Het echte verhaal achter 'verwaarloosde paarden Ulicoten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Het echte verhaal achter 'verwaarloosde paarden Ulicoten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:55

Karl66 schreef:
Mijn fout, ik dacht dat het de foto's uit het onderschrift van Arabesk waren, niet goed gekeken.

Maar het gaat in dit geval onder andere om twee oude paarden die niet meer goed kunnen eten en daardoor zo mager zijn. Op zich nobel dat je die paarden nog een leven probeert te geven, maar zorg dan dat ze wel goed te eten krijgen met slobber.

Als je een keer een veulen hebt en je kan je merrie niet op gewicht houden en het paard is een tijdje mager uit ok, maar als je een melkerij hebt en dus jaarlijks veulens bij de merries om de melkproductie voor je bedrijf op gang te houden, zorg dan voor een goede brok om je merries op gewicht te houden.

10 ha lijkt veel, maar met 50 paarden praat je wel over 5 paarden per ha en dat is heel erg weinig.

Genoeg bedrijven waar paarden helemaal of heel weinig weidegang krijgen, dat vind ik nog veel erger.

Maar ik ben het met je eens dat je op zijn minst moet kijken of een paard nog een paardwaardig bestaan kan hebben. Voor mij persoonlijk zou een paard wat niet meer kan grazen dat niet hebben, maar die grens ligt voor iedereen waarschijnlijk anders.

Ik ben het helemaal met je eens dat de paarden op deze foto's veel te mager zijn maar twijfel heel erg aan de betrouwbaar van iemand die zomaar uit het niets even deze foto's komt plaatsen.

Ook ben ik het met je eens dat je geen merrie moet gaan melken die al zoveel inlevert bij het zogen van haar veulen. Maar nogmaals ik ga niet oordelen op foto's van mensen die ze anoniem komen plaatsen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:58

gootje12 schreef:
Ik ben niet helederziend,maar ik kom nog wel eens ergens,weet je .Dus ik kan me er wel een voorstelling van maken.

Je kent dit bedrijf en komt hier regelmatig en bent er nog recent geweest en kan daardoor een oordeel vellen? Is dat wat je nu zegt?

Kom op zeg, ik laat me niet dwingen om iemand te veroordelen op basis van een stel foto's door iemand geplaatst die zich speciaal daarvoor aanmeldt of een SA aanmaakt.

Wat op de foto's valt te zien is verwaarlozing zonder twijfel, maar gelukkig mag zoiets op deze manier aangebracht niet in een rechtzaal gebruikt worden. Zou een lekkere zooi worden zeg.

koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:03

Laat duidelijk zijn dat wij, de mensen, in welke hoedanigheid wijn ook met de paarden omgaan, verantwoordelijk zijn. Als je dat niet leuk vind, raad ik je een postzegelverzameling of sigarenbandjes aan. Als je met dieren omgaat, en het merendeel van ons doet dat serieus, dat heb je een verantwoordelijkheid. Wij zijn verantwoordelijk voor de dieren. Er is geen verzekeringsmaatschappij die jou verzekerd tegen dieren, maar je wordt graag verzekerd voor het aan jouw gezag toevertrouwde dier. En daar hebben wij het hiet over. Het aan ons toevertrouwde dier. Het dier waarvoor wij door het vuur gaan. Het dier waarover wij geen kwaad over willen horen. Onze rust, steun en toeverlaat. Want als je het goed bekijkt zijn wij soms afhankelijker van onze dieren.... Maar dat ontslaat ons niet van de verplichting om goed voor ze te zorgen. Iedere paardenhouder weet dat je moet ontwormern, inenten tegen influensa en bv. rhinopneumie. Laten wij er in ieder geval voor zorgen dat onze paarden gezond en trappelend van ongeduld willen laten zien waartoe zij in staat zijn, met ons, hun baasjes op hun rug. Ik ga ervanuit dat ik heel veel gezonde koudbloeden zie tijdens paard en koets.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:04

Ik word hier gewoon niet goed van!!!!
Lees eens goed hoe de DB die paarden in hebben geladen!!!
En zoiets zit nou bij de dierenbescherming.
Mijn voorkeur gaat dan liever naar de amerikaanse DB.
Die weten teminste waar ze aan toe zijn en die hebben teminste mensen met een educatie.
Die zouden dat op een veel betere en rustigere manier hebben opgelost zowel met de eigenaar als de paarden.
Deze zaak vind ik onterecht.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:05

koudbloed schreef:
Laat duidelijk zijn dat wij, de mensen, in welke hoedanigheid wijn ook met de paarden omgaan, verantwoordelijk zijn. Als je dat niet leuk vind, raad ik je een postzegelverzameling of sigarenbandjes aan. Als je met dieren omgaat, en het merendeel van ons doet dat serieus, dat heb je een verantwoordelijkheid. Wij zijn verantwoordelijk voor de dieren. Er is geen verzekeringsmaatschappij die jou verzekerd tegen dieren, maar je wordt graag verzekerd voor het aan jouw gezag toevertrouwde dier. En daar hebben wij het hiet over. Het aan ons toevertrouwde dier. Het dier waarvoor wij door het vuur gaan. Het dier waarover wij geen kwaad over willen horen. Onze rust, steun en toeverlaat. Want als je het goed bekijkt zijn wij soms afhankelijker van onze dieren.... Maar dat ontslaat ons niet van de verplichting om goed voor ze te zorgen. Iedere paardenhouder weet dat je moet ontwormern, inenten tegen influensa en bv. rhinopneumie. Laten wij er in ieder geval voor zorgen dat onze paarden gezond en trappelend van ongeduld willen laten zien waartoe zij in staat zijn, met ons, hun baasjes op hun rug. Ik ga ervanuit dat ik heel veel gezonde koudbloeden zie tijdens paard en koets.

En voor dit soort berichten maak je een account aan of gebruik je een SA?
Wat denk je hiermee te bereiken eigenlijk. Of is het een opvoedingscursus voor de leden van bokt?
Verdenk je die ook al van dierenmishandeling?

koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:06

Weet jij waar je over praat dan????? Ik helaas wel!!!!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:10

Alles gelezen, en nog steeds weet ik niet wat ervan te denken.

2 eerste bedenkingen:

1. Vriendin van mij kocht 2 jaar geleden een ruin die vel over been was, zwaar ondervoed, had ook veel moeten werken, al het vet was weg, spieren grotendeels. Nu 2 jaar later, met veel lekker eten en veel weidegang, is het nog steeds geen dik paard. Je kunt hem niet meer levensbedreigend mager noemen, maar velen vinden dat paard echt mager. En dat terwijl 2 verschillende DA's al verschillende keren geconstateerd hebben dat het paard in goede conditie verkeert, maar gewoon nog jaren zal nodig hebben voor die laatste kilo's. Het is geen paard met aanleg om zwaar te worden. Hij blinkt wel in zijn vel en is vrolijk. Wanneer hij lang binnenstaat (lees 2 volle dagen) vemagert hij zienderogen, ondanks massa's voer (meer dan hij op de wei krijgt). Voor mij hoort elk paard in de wei, liefst in groep.

Maar het paard met dat oog, ik weet niet, ik heb er zelf niet genoeg verstand van, maar een kliniek zou mss een optie zijn. MAAR als er werkelijk een behandelende DA is, en die zegt dat hij gaat wachten met opereren tot het veulen wat ouder is, sja, als eigenaar geloof je dat dan mss.

Maar verder vind ik dat elk paard, zelfs met een blessure, de wei opmoet met soortgenoten. Dit paard staat er al lang, dus kent de kudde. Zo'n dier weghalen van de kudde kan stress veroorzaken wat soms meer kwaad veroorzaakt dan goed.

Een merrie die ik vaak rijd had ooit een blessure, DA raadde aan om haar binnen te houden. De merrie werd er gewoon gek, een paard dat gewend is om een volle dag buiten te staan houd je niet zomaar alleen binnen. Uiteindelijk besloot de eigenaresse haar toch buiten te zetten, maar alleen in de binnenbak. De merrie voelde dat ze pijn had, en ging zich niet forceren, maar stresseerde zich wel erg doordat ze alleen stond. En dus ging ze gelijk weer bij de groep, en dat ging prima. Een kudde paarden die elkaar goed kent, zal in de juiste omstandigheden bezorgd met elkaar omgaan.

2. Ik heb een hengst gekend die 26 jaar oud is geworden. Paard at als een trein, rende vrolijk rond, zag er supergelukkig uit, maar de laatste 3 jaar was hij gewoon mager. Oude paarden kun je soms zoveel voeren als je wilt, het gaat niet altijd om het plaatje, wel om de conditie waarin ze verkeren. En die kan goed zijn, ondanks een eerste schrale indruk.

Natuurlijk, "normale" gezonde paarden horen gewoon goed in hun vacht te zitten, lekker op gewicht te zijn. Ook als ze dag en nacht buiten staan. Zo hoort het. Maar zo makkelijk gaat het niet altijd. Een merrietje op de manege waar ik rijd wordt in de zomer vaak erg mager terwijl ze in de winter gewoon op gewicht is. Van zodra het te warm is, laat ze haar voer gewoon staan en gaat ze meer luchtzuigen. Absolute rust (dus niet rijden) en op tijd bijvoeren brengen wat soelaas, maar maken haar dan niet dik, of zelfs maar onmager. Of dat paardje dan zielig is? En of we er werkelijk zoveel aan kunnen verhelpen?

Verder als je 50 paarden hebt, en slechts 1 smid, kan ik best begrijpen dat je er een paar hebt met lange hoeven. Hier heb ik niet genoeg verstand van om te weten hoe ernstig de toestand van de hoeven op de foto's is om te beoordelen of het hier gaat om een smid die het mss wat druk had of werkelijke verwaarlozing. Bovendien hebben we bij de foto's geen betrouwbare bron, dus die mag niet tellen als bewijslast. Foto's kunnen eender waar of wanneer genomen zijn.

Ik gooi hier nu wat argumenten op, zelf ben ik er nog niet uit. Voor mij klinkt het mooi dat je paarden die voor de sport niks meer waard zijn een kans geeft. Dat geeft een uitleg aan het feit dat er van de 50 paarden 10 in slechte conditie waren.
Toch stel ik mij zeker ook vragen als ik foto's zie, vooral die ene van dat oog, en dat ene magere paard. Dat is wel extreem mager.
Maar nogmaals, zolang er geen datum, plaats ed. wordt vrijgegeven bij de foto's kan ik mag ik daarover niet oordelen.

Ik weet het niet mensen, het is een moeilijke zaak, en wrs zijn het enkel de paarden die het ECHT weten. Ik hoop dat voor hen het beste gebeurd.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:11

ThePast03,waar heb je het nou helemaal over.Wat kan het mij schelen of iemand nu wel of niet het lef heeft om zich bekend te maken.Als het om dieren gaat,gaat het welzijn daarvan voor.De rest is van later zorg.En niemand dwingt jou ergens toe.
En nee ik ben niet op dat bedrijf geweest en hoop er ook nooit heen te moeten,want dan zie ik waarschijnlijk weer ellendige paarden en dat hoeft voor mij niet

Koudbloed ik ben het helemaal met je eens!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:13

koudbloed schreef:
Weet jij waar je over praat dan????? Ik helaas wel!!!!!!

En dus maak je hier een account aan (of schaduwaccount) om lekker annoniem belastende foto's te gaan plaatsen?
Iets zegt me dat hier veel meer speelt dan de verwaarloosde paarden.
Wraakaktie? Voel je jezelf tekort gedaan?
Wat is de reden van je anonimiteit, als je de waarheid spreekt hoef je niet anoniem te blijven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:15

Als hier verdenking is van een SA, is het beter even te temmen volgens mij en die zaak aan de mods over te laten. Probeer de discussie hier onderbouwd te houden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:15

gootje12 schreef:
[*olduser*],waar heb je het nou helemaal over.Wat kan het mij schelen of iemand nu wel of niet het lef heeft om zich bekend te maken.Als het om dieren gaat,gaat het welzijn daarvan voor.De rest is van later zorg.En niemand dwingt jou ergens toe.
En nee ik ben niet op dat bedrijf geweest en hoop er ook nooit heen te moeten,want dan zie ik waarschijnlijk weer ellendige paarden en dat hoeft voor mij niet

Koudbloed ik ben het helemaal met je eens!

Waar ik het over heb? Dat is dat jij aan de hand van een stel foto's die een annoniem iemand hier neerzet een oordeel durft te vellen. Ben blij dat ons rechtsysteem niet zo werkt.

Als jij niet op dat bedrijf geweest bent kun je ook niet oordelen. Jij weet (net zo min als ik) of die foto's zelfs wel op dit bedrijf gemaakt zijn. Jij kent die paarden namelijk net zo min als ik.

Als er sprake is van verwaarlosing en dierenmishandeling moet er ingegrepen worden, denk niet dat er iemand is die dat niet vindt.
Maar zomaar afgaan op foto's van iemand die zich speciaal aanmeldt om deze foto's te plaatsen gaat wel erg ver.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:17

poes schreef:
Als hier verdenking is van een SA, is het beter even te temmen volgens mij en die zaak aan de mods over te laten. Probeer de discussie hier onderbouwd te houden.

Of het een SA is of iemand die speciaal hiervoor een account aanmaakt maakt mij verder weinig uit.
Het is alleen onmogelijk om een onderbouwde discussie te voeren met iemand die op zo'n manier een topic binnen komt vallen en anoniem wil blijven terwijl hij/zij toch behoorlijke beschuldigingen uit.

Dacht altijd dat we daar een rechter voor hadden.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:21

Wij hebben een manegepaard gehad,waat ook niet dik kon worden[werd gezegd]en windzoog.Wat bleek nou,dat paard was zo over de kop gewerkt,dat het alleen maar kon stressen.ik heb dat paard toen uit de lessen gehaald en ben het zelf gaan rijden en veel aandacht gaan geven.Na een paar maanden ,was het gestresste paard veranderd in een gemoedelijke dikzak.Dus ik wil maar zeggen,er zijn best paarden die mager blijven ondanks goed voer.Maar die hebben vaak nog wel de nodige spieren.
Die zie ik op deze foto`s niet en de vacht is ook in sllechte staat.Tel dat maar eens bij elkaar op,dan heb je dacht ik wel en antwoord op deze zaak.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:23

Ik vrees dat het toch moeilijk oordelen is vanachter de pc. Verder vind ik het wel sneu dat zwakke dieren op een dergelijke manier weggebracht worden. Als het waar is dat sommige paarden 4u op de trailer hebben staan wachten, onder de stress wrs, met kleine veulentjes, dan is dat ook erg sneu en zou de DB daar ook verantwoording voor moeten afleggen.

koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:24

Ik ben ten allen tijde bereid om bij de rechter, met getuigen (ik ben niet de enige die de misstanden heeft geconstateerd) de misstanden te bevestigen. Dus als het om een zorgvuldige rechtsgang gaat, prima. daar worden de paarden alleen maar beter van.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:24

ThePast03,je moet eens rustig worden,en mij niet gaan vertellen wat ik wel en niet mag durven.Daar hou ik niet van!!!Ik snap echt niet waar jij je zoo ontzettend druk over maakt.het lijkt wel of jij je aangesproken voelt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:25

gootje12 schreef:
Die zie ik op deze foto`s niet en de vacht is ook in sllechte staat.Tel dat maar eens bij elkaar op,dan heb je dacht ik wel en antwoord op deze zaak.

We vallen in herhalingen. Hoe weet jij waar en wanneer deze foto's gemaakt zijn dan?
Ik heb al meerdere keren gezegd dat er op deze foto's verwaarlosing is te zien, dus daar zijn we het over eens.
Maar ik kan geen oordeel vellen over dit bedrijf aan de hand van deze foto's omdat ik niet eens weet of ze wel op dat bedrijf gemaakt zijn.

We gaan toch niet zomaar een anoniem iemand geloven die even binnenvalt. En voor wat valt hij/zij even binnen? De paarden zijn al in beslag genomen. Wat wil hij/zij bereiken: dat het hele bedrijf wordt opgedoekt? Er zit gewoon een naar luchtje aan dit geheel en dat geeft mij een hele nare bijsmaak.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:26

gootje12 schreef:
[*olduser*],je moet eens rustig worden,en mij niet gaan vertellen wat ik wel en niet mag durven.Daar hou ik niet van!!!Ik snap echt niet waar jij je zoo ontzettend druk over maakt.het lijkt wel of jij je aangesproken voelt.

Ik ben heel rustig en heb jou niet verteld wat wel en niet te doen. Heb alleen gezegd dat ik blij ben dat ons rechtsysteem niet zo werkt. Knipoog

Er voelen zich wel heel veel mensen aangesproken als jij denkt dat dat het is als iemand op een discussieforum discusseert Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:27

Ik heb alleen het eerste bericht gelezen.
moet naar bed, dus ik lees morgen de rest wel.

Maar wat ik afvraag:
Je dieren hebben veel gezondheids problemen!
Je zegt medicijnen enz te hebben gegeven.
Je hebt een de DA die je nu hebt ander half jaar.

Dan kan je die DA toch bellen?
Zodat hij zijn kant van het verhaal kan vertellen.
Je hebt vast wel afschriften of rekeningen van de DA liggen als bewijs.
Je kunt desnoods afschriften opvragen!

Kijk ik weet ook niet wat ik ervan moet denken.
Bij mijn weten neemd de DB niet zomaar dieren mee..
En daarbij heb je wel veel paarden mager of en ziek?
Ik kom op veel paarden bedrijven en daar is heus ook weleens een dier ziek of mager.
Maar niet zoveel, terwijl daar heeeeel veel paarden staan!

Maar aan de andere kant, is het natuurlijk niet onmogelijk dat je er wat tegelijk ziek hebt, de een kan de ander aansteken.
En ook al krijgt hij niet de zelfde ziekte, z'n imuum systeem kan wel aangetast worden.
En hij kan dan door een zwak imuum systeem wel een ander virus krijgen!

Ik weet het niet.
Ik denk dat ik niet kan beoordelen hier over.
Ik hoor wel 2 kanten van het verhaal, maar ze zijn enorm tegenstrijdig!!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:28

koudbloed schreef:
Ik ben ten allen tijde bereid om bij de rechter, met getuigen (ik ben niet de enige die de misstanden heeft geconstateerd) de misstanden te bevestigen. Dus als het om een zorgvuldige rechtsgang gaat, prima. daar worden de paarden alleen maar beter van.

En wat is je bedoeling hier dan? Je wilt dat al hun dieren in beslag genomen worden en dat hun hele bedrijf wordt opgedoekt?
De paarden zijn in beslag genomen dus wat wil je nu nog meer bereiken?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:29

Maar de DB gaat echt niet zomaar paarden weghalen.Ik help n.l vaak bij de DB ,dus weet wat er aan vooraf gaat ,voor ze tot inbeslagname over gaan.Dat is geen 1,2,3 werk.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:29

daantjuhhh schreef:
Ik weet het niet.
Ik denk dat ik niet kan beoordelen hier over.
Ik hoor wel 2 kanten van het verhaal, maar ze zijn enorm tegenstrijdig!!!

Precies!
Dat is de reden waarom ik ook niet wil oordelen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:30

gootje12 schreef:
Maar de DB gaat echt niet zomaar paarden weghalen.Ik help n.l vaak bij de DB ,dus weet wat er aan vooraf gaat ,voor ze tot inbeslagname over gaan.Dat is geen 1,2,3 werk.

Dat zal dan per woonplaats verschillen want ook ik ken gevallen waar ze wel degelijk gelijk tot inbeslagname overgingen.
En nog veeel meer geval waarbij ze helemaal niet in aktie kwamen.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:33

ThePast03,ik stel me een discussie toch iets anders voor als dat jij bedoelt.In mijn verbeelding hoor ik jou regelmatig schreewend je mening verkondigen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:34

ThePast03 schreef:
gootje12 schreef:

Dat zal dan per woonplaats verschillen want ook ik ken gevallen waar ze wel degelijk gelijk tot inbeslagname overgingen.
En nog veeel meer geval waarbij ze helemaal niet in aktie kwamen.

Ja en nog z'n leuk geval!

Een kennis van mkij had een pony van de DB over genomen die in beslag was genomen.
na weet ik hoeveel jaar kwamen er een meneer van de DB controle houden hoe het dier verzorgt werd.
dus die man komt daar, zegt de eigenaresse, mijn man is er niet. (man verzorgt de pony's)
ooh zegt die man ik neem zelf wel een kijkje bij het beestje in het land.
Die vrouw: dat zou ik niet doen, hij valt iedereen aan, behalve mijn man!
maar de meneer was eigenwijs en ging het land in.
2 seconden later werd hij aangevallen!!

De meneer van de DB nota bene zegt:
Wat moet je met z'n rotbeest, breng m naar de slager, dan ben je er mooi goedkoop vanaf!

En DAT noemd zichzelf lid van de DB!!!!!!!!!!!!

DB en DB zijn niet overal het zelfde!!!