Paarden zijn beter af met elkaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:22

jasmijn78 schreef:
ShannaY schreef:
Mijn vorige paard stond dus ook 24/7 buiten vanaf jongs af aan, en uiteindelijk door een slechte wei (en niet verwaarloosd, maar gewoon de prachtige weersomstandigheden van Nederland), dus inhoudend, blubje, en glad, hoefkatrol fase 4 opgelopen. Oorzaak? Vergroeid hoefbeentje, doordat het gras zo glad was, en het paard gaten maakte, leer hij fout zijn been neerzetten tijdens eten.

Ik kan mij niet voorstellen dat een paard HKO fase 4 oploopt doordat hij op glad gras of in de blubber loopt. Sommige paarden ontwikkelen ook bijvoorbeeld een bokvoet omdat ze hun been steeds op een bepaalde manier neerzetten, maar dit heeft niets met de bodemgesteldheid te maken.

Oké, jij zal het weten.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:28

jasmijn78, ben ik niet met je eens. Een bokvoet kan nl. als je er vanaf veulen af aan mee bezig bent, keurig herstellen in een normale voet. Maar dan speelt de ondergrond wel degelijk ook een belangrijke rol!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:33

Ondergrond speelt altijd een belangrijke rol, heeft namelijk veel invloed op de ontwikkeling van het onderstel.

Chronos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:52

Niet alleen het onderstel.. maar het hele gestel..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:03

Fronton schreef:
Ondergrond speelt altijd een belangrijke rol, heeft namelijk veel invloed op de ontwikkeling van het onderstel.

Beweging speelt de ALLERBELANGERIJKSTE rol in de gesteldheid en de ontwikkeling van het onderstel. Een paard dagelijks een paar uur in de blubber laten is altijd nog beter voor de ontwikkeling van de benen en de beweging dan het de hele dag in de stal laten staan.

Dat een paard HKO krijgt omdat hij in de blubber stond gaat er bij mij gewoon niet in, sorry. Natuurlijk is het niet goed als een paard 24/7 alleen maar in de blubber staat. Maar ik neem aan dat men wel heeft gezorgd voor een aantal droge (schuil) plaatsen. Dat is toch een eerste voorwaarde om een paard verantwoordt dag en nacht buiten te laten lopen (zeker in de winter)

Anoukie schreef:
Een bokvoet kan nl. als je er vanaf veulen af aan mee bezig bent, keurig herstellen in een normale voet.

Ik zeg toch ook niet dat een bokvoet niet kan herstellen als je er snel bij bent? Een bokvoet ontstaat doordat een veulen steeds hetzelfde been naarvoren zet tijdens het grazen. Dat heeft mi niets te maken met de bodemgesteldheid.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:08

Een paard 24/7 in de blubber lijkt me nergens goed voor. Ja, overrekte pezen die nooit meer goed komen, kun je je paard ook af laten schieten.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:36

Chronos schreef:
Vind het jammer dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is en hun mening verkondigen als de enig tellende. Tuurlijk is het fijn als het paard buiten kan lopen in de wei. Maar als hij daar niet gelukkig is... hem dan maar laten lopen?

Denk dat je nogmaal naar je eigen dier(en) moet kijken wat hun het beste past.

Tuurlijk moet je naar je paard kijken. Maar intussen ben ik wel benieuwd waarom jouw paard niet in de wei kan en waarom je zegt dat hij daar niet gelukkig is.

We zijn het er wel over eens dat paarden kuddedieren zijn en het best gedijen bij contact met soortgenoten. Eerlijk gezegd denk ik dat de paarden die met geen enkel ander paard naar buiten kunnen een gedragstoornis hebben, om de simpele reden dat dit geen normaal gedrag is. Ergens is er iets fout gegaan met zulke paarden.
En misschien kun je er wel aan werken om de sociale vaardigheden weer een stukje op peil te krijgen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:38

Hihi, de discussie volgt nu weer een heel mooi spoor

Natuurlijk heeft buitenstaan ook zijn problemen en beperkingen.
Het is geen perfecte wereld waarin wij leven.
Tis kiezen tussen mok of stalbenen.

Er bestaat echter nog zoiets als de gedraineerde paddock.

Tis wel een echte bokt-discussie techniek volgens mij

"Liever in een goede stal dan 24 in een modderweide die glad is vol gaten zit en zonder water, met prikkeldraad en kapot schapengaas als omheining en alleen agressieve moordmachines als gezelschap.

Tegenover:

"Liever vrij en blij buiten dan 24 in een isoleercel in het donker, in een dikke laag stront en zonder fatsoenlijk stro, hooguit twee keer per dag eten en water uit een vieze drinkbak, en ook nog een onveilige deur en kapotte tralies.

Laten we realistisch blijven. Er zijn paarden die dag en nacht buiten staan, en zeer goed verzorgd worden. Er zijn ook stalpaarden die dat geluk ten deel valt. (En die op allerlei manieren in contact staan met hun soortgenoten.)
En helaas zijn er zieltjes die overkomt wat het paard van Fronton overkomen is. En waarvan de eigenaar NIET in wil zien dat het zo niet moet.
Dus waar gaat de discussie nu eigenlijk over?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:43

Fronton schreef:
Een paard 24/7 in de blubber lijkt me nergens goed voor.

LEZEN!!!!

jasmijn78 schreef:
Een paard dagelijks een paar uur in de blubber laten is altijd nog beter voor de ontwikkeling van de benen en de beweging dan het de hele dag in de stal laten staan.

ellenlouise schreef:
Maar intussen ben ik wel benieuwd waarom jouw paard niet in de wei kan en waarom je zegt dat hij daar niet gelukkig is.

Daar ben ik ook benieuwd naar, want ik kan mij niet voostellen dan een paard niet naar buiten wil en lekker vrij rond wil rennen. Ik kan mij wel voorstellen dat een paard niet alleen wil staan. Of dat een paard dat onder in de rangorde staat angstig is voor andere paarden. Maar het lijkt mij dat zelfs zo'n paard met een geschikt maatje graag naar buiten wil.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:44

Citaat:
Dus waar gaat de discussie nu eigenlijk over?

Dat de meeste (dus niet alle) paarden het beste gedijen in een kudde met soortgenoten op het land, desnoods met wat blubber, en bij voorkeur minstens 8-10 uur in een etmaal

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:44

Er zijn zoveel drastische redenen waarom sommige paarden echt niet naar buiten kan. Denk je nu echt dat dat zomaar verzonnen wordt in de zin van "hij jaagt"?

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:46

Een paard wat niet naar buiten kan, heeft in mijn ogen een gedragsprobleem
Problemen kunnen (meestal) opgelost worden, als de eigenaar dat wil.
Laatst bijgewerkt door Ann op 14-04-06 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:47

Pffff.... oké wat jij wilt.

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:48

Maar mogen wij dan niet benieuwd zijn naar die drastische redenen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:49

Gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen! Dit heb ik al honderden malen uit moeten leggen.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:51

De zoekfunctie werkt niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:54

Laten we het zo zeggen, iedereen die het andere topic heeft gevolgt, en regelmatig op bokt komt, weet in ieder geval waarom mijn paard niet naar buiten kan.

Maar ik had het nu niet over mijn eigen paard, maar net zoals mijn paard, zijn er paarden die gewoon niet naar buiten kunnen. Denk aan allergie, problemen, of andere dingen.

Het is zó kortzichtig dan gelijk te zeggen dat het paard een gedragsprobleem heeft, zonder dat je je ergens in verdiept.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:55

jasmijn, ann heeft haar paard wel het liefst 24/7 in de blubber, daar sloeg het op.

Kan iemand mij uitleggen waarom men denkt dat een paard het fijn vindt om in het weiland te galopperen (in vrijheid met wapperende manen tegen een ondergaande zon).

Mijn paard heeft geen gedragsprobleem en komt zat los buiten, maar niet 24/7, niet in een groep en ook zeker niet in de drek.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:00

Fronton schreef:
jasmijn, ann heeft haar paard wel het liefst 24/7 in de blubber, daar sloeg het op.
Nee, ik heb gezegd dat ik 24/7 in de blubber prefereer boven 24/7 op stal staan Mijn paard staat trouwens alleen overdag in de blubber (als het geregend heeft, anders staat ze op een droge ondergrond).

Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar 24/7 op een droge weide

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 11:02

Fronton schreef:

Kan iemand mij uitleggen waarom men denkt dat een paard het fijn vindt om in het weiland te galopperen (in vrijheid met wapperende manen tegen een ondergaande zon).

Bij ons op stal gingen de paarden tot vorig jaar elke dag de wei op. Ook in de winter. Gevolg was wel dat de paarden uiteindelijk allemaal in groepjes van 3 of 4 in de drek stonden. (in de winter)
Als je de paarden op de wei zette, dan wilde ze even hun benen strekken (lang niet allemaal) en werd er flink actief gedaan ( ). maarrr na 10 miniuten kon je elk paard ook wel weer uit de wei halen omdat ze gewoon net zo lang langs het draad bleven staan tot je ze er weer uit zou halen.
De paarden kwamen toen 3 uur per dag buiten in de winter. Langer vonden wij zelf niet verantwoord omdat we dachten dat de paarden wellicht zandkoliek konden krijgen, wanneer ze honger zouden krijgen en grasprietjes vol zand zouden gaan eten.

Gevolg was wel dat in 3 maand tijd anderhalf hectare grond helemaal zwart en blubber was. Toen heeft mijn vader gezegd: dit nooit weer en sindsdien staan de paarden in de winter op de paddock.
Het zijn paddocks van 20 bij 12 m en ik moet toegeven dat ik echt wel kan merken wanneer een paard alleen op de paddock staat of juist met z'n tweeën.
Het paard die samen met een ander staat, die wil elke ochtend weer opnieuw donders graag de paddock in. Het paard die alleen z'n benen moet strekken heeft daar minder zin in. Dat merk je gewoon.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:06

@Fronton, een paard wat echt alleen buiten moet staan, en zelfs niet met een rustig maatje naar buiten kan, heeft in mijn ogen een gedragsprobleem...

Ik weet niet of dit op jouw paard slaat, vat het anders maar in zijn algemeenheid op. Jouw paard komt dus wel buiten met een maatje?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:26

Ann, als er een geschikt ander paard is wel ja.

Wij hebben op stal een groep van een stuk of 6 paarden die dagelijks in de blubber met elkaar moeten frutten. Van die 6 staan er momenteel 4 stil door blessures door het buitenstaan, klappen vallen verkeerd of er onstaan pees-blessures of andere overbelastings-schades.
Ik heb daar gewoon geen trek meer in, ten eerste de sfeer in die groep niet goed en ten tweede leent de bodem er zich niet voor en ten derde zie ik het nut er niet van om mijn paard een paar uur in de drek te zetten waar hij verwondingen oploopt enzovoort. Bovendien moet ik hem dan uit handen geven en daar heb ik -zacht gezegd- bedenkingen bij.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:39

ShannaY schreef:
Het is zó kortzichtig dan gelijk te zeggen dat het paard een gedragsprobleem heeft, zonder dat je je ergens in verdiept.

Ik neem aan dat je aan mijn stukje refereert? Terwijl je eigen paard het levende voorbeeld is van een paard met een (gedrags?)probleem waardoor hij niet naar buiten kan.

En aan die problemen kunnen zeer veel verschillende oorzaken ten grondslag liggen, die zeker niet altijd aan de huidige eigenaar te wijten zijn.

Dan is het toch logisch dat je die problemen probeert aan te pakken? Om je paard een zo natuurlijk mogelijk leven te geven. Dat heb jij toch zelf ook geprobeerd?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:41

Fronton schreef:
Wij hebben op stal een groep van een stuk of 6 paarden die dagelijks in de blubber met elkaar moeten frutten. Van die 6 staan er momenteel 4 stil door blessures door het buitenstaan, klappen vallen verkeerd of er onstaan pees-blessures of andere overbelastings-schades.
Ik heb daar gewoon geen trek meer in, ten eerste de sfeer in die groep niet goed en ten tweede leent de bodem er zich niet voor en ten derde zie ik het nut er niet van om mijn paard een paar uur in de drek te zetten waar hij verwondingen oploopt enzovoort. Bovendien moet ik hem dan uit handen geven en daar heb ik -zacht gezegd- bedenkingen bij.

Als de ruimte te klein is, de bodem slecht en de groepssamenstelling niet deugt, ja dan kan ik me voorstellen dat je daar geen trek in hebt. Probeert je stalhouder niets aan deze situatie te veranderen??

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:44

Kleinere groepjes is vaak wel een oplossing, maar dan moet je daa wel de ruimte voor hebben.