Heel Drenthe doodsbenauwd (rhino-virus)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Orame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:19

Ik werk bij een agrarische krant, hier is een redacteur die net met de veearts heeft gesproken die het geval daar bij Meppel heeft geconstateerd en die veearts snapt dus niet waarom al die ophef is ontstaan, hij zegt dat hij elk jaar wel Rhino constateert en dat er anders ook nooit ineens zo'n ophef over wordt gemaakt.

Karl66

Re: Heel Drenthe doodsbenauwd (rhino-virus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:27

Ik denk dat die ophef vooral op bokt ontstaan is, aangezien er in het verwijderde topic opeens heel veel ongenuanceerde en paniekzaaierige berichten geplaatst werden.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:38

nou weet niet, er worden nu op meerdere plaatsen het virus aangetroffen. en iedereen is bang dat hun paard het ook krijgt als het dicht bij jou is. kan me dat wel voorstellen. het is misschien oko 4 km van ons vandaan, nou dan ga je wel nadenken en dan ga je niet meer het erf af enz. en alleen met schone kleren naar je paard.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:48

Maar dan zijn het nog steeds geïsoleerde haarden.

RJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:55

ladyzwien schreef:
nou weet niet, er worden nu op meerdere plaatsen het virus aangetroffen. en iedereen is bang dat hun paard het ook krijgt als het dicht bij jou is. kan me dat wel voorstellen. het is misschien oko 4 km van ons vandaan, nou dan ga je wel nadenken en dan ga je niet meer het erf af enz. en alleen met schone kleren naar je paard.

En het is nog stééds niet zeker of het nou ook bij jullie in de buurt is??

Karl66 schreef:
Anne_GTI schreef:
90% van de paarden heeft antistoffen tegen Rhino in het bloed... Rhino is overal en altijd in meer of mindere mate aanwezig. Als je de gewone voorzorgsmaatregelen treft is er niks om je druk over te maken. Zorg dat je met schone kleren bij je eigen paard komt, laat je paard niet neuzen bij een ander, zet hem niet in een vreemde box, zet geen jonge veulens met een snotneus in de buurt van je drachtige merrie(s) en zorg dat je paard in goede conditie verkeerd. En laat je de kop niet gek maken door allerlei verhalen!

Helemaal mee eens, een rhino uitbraak blijft meestal tot 1 stal beperkt omdat rhino geen groot besmettingsgevaar heeft. De paarden moeten neus aan neus staan om het door te geven, of het besmette paard moet met z'n neus tegen jouw kleren aanstaan en jij weer met je kleren tegen het andere paard om het over te dragen.

Ik denk dan ook niet dat het voor de rest van Nederland zin heeft om volledig in de stress te schieten.

amen

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:02

Citaat:

Heb een mod erover gepm-t en die zei dat het klopt dat er een stal dicht is, maar niet zeker of het daar is..

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:18

nee idd. het is wel makkelijk om het zeker te weten.

djuno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:08

magic_lover schreef:
Citaat:

Heb een mod erover gepm-t en die zei dat het klopt dat er een stal dicht is, maar niet zeker of het daar is..

bedoel je een stal dicht of een manege?

Als je het over een manege uit Roden hebt...die heeft GEEN rhino echter de deuren gesloten uit veiligheid

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:09

Dus er zijn op dit moment twee haarden, Meppel en Koekange, waar het zeker is.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:13

djuno schreef:

bedoel je een stal dicht of een manege?

Als je het over een manege uit Roden hebt...die heeft
GEEN

rhino echter de deuren gesloten uit veiligheid

dat van roden weet ik dat die geen heeft

maar had het over peize geloof dat daar ook een stal dicht is ( maar waarschijnlijk ook gewoon uit veiligheid )

LuusjaH_RoaN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:07

Ik vind het wel terecht dat meneer Benak heeft gezegt dat de grootste roddels van Bokt komen.. Er werd hier echt vanalles gezegt, en behoorlijk veel paniek gezaaid. Zoals ik al eerder gezegt heb: mensen moeten zich niet te ongerust gaan maken! Ik woon in Koekange, en je ziet hier gewoon de paardjes nog buiten lopen. En ten tweede, zoals al wel eerder gezegt, Rhino is echt wel vaker aanwezig hoor! 3 jaar geleden was het bij mijn buurman (stal met 50 paarden) en toen hoorde je er niks over. Laten we er ons niet meer zo druk over maken..(Nog een voorbeeld: tussen ons en onze buurman zit alleen een slootje..en onze paarden hebben het niet gehad..terwijl wij er ook nog eens werken en zo heen en weer liepen..)
Zo..nu ben ik wel weer uitgepraat
Groetjes vanuit Koekange..

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:30

Karl66 schreef:
Maar dan zijn het nog steeds geïsoleerde haarden.

Nu dus niet meer, aangezien er paarden zijn verhuisd na de besmetting, die paarden hebben vast contact gehad met andere paarden die waarschijnlijk ook wel weer van het terrein zijn geweest.. Zo gaat dat nou eenmaal op maneges. Toen er op de Eekwal Rhino was uitgebroken kon ik me daar niet echt druk om maken, terwijl dat toch een stuk dichter bij was dan waar het nu is maar dat was een plek. Aangezien het nu al in 3 plaatsen geconstateert is begin ik me toch wel een beetje zorgen te maken ja... zo geisoleerd blijken die haarden dus niet te zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:05

Maar dat zijn dan wel drie plaatsen die contact met elkaar hebben gehad. Dat wil niet zeggen dat er gelijk een uitbraak in heel Nederland is en iedereen in paniek moet raken. Het is erg genoeg dat het nu op deze bedrijven heerst, maar aangezien het nu bekend is, zijn deze bedrijven dan ook geïsoleerd.

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:14

Ik zeg ook niet dat heel nederland in paniek moet raken, integendeel zelfs.. Maar ik vind het ook niet vreemd dat mensen uit de buurt zich nu wat drukker maken dan toen het op de eekwal was, aangezien er in het begin van de ziekte dus (onbewust) niet erg voorzichtig mee is omgesprongen, terwijl dan het risico juist het grootst is omdat er nog geen symptomen zijn...

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:18

Nou de stal waar ik een paard rijd in Leutingewolde hebben ze ook al dicht gedaan.
Daar is dus GEEN Rhino (even voor de duidelijkheid )
Maar ook uit voorzorg...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:09

@karl66

Hoezo 3 plekken die contact hebben gehad?????
Rhino is er altijd en overal, en slaat toe bij verminderde weerstand.
Dus een beetje ondoordachte opmerking.

Toevallig omdat er hier op bokt door een aantal personen een hetze en paniek ontketent is, zit bijna de hele regio drenthe en NW overijssel wat paardensport betreft op slot.

Oorzaak, niet de rhino uitbraken, maar PANIEKVOETBAL

Laten we hopen dat iedere paardeneigenaar wiens paard een besmettelijke ziekte heeft, de rottigheid bespaart blijven die de inmiddels beroemde paardenhouder over zich heen heeft gekregen.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 22-12-05 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:10

Sjoert schreef:
manie schreef:
Ik hoop dat de mod's die topic gewoon verwijderen wat de honden lusten er geen brood van!

Het bewuste topic is inderdaad verwijderd.

@ Iski: voor zover ik weet is het Dagblad van het Noorden een krant die door een groot aantal mensen in het noorden van Nederland gelezen wordt.
De opmerking die jij plaatst, kan ik dus ook niet helemaal volgen.

Nog wat links:
KNHS: (met link naar vet.uu.nl):
http://www.knhs.nl/News.asp?ID=23459&Pc ... omStyle=11

Uit deze en vele andere reacties leid ik af dat velen het DvN lezen....zeer velen zelfs..... maar de Telegraaf is ook een van de meest gelezen kranten van Nederland....en is het daarmee ook kwaliteit?

Het Journaille reageert alleen maar om te reageren, ik heb ze slechts zelden op echte betrokkenheid kunnen betrappen en om de site Bokt.nl in een kwaad daglicht te stellen heeft m.i. weinig tot niets te maken met enige realiteitszin maar is slechts nieuwsgeilheid die een afspiegeling is van het gebrek aan kwaliteit. De waan van de dag regeert en als Bokkers zouden we niet eens op een bericht in de krant moeten willen reageren, morgen is het wat de krant betreft allemaal al weer voorbij.

En dat die manegehouder in een kwaad daglicht gesteld is...wel, is beneden elk niveau en schijnt niet te berusten op objectieve waarneming. Hoor en wederhoor is een heilig principe dat schijnbaar weer eens niet gerespecteerd is.

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:12

Citaat:
nou ik woon dus in roden, en er is MISSCHIEN iets in peize, het idd nog niet zeker, ik hoop het niet.

peize/roden ligt ongeveer 3 kwartier rijden van hoogeveen vandaan dus ook zoiets van emmen als je binnen doorgaat.

nou peize, dan is het nog geen 6 km van Dante verwijdert,
nee nee, naar les rijden word het zaterdag niet!

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:14

Anya heeft in het gesloten topic gepost dat het inmiddels zeker is dat er in Peize ook een geval bekend is.

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:16

dan is het nu zeker dat ik niet meer buiten het erf kom met Dante, peize is nl. wel heel dichtbij!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:20

rommie schreef:
Anya heeft in het gesloten topic gepost dat het inmiddels zeker is dat er in Peize ook een geval bekend is.

Waar ik op stal sta die eigenaar heb met dierenarts gebeld en heeft ook bevestigd dat het in peize is.. maar ik heb het van iemand anders gehoord dus helemaal 100% weet ik het niet en laat me er verder ook niet overuit

Ik weet ook niet waar dus

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:21

ik moet niet te veel gaan stressen
en het is ook zeer onwaarsschijnlijk dat Dante het krijgt,
maar toch ben ik nu wel heel voorzichtig,

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:22

0OMeryltjuOo schreef:
ik moet niet te veel gaan stressen
en het is ook zeer onwaarsschijnlijk dat Dante het krijgt,
maar toch ben ik nu wel heel voorzichtig,

dat is nooit verkeerd

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:35

magic_lover schreef:
rommie schreef:

Waar ik op stal sta die eigenaar heb met dierenarts gebeld en heeft ook bevestigd dat het in peize is.. maar ik heb het van iemand anders gehoord dus helemaal 100% weet ik het niet en laat me er verder ook niet overuit

Ik weet ook niet waar dus

Voor jullie denken dat ik de veearts gebeld heb, ik denk dat Angela de stal bedoeld waar ze het paard rijd... Ik heb namelijk geen bevestiging van een veearts gekregen..

Ik hoop alleen maar dat dit allemaal zwaar overtrokken is, zal ik liever hebben dan een echte uitbraak in de buurt..

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:37

ja dat klopt iris niet van jou idd
Edit: het staat er ook een beetje stom : waar ik op stal STA moet zijn waar ik op stal rijd

Ik ook hoor