‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xDaphne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:04

Ik pas altijd goed op als ik met mijn paardje over straat ga, alleen zijn het de automobilisten die hartstikke gevaarlijk rijden.
Die weten niks van dieren en sommige gaan om je te treiteren nog zitten tuuteren ook. Nee het is echt weer iets om geld van je af te troggelen!!
Iemand met een paard past goed op in het verkeer op zich zelf maar vooral op het dier en weet wat er kan gebeuren. Dat kan je van andere mobilisten meestal niet zeggen.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:08

LeandraTigro schreef:
sorry er gaat iets fout met mijn computer

dat was duidelijk.

Tuurlijk is jou opmerking terecht. Maar als het KNHS de regel stelt dat jij op een hengst mag rijden als je L met punten hebt, gaan ze er vanuit dat jij genoeg ruiter bent om dit te kunnen.

Dat het ergens een onzin regel is ben ik mee eens.

Maar goed, als de KNHS dat als regel stelt kunnen ze makkelijk een advies geven aan het FSS over het RB.

Inge_83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:09

Ik vind het idee op zich wel goed.
Maar het pratijkexamen, daar zie ik het nut niet zo van in.
Zoals al eerder is gezegd, iedereen kan op een superbraaf paard dat examen doen, maar dat is geen bewijs dat hij ook een ander paard veilig over de weg kan sturen.
Ik zie zelf wel wat in een theorie examen.
Dat is dringend nodig, want maar heel weinig ruiters kennen de regels in het verkeer, en de ruiteretiquette waardoor er veel gevaarlijke situaties ontstaan die met een beetje kennis voorkomen hadden kunnen worden.
Ook lijkt het mij een goed idee om bij het halen van een auto-, motor-, vrachtwagen- of ander rijbewijs aandacht te besteden aan het paard in het verkeer.
Al beginnend bij de verkeerslessen op de basisschool.

Neverhere

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:09

Strak plan. Maar dan wordt er tijden theorie en praktijklessen van de toekomstig automobilisten ook geleerd hoe ze moeten reageren als zich een paard op of naast de openbare weg bevind?
Dus niet erlangs scheuren maar gas terugnemen, niet toeteren maar rustig in een boog eromheen rijden e.d.?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:10

Maar oke, jij weet door je ruiterbewijs dat je in stap andere paarden en mensen moet passeren (ik heb dat ding niet en weet het ook)

Maar je bent gewoon asociaal en doet dat niet?

Je kunt de regels wel weten, maar er naar handelen is ook wat anders.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:11

Strak plan. Maar dan wordt er tijden theorie en praktijklessen van de toekomstig automobilisten ook geleerd hoe ze moeten reageren als zich een paard op of naast de openbare weg bevind?
Dus niet erlangs scheuren maar gas terugnemen, niet toeteren maar rustig in een boog eromheen rijden e.d.?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:12

dubbele post

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:12

Volgens mij is bokt op hol

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:13

Als we nu eens allemaal weigeren om dat nutteloos papiertje te halen, oproep tot burgelijke ongehoorzaamheid

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:16

runningkawa schreef:
Volgens mij is bokt op hol

Wel zo toepasselijk !!!

Mss moet bokt ook maar een RB gaan halen

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:16

LadyVal schreef:
straks komen ze ook nog met een theorie examen..
dom allemaal.

Dat zit er al jaren bij hoor
Citaat:
dat zo'n ding je ook nog dekt voor bepaalde dingen snap ik al helemaal niet.
Die WA-verzekering heeft ook zoveel zin, praktisch iedere nederlander is namelijk zelf al WA-verzekerd

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:17

Gatverdamme...wat een enorme geldklopperij is dit nu weer!!!!!

Ik rijd nu ong. 30 jaar...
Heb gedressuurd,gesprongen,paarden ingereden ben nog van de ouderwetse leerschool dus de ruiteretiquette zit er ook ingebakken.
Snap hoe het beestje in elkaar zit en weet hoe de delen van de tuigage heten.
Ik rijd enkel en alleen nog recreatief,buiten weet ik hoe en waar ik moet rijden en zelfs een omgevallen boom hoef ik niet over maar kan ik omheen rijden.

MAAR het belachelijke ruiterbewijs kan ik NOOIT halen.
Want al maak ik zowat evenveel kilometers als de gem. enduranceruiter ik rijd mijn paard BITLOOS en dat mag niet van de geleerde want dat is geen deugdelijk tuigage.

En door dat soort burocraten zou ik niet meer op de openbare weg mogen!!!!!

Dacht het niet!!!!
Ik kan me daar zo woest om maken dat ik de eerste de beste bekeuring voor laat komen...interreseert me geen zak wat dat gaat kosten maar zo een stelletje #$%^& gaat niet uitmaken waar/hoe ik met mijn paard de wijde wereld intrek.

LeandraTigro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:18

hahaha. lijkt me een prima idee! bok(t)bewijs

Fleury

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:19

Ludora schreef:
Maar zo ie zo vindt ik het raar dat mensen die een bepaald aantal punten/niveau bij springen, dressur of SGW hebben dan nog een RB moeten hebben.

Ik zal me even voorstellen : 9,5 jaar rijervaring waarvan 9 jaar buitenritten. De laatste 2,5 jaar met verzorgpony meerdere keren in de week en sinds 1 jaar ook alleen.
Dressuurniveau: onderlinge wedstrijdjes B dressuur en springen ook onderling tot 70-80 cm.

Ik zou het dus zelf erg vreemd vinden dat ik dan wel een ruiterbewijs nog zou moeten halen maar iemand die L2 dressuurt maar nooit buitenkomt niet!!!

Ik rijd nu al zoveel buiten dat ik er wel genoeg ervaring heb opgedaan dat die theorie en praktijk er niets meer aan toe zullen voegen! Ik weet ook waar je moet rijden op de weg maar mooi niet dat ik op een drukke weg ga rijden als er ook een fietspad met genoeg uitwijk mogelijkheden ligt!
Ook zou ik niet kunnen slagen voor dat ruiterbewijs want met Brenda mag ik niet springen! Maar als ze over een plas springt val ik er niet af hoor (ze springt regelmatig over plassen en kleine greppeltjes ed maar echt springen mogen we niet. Dus zou ik zakken :S
En wat voegt dat papiertje nou toe? Het haalt er alleen maar geld af! En van dat verlengen vind ik helemaal een onzin dat dat elke 2 jaar moet! Veel te veel geld! (ben een student die genoeg andere dingen voor dat geld zou kunnen doen!!)

En dan nog een praktisch ding: ik zou hem soms niet eens mee kunnen nemen! In de zomer rijd ik in shirt en rijbroek. In de rijbroek kan ik nog net een gsm mee nemen maar voor de rest echt niets! Dus ik zou hem niet eens mee kunnen nemen :S Heb nu ook nooit mn ID mee ofzo, veel te grote kans dat hij kwijt raakt enzo.

Vind het dus een erg slecht idee
Wel goed concept trouwens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:20

Daar kaart je ook nog wat aan CarS

Zijn hierbij nog wat onzinnige dingen te melden in wat voor hoofdstel, bit, zadel enz je mag of beter gezegd, moet gebruiken.

Dus heb je je papiertje, maar rij je er niet mee is je papiertje niet geldig?

APK op je tuig

Fleury

Re:

Sorry, dubbel
Laatst bijgewerkt door Fleury op 14-03-06 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Redrumfox

Re:

Dat is toch niet eerlijk, want ik ben 12 en ik kan mijn rijbewijs dan toch niet halen..!!!

En een paard is toch geen auto, dat is net alsof je voor je fiets een rijbewijs moet halen

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:21

runningkawa schreef:
Mijn mobiel, gaat als enigste altijd mee

Dat is ook de enige van het rijtje die in mijn broekzak past en ik rij vrij regelmatig zonder jas buiten en waar moet ik al die rotzooi anders laten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:22

Wie weet over een paar jaar apperlbolfan

Dan hebben zoveel mensen hun ruiterbewijs, dan moeten ze nog een melk koetje hebben

Arabendu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:22

Juist, ik heb mijn B en E al, dan krijg ik waarschijnlijk ook de P, dus dan ben ik gecertificeerd BEPper
(wacht eerst maar eens 18 dagen af, je weet nooit in deze tijd van het jaar *grijns*)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:23

gomir schreef:
runningkawa schreef:
Mijn mobiel, gaat als enigste altijd mee

Dat is ook de enige van het rijtje die in mijn broekzak past en ik rij vrij regelmatig zonder jas buiten en waar moet ik al die rotzooi anders laten

Paard+ E halen

Kan er een aanhanger achter.

Of heet dat dan koetsiersbewijs

Orly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:25

En dan moet je ook zeker een fiets rijbewijs halen zeker! Nee sorry ik vind het onzin. Een paard is een vluchtdier en heb je nou eenmaal niet altijd onder controle en kunnen onverwachts schrikken (vooral als ze i.d. met 100 km per uur vlak langs je scheuren! ) Mensen weten heus wel de verkeersregels en ik denk dat als je aan het paardrijden bent je extra voorzichtiger bent en extra beter op let (misschien geldt dit niet voor iedereen maar voor mij wel).

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:26

Dat durf ik niet hoor

Misschien kan mijn zusje meefietsen met een rugzak met alle documenten
Moet ze natuurlijk wel een helm opzetten en haar verkeersdiploma van de lagere school ook in de rugzak stoppen (en neem voor de zekerheid je zwemdiploma en veterstrikdiploma ook maar mee, misschien komt het nog van pas )

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:27

runningkawa schreef:

Zijn hierbij nog wat onzinnige dingen te melden in wat voor hoofdstel, bit, zadel enz je mag of beter gezegd, moet gebruiken.

Dus heb je je papiertje, maar rij je er niet mee is je papiertje niet geldig?

APK op je tuig

Wie weet wat ze nog gaan verzinnen..
Paardensport is echt een perfecte melkkoe voor de regering!!!!!!

Oja en ik WEIGER om een bit in te doen(maakt me anders niet zo veel uit maar nu uit principe wel )en al helemaal om een braaf (Z )paard ergens te lenen om fluitend mijn bewijs te halen....
Ik ga op mijn bonte bolle zonder bit en anders niet!!!!!!
Stelletje idioten in den Haag.

Rijd overigens braaf met cap en kan dat bewijs anders in mijn heuptasje doen....heb ik nml. allemaal bij(incl.) water enz. om dat ik van die lange ritten maak ZONDER dat stomme bewijs

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:27

Ik heb geen strik diploma

Daarom ook laarzen met rits

Ik ben stoute mod, ben te veel oftopic, ga nu weer braaf zijn...