!

vind het eigenlijk ook belachelijk met ons zogezegde leger dat ze nogsteeds na 2 dagen niet gered zijn met alle hulp middelen waar we tegenwoordig over beschikken.......vind het heel goed dat ze hun best doen dat zeker wel maar toch duurt wel heel lang nu ... Bloos

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:52

ingeborg schreef:
Verder vraag ik me af of een aantal van de beesten (als ze terug kunnen door het dalende water) niet alsnog het loodje legt ten gevolge van vergiftiging door verzuring van de spieren. Schijnt ook een risico te zijn als ze lang in het koude water hebben gelegen/gestaan.

Dat was ook mijn gedachte. (Blijvende) schade in het lichaam door (bijna) onderkoelde spieren.

Jammer dat de reddingsactie niet gelukt is, maar petje af voor de mensen die daar in het donker en in de kou met man en macht hebben gewerkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:54

Gister was op omroep fryslan iemand van het buitendijkse begrazingsgebied. Het kwam op mij over van: tja, kan gebeuren, moet toch begraasd worden, zeldzame plantjes, het blijft buitendijks bla bla terwijl die dieren er allang weg hadden moeten zijn, de zomerbeweiding is wel over.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:54

Laten we hopen dat door deze situatie is geleerd en dat dit niet meer voor zal komen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:55

Ja idd, dat is ook nog een feit. De mensen die daar in de kou hebben staan helpen. Ik vind dat toch ook knap. Zou het zelf ook doen, maar goed...

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:58

Irma1 schreef:
Ik zou zo zeggen; aanmoedigend rekeningetje ernaartoe en bovenop de eigenaar gaan zitten, desnoods fysiek. Ik denk dat de stichting (?) die eigenaar is van dit terrein zich ook nog wel eens achter de oren krabt. 'Honderden' paarden bij 'een particulier' en goed verzorgen; euh?

Ben geen natuurkunde expert, maar stijgend water, storm windkracht 8/9, dieren op een laagliggend terrein aan het water. Brilliant hoef je niet te zijn.

Kreeg kippenvel van de foto's.

Het was ook nog eens de windrichting die zorgde voor het hoge water, en als boer, zeker aan de kust weet je wat dat betekent. We hebben niet voor niets een waterkering die gesloten moet worden bij storm uit een bepaalde windrichting. Dus bij deze was die boer dus zeker niet briljant..integendeel Boos!

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:59

Wat jammer zeg, dat ze vannacht uiteindelijk niets hebben kunnen doen Verdrietig
Hoop inderdaad ook dat de rest van de paarden er wel goed doorheen zal komen!!! En dat ze niets blijvends overhouden.

Maar wat ik in het artikel las... ze zouden rond 11u naar de paarden gaan met eten en ... 'drinken' Verward Ik denk persoonlijk dat die paarden voorlopig wel genoeg water gezien hebben! Frusty

Ann

Tyrza schreef:
Laten we hopen dat door deze situatie is geleerd en dat dit niet meer voor zal komen.

Volgend jaar moeten alle dieren voor 15 oktober weggehaald zijn, verder worden er meer hoge plekken gerealiseerd waar de dieren heen kunnen in geval van nood. Dit ving ik tenminste op via Omrop Fryslan tv.

Maar ja, dat maakt de verdrinkingsdood van deze arme paarden natuurlijk niet minder erg. Scheve mond

XUlyssesX

ik vond de beelden van de dode dieren wel erg
schokkend

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:02

Laat die kerel het maar op alle mogelijke manieren voelen dat ie een oetl*l (zoals iemand dat zei) is; als dat betekent dat ie platgescholden wordt door zijn dorpsgenoten, uitstekend. Tenslotte kan niet iedereen in een bootje kruipen om te helpen.

Ik denk dat de eigenaar van de grond het van zijn leven niet meer toelaat dat daar na 15 oktober nog dieren staan. Fijne manier om in het nieuws te komen, ook voor het plaatsje Marrum. Als je een opfokbedrijf tegenkomt met o.a. grond in Marrum, voel je je met dit nieuws niet echt geinspireerd om daar je veulen nou 'ns naar toe te brengen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:03

Ze hadden het net op de radio over een eigenaresse die de paarden al wel naar hoger gebied had gehaald, maar door de schijnwerpers zelf weer terug zijn gelopen.

Amon_

Hmmm hoor net op het journaal dat de eigenaar had gezegd dat de paarden wel in veiligheid werden gebracht, maar op de vlucht sloegen omdat ze schrokken van schijnwerpers van andere mensen die hun dieren in veiligheid brachten.
Vreemd verhaal lijkt mij.

Karin

Noesie schreef:
Maar wat ik in het artikel las... ze zouden rond 11u naar de paarden gaan met eten en ... 'drinken' Verward Ik denk persoonlijk dat die paarden voorlopig wel genoeg water gezien hebben! Frusty

Die beesten hebben gevochten voor hun leven, ik neem aan dat er wel wat tussen zitten die flinke dorst hebben. En water uit de Waddenzee is nou niet bepaald smakelijk te noemen. Knipoog

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:05

Karin schreef:
Noesie schreef:

Die beesten hebben gevochten voor hun leven, ik neem aan dat er wel wat tussen zitten die flinke dorst hebben. En water uit de Waddenzee is nou niet bepaald smakelijk te noemen. Knipoog

Ik had er inderdaad even niet bij nagedacht dat het zout water was.

Maar ze zullen wel een water trauma overgehouden hebben denk ik!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:05

Tulandro schreef:
Ze hadden het net op de radio over een eigenaresse die de paarden al wel naar hoger gebied had gehaald, maar door de schijnwerpers zelf weer terug zijn gelopen.

Tuurlijk, ze zal gek zijn om de -terechte- schuld op zich te nemen...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:06

ik hoor net op journaal dat dr 18 zijn verdronken wat een nachtmerrie
en idd ik hoorde ook dat ze terug geschrokken zijn naar ik weet niet wat ik daar van moet zeggen ik vind het maar een vreemd verhaal.
moesten mijn paarden niet zijn dan was de hel uitgebroken
die arme beesten

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:06

jullie trekken wel snel een conclusie over de man.

hij heeft eergister de stapel vee verplaatst naar een droger gebied maar de dieren zijn zelf die stormachtige nacht weer terug gegaan en toen zijn ze vast komen zitten

dus niet geheel de eigenaar zijn schuld

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:07

Als je het andere topic had gevolgd, had je geweten wat voor geschiedenis deze man met zich meedraagt.
In dit geval ligt de schuld 100% bij die man.

Eergisteren heeft hij wat hengsten en koeien verplaatst, de merries met veulens heeft hij aan hun lot overgelaten.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:10

het feit dat de paarden de mogelijkheid hadden om weer terug te gaan naar het lagere deel is wel degelijk de eigenaar zijn schuld, hij had ze daar weg moeten halen !!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:10

XUlyssesX schreef:
jullie trekken wel snel een conclusie over de man.

hij heeft eergister de stapel vee verplaatst naar een droger gebied maar de dieren zijn zelf die stormachtige nacht weer terug gegaan en toen zijn ze vast komen zitten

dus niet geheel de eigenaar zijn schuld

toch nog even heel goed gaan lezen denk ik...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:11

Ann schreef:
Tyrza schreef:

Volgend jaar moeten alle dieren voor 15 oktober weggehaald zijn, verder worden er meer hoge plekken gerealiseerd waar de dieren heen kunnen in geval van nood. Dit ving ik tenminste op via Omrop Fryslan tv.

Maar ja, dat maakt de verdrinkingsdood van deze arme paarden natuurlijk niet minder erg. Scheve mond

Zuivere CDA-Politiek (lees ..Boeren-politiek).........Geen schuld op je nemen Maar "beloven" dat je na je zondiging het beter gaat doen. ( Als het Kalf verdronken is, dempt men de Put ??)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:12

Het is gewoon 1 grote vlakte daar, dus eventjes naar een hoger deel drijven helpt niet, ze lopen evengoed weer terug naar de dijk waar het land lager staat..

rommulus

@XUlyssesX die dieren hadden nooit terug moetten kunnen gaan naar dat stuk die weg had op een een of andere manier verhinderd moetten zijn.
ik vind het nalatigheid

Nienke86

Ik geloof der geen reet van van wat die eigenaren zeggen
Ik ken ze wel want woon in een dorp heel dicht bij ze
En elk jaar met de veemarkt staan er paarden bij die er zo slecht aan toe zijn !!
En toch wil hij ze dan verkopen !
Ik vind het een schande
Ik hoop dat de dierenbescherming deze paarden uit et water in beslag neemt.
En dan even een kijkje bij de rest neemt ( hij heeft nog wel iets van 150/200)thuis staan!!!!
Kun je es nagaan en hij heeft ook nog schapen en koeien !!!
Ben daar wel es een paar x op het erf geweest en het is nou niet bepaald een pretje om daar als dier te leven !!
En de dierenbescherming gaat er vaak genoeg de politie ook en de diereartsen ook !!!
En er word maar niks gedaan, en dat vind ik verschrikkelijk tegenover die arme beesten !!!
Ze moesten al zen dieren van hem afnemen en een verbod geven ooit nog dieren te houden !