Hoefbevangenheid velde wereldkampioensmerrie Poetin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:01

[edit]deleted

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:11

CGJ12 schreef:
Pipo schreef:
Zoek jij nog poetsmeisjes of zo

(flink off-topic, ik weet het.... )

www.meisjesforum.net

Die gasten zijn pas gek.

Alleen al t feit dat je die site kent roept bij mij al vraagtekens op...

Alane

Re: Hoefbevangenheid velde wereldkampioensmerrie Poetin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:30

CGJ12 schreef:
Alane schreef:
@CGJ12: Hij heeft haar niet verkocht toen ze nog 9 ton ward was... ze heeft 9 ton opgebracht.. en dat is slachtwaarde + reclame/bekendheid + een droom + ????

De WAARDE van een goed wordt bepaald door wat de consument op een openbare doorzichtige markt bereid is voor dat goed te betalen........
Die 9 ton was op dat moment dús de waarde..........
Vraag het maar aan prof. Heertje

Nonsens.... want dan was haar waarde veel hoger, immers is er al iemand bereid gebleken om meer voor dat paard te betalen....
ook omdat je het hier over een veiling hebt....
MAW het bleek dat iemand het paard 9 ton waard vond en dat was de uiteindelijke koper van dat paard....

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:32

IMO is een paard zoveel waard als wat een gek r voor geeft!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:41

Citaat:
Tóch deed die curator een prima zet door de merrie te verkopen toen ze nog 9 ton waard was........... Wél een kennertje dus....

Het ging om deze uitspraak.....

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:18

OK. Tegen wie wil die man stappen gaan ondernemen dan? Je hebt als koper toch onderzoeksplicht? En het paard was al niet goed, dus lijkt mij dat je dan iig uitsluit dat er geen andere dingen aan de hand zijn?
(Moet weer denken aan dat paard dat van Anky gekocht was en ineens dood lag....)

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:20

Mies7 schreef:
Clitia schreef:
Wacht, niet sluiten, ik heb boeiende dingen te melden

Sorry voor het verkruimelen van de speculaasjes, maar...

1: Hoefbevangenheid komt inderdaad door eiwitten, maar eiwitten die door microben (bacteriën) in de dikke darm van 't paard worden gevormd. Deze zijn een stukkie groter dan hormonen, met name de (kleine) steroïdhormonen die bij zwangerschap betrokken zijn. Het verschil in grootte bedraagt makkelijk 200/300 aminozuren, het verschil tussen een hutje en een wolkenkrabber zeg maar.

2: Wat ik uit het persbericht opmaak, is dat de merrie al de nieuwste, beste en duurste medicijnen en methoden tegen hoefbevangenheid had ondergaan, vóórdat en terwíjl het hoefbeen kantelde. Met andere woorden: ondanks de medicijnen bleef het verergeren. En daaruit maak ik weer op, dat het een aflopende zaak was, zonder kans op een pijnloos leven, niet met een paar maanden, niet met een paar jaar.
3: De merrie is bereden om commando van de curator, en voor deze malloot mogen van mij de lijfstraffen weer geherintroduceerd worden in Nederland. Maar dat hij niet veel van paarden afwist lijkt me duidelijk.
4: De merrie was bij twee maatschappijen verzekerd, waarschijnlijk bij de één voor kwaal a t/m g, en bij de ander voor kwaal i t/m z. Dikke kans dat beide kwaal h (hoefbevangenheid ) niet verzekerden omdat de merrie bij aankoop al hoefbevangen was. En dus dat er geen geld door de eigenaren gevangen gaat worden na Poëtins dood.

En verder, voor inspiratie over complottheorieën, speculaasjes en schuldigen, is er nog altijd het topic dat vlak na haar dood geopend werd: viewtopic.php?f=11&t=507732&hilit=&start=0

Een paard heeft eiwitten nodig voor de groei en de spieropbouw en dergelijke. Een paard krijgt niet zo zeer hoefbevangenheid van een teveel aan eiwitten, maar wel van een overmaat aan suikers (bijv. in het vroege voorjaarsgras).
Zoals eerder al genoemd werd kan hoefbevangenheid ook ontstaan door overbelasting, giftige stoffen, door sommige geneesmiddelen of infecties elders in het lichaam. Merries waarbij de nageboorte te lang blijft zitten kunnen ook hoefbevangenraken.

Als hoefbevangenheid veroorzaakt is door het voor, dan komt dit over het algemeen door een overschot aan suikers en dus niet door de eiwitten!

Hier wat meer duidelijkheid over hoefbevangenheid.

Hoefbevangenheid is ook een stofwisselingskwestie en zullen met dit weer ( goed voeren en weinig of geen beweging) weer meer voorkomen.
Zo ook in het voorjaar schraal gevoerd in de winter en dan vol in het eiwitgras .

http://www.yourhorseshealth.com/health_ ... nitis.html

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:08

wat ik me eigenliojk af vraag,
is de merrie wel rontgonlogisch gekeurd.
omdat de merrie toch al op een kliniek stond.
lijkt me haast dat als ze toen al niet goed liep dat dat op de fotos toch al maar voren had moeten komen

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:36

Ik denk dat de eigenaar het paard niet zomaar in heeft laten slapen, omdat het hoefbeen begon te kantelen. Er zal vast meer hebben gespeeld (en wat ik een paar reacties boven me lees over de behandeling ed. betekent IMO dat ze er heel veel aan hebben gedaan om het paard te redden).
Een paard dat iemand zoveel geld heeft gekost, laten ze niet zomaar gaan...

Erg sneu vind ik het nog steeds, maar ja..

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:40

zo zie je maar. heel veel ophef geweest over het beesie en nu istie er niet meer.
wat moest ik lachen toen ze toendertijd anky van de troon wilde stoten... wat er dan allemaal wel niet kan veranderen.
zonde van het beesie...

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:44

Ik dacht in het ander topic te hebben gelezen dat ze niet mocht onderzocht worden?

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 15:26

In welk ander topic?

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:03

Ik ben eigenlijk ook benieuwd tegen wie Xavier Marie stappen wil ondernemen?
De curator?
Van der Zwan?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:09

MissJ schreef:
Ik ben eigenlijk ook benieuwd tegen wie Xavier Marie stappen wil ondernemen?
De curator?
Van der Zwan?

Bokt

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:10

CGJ12 schreef:
Bokt

kimmie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:49

Bron: in de strengen, 26 januari 2006

Poetin bij aankomst in Frankrijk al kreupel

De wereldberoemde merrie Poetin is destijds na afloop van de executieveiling van paarden van stoeterij de Keizershoeve op donderdag 1 september 2005 in Nijkerk ernstig beschadigd aangekomen bij haar nieuwe eigenaar Xavier Marie van Haras de Hus te Petits Mars, Frankrijk. Dit heeft advocaat van Marie, mr Muriel Blackstone, bevestigd. Vanwege de grote ernst van de zaak wil mr Blackstone geen nader commentaar geven. Hoewel dierenartsen ruim drie maanden hebben geprobeerd de merrie te redden, moest zij op 13 december op grond van diervriendelijke overwegingen worden geeuthanaseerd. Via zijn commissionair Francoise Zumkehr betaalde Xavier Marie 900.000 euro, exclusief veilingkosten voor Poetin, nadat de merrie in december 2003 op de PSI-veiling het recordbedrag van 2.5 miljoen euro had opgebracht. Poetin werd in 2003 uitgeroepen tot wereldkampioene der zesjarige dressuurpaarden. Kathrin Meyer zu Strohen, de amazone die Poetin opleidde en tot grote roem bracht, reageert geschokt. "Poetin is bij ons nooit kreupel of onregelmatig geweest. Ik ben ervan overtuigd dat het paard nog gezond was geweest als ze hier was gebleven. Nu hangen haar foto's bij ons in de woonkamer en denk ik elke keer : het kan toch niet waar zijn"

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:59

Ik las t net ja.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:07

kimmie1 schreef:
......... Dit heeft advocaat van Marie,
mr Muriel Blackstone

, bevestigd. Vanwege de grote ernst van de zaak wil mr Blackstone geen nader commentaar geven.

Dat klinkt gewichtig, maar dat is toch dat meidje dat samen met Stephan Wensing een (slechts) paar maanden (wellicht weken) in www.paardenadvocaat zat?

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:09

zal wel weer zo een welles nietes spelletje worden.
feit blijft dat de merrie ten tijde van de veiling al niet goed liep

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:11

@ CEASARIO:

Het gaat niet om de eiwitten, maar om de suikers en zetmeel! (Voornamelijk fructaan).

Een paard kan wel tot 500% over z'n eiwitbehoefte heen gaan zonder dat dit problemen oplevert.

kimmie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:13

CGJ12 schreef:
kimmie1 schreef:
......... Dit heeft advocaat van Marie,
mr Muriel Blackstone

, bevestigd. Vanwege de grote ernst van de zaak wil mr Blackstone geen nader commentaar geven.

Dat klinkt gewichtig, maar dat is toch dat meidje dat samen met Stephan Wensing een (slechts) paar maanden (wellicht weken) in www.paardenadvocaat zat?

Don's shoot the messenger! Heb het alleen letterlijk overgetypt uit de strengen.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:16

kimmie1 schreef:
Don's shoot the messenger! Heb het alleen letterlijk overgetypt uit de strengen.

Had ik geschoten dan? Ik dacht het niet.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:24

Geloof het ook niet, anders was het vast een grotere rotzooi geweest hier.

Vala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:47

Misschien moet er hier eens even lekker geschoten worden?
Ne hoor, zonder gekheid ik vind het verhaal geloofwaardig genoeg en vind dit heel erg voor de eigenaar van de merrie en niet in de laatste plaats voor het beestje zelf.
Maar zoals aleerdere reacties: er gaan dagelijks zoveel paarden dood tot groot verdriet van hun eigenaren, duur of niet duur, emotionele waarde is niet uit te drukken in euro's.
Er zullen genoeg dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen maar iedereen is onschuldig totdat schuld bewezen is, toch?
Een rijke fantasie hebben daar is niks mis mee maar hou het wel een beetje positief allemaal!!!