Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kidde

Re: Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 19:06

@Ibbel nee mijn punt was dat ik het apart vond dat Elisa2 het verhaal van prompter in twijfel trekt, terwijl prompter het verhaal heeft gehoord van de persoon die zelf bij het ongeval betrokken was

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 19:19

Kidde schreef:
@Ibbel nee mijn punt was dat ik het apart vond dat Elisa2 het verhaal van prompter in twijfel trekt, terwijl prompter het verhaal heeft gehoord van de persoon die zelf bij het ongeval betrokken was

Dat snap ik, maar Elisa betoogde iets anders (op grond van haar informatie), nl dat geen zweep mogen gebruiken voor aansporing hier het probleem was. Op een verhaal van een getuige dat kennelijk niet correct is (heb je wel vaker met getuigenverklaringen), maar dat staat een beetje los van het betoog.

Het gaat er om, bij dit onderwerp, dat een zweep gebruiken soms nodig is. En dat had in dit geval dus ook gewoon gemogen, wánt noodsituatie, dus het argument klopt niet, maar dat is vers 2 (of eigenlijk 3).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 19:57

Klopt Ibbel, en het is het verhaal van mijn kennis tegenover dat van Prompter waarbij die kennis aanwezig was toen het gebeurde en die man zelf ook persoonlijk kent.

Dus tja, wat klopt en wat niet? Dat is de vraag? maar punt is dat een zweep soms gewoon gevaarlijke situaties kan voorkomen. En dat is wat ik wilde zeggen.

En verder hoef ik geen gelijk oid, vind alleen niet dat er te lichtzinnig over gedacht moet worden.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 20:01

Ik zou nog veel liever zien dat ‘hulpteugels’ als een slofteugel en thiedeman verboden worden. En de zogezegde bijzetteugels, longeerhulpen etc. Alles waarmee een paard zijn hoofd in een houding wordt gedwongen, veelal omdat de kunde van de ruiter ophoudt.
Laatst bijgewerkt door Eretria op 13-12-25 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 20:10

Elisa2 schreef:
Klopt Ibbel, en het is het verhaal van mijn kennis tegenover dat van Prompter waarbij die kennis aanwezig was toen het gebeurde en die man zelf ook persoonlijk kent.

Dus tja, wat klopt en wat niet? Dat is de vraag? maar punt is dat een zweep soms gewoon gevaarlijke situaties kan voorkomen. En dat is wat ik wilde zeggen.

En verder hoef ik geen gelijk oid, vind alleen niet dat er te lichtzinnig over gedacht moet worden.

Maar hij had een zweep bij zich in die specifieke situatie.
Dus had hij die ook kunnen gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 21:39

Nee, want dat mag dus niet om je paard actiever te maken..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 00:02

Ik begrijp de link niet tussen een struikelend paard en de zweep? Kunnen paarden die aangespoord worden met een zweep niet struikelen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 07:12

Weleens op een paard gezeten die uit elkaar loopt en geactiveerd moest worden om zijn benen goed op te blijven tillen?

Overigens mag de discussie best wel weer ontopic gaan. ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 07:56

Elisa2 schreef:
Weleens op een paard gezeten die uit elkaar loopt en geactiveerd moest worden om zijn benen goed op te blijven tillen?

Overigens mag de discussie best wel weer ontopic gaan. ;)

Het is ontopic :j

Jij stapt nu over van een paard die in een koers op de lange baan, waar pikeurs een zweep mogen hebben om in te grijpen wanneer nodig, naar een ruiter op een paard wat geactiveerd moet worden.
Dat is sowieso niet te vergelijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:15

Nee, want paarden die voor de wagen lopen hoeven natuurlijk nooit geactiveerd te worden. Hard is hetzelfde als actief.. :+ (sarcasme modus uit)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:19

Ik denk over het algemeen wel dat harddravers, vooral die die vooraan het veld lopen, actief hard gaan ja :j

Ik vraag me af hoe je het bedoeld eigenlijk, dat je bijv een renpaard ook nog “actief” moet tikken op full speed of zoiets?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:28

Paard kan vermoeid raken tijdens de race, onzuiver,willen galloperen, rijders hebben vaak bepaalde technieken, hoe het beste uit dat betreffende paard te halen. Bij eerst een ander tempo en niet full speed en het laatste stuk pas full speed etc etc.

Als het zo simpel was als alleen op dat karretje gaan zitten en het paard alleen maar laten gaan dan zou iedereen het wel kunnen he?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:33

Ja ik heb er geen verstand van, daarom vraag ik het ook hè :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:46

Mijn man - zijn hele werkzame leven draver trainer en pikeur geweest - zegt dat een zweep een onzinnig hulpmiddel is bij een paard dat struikelt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:52

Tja en mijn kennis die nog steeds prof dravertrainer is en bij het ongeluk was zegt iets anders.

Wij waren er niet bij dus wat er precies is gebeurd en de verschillende meningen er over zijn nu niet meer te achterhalen. Zullen we nu weer ontopic gaan?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:57

Het is on topic. Het betreffende paard, dat al twee koersen had gewonnen, ging op topsnelheid aan kop in de koers. Dat paard hoefde niet geactiveerd te worden. Het paard struikelde en in een split second ligt alles op de grond. De beelden zijn bekend, je kunt alle koersen live meekijken, ook als je thuis zit. Hier had een zweep niets kunnen doen. Jij wil dat alleen niet toegeven. In andere gevallen misschien zelfs wel ( hoewel het op de kortebaan zonder zweep kan,), maar hier niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:58

@elise: Nou nee hoezo?
Ik lees artikelen waar iets anders in staat en ik ben benieuwd hoe het werkt op hoge snelheid.. een flegmatiek paard wat sloft en struikelt is anders dan 1tje op snelheid denk ik, of ze moeten gaan duiken (maar dat kan bijna niet) dus ik vraag me af hoe dat werkt :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:00

prompter schreef:
Het is on topic. Het betreffende paard, dat al twee koersen had gewonnen, ging op topsnelheid aan kop in de koers. Dat paard hoefde niet geactiveerd te worden. Het paard struikelde en in een split second ligt alles op de grond. De beelden zijn bekend, je kunt alle koersen live meekijken, ook als je thuis zit. Hier had een zweep niets kunnen doen. Jij wil dat alleen niet toegeven. In andere gevallen misschien zelfs wel ( hoewel het op de kortebaan zonder zweep kan,), maar hier niet.

Nee, ik neem gewoon mijn kennis die er BIJ was wat serieuzer.

Jij wilt zelf niet toegeven dat er verschillende visies naast elkaar kunnen bestaan en blijft maar doordrammen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:01

Cer schreef:
@elise: Nou nee hoezo?
Ik lees artikelen waar iets anders in staat en ik ben benieuwd hoe het werkt op hoge snelheid.. een flegmatiek paard wat sloft en struikelt is anders dan 1tje op snelheid denk ik, of ze moeten gaan duiken (maar dat kan bijna niet) dus ik vraag me af hoe dat werkt :)

Dan eens gaan mee lopen op een Draverstal? Kunnen ze het vast prima uitleggen. :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:02

Ik denk dat je Cer en haar kennis van dravers onderschat :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:05

Tja, hoe zou dat nu komen? ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:08

Elisa2 schreef:
Tja, hoe zou dat nu komen? ;)

Ja geen idee ik vraag gewoon naar hoe jij dat ziet ? Ik geef aan hoe ik het zie en dan kom jij met snerende opmerkingen ipv iets op inhoud ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:11

Wanneer heb ik een snerende opmerking gemaakt dan?

Ben toch gewoon netjes geweest in deze best wel vreemde discussie, waarbij ik steeds inhoudelijk gereageerd heb.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:16

Elisa2 schreef:
Als het zo simpel was als alleen op dat karretje gaan zitten en het paard alleen maar laten gaan dan zou iedereen het wel kunnen he?

Oh dan las ik deze even helemaal verkeerd evenals “dan eens mee gaan lopen op een draversstal” en “hoe zou dat nou komen”

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:18

Tja, maar wat verwacht je dan als je vragen stelt om uit te lokken?

Want dat is wat er hier gebeurd..er is weinig oprechts aan en hoe denk je dat dit overkomt dan?

Daarnaast gaat de discussie hier over zweepgebruik, niet over het trainen van Dravers en ook niet om wie er gelijk heeft. Al lijkt dat de laatste pagina's wel het belangrijkste doel te zijn geweest. Zoals alles in de paardenwereld kunnen er over dezelfde zaken verschillende meningen zijn.