Charlotte Dujardin emotioneel bij rentree tijdens London International

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 19:22

Dat diepe rijden heeft veel invloed gehad op de manier van bewegen van de voorbenen: door zo diep te rijden maak je de brachiocephalicus spier een stuk sterker. Deze spier loopt van hoofd naar bovenarm. En hoe sterker deze spier, hoe verder hij de voorbenen naar voren zwiept. Dat was ook duidelijk te zien bij paarden die zo diep werden getraind.

Sachertorte

Re: Charlotte Dujardin emotioneel bij rentree tijdens London International

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 19:38

Dank voor je aanvulling Prompter. Het lijkt mij dan weer niet wenselijk om specifiek deze spier heel sterk te maken. :o

Excuses voor deze onderbreking van het topic.

En door!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 19:45

Sachertorte schreef:
Dank voor je aanvulling Prompter. Het lijkt mij dan weer niet wenselijk om specifiek deze spier heel sterk te maken. :o

En door!

zouden veel meer bokkers moeten doen, vragen maakt wijzer en helpt de sport te verbeteren, mee lezen kan heel veel info geven.
waarvoor dank

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 19:49

Sachertorte schreef:
Dank je wel Elisa. Zoiets vermoedde ik al. Toch zie je nog redelijk vaak dat paarden 'op de kop' gaan lopen en in mijn optiek teveel naar de borst gereden worden met hun neus. En dan bedoel ik voor langere stukken achter elkaar. Maar goed we gaan off topic. Fijn dat je de moeite even nam.

Graag gedaan en dat ben ik geheel met je eens! Daarom ook mijn aanvulling dat ik graag de kaak open, neusje er uit blijf zien. De energie moet wel naar voren kunnen blijven stromen zeg maar. Ook als ze iets ronder ingesteld zijn.

Misschien offtopic maar zulke discussies zijn wel interessant vind ik. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:28

Sachertorte schreef:
Maar wat is precies de functie van het echt ronder (neus ver achter de loodlijn) rijden? Waarom willen mensen die neus richting de borst van het paard rijden? Het is een oprechte vraag want persoonlijk zie ik het nut er niet zo van in maar wellicht zie ik dat verkeerd.

Hangt wat van de bouw af. Paarden die erg kort zijn of van nature gemakkelijk ‘hoog’ lopen met weg gedrukte rug krijg je vaak veel soepeler en beter in hun lijf wanneer je ze laag en wat ronder instelt. Als je laag en rond rijdt komt het diepe (achter de LL) vaak vanzelf. Ze rekken dan die volledige bovenlijn op en als je het goed doet en ze actief houdt blijven ze op de achterhand. Op die manier bouwen ze de juiste spieren op en kan je ze van daaruit naar de correcte oprichting rijden.

Sam van mij had het nodig. Door hem zo te rijden (zonder druk) had hij ineens geen osteopathie meer nodig terwijl hij die elke maand nodig had toen hij nog ‘op de loodlijn’ gereden werd bij de vorige eigenaren. Je voelde hem ook echt los komen in zijn hele lijf.

Mijn huidige paarden zijn heel kort in de bovenlijn en vrij zwaar en als ik hen VWNW vraag zoeken ze zelf die houding op. En de jongste gaat van daaruit dan na een rondje echt stretchen met de neus over de grond zonder activiteit te verliezen dus het doet hem goed lijkt me. Voor hem lijkt het een soort ‘tussenstap’ om dan de goede balans en aanspanning voor de VWNW te vinden. Naarmate de training vordert krijg je als ruiter meer controle natuurlijk maar voor nu stoor ik hem niet in zijn leerproces. Eens die balans er is, is het gewoon een houding waarin je ze kan instellen om af te wisselen.

Sam werd vrij consequent laag en rond gereden maar die had ook echt een erg onvoordelige bouw. :(:) Hij werd in zijn vrije beweging ook veel beter door de spieren die hij daardoor opbouwde.

Ik persoonlijk rij vaak wel juist een rustiger tempo juist om te voorkomen dat ze gewoon gingen rennen ipv echt balans te vinden. Nouja dat is het doel. Ik ga niet beweren dat het altijd gaat zoals ik wil. :+

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:40

LDR, maar er werd Rollkur gezegd. Dat zijn 2 verschillende dingen.[/quote]

Precies :j

En wat is het verschil? Nou de rollkur is verboden en LDR niet.
Dus niet iedereen die rond in stelt is gelijk een paarden mishandelaar.[/quote]

LDR is toegestaan. Dat maakt het nog niet paardvriendelijk. Alleen maar legaal voor max 10 min bij het losrijden. In de praktijk is de scheidslijn met Rollkur super dun.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 22:53

Of het vriendelijk is ligt er geheel aan hoe het toegepast wordt natuurlijk.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 09:19

Ayasha schreef:
Sachertorte schreef:
Maar wat is precies de functie van het echt ronder (neus ver achter de loodlijn) rijden? Waarom willen mensen die neus richting de borst van het paard rijden? Het is een oprechte vraag want persoonlijk zie ik het nut er niet zo van in maar wellicht zie ik dat verkeerd.

Hangt wat van de bouw af. Paarden die erg kort zijn of van nature gemakkelijk ‘hoog’ lopen met weg gedrukte rug krijg je vaak veel soepeler en beter in hun lijf wanneer je ze laag en wat ronder instelt. Als je laag en rond rijdt komt het diepe (achter de LL) vaak vanzelf. Ze rekken dan die volledige bovenlijn op en als je het goed doet en ze actief houdt blijven ze op de achterhand. Op die manier bouwen ze de juiste spieren op en kan je ze van daaruit naar de correcte oprichting rijden.

Sam van mij had het nodig. Door hem zo te rijden (zonder druk) had hij ineens geen osteopathie meer nodig terwijl hij die elke maand nodig had toen hij nog ‘op de loodlijn’ gereden werd bij de vorige eigenaren. Je voelde hem ook echt los komen in zijn hele lijf.

Mijn huidige paarden zijn heel kort in de bovenlijn en vrij zwaar en als ik hen VWNW vraag zoeken ze zelf die houding op. En de jongste gaat van daaruit dan na een rondje echt stretchen met de neus over de grond zonder activiteit te verliezen dus het doet hem goed lijkt me. Voor hem lijkt het een soort ‘tussenstap’ om dan de goede balans en aanspanning voor de VWNW te vinden. Naarmate de training vordert krijg je als ruiter meer controle natuurlijk maar voor nu stoor ik hem niet in zijn leerproces. Eens die balans er is, is het gewoon een houding waarin je ze kan instellen om af te wisselen.

Sam werd vrij consequent laag en rond gereden maar die had ook echt een erg onvoordelige bouw. :(:) Hij werd in zijn vrije beweging ook veel beter door de spieren die hij daardoor opbouwde.

Ik persoonlijk rij vaak wel juist een rustiger tempo juist om te voorkomen dat ze gewoon gingen rennen ipv echt balans te vinden. Nouja dat is het doel. Ik ga niet beweren dat het altijd gaat zoals ik wil. :+

Ook jij dank voor de aanvulling/uitleg. Het doel is dan niet om het dier (ver) achter de loodlijn te rijden toch? Ik ben opgevoed met neus eruit rijden en dat het neusje dan per ongeluk achter de loodlijn komt voor even is niet erg. Echter het doel kan volgens mij nooit zijn dat een paard zo diep gereden wordt dat de neus compleet de verkeerde kant op gaat wijzen. Dan krijg je toch juist een op de kop en van voor naar achter beweging?

Voor nu dan echt genoeg hierover hoor. Fijn dat ik even mijn vragen kwijt kon, maar het was niet de intentie om het topic de 'verkeerde' kant op te sturen.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 09:20

mce schreef:
Sachertorte schreef:

En door!

zouden veel meer bokkers moeten doen, vragen maakt wijzer en helpt de sport te verbeteren, mee lezen kan heel veel info geven.
waarvoor dank

Danke! Dat is waar, maar het gaat een beetje ver off topic nu.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 11:04

Elisa2 schreef:
Dat klopt, de dressuur ligt altijd onder een vergrootglas maar ik zag laatst bij het springen heel wat discutabelere zaken. (waren gelukkig ook fijne)
En bij het mennen heb ik ook mijn vraagtekens bij sommige dingen.

En voor iedereen die nu twijfelt over ruiters, ga irl kijken. Ga kijken hoe ze losrijden/ hoe ze met hun paarden omgaan. Hoe de paarden op ze reageren.
Dat geeft echt een boel informatie als je ze regelmatig irl ziet rijden.

Dat ga ik zeker niet ontkennen. Dat ik het nu expliciet over dressuursport heb, is eenvoudigweg omdat het daar in dit nieuwsbericht over gaat. De andere takken zijn helaas ook niet vrij van wreedheid.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 11:27

Off topic (of toch niet geheel!!)

leest iemand de paarden krant, het interview met Willem Greeve over "we moeten meer paardenmensen fokken",
sluit mooi aan bij wat deze dame zegt:

Anja Beran zegt modern rijden in een crisis te zien, omdat we de natuurlijke manier van paarden trainen kwijt zijn.
In aflevering 3 deelt ze dat ze vindt dat veel van de kennis van het trainen van het paard naar aard verloren is gegaan, waardoor paarden hierdoor lijden. Trainen, zegt ze, inclusief op hoog niveau bewegingen zoals piaffe en passage, moet zowel voor paard als ruiter plezierig en leuk zijn, en tegenwoordig gaat zelfs dit vaak verloren. Ondertussen legt ze uit dat klassieke training de aard van het paard respecteert en de enige manier kan zijn om de integriteit en oefening van paardrijden te behouden.
https://www.facebook.com/reel/1567121707813128

Als branche ligt er dus veel werk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 11:56

Hmja ik vind Anja een fijne amazone maar die stelling is mij te zwart/ wit. Ook op hoog niveau zijn er paarden die gewoon fijn getraind en makkelijk in piaffe en passage lopen en voor wie dat ook gewoon leuk blijft.

Het gaat alleen mis als mensen paarden gaan pushen om over hun grenzen van dat moment heen te gaan. Dus zodra de prestatie belangrijker wordt dan het paard.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 12:05

dat is wat ze aangeeft toch!! de basis moet goed zijn, om tot prestatie te kunnen komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 12:08

Mwah, ik vind het jammer dat al het wedstrijd rijden 'modern' wordt genoemd terwijl er zoveel verschillende ruiters met verschillende stijlen zijn. Het lijkt veel op vinger wijzen terwijl ze zelf nooit een GP proef heeft gereden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 12:10

Elisa2 schreef:
Mwah, ik vind het jammer dat al het wedstrijd rijden 'modern' wordt genoemd terwijl er zoveel verschillende ruiters met verschillende stijlen zijn. Het lijkt veel op vinger wijzen terwijl ze zelf nooit een GP proef heeft gereden.

oke, we gaan weer ontopic *D

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 12:37

Hier een fan van mevrouw Beran wat rijden aangaat. En je hoeft niet per se een GP proef te kunnen rijden om toch een fijne ruiter te zijn. Ja wat zij doet met paarden vind ik dan weer heel bijzonder.

Denk je niet Elisa dat de prestatie al snel belangrijker wordt gevonden dan de grenzen van het paard op bepaalde momenten? Ik denk dat de belangen groot zijn in de topsport en daarmee wellicht het welzijn van het paard (in het rijden) af en toe vergeten wordt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 13:24

Ik denk zeker dat de grenzen dun kunnen zijn maar ik denk dat degene die hun paarden heel willen houden daar toch niet overheen gaan. Maar een groot verschil zal zitten in de manier van rijden en trainen.

Ik vind Anja ook een fijne amazone hoor, maar ik houdt niet van vinger wijzen en iedereen over 1 kam scheren. Een enkele oefening doen of een hele proef achter elkaar daar zit toch een groot verschil in.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 14:15

mce schreef:
Off topic (of toch niet geheel!!)

leest iemand de paarden krant, het interview met Willem Greeve over "we moeten meer paardenmensen fokken",
sluit mooi aan bij wat deze dame zegt:

Anja Beran zegt modern rijden in een crisis te zien, omdat we de natuurlijke manier van paarden trainen kwijt zijn.
In aflevering 3 deelt ze dat ze vindt dat veel van de kennis van het trainen van het paard naar aard verloren is gegaan, waardoor paarden hierdoor lijden. Trainen, zegt ze, inclusief op hoog niveau bewegingen zoals piaffe en passage, moet zowel voor paard als ruiter plezierig en leuk zijn, en tegenwoordig gaat zelfs dit vaak verloren. Ondertussen legt ze uit dat klassieke training de aard van het paard respecteert en de enige manier kan zijn om de integriteit en oefening van paardrijden te behouden.
https://www.facebook.com/reel/1567121707813128

Als branche ligt er dus veel werk.

Deze discussie voeren we al 30 jaar, als het niet langer is. Het eeuwige geklaag over paarden mensen en mensen met paarden is sowieso zo denigrerend als wat.

Wanneer ben je een paardenmens? En waarom ben je dan zo speciaal?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 10:59

Het willen geloven dat mensen die slechte dingen doen, slecht zijn is gewoon zelfbescherming volgens mij.
De werkelijkheid is namelijk veel weerbarstiger. De meeste mensen zijn erg oké. Maar iedereen heeft het in zich om slechte dingen te doen (en goede dingen).
En dat is een beetje eng. Want dat betekend dat je zelf ook de verkeerde kant op kunt gaan. En dan is het makkelijker om mensen die foute dingen te doen heeeeeel ver weg van je te plaatsen in een heel ver uithoekje. Dan hoor je daar zelf zeker nooit bij........

Er zijn meer heeeeel weinig mensen alleen maar goed of alleen maar slecht.

Daarbij is er geen enkele basis om zomaar aan te nemen dat 1 echte fout betekend dat iemand fouten blijft maken. Ons gehele rechtssysteem is er op gebaseerd dat mensen een time out nodig kunnen hebben om te 'herstellen' van hun fouten. En dat wordt ook onderbouwd door bewijzen.
Anders sloten we iedereen wel eeuwig op die een fout maakt.
Ik zie niet helemaal in waarom dat in de sport anders moet zijn.

Het enige lastige is de groep mensen die herhaald fouten blijven maken. Daar worstelt zo ongeveer ieder systeem mee volgens mij. En die maken dat mensen wantrouwend zijn. Maar geheel terecht is dat niet. Want het is geen correcte weergave van de werkelijkheid.

Ik denk dat publieke veroordeling en flinke financiële consequenties er echt behoorlijk inhakken. Nog los van het vermogen van iemand om zélf gewoon ook spijt te kunnen hebben van je handelen.
en dat is allemaal volkomen terecht. Dan moet je jezelf niet in zo'n positie manoeuvreren.

Maar ik weiger te geloven dat iemand niet kan veranderen. ik hoop zelfs dat we allemaal, iedere dag nog veranderen.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 11:49

Fouten maakt iedereen maar ik weiger juist te geloven dat menigeen met paarden zover gaat als zij in het filmpje. Ja daar plaats ik me dan verre van. Hetzelfde geldt voor criminelen die nare dingen doen, daar zullen de meeste mensen zich ook verre van houden. En natuurlijk hebben alle mensen goede en slechte kanten maar zo over de schreef staan staat serieus ver van mijn bed. En ik gok voor het gros van de mensen. Maar misschien is dat te naïef gedacht. En uiteraard verdienen mensen tweede en soms derde kansen, het beeld gaat echter slecht van mijn netvlies. Begrijpen zal ik dit soort gedrag dus niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 16:32

pol013 schreef:
Daarbij is er geen enkele basis om zomaar aan te nemen dat 1 echte fout betekend dat iemand fouten blijft maken. Ons gehele rechtssysteem is er op gebaseerd dat mensen een time out nodig kunnen hebben om te 'herstellen' van hun fouten. En dat wordt ook onderbouwd door bewijzen.

Vrijheid is een mensenrecht, paardrijden niet zozeer.
Daarnaast bestaat een tweede kans na een strafrechtelijke veroordeling zelden tot nooit uit "hervat exact dezelfde activiteiten zonder voorwaarden, leef op exact dezelfde manier en begeef je in dezelfde kringen als voorheen". De absolute vergelijkingsgrond tussen strafrechtelijke opsluiting en een schorsing door een sportbond is klein.

De rest van je post heb ik weggelaten uit mijn quote omdat ik het daar niet per se oneens mee ben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:03

Ik volg op fb ook trainers waar ik m'n vraagtekens bij heb, maar dat is ook puur zodat ik niet met oogkleppen op een mening voor.
Manuel de Oliviera van Oliviera stables is zo iemand. Ik vind zijn manier van hoeken rijden enorm stressvol voor een paard. En dat geklapper met die stang en trens. Elk paard krijgt daar al snel 2 bitten in, ook al vind ik ze er niet klaar voor. Maar mijn beeld is ook dat de paarden daar toch wel minder blessures hebben dan bij sommige andere ruiters/trainers.
Les zou ik er niet willen hebben, want het is echt een 'doe dit, doe dat'-les en dat is in mijn ogen geen les. Je hoort hulpen er bij te vermelden als iemand dat niet weet, en wanneer is het goed en wanneer niet. Dat mis ik in zijn lessen. Echter, ik heb een keer een privegesprek via fb met hem gehad over een ouder paard leren piafferen, en daarin was hij heel eerlijk dat het niet altijd eerlijk is naar het paard toe om dat te doen bij oudere paarden.
Maar zijn manier van rijden zal nooit scoren op een wedstrijd en dat is denk maar goed ook, want je ziet zeker bij zijn manier van buigen toch wel veel stress bij de paarden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:43

Gini schreef:
pol013 schreef:

Vrijheid is een mensenrecht, paardrijden niet zozeer.
Daarnaast bestaat een tweede kans na een strafrechtelijke veroordeling zelden tot nooit uit "hervat exact dezelfde activiteiten zonder voorwaarden, leef op exact dezelfde manier en begeef je in dezelfde kringen als voorheen". De absolute vergelijkingsgrond tussen strafrechtelijke opsluiting en een schorsing door een sportbond is klein.

De rest van je post heb ik weggelaten uit mijn quote omdat ik het daar niet per se oneens mee ben.

Goed verwoord!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:12

germie schreef:
Ik volg op fb ook trainers waar ik m'n vraagtekens bij heb, maar dat is ook puur zodat ik niet met oogkleppen op een mening voor.
Manuel de Oliviera van Oliviera stables is zo iemand. Ik vind zijn manier van hoeken rijden enorm stressvol voor een paard. En dat geklapper met die stang en trens. Elk paard krijgt daar al snel 2 bitten in, ook al vind ik ze er niet klaar voor. Maar mijn beeld is ook dat de paarden daar toch wel minder blessures hebben dan bij sommige andere ruiters/trainers.
Les zou ik er niet willen hebben, want het is echt een 'doe dit, doe dat'-les en dat is in mijn ogen geen les. Je hoort hulpen er bij te vermelden als iemand dat niet weet, en wanneer is het goed en wanneer niet. Dat mis ik in zijn lessen. Echter, ik heb een keer een privegesprek via fb met hem gehad over een ouder paard leren piafferen, en daarin was hij heel eerlijk dat het niet altijd eerlijk is naar het paard toe om dat te doen bij oudere paarden.
Maar zijn manier van rijden zal nooit scoren op een wedstrijd en dat is denk maar goed ook, want je ziet zeker bij zijn manier van buigen toch wel veel stress bij de paarden.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit ziet. Ik vind het echt verschrikkelijk wat ik daar zie. Of ze daar minder blessures hebben betwijfel ik hoor.. dat zal in ieder geval niet op facebook komen.. :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:22

germie schreef:

Doet pijn aan de ogen dat te kijken. Ik vind geen van zijn paarden met plezier werken.