Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Sachertorte schreef:Dank voor je aanvulling Prompter. Het lijkt mij dan weer niet wenselijk om specifiek deze spier heel sterk te maken.![]()
Excuses voor deze onderbreking van het topic.
En door!
Sachertorte schreef:Dank je wel Elisa. Zoiets vermoedde ik al. Toch zie je nog redelijk vaak dat paarden 'op de kop' gaan lopen en in mijn optiek teveel naar de borst gereden worden met hun neus. En dan bedoel ik voor langere stukken achter elkaar. Maar goed we gaan off topic. Fijn dat je de moeite even nam.
Sachertorte schreef:Maar wat is precies de functie van het echt ronder (neus ver achter de loodlijn) rijden? Waarom willen mensen die neus richting de borst van het paard rijden? Het is een oprechte vraag want persoonlijk zie ik het nut er niet zo van in maar wellicht zie ik dat verkeerd.
Hij werd in zijn vrije beweging ook veel beter door de spieren die hij daardoor opbouwde.
Ayasha schreef:Sachertorte schreef:Maar wat is precies de functie van het echt ronder (neus ver achter de loodlijn) rijden? Waarom willen mensen die neus richting de borst van het paard rijden? Het is een oprechte vraag want persoonlijk zie ik het nut er niet zo van in maar wellicht zie ik dat verkeerd.
Hangt wat van de bouw af. Paarden die erg kort zijn of van nature gemakkelijk ‘hoog’ lopen met weg gedrukte rug krijg je vaak veel soepeler en beter in hun lijf wanneer je ze laag en wat ronder instelt. Als je laag en rond rijdt komt het diepe (achter de LL) vaak vanzelf. Ze rekken dan die volledige bovenlijn op en als je het goed doet en ze actief houdt blijven ze op de achterhand. Op die manier bouwen ze de juiste spieren op en kan je ze van daaruit naar de correcte oprichting rijden.
Sam van mij had het nodig. Door hem zo te rijden (zonder druk) had hij ineens geen osteopathie meer nodig terwijl hij die elke maand nodig had toen hij nog ‘op de loodlijn’ gereden werd bij de vorige eigenaren. Je voelde hem ook echt los komen in zijn hele lijf.
Mijn huidige paarden zijn heel kort in de bovenlijn en vrij zwaar en als ik hen VWNW vraag zoeken ze zelf die houding op. En de jongste gaat van daaruit dan na een rondje echt stretchen met de neus over de grond zonder activiteit te verliezen dus het doet hem goed lijkt me. Voor hem lijkt het een soort ‘tussenstap’ om dan de goede balans en aanspanning voor de VWNW te vinden. Naarmate de training vordert krijg je als ruiter meer controle natuurlijk maar voor nu stoor ik hem niet in zijn leerproces. Eens die balans er is, is het gewoon een houding waarin je ze kan instellen om af te wisselen.
Sam werd vrij consequent laag en rond gereden maar die had ook echt een erg onvoordelige bouw.Hij werd in zijn vrije beweging ook veel beter door de spieren die hij daardoor opbouwde.
Ik persoonlijk rij vaak wel juist een rustiger tempo juist om te voorkomen dat ze gewoon gingen rennen ipv echt balans te vinden. Nouja dat is het doel. Ik ga niet beweren dat het altijd gaat zoals ik wil.
mce schreef:Sachertorte schreef:Dank voor je aanvulling Prompter. Het lijkt mij dan weer niet wenselijk om specifiek deze spier heel sterk te maken.![]()
Excuses voor deze onderbreking van het topic.
En door!
zouden veel meer bokkers moeten doen, vragen maakt wijzer en helpt de sport te verbeteren, mee lezen kan heel veel info geven.
waarvoor dank
Elisa2 schreef:Dat klopt, de dressuur ligt altijd onder een vergrootglas maar ik zag laatst bij het springen heel wat discutabelere zaken. (waren gelukkig ook fijne)
En bij het mennen heb ik ook mijn vraagtekens bij sommige dingen.
En voor iedereen die nu twijfelt over ruiters, ga irl kijken. Ga kijken hoe ze losrijden/ hoe ze met hun paarden omgaan. Hoe de paarden op ze reageren.
Dat geeft echt een boel informatie als je ze regelmatig irl ziet rijden.
mce schreef:Off topic (of toch niet geheel!!)
leest iemand de paarden krant, het interview met Willem Greeve over "we moeten meer paardenmensen fokken",
sluit mooi aan bij wat deze dame zegt:
Anja Beran zegt modern rijden in een crisis te zien, omdat we de natuurlijke manier van paarden trainen kwijt zijn.
In aflevering 3 deelt ze dat ze vindt dat veel van de kennis van het trainen van het paard naar aard verloren is gegaan, waardoor paarden hierdoor lijden. Trainen, zegt ze, inclusief op hoog niveau bewegingen zoals piaffe en passage, moet zowel voor paard als ruiter plezierig en leuk zijn, en tegenwoordig gaat zelfs dit vaak verloren. Ondertussen legt ze uit dat klassieke training de aard van het paard respecteert en de enige manier kan zijn om de integriteit en oefening van paardrijden te behouden.
https://www.facebook.com/reel/1567121707813128
Als branche ligt er dus veel werk.
pol013 schreef:Daarbij is er geen enkele basis om zomaar aan te nemen dat 1 echte fout betekend dat iemand fouten blijft maken. Ons gehele rechtssysteem is er op gebaseerd dat mensen een time out nodig kunnen hebben om te 'herstellen' van hun fouten. En dat wordt ook onderbouwd door bewijzen.
Anders sloten we iedereen wel eeuwig op die een fout maakt.
Ik zie niet helemaal in waarom dat in de sport anders moet zijn.
Gini schreef:pol013 schreef:Daarbij is er geen enkele basis om zomaar aan te nemen dat 1 echte fout betekend dat iemand fouten blijft maken. Ons gehele rechtssysteem is er op gebaseerd dat mensen een time out nodig kunnen hebben om te 'herstellen' van hun fouten. En dat wordt ook onderbouwd door bewijzen.
Anders sloten we iedereen wel eeuwig op die een fout maakt.
Ik zie niet helemaal in waarom dat in de sport anders moet zijn.
Vrijheid is een mensenrecht, paardrijden niet zozeer.
Daarnaast bestaat een tweede kans na een strafrechtelijke veroordeling zelden tot nooit uit "hervat exact dezelfde activiteiten zonder voorwaarden, leef op exact dezelfde manier en begeef je in dezelfde kringen als voorheen". De absolute vergelijkingsgrond tussen strafrechtelijke opsluiting en een schorsing door een sportbond is klein.
De rest van je post heb ik weggelaten uit mijn quote omdat ik het daar niet per se oneens mee ben.
germie schreef:Ik volg op fb ook trainers waar ik m'n vraagtekens bij heb, maar dat is ook puur zodat ik niet met oogkleppen op een mening voor.
Manuel de Oliviera van Oliviera stables is zo iemand. Ik vind zijn manier van hoeken rijden enorm stressvol voor een paard. En dat geklapper met die stang en trens. Elk paard krijgt daar al snel 2 bitten in, ook al vind ik ze er niet klaar voor. Maar mijn beeld is ook dat de paarden daar toch wel minder blessures hebben dan bij sommige andere ruiters/trainers.
Les zou ik er niet willen hebben, want het is echt een 'doe dit, doe dat'-les en dat is in mijn ogen geen les. Je hoort hulpen er bij te vermelden als iemand dat niet weet, en wanneer is het goed en wanneer niet. Dat mis ik in zijn lessen. Echter, ik heb een keer een privegesprek via fb met hem gehad over een ouder paard leren piafferen, en daarin was hij heel eerlijk dat het niet altijd eerlijk is naar het paard toe om dat te doen bij oudere paarden.
Maar zijn manier van rijden zal nooit scoren op een wedstrijd en dat is denk maar goed ook, want je ziet zeker bij zijn manier van buigen toch wel veel stress bij de paarden.
germie schreef:Ik volg op fb ook trainers waar ik m'n vraagtekens bij heb, maar dat is ook puur zodat ik niet met oogkleppen op een mening voor.
Manuel de Oliviera van Oliviera stables is zo iemand. Ik vind zijn manier van hoeken rijden enorm stressvol voor een paard. En dat geklapper met die stang en trens. Elk paard krijgt daar al snel 2 bitten in, ook al vind ik ze er niet klaar voor. Maar mijn beeld is ook dat de paarden daar toch wel minder blessures hebben dan bij sommige andere ruiters/trainers.
Les zou ik er niet willen hebben, want het is echt een 'doe dit, doe dat'-les en dat is in mijn ogen geen les. Je hoort hulpen er bij te vermelden als iemand dat niet weet, en wanneer is het goed en wanneer niet. Dat mis ik in zijn lessen. Echter, ik heb een keer een privegesprek via fb met hem gehad over een ouder paard leren piafferen, en daarin was hij heel eerlijk dat het niet altijd eerlijk is naar het paard toe om dat te doen bij oudere paarden.
Maar zijn manier van rijden zal nooit scoren op een wedstrijd en dat is denk maar goed ook, want je ziet zeker bij zijn manier van buigen toch wel veel stress bij de paarden.