paard overleden door val tijdens olympische spelen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:21

Adrienne schreef:
Ik hoop dat dit soort ongelukken aanleiding geven tot het schrappen van deze dierenmishandeling met de naam Eventing(millatry).

Het is klink klare onzin en mishandeling om paarden over vaste hindernissen te jagen en in onoverzichtelijk kuilen te laten springen. En waarom ??alleen zodat de ruiter kan zeggen ik kan dat. Bah ik vind het een aanfluiting voor de paarden sport.

Dat ze maar een andere tak van paardensport toelaten tot de OS zoals reining of driving of desnoods het super saaie voltiege.

Want deze vorm van dierkwellerij heeft niks te zoeken op de OS.

Jij weet dus echt niet waar je over praat.
Ben je ooit al eens op een wedstrijd weeste kijken?
Dan zie je dat de paarden niet erover gejaagt worden, en ook niet over onoverzichtelijke kuilen hoeven te springen.
De ruiter loopt eerst zelf de cross om te kijken hoe hij de hindernis het beste kan springen.
Al eens een paard bij de startbox zien staan? die kun je dus nietmeer tegen houden hè!
De paarden hebben er zon lol in..20x meer dan suf rondjes lopen in een 20 bij 40 bak oid.
Oordeel niet als je niet weet waar je over praat.

Aifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:45

maartjuh schreef:
Met elke sport heb je risico's.. Stel dat een springpaard in de reling blijft hangen, stel dat hij uitglijd.. Alles is mogelijk. Ik vind het echt onzin dat eventing gevaarlijk is.

Stel dat een paard in wei staat, en een klap vol op zn been krijgt. Dan breekt hij ook een been.

Dat is zeker waar, maar bij springen en dressuur is de kans dat er iets gebeurt veel kleiner.
Moet je de ongelukken op gaan zoeken?
Ik snap totaal niet wat de lol er aan is Verward
Wat is er leuk aan om over vaste hindernissen te springen?
De kick >;) ??

(ojee nu krijg ik agressieve eventing bokkers over me heen zeker Gaaaap )

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:01

Citaat:
ojee nu krijg ik agressieve eventing bokkers over me heen zeker

Nee hoor, dat is jouw mening en die mag je best geven, daarvoor is t een forum toch?

Aanpakken van de "dierenkwellerij" van eventing vind ik prima, maar dan moeten er ook andere dingen aangepakt worden zoals:
-renpaarden die al zeer jong grote prestaties leveren en daarna stilletjes naar de slacht worden afgevoerd als ze niet tot de absolute top behoren
-dressuurpaarden die in plaats van rustig naar hun niveau toe te groeien in een paar jaar naar het ZZ worden gejakkerd (en dan ook nog verbaasde ruiters hebben omdat de beesten blessures krijgen)
-en last but not least: Als die paarden die 24 uur per dag in hun stille privestalletje staan en als het de ruiter uitkomt er eens een paar keer in de week uitgerukt worden. En dan moet het ineens gebeuren en als het dan niet lukt is het een rotbok. DAAR sta ik dus met kromme tenen naar te kijken

Wedden dat ik veel meer agressieve Bokkers over me heen krijg Knipoog

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:05

Aifa schreef:
Dat is zeker waar, maar bij springen en dressuur is de kans dat er iets gebeurt veel kleiner.
De kick >;) ??

Mja, en ik zie de 'lol' niet van toertjes rijden in een 20X40 of 20X60 bak...
Ieder zijn ding.

En de kans dat iets gebeurt bij springen en dressuur kleiner?
Ik moet er anders niet aan denken wat er kan gebeuren als er een balk tussen de benen van het paard terechtkomt hoor, of als het paard ene balk aftrapt en daarna op de balk zich misstapt,of wat dacht je van een paard wat door de dressuur dermate overbelast is dat zijn pezen zo versleten zijn dat hij afgemaakt moet worden (en ik ken een paard in dat geval, net als dat ik 1 ken die met het springen ene ongeluk heeft gehad en is moeten afgemaakt kennen, net zoals ik een ken die in de wei een ongeluk heeft gehad en is moeten afgemaakt worden..) en dan zwijg ik nog over de ongelukken die allemaal in de trailer of in de vrachtwagen kunnen gebeuren.

En de ongelukken opzoeken.. het hele leven is een risico, moeten we dan allemaal als kasplantjes gaan leven en onze paarden daarin meeslepen???

Aifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:08

Citaat:
En de ongelukken opzoeken.. het hele leven is een risico, moeten we dan allemaal als kasplantjes gaan leven en onze paarden daarin meeslepen???

Dat moetje zeker niet doen,
maar als ik spring en ik rijd een misafstand, is dat oneerlijk voor t paard en tikt ie er een balk af, oke.
MAAR als ik op een boomstam af rijd en daar een misafstand rijd, dan zou ik me de gevolgen ervan voor t paard, nooit vergeven

En tuurlijk krijgen paarden bij de dressuur en springen peesblessures, maar die zijn er altijd, ook bij eventing en ik denk niet in mindere mate Scheve mond

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:19

Adrienne schreef:
Dat ze maar een andere tak van paardensport toelaten tot de OS zoals reining of driving of desnoods het super saaie voltiege.

Super saaie voltige?? halleluja, ik zit zelf op voltige en heb er veel lol in. Je kunt het zowel individuel als in een team doen! Je kunt de meets spectaculaire dingen doen op een goed paard, salto's staan op de kont, onder z'n buik hangen, egt alles wat je maar kan bedenken. en dan durf jij te zeggen dat het supersaai is?? Heb je het ooit wel eens gezien dan?? Ga eens kijken op zo'n EK je weet neit wat je ziet! Saai is het zeker niet, en voor het paard is ook niet bepaald veilig. Ik heb aarden kapot zien gaan omdat er te hard op werd gevoltigeerd! Voor de voltigeur is het ook neit veilig. In december 2003 is er een meisje uit mijn team gevallen van het paard terwijl ze op de hals stond. ze brak daarbij haar bovenbeen!! Supergevaarlijk dus! Paarden lopen net zoveel risico om gewond te raken als bij iedere andere vorm van paardrijden. Als ze schrikken en springen op de jurytafels kunnen ze net zo hard hun been breken als met een sprong! Niet dat eventing of military of hoe ze het ook noemen minder gevaarlijk is, zelf ben ik er ook niet zo'n voorstander van. Maar na het lzen van dit topic heb ik me wel gerealiseerd dat de sprongen veel veiliger zijn geworden en dat er strengere toelatingseisen zijn. De paarden hebben een prachtig leven, ze zijn lekker buiten, en huppelen mee in de dressuur. ze blijven dus elastisch en hebben lol in hetgeen wat ze doen.!! Hoop je hiermee voldoende geinformeerd te hebben!!

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:48

ik vindt het echt wel overdreven hoe sommige de eventing slecht maken. alleen de slechte dingen worden gezegt en van de goede dingen wordt nooit gesproken. de paarden houden van de sport dat kun je zo zien. ga maar eens kijken op zulke wedstrijden dan zul je wel merken dat je helemaal ongelijk hebt. eventing is een sport waar de paarden nog het best verzorgd worden enzo. het paardje kon evengoed anders om het leven komen maar dan ging er niets van gezegt worden. de ruiter zit diep in de put door dit voorval want dit wil niemand meemaken. je kan wel zeggen aja dan moest hij maar geen eventing rijden. het paardje loopt al meer dan 4 jaar eventing en er is em nog nooit iets overkomen.
eventing is helemaal niet slecht,ga eerst kijken en spreek dan nog eens

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:52

bah.. Ik moet er niet aan denken.... Bloos!

maikellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:58

heey

k vind het ook kai erg. het ergste wat je kan overkomen vind ik. zoiezo is het erg als je paard dood gaat (je mist iets waar je elke dag mee bezig bent) en dan zeker als het op de olympische spelen gebeurt. je traint daar 4 jaar voor en dan gebeurt je dit. kai erg. maar het verdriet is denk ik groter dat het paard dood is dan dat hij niet meer mee kan doen aan de olympische spelen.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:12

Aifa schreef:
maar als ik spring en ik rijd een misafstand, is dat oneerlijk voor t paard en tikt ie er een balk af, oke.
MAAR als ik op een boomstam af rijd en daar een misafstand rijd, dan zou ik me de gevolgen ervan voor t paard, nooit vergeven

En tuurlijk krijgen paarden bij de dressuur en springen peesblessures, maar die zijn er altijd, ook bij eventing en ik denk niet in mindere mate Scheve mond

Die boomstammen zijn tegenwoordig breekbomen, dat zegt het al,die breken als een paard "erin"spring oid.
En peesblessures kun je idd ook bij dressuur oplopen.
Maar jij denkt dat als een paard de cross heeft gelopen zo de trailer of vrachtwagen op word gezet??
Dan heb je het goed mis, die paarden krijgen een vip behandeling,de benen worden gekoeld en in de klei gezet nadat er minstens een half uur mee is gestapt.
Nou dat zie je niet vaak op dressuur en spring wedstrijden hoor..
Een eventingruiter is zuinig op zijn paard,heel zuinig..

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:17

Aifa schreef:
De kick >;) ??

Nee, waarom ik het vooral doe, is omdat mijn pony's het prachtig vinden. Probeer mijn pony's maar eens tegen te houden als je vooor een hindernis staat. IK heb crosshindernissen thuis staan, ze springen erzelf, zonder jagen of wat, er zo over heen als ze aan het dollen zijn.

En trouwens, bijna alles paarden/pony's hebben beenbeschermers met stalen platen erin, worden op en top beschermd, ingesmeerd met vaseline zodat ze over de hindernissen glijden, als ze een keer zouden blijven hangen. Met springen zie ik dit allemaal nog niet gebeuren..
Ik heb verder niets tegen springen, maar het is echt onzin dat springen minder gevaarlijk is. Er vallen net zo goed doden met springen, meer zelfs.
Laatst bijgewerkt door Maartje__ op 19-08-04 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:19

Aifa schreef:

Ja maar het verschil tussen springen en crossen is: Dat er absoluut niet hoger dan 1 meter wordt gebouwd, ook niet in het Z. En als het al 1 meter wordt gebouwd zijn het altijd breekbomen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:27

Adrienne schreef:
Ik hoop dat dit soort ongelukken aanleiding geven tot het schrappen van deze dierenmishandeling met de naam Eventing(millatry).

Het is klink klare onzin en mishandeling om paarden over vaste hindernissen te jagen en in onoverzichtelijk kuilen te laten springen. En waarom ??alleen zodat de ruiter kan zeggen ik kan dat. Bah ik vind het een aanfluiting voor de paarden sport.

Laten we gelijk het hele paardrijden afschaffen, elke tak heeft z'n eigen gevaren, dus elke tak is dan schadelijk voor het paard, dus kappen met die handel: ga maar fietsrijden allemaal. >;)

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:27

De verzorging van een paard op een wedstrijd

-eerst dressuur, 2 uur laten (ongeveer) springen.
-tijdje stappen
-DA controle.. (hartslag opmeten, kreupel? eventueel temp opnemen)
-half uur later de cross in, na een paar keer inspringen
-5 minuten later (ongeveer, hangt van de klasse af) de cross uit.
-zo snel mogelijk eraf, singel los, neusriem los. Eventueel zadel eraf
-10 min stappen, DA controle
-droogstappen met zweetdeken
-Afspoelen
-afspoelen met "spiersdingens" (naam kwijt).. Zodat de spieren niet te snel afkoelen
-Daarna nog een keer afspoelen
-Benen inkleien
-inbandageren
En dan vaak nog grazen.

En nee, dit is niet alleen naar een wedstrijd. Ook naar zware cross-trainingen wordt dit gedaan. In feite doet het paard eerst wat hij fantastische vind, daarna wordt hij in de watten gelegd.

Dit alles zie ik bij een dresuurpaard of een springpaard niet gebeuren hoor.

Bellamafia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:36

Echt super erg Scheve mond ... ik heb er een stukje van gezien gister ... nou ik had er al de kriebels van en had eigenlijk wel verwacht dat er 1 zou vallen .. bij sommige ging het maar net goed .. en zeker op die heuvel met die hindernis naar benee ... kiele kiele elke keer ... brrr ...

Groetjes van mij ...

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:38

Idd,maar dat ziet een toeschouwer door de vingers maartjuh...
"wij" doen voor de DA ook nog koelen,en erna verder koelen en dan half uur stappen ongeveer en dan kleien of in de coldpack.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:39

Ja, nu ik er aan denk, er waren meer ruiters die erover hadden geklaagd dat het een rothindernis was (waar Joris met over and over is gevallen). Weet alleen niet meer waar ik het heb gehoord ...

Aifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:43

Citaat:
Ja maar het verschil tussen springen en crossen is: Dat er absoluut niet hoger dan 1 meter wordt gebouwd, ook niet in het Z. En als het al 1 meter wordt gebouwd zijn het altijd breekbomen.

In welk opzicht breekbomen Nagelbijten / Gniffelen

Maar de af- en opsprongen en heggen en tuintafels en weet ik veel wat, zijn dus ook niet gevaarlijk?
Of zijn dat ook breek-tuintafels >;) ?

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:03

Aifa schreef:
In welk opzicht breekbomen Nagelbijten / Gniffelen

Maar de af- en opsprongen en heggen en tuintafels en weet ik veel wat, zijn dus ook niet gevaarlijk?

ten eerste heggen kun je nog altijd doorheen springen. En dat weten die paarden dondersgoed. Ze zullen echt geen moeite doen om er harstikke hoog over te komen, gaan bijna altijd net overheen, of een stukje doorheen.

Afsprongen, wat is daar gevaarlijk aan? en opsprongen? Als je je paard gewoon ondersteund kan er niets fout gaan. Iig, niet met die ervaring, die de ruiters en paarden op de OS hebben.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:58

Aifa schreef:

Bij picknicktafels weet ik anders wel een 'verhaaltje'.

Mijn verzorgpaard werd, toen ze jonger was, ook door iemand getraind en die liet haar over picknickbanken springen enzo. Denk je dat het paard het niet leuk vond? Dan heb je 't mis. Als de eigenares er rustig mee ging buitenrijden, en ze kwamen een picknickbank tegen, dan moest ze der paard goed bijhouden, of ze vloog er op af.

De point ( Lachen ) is dat die paarden er ook plezier aan hebben, of het nu oh zo gevaarlijk is, zoals sommigen zeggen of niet.

Paardensport in het algemeen is nu eenmaal niet zonder risico's, of je nu enkel recreatief rijdt, of aan eventings meedoet.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:25

Zo heb het verhaal even gelezen inclusief de reacties, en ik snap sommige mensen ook niet als ze zeggen Eventing is zeer gevaarlijk, in iedere tak van de paardesport en zelfs als ze op land of in de stal staan kan er een dodelijk ongeluk gebeuren.
Ik ben het helemaal met Maartje eens, de paarden worden echt super goed verzorgt voor en na de tijd en alles word goed gecontroleerd en een paard wat in de OS mag meerijden is echt geen groen paard meer dus die weten dondersgoed hoe ze moeten springen en meestal is het dus de schuld van de ruiter, maar dat is bij het springen ook zo.
Dus kortom, in het paardrijden kan alles zeer gevaarlijk zijn, als je nu rereatief, dressuur, springen, eventing, rennen (en noem maar op) rijd er kunnen altijd ongelukken gebeuren!!!!

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:57

Wat vreselijk zeg! Ben het eigenlijk wel met de reacties hierboven eens. Er kunnen altijd ongelukken gebeuren, en het is ook niet terrecht dat er over geoordeeld wordt alsof het iets ontzettend gevaarlijks is.
Al was mijn beeld van eventing ook zo, totdat ik een keer mee geweest ben naar een sgw-wedstrijd en het zelf heb kunnen zien.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:22

pfff ik dacht al dat ik de enige was die dit een vreselijk onderdeel vindt!
spijtig voor ruiter en paard arm beestje hopelijk gebeuren er niet nog meer ongelukken

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:23

Aifa schreef:

En wat dacht je van de gevolgen van een balk tussen de benen door een misafstand?
Die kunnen namelijk net hetzelfde zijn hoor (voorbeeld van iemand die ik ken: parcours van 1m10 geloof ik, dus nog niet zo heel hoog, paard springt balk eraf, die vliegt tussen de benen en wordt op 1 of andere manier tegen een van zijn benen gestampt, been helemaal verbrijzeld, paard moest meteen afgemaakt worden.. )
Ik denk dat niemand zich er 'gewoon' bij kan neerleggen als een paard door zijn toedeon iets meemaakt, of zelfs maar gewoon tijdens het rijden zelfs al kan je er niets aan doen, maar wanneer je constant zit te denken 'wat als..' dan wordt het pas echt gevaarlijk!!!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:52

En dan als tie een hindernis raakt, glijd die er zo over heen dankzij de vasaline.